per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2020-05-21
23
89
11
32
10.52547/lawresearch.23.89.11
61507
Original Article
نگرشی به مزایا و چالش های رسیدگی به اختلاف های بین المللی در شعب دیوان بین المللی دادگستری
A View to Advantages and Challenges of Consideration of International Disputes in Chambers of International Court of Justice
ابراهیم بیگ زاده
ebeigzadeh@hotmail.com
1
وحید بَذّار
vahidbazzar@gmail.com
2
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکتری حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی
دیوان بین المللی دادگستری می تواند به درخواست طرفین اختلاف، یک دعوای ترافعی را در یک شعبه خود و با تعداد قضاتی کمتر از قضات دیوان رسیدگی نماید. بر اساس مواد اساسنامه و قواعد دیوان، امکان تشکیل سه نوع شعبه در دیوان متصور است که علی رغم وجوه اشتراک متعدد، تمایز هایی نیز در اشتغالات آن ها قابل مشاهده است. این شعب، تاکنون چندان مورد استقبال دولت های مراجعه کننده به دیوان قرار نگرفته اند. این مقاله قصد دارد تا پس از تبیین و تشریح انواع شعب در دیوان، ارتباط و تمایز آن ها با دیوان و بررسی مزایایی چون تسریع در رسیدگی، کاهش هزینه ها و اختیار گسترده طرفین اختلاف در ترکیب شعبه و چالش هایی چون ایجاد تجزیه یا چندپارگی، فعالیت افراد غیرعضو دیوان در شعبه و تاثیر منفی فشار کاری بر روی قضات دارای وضعیت عضویت همزمان در دیوان و شعبه، به این سوال بپردازد که آیا در مراجعه طرفین اختلاف به شعبه دیوان، مزایا و منافعی بیش از مراجعه به دیوان برای آن ها متصور است یا خیر؟
International Court of Justice can judge an Contentious Claim in his Chamber and with fewer Judges of those of the Court at the Request of the Parties of Dispute. According to Statute and Rules of International Court of Justice, it is possible to Create three types of Chambers in ICJ that Distinctions are Visible between their Functions in spite of Items of Numerous Likeness. so far, this Chambers have Welcomed from Referring States to ICJ. After Explicating and Describing of types of Chamber of ICJ, Relation and Distinction of those with the ICJ and Consideration of Advantages such as Acceleration of Proceedings, Reduction in Costs, Wide Discretion of the Parties of Dispute in relation with the Composition of the Chamber, and Challenges such as Creation of Fragmentation, Activity of non-member Judges of ICJ in Chamber, the Negative Impact of Work Pressure on the Judges that are Simultaneous member of Chamber and ICJ, this Article is to Responses this question whether Resorting of parties of Dispute to Chamber of ICJ have Advantages over Resorting to ICJ for them.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_61507_88bc362c83dd32f82007d05bd7d2e229.pdf
شعبه
دیوان بین المللی دادگستری
رسیدگی قضایی
Chamber
International Court of Justice
Legal Proceedings
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2020-05-21
23
89
33
58
10.52547/LAWRESEARCH.23.89.33
87476
Original Article
خوانشی تلفیقی از مفهوم جرم و نقش آن در کاربست تدابیر پیشگیرانه برای جرایم حکومتی
خوانشی تلفیقی از مفهوم جرم و نقش آن در کاربست تدابیر پیشگیرانه برای جرایم حکومتی
نبی اله غلامی
nabiollah.gholami@yahoo.com
1
حسین غلامی
gholami1970@yahoo.com
2
گروه حقوق جزا، دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه علامه طباطبائی
بهرغم وجود مباحث مختلف در خصوص مفهوم جرم در رویکرد جرم حکومتی، امروزه پذیرش جرم به مثابه آسیب، و تعریفِ جرم حکومتی بهعنوان رفتار آسیبزای حکومت، رویکرد غالب در این حوزه است. هرچند این برداشت باعث افزایش دامنهی مسئولیت حکومتها در قبال تصمیمات و اقدامات خود است، با این حال در عمل موجبات خروج مفهوم جرم حکومتی از ذیل مباحث حقوق کیفری و جرمشناختی را فراهم آورده، منجر به فقدان امکان اتخاذ راهبردهای موثر پیشگیرانه از جرایم حکومتی است. بر این اساس پرسش اصلی این نوشتار این است که چه خوانشی از مفهوم جرم بهتر میتواند بستر ساز اتخاذ تدابیر پییشگیرانه در خصوص جرایم حکومتی باشد. در این نوشتار، با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی و استفاده از منابع کتابخانه-ای، به نفع این موضوع استدلال شده است که پذیرش رویکردی تلفیقی از جرم که دربردارندهی ماهیت حقوقی و جرمشناختی این رفتار باشد، در عمل موجب میشود بتوان نسبت به اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه/ کنترلی موثر نسبت به جرایم حکومتی اقدام کرد. از اینرو تعریف جرم حکومتی به مثابه انحراف سازمانی که منجر به نقض حقوق بشر میشود به عنوان تعریف مختار در رویکرد جرم حکومتی ارائه شده است.
بهرغم وجود مباحث مختلف در خصوص مفهوم جرم در رویکرد جرم حکومتی، امروزه پذیرش جرم به مثابه آسیب، و تعریفِ جرم حکومتی بهعنوان رفتار آسیبزای حکومت، رویکرد غالب در این حوزه است. هرچند این برداشت باعث افزایش دامنهی مسئولیت حکومتها در قبال تصمیمات و اقدامات خود است، با این حال در عمل موجبات خروج مفهوم جرم حکومتی از ذیل مباحث حقوق کیفری و جرمشناختی را فراهم آورده، منجر به فقدان امکان اتخاذ راهبردهای موثر پیشگیرانه از جرایم حکومتی است. بر این اساس پرسش اصلی این نوشتار این است که چه خوانشی از مفهوم جرم بهتر میتواند بستر ساز اتخاذ تدابیر پییشگیرانه در خصوص جرایم حکومتی باشد. در این نوشتار، با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی و استفاده از منابع کتابخانه-ای، به نفع این موضوع استدلال شده است که پذیرش رویکردی تلفیقی از جرم که دربردارندهی ماهیت حقوقی و جرمشناختی این رفتار باشد، در عمل موجب میشود بتوان نسبت به اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه/ کنترلی موثر نسبت به جرایم حکومتی اقدام کرد. از اینرو تعریف جرم حکومتی به مثابه انحراف سازمانی که منجر به نقض حقوق بشر میشود به عنوان تعریف مختار در رویکرد جرم حکومتی ارائه شده است.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87476_31b0bae610bb132e39b050477bf36124.pdf
جرم حکومتی
آسیب
انحراف
حقوق بشر
پیشگیری
جرم حکومتی
آسیب
انحراف
حقوق بشر
پیشگیری
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2020-05-21
23
89
59
83
10.52547/lawresearch.23.89.59
87508
Original Article
واکاوی وجوه اشتراک و افتراق «اقدامات مجرمانة مشترک» و «سردستگی گروه مجرمانه»
A Comparison between the Two Notions of
“Joint Criminal Enterprise” and “Leadership of Criminal Group”
حسین میرمحمدصادقی
af.alikhani@yahoo.com
1
علی ایزدیار
izadyara@yahoo.com
2
استاد دانشکده حقوق دانشکاه شهید بهشتی
دانشجوی دکترای
چکیده دکترین "اقدامات مجرمانة مشترک" یکی از اَشکال بحثبرانگیز مسؤولیت کیفری در قلمرو حقوق کیفری بینالمللی به شمار میرود که در پرتو آراء دیوان کیفری بینالمللی برای یوگسلاوی سابق، شکل گرفته و قوام یافته است و متعاقب آن، از سوی این دیوان و نیز دیوان کیفری بینالمللی برای رواندا، مکرراً مورد استناد قرار گرفته است. از سوی دیگر، در حقوق کیفری ایران نیز "سردستگی گروه مجرمانه"، با مشخصههای فعلی، بیتردید یکی از نوآوریهای قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 محسوب میشود که در مادة 130 آن تبلور یافته است. در این نوشتار، تلاش شده است تا با تطبیق و مقایسة مختصات این دو مفهومِ مشابه اما متمایز از یکدیگر، مهمترین وجوه اشتراک و افتراق این دو نهاد حقوقی – که یکی نشأت گرفته از حقوق کیفری بینالمللی و دیگری زاییدة حقوق کیفری ایران است - تبیین گردد تا از رهگذر آن، امکان رفع خلاءهای احتمالی موجود در قانون فعلی فراهم شود. واژگان کلیدی: اقدامات مجرمانة مشترک، گروه مجرمانه، سردستگی، مشارکت، معاونت.
The doctrine of “Joint Criminal Enterprise” is considered as a controversial form of criminal responsibility in international criminal law. This doctrine has been formed and developed in the light of the case law of the International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia (ICTY) and has frequently been emphasized by the International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia (ICTY) and the International Criminal Tribunal for Rwanda (ICTR). On the other hand, in the Iranian criminal law, “Leadership of Criminal Group” is one of the innovations of Islamic Penal Code approved in 2013 reflected in its Article 130. In this article, the most important similarities and differences between these two legal institutions – the former being derived from international criminal law and the latter based on the Iranian criminal law - are discussed, and certain suggestions have been given to improve the Iranian law in this regard. Keywords: Joint Criminal Enterprise, Criminal Group, Leadership, Co-perpetration, Aiding and Abetting.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87508_766f6d638000027b34ede8ea974a5cb9.pdf
واژگان کلیدی: اقدامات مجرمانة مشترک
گروه مجرمانه
سردستگی
مشارکت
معاونت
Keywords: Joint Criminal Enterprise
Criminal Group
Leadership
Co-perpetration
Aiding and Abetting
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2020-05-21
23
89
85
107
10.52547/lawresearch.23.89.85
87443
Original Article
آثار ناشی از انحلال قرارداد جانشینی در بارداری
The effects of dissolving the surrogacy contracts
محسن صفری
safarimohsen@ut.ac.ir
1
محمدرضا شاهینی
mohammadrezashahini@yahoo.com
2
حقوق خصوصی واسلامی،دانشکده حقوق وعلوم سیاسی،دانشگاه تهران
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
صرفنظر از اینکه اساساًَ امکان انحلال قرارداد جانشینی در بارداری محل تردید است، ما پژوهش حاضر را با فرض اینکه چنین امکانی فراهم بوده دنبال میکنیم. آثار ناشی از انحلال قرارداد جانشینی در بارداری حسب مصادیق انحلال و دورههای مختلف جنینی متفاوت میگردد که به عنوان نمونه میتوان اشاره کرد که بر این اساس که جنین در هریک از مراحل جنینی، از چه ماهیتی برخوردار است در آثار ناشی از انحلال و مسئولیتهایی که بر دوش هر یک از طرفین قرارداد بار میشود کارگر خواهد افتاد. لذا در تبیین موضوع پژوهش باید ضمن تطبیق آثار ناشی از انحلال با قواعد عمومی قراردادها، میزان تبعیت آنان را نیز در هر یک از مراحل جنینی از قواعد عمومی مورد بررسی قرار داده تا از این طریق ضمن سامان دادن به روابط طرفین قرارداد پس از انحلال، هر یک از طرفین مسئولیت-هایی که بر آنها بار میگردد را شناسایی نمایند. در این پژوهش با رویکرد تحلیلی – توصیفی به این نتیجه نایل میآییم که آثار ناشی از انحلال قرارداد جانشینی در بارداری در هر یک از مراحل جنینی تا حدود زیادی با قواعد عمومی قراردادها مطابقت داشته لکن تبعیت آن در مرحلهی پس از انتقال جنین نسبت به مرحلهی پیش از آن محدودتر است؛ چراکه نظر به تلازم انحلال قرارداد مزبور با سقط جنین در مرحلهی پس از انتقال به رحم، استرداد جنین انتقالیافته به رحم به عنوان یکی از آثار این قرارداد برخلاف مرحلهی پیش از انتقال اساساًَ منتفی است.
In spite of the fact that the possibility of dissolving the surrogacy contract is essentially doubtful, we are pursuing the current research, assuming that such an option has been provided. The effects of the dissolving the surrogacy contract differ according to the cases of dissolution and different embryonic stages. For example, it can be said that based on the embryo what kind of nature has in each step, and whether if it would be effective in the effects of dissolution and responsibilities borne by each of the parties to the contract.Therefore, in explaining the subject of research, after compliance the effects of dissolution with the general rules of contracts, the extent of their following to each of the embryonic stages of the general rules should be examined, in this way, while organizing the relations of the parties to the contract, each party identifies the responsibilities they are facing.In this research by the analytic-descriptive approach, we conclude that the effects of dissolving the surrogacy contract at each stage of the embryo are greatly adapted to the general rules of the contracts, but its follow-up in the stage of post-embryo transfer would be more limited before embryo transfer. Because, due to the relation between dissolution of the mentioned contract and abortion after the transfer to the womb, the return of the transmitted embryo to the womb as one of the effects of this contract, in contrast to the pre-embryo transfer stage, is essentially discarded.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87443_13ef8095b8fd15feec150a0654854dd9.pdf
: والدین ژنتیکی
مادر جانشین
تلف گامت و جنین
فسخ و انفساخ قرارداد جانشینی
آثار ناشی از فسخ و انفساخ قرارداد جانشینی
Genetic parents
surrogate mother
gametes and fetuses
termination and Involuntary termination of surrogacy contract
effects of termination and Involuntary terminatio of surrogacy contract
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2020-05-21
23
89
109
136
10.52547/lawresearch.23.89.109
87450
Original Article
مفهوم تقارن بین عناصر مادی و معنوی در نگرش های مختلف منطقی (نگرش مناسب برای قانون گذاری)
The concept of coincidence between material and mental elements In different logical attitudes
(Appropriate Approach to Legislation)
علی صفاری
a-saffary@sbu.ac.ir
1
راضیه صابری
raziehsaberi@yahoo.com
2
گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
برابر اصول پذیرفته شده حقوق جزا، صرف وجود عنصر مادی و معنوی برای تحقق جرایم نیازمند به هر دو عنصر کفایتنمی کند، بلکه هم زمانی آن ها نیز ضروری است.این مسأله بیانگر مفهوم تقارن بین عناصر مادی و معنوی می باشد.از سوی دیگر،دانش منطق ابزاری است که با ارائه تعاریفی صحیح از مفاهیم پیرامون،اندیشه ها را از افتادن در خطاها مصون نگهمی دارد.در این مقاله هدف آن است که به بررسی مفهوم تقارن بین عناصر در برخی اندیشه های منطقی که توسط بزرگان ارائه شده،پرداخته شود تا پس از آن معلوم گردد کدام یک از این اندیشه ی منطقی مفهومی بهتر از تقارن را برای قانون گذاریارائه می کنند که ضمن حفظ اصول مبنایی حقوق جزا، واقعیت ها و مصالح اجتماعی نیز مورد توجه قرار گیرد تا نظام کیفری به هدف والای خود یعنی عدالت به نحو بهتری نائل آید.از این رو،در این مقاله ابتدا به بیان برخی از اندیشه های منطقی پرداخته می شود و سپس مفهوم تقارن از نگاه این اندیشه های منطقی مورد بررسی قرار می گیرد. در نهایت مشخص می شود که کدام اندیشه یا اندیشه های منطقی با تعریف خود از مفهوم تقارن زمینه را جهت تأمین مصالح اجتماع و عدالت کیفری فراهم میآورد.
According to one of the accepted principles of criminal law, the principle of the coincidence of the material and mental element, the mere existence of these two does not suffice for the fulfillment of the crimes that require both elements, but their coincidence is also necessary. On the other hand, the logic is scientific that keeps ideas from falling into error by providing a proper definition of surrounding concepts. The purpose of this article is to examine the concept of the coincidence between elements in some of the logical ideas presented by the elders to determine which of them provides a better concept than coincidence for lawmaking. It helps to protect the realities and social interests while protecting the basic principles of criminal law and the penal system would be better achieved with its supreme goal of justice. Thus, in this article, first, some logical ideas are expressed and then the concept of coincidence is considered from the perspective of these logical ideas. Finally, it becomes clear what logical thought, with its definition of the concept of coincidence, provides context to supply community interests and criminal justice.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87450_25482d8b15d4b29178299fec300dc74c.pdf
منطق ارسطویی
منطق فازی
منطق زبانی
تقارن مطلق بین عناصر
تقارن نسبی بین عناصر
Aristotle Logic
Fuzzy logic
Wittgenstein Logic
Absolute coincidence
Relative coincidence
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2020-05-21
23
89
137
169
10.52547/lawresearch.23.89.137
87554
Original Article
حقوق تطبیقی در دادگاه: مطالعه پیوند قضایی در حقوق خصوصی
Comparative Law in Court: A Study of Judicial Transplants in Private Law
حسنا حاج نجفی
hasnanajafi@gmail.com
1
امیر صادقی نشاط
asneshat@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی/ دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
دانشیار حقوق خصوصی/ دانشکده حقوق دانشگاه تهران
فواید حقوق تطبیقی در جهان امروز دیگر محدود به قوه قانونگذار نمی باشد. دادرسان نیز، در مقام تفسیر قضایی از یافته های حقوق تطبیقی بهره می برند به گونه ای که گاه حقوق خارجی دلیل عمده صدور رای دادگاه در قضیه ای است که حقوق داخلی درباره آن نیازمند تفسیر است. استناد قاضی به حقوق خارجی در این معنا در مطالعات حقوق تطبیقی با عنوان "پیوند قضایی" بررسی می شود که موضوعی پیچیده و در شمار جدیدترین بحث های حقوقی روز دنیا است. در ادبیات حقوقی کشورمان بررسی این موضوع و ابعاد و شرایط آن فاقد سابقه است. در این مقاله، نگارندگان کوشیده اند تا با روشی تحلیلی، تطبیقی و با استفاده از مطالعات موردی، در حوزه حقوق خصوصی، به معرفی و بررسی پیوند قضایی در نظام های کامن لو، حقوق نوشته و نظام حقوقی کشورمان بپردازند. این مطالعه نشان می دهد، پیوند قضایی در خانواده کامن لو در مقایسه با حقوق نوشته فراوانی و وضوح بیشتری دارد. با این حال، در حقوق نوشته نیز در سالیان اخیر، تحولات مهمی به نفع ترویج پیوند قضایی به چشم می خورد. بررسی پیوند قضایی در نظام حقوقی کشورمان، نشان می دهد با در نظر گرفتن اصول قانون اساسی و قوانین ملی، استناد دادرس ایرانی به حقوق خارجی و پیوند احتمالی قواعد آن، راهکاری ممکن در تفسیر قضایی است. بدین سان، در ادامه این پژوهش، برخی مصادیق پیوند قضایی در نظام حقوقی کشورمان شناسایی و بررسی می گردد.
In the world today, benefits of comparative law are not limited to the legislature. While interpreting laws, judges also make use of comparative law. Recourse to foreign law, sometimes, constitutes the main reason for court's decision when a rule of domestic law is obscure and requires interpretation. Judicial reference to foreign law, in this sense, is studied under the title of "judicial transplants", which is a complex and recent topic in the field of comparative law. In the legal literature of Iran, studying judicial transplants, as well as their dimensions and conditions, is unprecedented. In this article, the authors try to introduce judicial transplants in the field of private law in common law, civil law and the legal system of Iran through an analytical, comparative and case study approach. This study shows that judicial transplants in common law (except in the case of the United States) are more frequent and vivid as compared to civil law. However, in recent years, there have also been significant developments in favor of judicial transplants in civil law countries. Study of judicial transplants in the legal system of Iran suggests that, considering the Constitution and national laws of the country, it is possible for Iranian judges, under special circumstances, to refer to foreign rules and possibly transplant them in conducting judicial interpretation. Thus, in the remainder of this study, some examples of judicial transplants in Iran are identified and investigated.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87554_d759078c6528e417d5ce1dee3c61d4ca.pdf
پیوند حقوقی
پیوند قضایی
تفسیر قضایی
حقوق تطبیقی
comparative law
judicial interpretation
judicial transplant
legal transplant
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2020-05-21
23
89
171
194
10.52547/lawresearch.23.89.171
87424
Original Article
حفاظت از محیط زیست دریای خزر در چهارچوب اصل احتیاط
the protection of caspian sea environment in the framework of precautionary principle
فرشته بنافی
fereshtehbanafi@yahoo.com
1
علیرضا آرش پور
rezaarashpour@gmail.com
2
آرامش شهبازی
arameshshahbazi@gmail.com
3
دانشجو دکتری حقوق، واحد نجف آباد،دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
استادیار گروه حقوق، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
دانشیاردانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
حفاظت از محیط زیست دریای خزر به عنوان نیاز مشترک کشورهای حاشیه دریای خزر در دستور کار کنوانسیون ها و مذاکرات منطقه ای قرار دارد. لذا ضرورت دارد تا در راستای حفاظت از محیط زیست دریای خزر از روزنهای جدید به توسعه اصول نوین حقوق بین الملل محیط زیست همچون اصل احتیاط جهت تصمیمگیری و اجراء نگریسته شود. باید اذعان نمود که حفاظت از محیط زیست دریای خزر در چهارچوب اصل احتیاط و توجه معقول به آثار زیان بار ناشی از عدم رعایت این اصل، نقش موثری در حفاظت از این حوزه آبی دارد. لذا این پژوهش سعی دارد جایگاه اصل احتیاط در اسناد حقوقی موجود در زمینه حفاظت از محیط زیست دریای خزر و همچنین تعیین اهمیت این قاعده مهم زیست محیطی در فعالیتهای توسعه ای و لزوم ارزیابی پیامدهای زیست محیطی این فعالیت ها در حوزه خزر و در چهارچوب اصل احتیاط، موانع پیش روی این اصل و این که اصل احتیاط دقیقاً در چهارچوب ملاحظات زیست محیطی حفاظت از محیط زیست دریای خزر قرار دارد را تبیین نماید.
The protection of the Caspian Sea environment as a common need of the Caspian littoral states is in the agenda of regional conventions and negotiations. Therefore, it is necessary to look at the new pillars of the development of the modern principles of international environmental law, such as precautionary principle, for decision-making and implementation in the field of protecting the Caspian Sea environment. It should be acknowledged that the protection of the Caspian Sea environment in the framework of the precautionary principle and a reasonable attention to harmful effects caused by non-compliance with this principle has a very effective role in protecting this water domain. Therefore, this research attempts to explain the importance of the precautionary principle in existing legal documents on the protection of the Caspian Sea environment as well as to determine the importance of this important environmental principle in development activities and the need to assess the environmental consequences of these activities in the Caspian region and within the framework of the precautionary principle , and to elaborate the obstacles in front of this principle and that the precautionary principle is precisely defined within the framework of environmental considerations for protecting the Caspian Sea environment.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87424_8b922ddc095acdd8e0f71559f051b864.pdf
" محیط زیست دریای خزر "
" اصل احتیاط"
" کنوانسیون تهران"
"پروتکل2018 موسکو"
" کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر"
"Caspian SeaEnvironment"
" Precautionary Principle"
"Tehran Convention"
"Moscow 2018 protocol"
" the Caspian sea legal regim convention "
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2020-05-21
23
89
195
216
10.52547/lawresearch.23.89.195
87428
Original Article
دموکراسی مستقیم در ایران، بررسی تطبیقی شیوه و گستره اجرای اصل 59 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
Direct democracy in Iran, comparative study of method and scope of execution of principle 59 of Islamic republic of Iran
سیدمجتبی واعظی
mojtaba_vaezi@yahoo.com
1
رضا زیرایی
ziraei@yahoo.com
2
هیئت علمی دانشگاه شیراز/حقوق عمومی
گروه حقوق عمومی دانشگاه شیراز ایران
در جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک نظام دموکراتیک، امر قانونگذاری توسط پارلمان منتخب مردم صورت می پذیرد. با این حال در موارد بسیار مهم، پارلمان می تواند برخی موراد مربوط به صلاحیت خود را به رفراندوم واگذار کند. لکن از طرفی با عنایت به دینی بودن حکومت، نظارت ویژه ای از جهت اسلامی بودن، بر تصمیم پارلمان و حاصل رفراندوم مردمی وجود دارد که گستره تصمیم گیری مردم را بر خلاف دموکراسی های لاییک، محدود می سازد و از طرف دیگر مانند سایر نظامهای مدرن، مساله دادرسی اساسی و عدم مغایرت مقررات با قانون اساسی نیز مطرح است. در این مقاله، کیفیت ارجاع به رفراندوم و محدودیت های آن در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دموکراسی دینی مورد مطالعه قرار می گیرد و مدعای آن این است که شکل و محتوای رفراندوم مذکور در اصل 59 قانون اساسی از جنبه حدود شرعی دارای همان محدودیتهای تقنینی مجلس شورای اسلامی است اما از جنبه دیگر یعنی چارچوب قانون اساسی، می توان تردیدهایی را مطرح نمود.
In the Islamic Republic of Iran, as a democratic system, the legislation is carried out by the elected people's parliament. However, in very important cases, the parliament can relinquish certain matters related to its competence to a referendum. But, due to the religiousness of the government, there is a special supervision of sharia on the parliamentary decision and referendum that limits the scope of the people's decisions to the contrary than the licit democracies, and on the other hand, like other modern systems, the necessity of constitutional justice and problem of contrast of rules with the Constitution are also issued. In this article, the quality of the reference to the referendum and its constraints in the Islamic Republic of Iran as a religious democracy is studied, and its claim is that the form and content of the referendum in Article 59 of the Constitution in the area of religious law has the same limitations with the legislation of the Islamic Consultative Assembly, but in the other aspect, means the constitutional framework, some doubts can be raised
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87428_75180503770dfdda579e7c8e0ee422b5.pdf
دموکراسی مستقیم
همه پرسی
دادرسی اساسی
اصل 59 قانون اساسی
قانونگذاری
Direct democracy
referendum
constitutional justice
principle 59 of Constitution
legislation
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2020-05-21
23
89
217
242
10.52547/lawresearch.23.89.217
87425
Original Article
نسبت حق تعیین سرنوشت و دموکراسی از منظر حقوق بین الملل
the Relationship Self-Determination Right and Democracy from the Perspective of International Law
غلامعلی قاسمی
ghasemi@gmail.com
1
امینه مویدیان
moaiedian@yahoo.com
2
هیأت علمی دانشگاه قم
دانشجوی دکتری حقوق بین الملل داشگاه قم
در اسناد بینالمللی مردم از حق تعیین سرنوشت برخوردارند و به موجب آن میتوانند آزادانه وضعیت سیاسی خود را تعیین و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود را پیگیری نمایند. حق مردم برای تعیین شکل سازمان اجتماعیشان، منطقاً مبتنی بر قسمت اول تعریف مزبور است؛ یعنی حق حکومت کردن برخود. لیکن در مورد اینکه آیا حق تعیین سرنوشت شامل حق داشتن یک حکومت دموکراتیک هم هست یا خیر اختلاف نظرهایی وجود دارد.نسبت حق تعیین سرنوشت ملتها در حقوق بینالملل به عنوان اصل پشتیبان و حافظ حقوق بشر، با دموکراسی، به دلیل تنوع زیاد حقوق و آزادی های بشر به عنوان ارزشهای مبنایی حق تعیین سرنوشت، نسبتی پیچیده و چندوجهی است. حقوق مدنی و سیاسی جزء « جداییناپذیر و ضروری » مفهوم دموکراسی هستند لذا تعیین سرنوشت سیاسی در چارچوب حکومتی دموکراتیک به خوبی تأمین میگردد. رابطه تعیین سرنوشت اقتصادی و اجتماعی با دموکراسی به مانند تعیین سرنوشت سیاسی، ذاتی و لاینفک نیست؛ حقوق اقتصادی و اجتماعی به دلیل نقش آفرینی در فعلیت یافتن حقوق سیاسی به نحوی غیر مستقیم در دایره مفهوم دموکراسی قرار میگیرند. لذا حق بر توسعه اقتصادی و اجتماعی در چارچوب حکومت دموکراتیک به عنوان پیش شرط لازم بر ای تعیین سرنوشت سیاسی و مدنی حاصل میگردد. اقلیتها وگروههای فرهنگی ضمن شناسایی و احترام به فرهنگ متمایز آنها در نهادهای تقنینی، اجرایی و قضایی در رابطه با دموکراسی مانند سایر افراد آن جامعه حاملان یکسان و تمایز ناپذیر حقوق و آزادی ها تلقی میشوند، نه اعضای جوامع فرهنگی که باید از حقوق متمایز فرهنگی برخوردار باشند.
Abstract:There is a relation between Self-Determination right and democracy international law, as a supportive principle that protects human rights. This relation is a complicated and multi-lateral one because of the large diversity of human rights. Civil and politic rights are inseparable and necessary parts of the concept of democracy, so politic and civil self – determination will be provided within the framework of a democratic government structure. The relation between social and economic self – determination and democracy is not inseparable, like that for civil and politic self – determination. Because of having a role in actualizing civil and politic rights, economic and social rights are directly included in the range of democracy concept. So self- determination and social and economic development are provided within the framework of a democracy government as a necessary pre – requisite for political and civil self – determination. People of cultural communities, while whose distinct culture is recognized and respected in legislative, administrative and … institutions, are considered to have the same and non-distinct politic, civil, economic, social and cultural rights as the citizens of that society. They are regarded as the members of cultural communities who should have distinct culture rights
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87425_b5bada11c32b2ba33b893172162183d6.pdf
حق تعیین سرنوشت
دموکراسی
حقوق بینالملل
حقوق بشر
تعیین سرنوشت اقتصادی
.: Self-Determination Right
Democracy
International Law
Human rights
Economic self Determination
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2020-05-21
23
89
243
271
10.52547/lawresearch.23.89.243
87148
Original Article
نقش داوری های سرمایه گذاری بین المللی در تفسیر اصل احتیاطی در اختلافات نفتی
The Role of International Investment Arbitration in Interpretation of Precautionary Principle in Oil Disputes
پرویز ساورایی
savrai@iran-attorney.com
1
مرجان فاضلی
m.fazeli@hotmail.com
2
ستادیارگروه حقوق تجارت بین الملل. دانشکده حقوق ، دانشگاه بهشتی
دانشجودکتری حقوق تجارت بین الملل، دانشکده حقوق، دانشگاه بهشتی
مطابق اصل احتیاطی، دولتها، باید از اقدام به هرگونه فعالیتی که به سلامت انسان، منابع طبیعی یا اکوسیستم آسیب میزند، خودداری نمایند و عدم وجود دلایل قطعی علمی نمی تواند بهانه ای برای به تاخیر انداختن تدابیر مناسب برای جلوگیری از خسارت باشد. اصل احتیاطی دارای سه مولفه خطر مهم یا جدی، عدم قطعیت علمی و اقدام احتیاطی است. اجرای این اصل در قراردادهای نفتی وقتی صورت می گیرد که دولت های میزبان در مواجهه با خطرات مهم یا جدی ناشی از عملیات نفتی، دست به اقدامات احتیاطی نظیر الزام به انجام ارزیابی آثار زیست محیطی، تعلیق فعالیت، منطقه بندی دوباره، لغو مجوز یا فسخ قرارداد بزنند. در قضیه مامید اویل علیه دولت آلبانی، اقدام دولت میزبان در لغو مجوز و منع فعالیت سرمایه گذار به دلیل خطرات ساخت مخازن نفتی بر زندگی ساکنان محلی، سلب مالکیت غیرمستقیم محسوب نگردید. اما دیوان داوری در قضیه برلینگتون علیه اکوادر، اقدام دولت اکوادر در فسخ قرارداد و در اختیار گرفتن بلوک های نفتی را سلب مالکیت غیرقانونی سرمایه گذار دانست. مقاله حاضر به بررسی نظر مراجع داوری سرمایه گذاری بین المللی در دو اختلاف نفتی مرتبط با اصل احتیاطی و دلایل آن ها در رد یا قبول اقدام احتیاطی و نقض حقوق سرمایه گذار می پردازد.
Precautionary principle requires that, states should refrain from any activity that harms human health, natural resources or ecosystem.The absence of scientific certainty does not justify delaying appropriate measures. The precautionary principle has three components :significant or serious danger, scientific uncertainty and precautionary action.The implementation of this principle in oil contracts occurs when host states, in the face of significant or serious risks, take precautionary measures such as the environmental impact assessments, suspensions, re-zoning, cancellation of permit or termination of contracts. In Mamidoil v. Albania, host state prohibition on investment activities was not considered as indirect expropriation due to the risks of constructing oil tankers nearby residentental zone. But on the contrary in Burlington v. Ecuador, the arbitral tribunal considered termination of the deal and taking possession of the oil blocks as illegal expropriation. This paper examines the views of international investment arbitration on two oil disputes related to the precautionary principle and tries to find the reasons for rejecting or accepting precautionary measures and violation of investor's rights.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87148_3b858f18dbba2fd47fda7855950bf1ad.pdf
اصل احتیاطی
عدم قطعیت علمی
سلب مالکیت
برلینگتون علیه اکوادر
Precautionaty Priniciple
scientific certainty
expropriation
Burlington v. Equdor
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2020-05-21
23
89
273
296
10.52547/lawresearch.23.89.273
87452
Original Article
رویکردی بر نظریه: "حق بر بالاترین سطح قابل حصول سلامت"
An Approach to the theory of
The Right to the highest level of health attainable
میر سجاد سید موسوی
mosavi_saied@yahoo.com
1
استادیاردانشگاه علوم پزشکی تبریز
بارزترین نمود و شاخص ترین بیان از تعهدات دولتها درخصوص حق بر سلامتی را می توان در ماده 12 میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشاهده نمود. که بهره مندی از بالاترین استاندارد قابل حصول سلامت جسمی و روانی را به رسمیت می شناسد، هرچند اصطلاح «حق بر سلامت» را نمی توان دقیقاً به معنای برخورداری از سلامت معمول و متعارف فرض نمود. ولی به تنوعی از تسهیلات، امکانات و خدماتی اطلاق می گردد که دولت های عضو به موجب معاهدات بین المللی، بدان متعهد و افراد انسانی به واسطه آن، قابلیت برخورداری داشته و استحقاق بهره مندی از آن را یافته اند. شایان توجه است کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل در نگارش ماده 12 میثاق، تعریف سلامت مندرج در مقدمه اساسنامه سازمان بهداشت جهانی را ، به «وضعیت بهروزی کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه صرفاً فقدان بیماری یا ناتوانی» نپذیرفت. با این وجود، اشاره بند اول ماده 12 میثاق به «بالاترین سطح قابل وصول سلامت جسمی و روانی، محدود به حق بر مراقبت سلامتی نیست. برعکس، تاریخچه تدوین و عبارات صریح بند دوم ماده مزبور به این نکته اذعان دارد که حق بر سلامت، دربرگیرنده طیف وسیعی از عوامل اجتماعی و اقتصادی است، که شرایط و وضعیتی را پیش بینی و ارتقاء می دهد که مردم بتوانند زندگی سالمی داشته و به عوامل اساسی موثر بر سلامتی، نظیر آب سالم، تغذیه کافی، مسکن مناسب و بهداشت عمومی و حرفه ای دسترسی داشته باشند.
The most significant expression of the state's commitment to the right to health can be found in Article 12 of the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights that Recognizing the benefits of the highest standard of physical and mental health. However, the term of "right to health" does not precisely mean normal health, but it refers to a variety of facilities and services that states are committed to it in accordance with international treaties and humans have the capability to enjoy and benefit from it. It should be noted that the Third Committee of the United Nations General Assembly, in writing article 12 of the Covenant, did not accept the definition of health to "the state of complete physical, psychological and social well-being, and not merely the absence of disease or disability" in the introduction of the Constitution of the World Health Organization. However, the first paragraph of Article 12 of the Covenant does not restrict the right to health care to the highest level of physical and mental health. On the contrary, the editorial history and explicit terms of this article acknowledge that the right to health includes a wide range of social and economic factors that predict a situation in which people can live healthy and have effective factors that they have access to health, such as safe water, adequate nutrition, adequate housing, and public and professional health.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87452_9894cba67a2bdc9abe0ca06db464e37e.pdf
حق بر سلامت
تعهدات دولت
میثاق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی
right to health
state's obligations
social and cultural covenant
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2020-05-21
23
89
297
321
10.52547/lawresearch.23.89.297
86097
Original Article
مقابله با ارتشاء در تجارت بینالملل: مطالعه تطبیقی قوانین آمریکا و انگلستان
Confronting Bribery in International Trade: A Comparative Study of US and UK Acts
نوید رهبر
nrahbars@gmail.com
1
علی اکبر خدایاری نژاد
alikh885@yahoo.com
2
استادیار دانشکده حقوق دانشگاه بهشتی(نویسنده مسئول)
دانشگاه شهید بهشتی - دانشکده حقوق
چکیدهیکی از بزرگترین چالشهای مربوط به تجارت بینالملل، شیوع ارتشاء است. امروزه، ارتشاء به شدت بر فعالیتهای تجاری سایه انداخته و جنبههای مختلف آن را تحت الشعاع قرار داده است. شیوع ارتشاء و آثار منفی ناشی از آن، ضرورت مقابله جدی با این معضل را در عرصه داخلی و بینالمللی ایجاد نمود. ایالات متحده با تصویب «قانون رویههای فساد خارجی» در سال 1977 اولین اقدام جدی در این رابطه را صورت داد. تصویب این قانون، ایالات متحده را به اولین کشوری مبدل ساخت که برای مقابله با ارتشاء در سطح داخلی و بینالمللی، قانون جامع وضع نموده است. انگلستان نیز با تصویب «قانون ارتشاء» در سال 2010 ضعف قوانین ضد ارتشاء خود را برطرف نمود و توانست به نحو موثرتری با ارتشاء مقابله نماید. اهمیت این قوانین به حدی است که امروزه کمتر شرکت چند ملیتی را میتوان یافت که با هدف شناخت و رعایت مقررات آنها، برنامه ریزی نکرده باشد. مراجع تعقیب کننده این دو کشور، با استناد به نقض مقررات این قوانین، بسیاری از اشخاص و شرکتهای داخلی و خارجی را تحت تعقیب قرار میدهند. در این پژوهش، هدف اصلی، بررسی این قوانین و پی بردن به طریقه مقابله با ارتشاء در تجارت بینالملل در پرتو مقررات آنها میباشد.
AbstracePrevalence of bribery is the one of the major problems of international trade. Nowadays, bribery has dominated commercial activities and affected its various aspects. It is necessary to combat bribery spread and its adverse effect in domestic and international arena. Enactment of "Foreign Corrupt Practices Act" by United States in 1977 is the first serious action in this regard. United States is the first country has enacted comprehensive act to encounter bribery in domestic and international arena.With enactment of "bribery act" in 2010, England obviated the weakness of its antibribery laws and could encounter bribery effectively. These acts are too important and most of the multinational corporations plan to respect their provisions. prosecution authorities of these countries prosecute most of the domestic and foreign persons and companies due to breach of these acts. The present research aims to study these acts and discover way of encounter bribery in international trade through their provisions
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_86097_ae570be30860de3df558852e5a61939a.pdf
"ارتشاء"
"تجارت بینالملل"
"قوانین ایالات متحده"
"قانون رویههای فساد خارجی"
"قانون ارتشاء انگلستان"
"Bribery"
"International Trade"
"United States Acts"
"Foreign Corrupt Practices Act"
"England Bribery act"
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2020-05-21
23
89
323
344
10.52547/lawresearch.23.89.323
87426
Original Article
تببین بزهدیدگی کودکان در داستان «مدیر مدرسه» از منظر آموزههای بزهدیدهشناسانه
The Exploitation of Child Victimization in the Director of School Story from the Perspective of Victimology
هادی رستمی
h.rostami@basu.ac.ir
1
علی مولابیگی
keykhosrow71@yahoo.com
2
گروه حقوق/ دانشکده ادبیات و علوم انسانی/ دانشگاه بوعلی سینا/ همدان
18 متری چمران / نیایش 17 / منزل محمود مولابیگی / پلاک 16
جلال آل احمد نویسندهای آشنا و تاثیرگذار در ادبیات معاصر ایران، به ویژه داستانهای کوتاه بوده و در سفرنامهنویسی و تکنگاری، همچون حوزه پژوهش و ترجمه مهارت خود را نشان داده است. او در داستانهایش به ویژه «مدیر مدرسه»، کوشیده است واقعیتهای زندگی اجتماعی را با نگاه انتقادی ارائه کند و در این راه واقعیت و بیان آن را فدای تصویرسازی هنری نکند. سوال اصلی تحقیق پیشرو آن است که آیا جلال آل احمد با توجه به نگاه ویژهاش به نظام آموزشی و دوران کودکی، به بزهدیدگی و علتهای آن در داستان مدیر مدرسه توجه نموده است؟ با نگاه به داستان «مدیر مدرسه» با روش تحلیل محتوا مشخص میگردد، اوضاع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بیشتر خانوادهها ضعیف بوده و این موضوع موجب توجه کمتر آنان به کودکان شده است. جلال تأثیر این موضوع را بر بزهدیده شدن کودکان بارز دانسته است. او در این داستان از میان انواع بزهدیدگی بیشتر به بزهدیدگی جسمی اشاره نموده، ولی با این حال توضیحهای کاملتری در خصوص بزهدیدگی جنسی داده است. نگاه علتشناسانه او موجب گردیده به توان از لحاظ بزهدیدهشناسی نظری داستان مدیر مدرسه را مورد بررسی قرار داد.
Jalal Al-Ahmad is a well-known and influential writer in contemporary Iranian literature, especially short stories, and has demonstrated his expertise in travel and monographs as well as in research and translation. In his stories, especially The School Principal, he has tried to present the realities of social life with a critical view, not sacrificing reality and expression in artistic imagery. The main question of the present study is whether Jalal Al-Ahmad has paid attention to the victimization and its causes in the story of the school principal with regard to his special view on the educational system and childhood. Looking at the story of the school principal from the perspective of content analysis, the social, cultural and economic situation of most families has been poor and this has led families to focus less on children. Al-Ahmed considers the impact of this issue on child abuse to be significant. He refers to physical victimization as the most common form of victimization in this story, but nevertheless provides more detailed explanations of sexual victimization. His causal perspective has enabled us to examine the story of the school principal in Theoretical Victim Theory.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87426_a6d83982dc7bc82c3a0bfbc2d709b055.pdf
جلال آلاحمد
مدیر مدرسه
تحلیل محتوا
بزهدیدگی کودکان
فعالیت روزمره
Jalal Allahmad
school principal
content analysis
child victimization
daily activities
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2020-05-21
23
89
345
370
10.52547/lawresearch.23.89.345
87475
Original Article
تحلیلی تطبیقی بر ابعاد اجرای برنامه ارفاقی در گستره کارتلهای ضدرقابتی
The Comparative Analysis on Aspects of Leniency Program Enforcement in Anticompetitive Cartels Sphere
ابراهیم رهبری
rahbarionlaw@gmail.com
1
استادیار گروه حقوق تجارت بی نالملل و حقوق مالکیت فکری و فضای مجازی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
تحلیلی تطبیقی بر ابعاد اجرای برنامه ارفاقی در گستره کارتلهای ضدرقابتیچکیدهبرنامه ارفاقی بهعنوان ابزاری کارامد در کشف و مقابله با کارتلها، واجد مزیتهای چشمگیری است که در خدمت مراجع رقابتی در آمده و فرصت مناسبی را برای محو فعالیتهای ضدرقابتی تدارک میبیند. برنامه معافیت که در ازای ارائه اطلاعات و همکاری کامل، امتیازاتی را مقرر میدارد، در سالهای اخیر بهطرز فزایندهای به استخدام مراجع رقابتی در آمده و کارایی خود را در قلمرو کارتلها به اثبات رسانده است. این مقاله میکوشد تا در تأملات و نگرشی تطبیقی، ضمن تبیین مفهوم و قلمرو برنامه ارفاقی، ابعاد مهم و شرایط اجرای آن را در پرتو رهیافتهای متنوع نظامهای حقوقی و تصمیمات اتخاذی و رویه مراجع رقابتی، تحلیل کند. نتایج حاصل از پژوهش، موضع حقوق رقابت ایران را که از برنامه ارفاقی غفلت کرده است، به چالش کشیده و بر ضرورت رفع این کاستی و تعدیل موازین رقابتی تأکید میورزد. کلید واژگان برنامه ارفاقی، برنامه معافیت، ضمانت اجراهای رقابتی، حقوق رقابت، کارتل، حقوق تجارت
The Comparative Analysis on Aspects of Leniency Program Enforcement in Anticompetitive Cartels Sphere Leniency Program as a means of detecting and cracking cartel activities has some considerable interests which can provide Competition authorities with a proper chance for eliminating anti competition activities in cartel sphere. Leniency Program, with its lure of leniency in exchange for self reporting and full cooperation, has been increasingly used and has proved its efficiency. Having clarified the notion and domain of leniency program, this paper in comparative study, is going to analyzing its important aspects and enforcement conditions regarding different approaches of legal systems and decisions made by competition authorities and their procedures. The results indicate that Iranian competition law which has ignored such efficient plan should address this deficiency and make some serious modifications.Key words: Leniency Program, Amnesty program, Competition remedies, Competition law, Cartel, Commercial lawThe Comparative Analysis on Aspects of Leniency Program Enforcement in Anticompetitive Cartels
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87475_07357406e3414b0722a7c6d3137db226.pdf
برنامه ارفاقی
برنامه معافیت
ضمانت اجراهای رقابتی
حقوق رقابت
کارتل
Leniency Program
Amnesty program
Competition remedies
Competition Law
Cartel
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2020-05-21
23
89
371
397
10.52547/lawresearch.23.89.371
87427
Original Article
جماعت گرایی و حقوق عمومی؛ نسبت سنجی و تحلیل
Communitarianism and public law, Comparison and Analysis
امید شیرزاد
shirzad@yazd.ac.ir
1
استادیار حقوق عمومی دانشگاه یزد
نظر به اهمیت مطالعاتِ میانرشته ای در حقوق عمومی، مقالۀ حاضر به تحلیل مکتب جماعت گرایی و آثار آن بر نظام حقوق عمومی پرداخته است.جماعت گرایی به عنوان مکتبی نوارسطویی و معاصر ، با نقد لیبرالیسم و آموزه های آن در حوزه های اخلاق، سیاست و حقوق ، مترصّدِ اصلاح برخی کاستی ها و ناهنجاری هایِ جوامع لیبرال غربی و ارائۀ طرحی نو می باشد. تأکید بر اجتماعی بودنِ هویت انسان ، عدم تفکیکِ «واقعیت» از «ارزش» ، ناتوانی انسان در تشخیص فردی و مستقلِ «خیر» و ضرورتِ احیاء اخلاق فضیلت گرا ، از ایده های شاخص جماعت گرایان محسوب می شوند.جماعت گرایان با تبعیت از آراء افلاطون و ارسطو در باب رسالتِ اخلاقی و تربیتی حکومت ، از ارزشگذاریِ حکومت و یا حداقل نهادهای جمعیِ پائین تر از آن – همچون جماعات و انجمن ها- در مورد سبک زندگی و رفتار شهروندان دفاع می کنند. با بررسی های انجام شده این رهیافت حاصل آمد که پذیرش جماعت گرایی در نظام حقوق عمومی و قانون اساسیِ جامعه ، آثاری همچون کمال گرایی حکومت، ترجیحِ« نظم» بر«حق» و پذیرش حقوق بشرِ بومی و متناسب با فرهنگ داخلی را به همراه خواهد داشت.
With due attention to importance of interdisciplinary studies in public law, this paper has analyzed Communitarianism doctrine and it's effects on public law order. Communitarianism as a new Aristotelian and contemporary doctrine with criticize the liberalism and it's ideas in ethics, politics and law, is pursuing reform some defects in liberal societies and present a new plan. Emphasis on social identity of human, non-separation between "fact" and "value", human inability in individual discernment of the good and the necessity of revival virtue ethics, are the fundamental ideas of Communitarianism .Communitarian philosophers with following the Plato and Aristotle thought about ethical and training responsibility of government , defend from government or other social structures such as Community in assessment about citizen's life style .The conclusion of this paper demonstrates that acceptance the Communitarianism doctrine in the constitution and public law system , have effects such as perfectionism , preference the "order" on "right" and native human rights.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87427_947af1fd70031987b72fced928e6fd43.pdf
جماعت گرایی
کمال گرایی
بی طرفی
حق
خیر
Communitarianism
perfectionism
neutrality
The right
the good
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2020-05-21
23
89
399
419
10.52547/lawresearch.23.89.399
86864
Original Article
تحلیل حقوقی-اقتصادی قابلیت پذیرش خسارات مبتنی بر نفع عایدی ناقض قرارداد
Legal-Economic Analysis of the Acceptability of Gain-based Damages
میرحسین عابدیان کلخوران
mhabedian@yahoo.com
1
مونا عبدی
monaabdi7@yahoo.com
2
مدرس مدعو دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی.
گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
خسارات مبتنی بر نفع عایدی، به عنوان یک ضابطۀ جدید و استثنائی ارزیابی خسارات، در برابر خسارات مبتنی بر ضرر یا خسارات جبرانی قرار می گیرد. در این ضابطۀ ارزیابی خسارات، بجای توجه به زیان وارده بر زیان دیده، به منافع حاصل از نقض برای ناقض توجه می شود. مهمترین پرسشی که در این رابطه مطرح می شود این است که آیا توجه به منافع حاصله از نقض برای ناقض، می تواند به عنوان ضابطه ای برای ارزیابی خسارات مدنظر قرار گیرد یا خیر و اگر چنین هست آیا می توان از پذیرش چنین ضابطه ای در نظام حقوقی ایران سخن گفت. این نوشتار با رویکردی تحلیلی در صدد یافتن پاسخ این پرسش هاست. یافته های این تحقیق دو نتیجه مهم را در پی خواهد شد: اول آن که پذیرش این ضابطۀ جدید با توجه به ابعاد حقوقی و اقتصادی آن، در یک نظام جامع مسئولیت قراردادی ضروری به نظر می رسد و دوم آن که پذیرش این ضابطه در نظام حقوقی ما با مانعی مواجه نبوده، به ویژه آن که بر اساس مادۀ 3 قانون مسئولیت مدنی مصوب 1339، تعیین میزان خسارت و طریقه و کیفیت جبران آن به قضات واگذار شده است.
Gain-based damages, as a new and exceptional criterion for assessing damages, is placed against loss-based (or compensatory) damages. Rather than focusing on the losses suffered by the aggrieved party as a result of breach, this criterion places emphasis on the profits derived from breach by the breaching party. The most salient question in relation to this criterion is whether such a focus on the benefits derived from breach could constitute a valid basis for the assessment of damages in cases of breach of contract; and if so, whether such a criterion could be acceptable in the Iranian legal system. Emplying an analytical approach, this article attempts to answer these questions. Based on the findings of this research, it is submitted that first, bearing in mind the legal and economic aspects of the issue, accommodating such a criterion in a legal system is a must in any comprehensive regime for contractual liability to compensate for damages. Second, there does not seem to be a significant barrier for accepting this criterion in Iranian legal system, particularly given the fact that, based on Article 3 of the 1960 Law on Civil Liability, determining the amount of damages and the manner of compensation is at the judicial discretion of a judge.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_86864_bcc253ac446cee01659253d22504187e.pdf
استرداد منافع حاصل از نقض قرارداد
کارآمدی
حداکثر سازی ثروت
کاهش هزینه های معاملاتی
Disgorgement
Efficiency
Maximization of wealth
Reduction of transaction costs