per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2018-06-22
21
82
11
29
10.22034/jlr.2018.112424.1079
57971
Original Article
ایراد عدم استماع در حقوق فرانسه و ایران
La fins de non-recevoir in France’s law and iran’s law
عبدالله شمس
shams@derakpub.com
1
مصطفی کردزنگنه
mostafa.kord2012@yahoo.fr
2
استاد حقوق دانشکده بهشتی
دانشجو دکترا حقوق خصوصی.دانشگاه شهید بهشتی
ایراد عدم استماع دعوا نهادی است که به منظور دفاع در برابر ادعای طرف مقابل در حقوق ایران و فرانسه پیشبینی شده است. این نهاد ضمانتاجرای نبود حق طرح دعوا یا نبود حق اقدام است. در کد آیین دادرسی مدنی فرانسه به تفصیل دربارۀ حق طرح دعوا و ضمانتاجرای آن که غیرقابل استماع بودن ادعاست، صحبت شده است؛ درحالیکه قانون آیین دادرسی مدنی ایران در این خصوص مقررات بسیار اندک و پراکندهای دارد. از سوی دیگر، نهاد ایراد عدم استماع دعوا، ابزاری است که اگر دقیق شناسانده شود، میتواند در فیصله دادن سریع بسیاری از دعاوی کمک شایانی کند؛ چراکه توجه به اصول و محتوای این نهاد آشکار میکند که بسیاری از دعاوی قابل جریان یافتن نیستند و در همان ابتدا باید با صدور یک تصمیم قاطع مختومه گردند. به همین دلیل بازشناسی این نهاد در نظام حقوقی فرانسه به عنوان یک نظام حقوقی پویا و تطبیق مقررات آن با حقوق ایران، با توجه به رویۀ قضایی هر دو کشور، محور مطالعه در این مقاله قرار گرفته است.
La Fin De Non-Recevoir in the Law of Iran and France Abdollah Shams (Professor of Law, Shahid Beheshti University)Mostafa kordzangene(Ph.D Candidate of Law, Shahid Beheshti University )Abstract “La fin de non –recevoir” is an institution that has been predicted as a defense against a litigant in the law of Iran and France. This institution works as a the guarantee for not having the right of litigation or the lack of action, which is addressed in details in France’s civil procedure. However, there are only a few regulations about this institution in Iran’s civil procedure. But recognizing the La fin de non-recevoir as an instrument that can be effective in settling the problems based on its principles and contents, shows that most of the lawsuits and cases are not enforceable and must be ended by a conclusive decision at the beginning. Therefore the recognition of this institution in France dynamic legal system and also comparative analysis of Iran’s legal system in this matter and consideration of both countries’ legal procedure have been studied in this article.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_57971_421decd64db2b0565dbe9ac3427f5623.pdf
ادعا
حق اقدام
سبب ایراد
عدم پذیرش
Key words: Claim
Cause of objection
Lack of action
Lack of reception
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2018-06-22
21
82
31
60
10.22034/jlr.2018.113116.
58435
Original Article
ارث خیار در فقه امامیه و حقوق ایران بارویکردی انتقادی به ماده 445
The inheritance of option right in Imamiyah jurisprudence and Iranian Law
محمد روشن
m-roshan@sbu.ac.ir
1
سید علی رضوی
razavi1515@gmail.com
2
سیدمحمد رضوی
razavi1213@birjand.ac.ir
3
سیدمحمدعلی موسوی فخر
alimosavifakhr@gmail.com
4
تحقیقات بنیادین
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد مقدس
گروه حقوق و علوم سیاسی دانشکده ادبیات دانشگاه بیرجند
کارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشگاه رضوی
چکیدهخیار یکی از حقوق شخص است که بر اساس مبانی قرآنی، روایی و اجماع فقیهان پس از مرگ وی به ورثه او منتقل میشود. قانون مدنی در ماده 445 اصل انتقال خیار به ورثه را پذیرفته است. بااینوجود در این قانون، راهکاری برای نحوه اعمال خیار در فرض تعدد ورثه، ارائه نشده است. قدر متیقن این است که در فرض توافق تمامی ورثه بر اعمال یا اسقاط حق خیار، بر اساس توافق ایشان رفتار می شود اما در فرض حصول اختلاف، در بین فقها و حقوق دانان دیدگاههای متعددی در خصوص نحوه اعمال خیار، وجود دارد. این دیدگاهها عبارتاند از؛ نظریه استقلالی بودن حق هریک از ورثه، نظریه حق مستقل داشتن هریک از ورثه در حصه خود، نظریه عام بدلی بودن حق خیار و نظریه جمعی بودن (عموم مجموعی). در پژوهش حاضر پس از نقد و بررسی نظریات مطرح شده، نظریه چهارم بهعنوان راهحل نهایی فقهی و حقوقی مسئله برگزیده شده و پیشنهاد اصلاح ماده 445 قانون مدنی ارائه شده است.
Abstract: According to the Quran and traditions Options are one of the rights of the person and will be transferred to his inheritor after his death. Although the Transfer of Options to the inheritor has been accepted in Article 445 of the Iranian Civil Code, However, there isn’t any provision about how to apply this right when Number of heirs is more than one person. Undoubtly if all of the inheritor agree on the termination of the contract, the contract will be rescind and Also, if they agree on the Remaining contract. But there are several views and perspectives if they have different opinion. These views are: Theory that gives an independent right in all of the option right to any one of the inheritor, Theory that gives an independent right to any one of the inheritor in his share, Theory that gives options right to inheritor title So that if one of them rescisse the contract, the contract will be revocated, Theory says This right belongs to all inheritor؛ they shall aplly this right only together. After review and critique of all theories in this article the fourth theory was chosen as the final jurisprudence and legal solution.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_58435_2c6fed20fb453822b77add244b603355.pdf
حق
حکم
ارث
اعمال خیار
کیفیت استحقاق ورثه
Right
warrant
inheritance
apply options
amount of inheritor Right
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2018-10-23
21
82
61
84
10.22034/jlr.2018.65166
65166
Original Article
شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز (بررسی حقوقی اصلاحات اعمال شده در تصویبنامة هیئت وزیران)
The General Conditions, Structure and the Model of Upstream Oil and Gas Contracts
A Legal analysis of the amendments made in the Approval of the Board of Ministers
حمیدرضا نیکبخت
hr-nikbakht@sbu.ac.ir
1
سیدحسن موسوی
2
استاد دانشکده حقوق دانشگاه بهشتی
دانش آموخته دکترای دانشکده حقوق دانشگاه بهشتی
با تصویب و ابلاغ تصویب نامة هیئت وزیران به شمارة 104089 /ت 52445 ه مورخشرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و » 1394/08/11 با عنوانکارشناسان در حوزه های مختلف به بررسی آن پرداخته و پیشنهادات اصلاحی را در ،« گازراستای ارتقای تصویب نامة مربوطه ارائه نمودند. در نهایت، اصلاحات قابل اعمال درقالب متنی جدید توسط وزارت نفت و شرکت ملی نفت به هیئت وزیران تقدیم گردید.1395/05/ هیئت وزیران اصلاحات مربوطه را اعمال و تصوی بنامة جدیدی را در تاریخ 16به شمارة 57225 /ت 53367 ه به وزارت نفت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمانبرنامه و بودجه کشور، ابلاغ نمود. مقالة حاضر با رویکردی تحلیلی به بررسی حقوقیاصلاحات اعمال شده در تصویب نامة جدید هیئت وزیران در خصوص اصول و ساختارقراردادهای جدید نفتی ایران موسوم به آی- پی- سی می پردازد.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_65166_39cea5b262d871542f01c25b2a64c2a6.pdf
شرایط عمومی:نفت و گاز:قراردادهای بالادستی
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2018-06-22
21
82
85
106
10.22034/jlr.2018.111052.1054
61835
Original Article
مبنای مسئولیت مدنی بهرهبردار پایانه در کنوانسیون مسئولیت مدنی بهرهبردار پایانههای حمل و نقل بینالمللی کالا و مقایسه آن با حقوق دریایی ایران
The basic of Civil Liability of Terminal Operator in Convention on the Liability of Operators of Transport Terminals in international trade and its Comparison with the Maritime Law of Iran
مرتضی شهبازی نیا
shahbazinia@modares.ac.ir
1
فاطمه حصارخانی
hesarkhani_f@yahoo.com
2
رئیس دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
دانشجوی دکتری، دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
در این مقاله، مبنای مسئولیت مدنی بهرهبردار پایانههای حمل و نقل کالا در کنوانسیون 1991 سازمان ملل متحد و حقوق دریایی ایران بررسی و مقایسه شده است. ابتداً مشخص گردیده که در کنوانسیوان مذکور، مبنای مسئولیت بهرهبردار پایانه «فرض تقصیر» و در مقررات حقوقی دریایی ایران «فرض مسئولیت» پیش بینی شده است. در هر دو مقررات موضوع این مقاله، زیان دیده لازم نیست تقصیر بهرهبردار پایانه را ثابت کند، بلکه صرفاً با اثبات ورود ضرر؛ مسئولیت و تقصیر بهرهبردار پایانه به عنوان فرض قانونی، مفروض و در نتیجه، مسئولیت آنان در جبران ضرر ثابت میگردد و بر اساس فرض مسئولیت، بهرهبردار پایانه مجبور میگردند که جهت رهایی از مسئولیت، علت حادثه و زیان وارده به کالا را تعیین و اثبات نماید. در ادامه، ماهیت حقوقی تعهد بهرهبردار پایانه حمل و نقل کالا مبتنی بر تحویل سالم کالا بررسی شده و مشخص گردیده در مقررات کنوانسیون 1991 تعهد بهرهبردار تعهد به وسیله و در مقررات داخلی حقوق ایران، این تعهد از نوع تعهد به نتیجه است. در پایان این مقاله مسئولیت بهرهبردار پایانه، ناشی از فعل غیر (مستخدمین و نمایندگان آنان) و مبنای این مسئولیت بررسی شده است.
In this paper, the basics of civil liability of operators of transport terminals in convention of 1991 of United Nation and Iran maritime laws have been studied and compared. First, it has been specified that the basis of operator liability in mentioned convention is "presumption of fault" and in Iran maritime laws, it is presumption of liability". If in both regulations on subject investigation, the loser it not necessitated to prove the guilt of operator, but just by proving prejudicing and lose the liability and guilt of operator of terminal as legal assumption is assumed and thus, his liability in compensation of loss is proved. Moreover, in losses due to unknown reasons, the utilizer cannot release from liability since for exemption, he should prove the cause of loss and it’ s non- attribute ability to him despite the assumption of guilt. In following, the legal nature of commitment of transport operator is based on safe delivery of product and it is specified that in 1991 convention, the commitment of operator is obligation of means and object and in Iran law, it is obligation of result. At the end of this paper, the liability of terminal operator due to vicarious liability (his representatives or agents) and the basis of these liabilities have been studied.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_61835_5d5e419cfca67b6b8a3aec1e51b25020.pdf
مسئولیت مدنی
بهرهبردار پایانه
فرض تقصیر- فرض مسئولیت
تعهد به نتیجه- تعهد به وسیله
Civil Liability
Terminal operator
Presumption of fault-Presumption of liability
Obligation of result-obligation of means
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2018-06-22
21
82
107
130
10.22034/jlr.2018.119563.1122
58439
Original Article
پدیدهشناسی تکوین حقوق نرم در چارچوب نظام هنجاری حقوق بینالملل
Phenomenology of the Genesis of Soft Law in the
Framework Normative System of International Law
محسن عبدالهی
mo_abdollahi@sbu.ac.ir
1
اصلی عباسی
asliabbasi@gmail.com
2
دانشگاه بهشتی/حقئق بین الملل
کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده سیستمهای حقوقی، معمولاً، سلسله مراتب هنجاری را بر اساس منبع معینی که هنجار از آن نشات گرفته است، مستقر میسازند. رایج آن است که در سیستمهای داخلی به ارزشهای بنیادین جامعه، جایگاهی متعالی در بطن قانون اساسی اعطا گردد، و در صورت بروز تعارض با دیگر هنجارها، چنین هنجارهایی اولویت مییابند. در نظام غیر متمرکز بینالمللی، هر دولتی، به نحو برابر با دگران، حدود تعهدات خویش را خود تفسیر نموده و ابزارهای لازم را جهت اجرای تعهدات خود برمیگزیند. لذا شاهدیم که در عرصه حقوق بینالملل، با کندی حصول به وفاق در مسیر تکوین هنجارهای سخت در قالب منابع سنتی، عملاً توان پاسخگویی به چالشهای معاصر به شدت تضعیف شده است. با ابتکار صاحبنظران حقوق بینالملل و مشارکت مجمع جهانی دولتها، حرکتی از مبداء حقوق بین الملل سنتی، که میان حقوق و غیر-حقوق تمایز شدیدی قایل است، به سمت مقصد حقوق بین الملل مدرن آغاز شده که در آن، حقوق نرم، جایگاه انحصاری منابع کلاسیک را، بنا بر لزوم برخاسته از اقتضائات زمان در مینوردد تا زمینههای لازم برای پاسخگویی جهانی در برابر مسائل فراگیری چون تغییرات اقلیمی فراهم آید. نوشتار حاضر کنکاشی است در چگونگی و مسیر نفوذ نسبیت حقوق نرم در عرصه سخت حقوق. کلیدواژگان: نسبیت، حقوق نرم، حقوق سخت، غیر-حقوق
AbstractMost often, normative hierarchy in legal systems is based on a certain source of which a norm originates. It is typical in each domestic system that the fundamental values of society are given a supreme position within Constitution; such norms will be prioritized in case of conflict with others. Within the decentralized international system, each state interprets its obligations in an equal manner with others; and it chooses the necessary tools to fulfill its obligations. Therefore, we witness the slow progress of consensus on path to generation of hard norms in the form of traditional sources has severely undermined the capacity to respond to contemporary challenges in practice. With the initiative of international law scholars and the contributions of the World Assembly, A move has been embarked from the origin of traditional international law, which stringently distinguishes between law and non-law, to the destination of modern international law, during which owing to the necessity of time requirements, soft law outstrips the exclusive position of classical resources to furnish the required grounds for global responsiveness to pervasive issues such as climate change. This paper securitizes the means and quality of penetration of the relativity stemming from soft law in the realm of hard law.Keywords: Relativity, Soft Law, Hard Law, Non-law
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_58439_8a85defb1246d49c050d9ced60ae1384.pdf
نسبیت
حقوق نرم
حقوق سخت
غیر-حقوق
Relativity
Soft Law
Hard Law
Non-law
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2018-06-22
21
82
131
152
10.22034/jlr.2018.113058.
55323
Original Article
موقعیت زنان بزه دیده خشونت خانوادگی در فرایندهای میانجی گری سنتی
The Situation of Victim Women of Family Violence in the
Traditional Mediation Processes
محمد فرجیها
mohammadfarajiha@gmail.com
1
مهرناز ملاپروری
mollaparvari.ilf55@yahoo.com
2
دانشیاردانشگاه تربیت مدرس
کارشناس ارشد دانشگاه تربیت مدرس
چکیده خشونت خانوادگی علیه زنان پدیده ای رایج است که از قرن ها پیش به عنوان نمونه بارز مردسالاری ، درجوامع مختلف مورد توجه بوده است . اما در جوامع سنتی و با توجه به فرهنگ حاکم بر آن ، پایین بودن سواد ، شرایط نامناسب اقتصادی ، طیف وسیعتری از این خشونت به چشم می خورد. در این گونه بافت ها تلاش می شود تا با استفاده از فرایند های غیررسمی و مراجعه به جلسات ریش سفیدی اختلافات ایجاد شده بین طرفین حل و فصل شود. پژوهش حاضر گزارشی از یافته های حاصل از بررسی مشارکت زنان بزه دیده در فرایندهای سنتی میانجی گری کیفری در استان گلستان است . در این پژوهش ،24 نمونه مورد بررسی قرار گرفت ، که از این تعداد 10 نفر به روش کیفی مورد مصاحبه قرار گرفتند ، 10 نمونه پرونده در زمینه خشونت های خانوادگی مورد مطالعه قرار گرفت و بقیه حاصل شرکت و مشاهده مستقیم در جلسات میانجی گری است . یافته های تحقیق نشان دهنده این است که ، این گونه برنامه ها زمینه را برای حضور و مشارکت زنان فراهم کرده و با به رسمیت شناختن بزه دیدگیشان ، باعث تحکیم بنیان خانواده می شود . عدم وجود تدابیر لازم برای تامین امنیت زنان و عدم وجود رضایت باطنی برای مصالحه از جمله معایب اصلی این برنامه برای زنان بزه دیده این گونه جرائم است. در این پژوهش با بررسی ماهیت جرم خشونت خانوادگی و جایگاه آن در فرایندهای میانجی گری به بررسی جلوه ها و چالش های مشارکت زنان در فرایند های سنتی پرداخته در نهایت راهکارهایی را برای بهبود شرایط موجود در این گونه فرایندها ارائه داده است
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_55323_3dc8a90a6be7408648c341322cc9cc5e.pdf
خشونت خانوادگی
زنان بزه دیده
فرایندهای غیررسمی
میانجی گری
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2018-06-22
21
82
153
180
10.22034/jlr.2018.127827.1154
63170
Original Article
شورای نگهبان به مثابه سوزنبان قانون اساسی
The Guardian Council: the switchman or guardianship of the constitution
علی اکبر گرجی ازندریانی
gorji110@yahoo.fr
1
دانشیار حقوق عمومی/ دانشکده حقوق/ دانشگاه شهید بهشتی/ تهران / ایران
دادرسی اساسی مفهومی برآمده از دغدغههای دموکراسیخواهی، تضمین حقها و آزادیها، تحدید و تنظیم قدرت و در یک کلام صیانت از برتری هنجاری قانون اساسی در نظم سلسلهمراتبی حقوق است. نهاد شورای نگهبان گرچه از لحاظ شکلی به الگوبرداری از شورای قانون اساسی فرانسه پرداخته است. تفاوت کارکردی شورای نگهبان با نهادهای دادرسی در دولتهای مدرن کارکرد شریعتمدارانه این نهاد در پیرابند اصول قانون اساسی است. دادرس اساسی در صورت ناتوانی در حفظ بی طرفی به جای ایجاد تعادل در کشتی قدرت، آن را به ورطه نابودی و هلاکت خواهد کشاند. این دسته از کارکردها، گاه منتهی به رویه سازی هایی می شود که با فلسفه وجودی دادگاههای قانون اساسی، یعنی صیانت از بنیان-های دولت مشروطه، مغایرت دارد. نهاد دادرس اساسی هرگز نمیتواند به مثابه حاکم واقعی در نظر گرفته شود. اقتدار این نهاد امانی یا عاریتی است. از اینرو، مشروعیت چنین نهادهایی به وفاداری تام به سرمنشا قدرت سیاسی و پرهیز مطلق از ورود به قلمرو اقتدار قوه موسس یا همان حاکم واقعی است. محصول رودررویی دادرس اساسی به مثابه یکی از نهادهای ناحاکم با حاکم واقعی یا کوشش برای به زنجیر کشیدن آن بازتولید چرخه ناکارآمدی، بیاعتباری و نامشروعسازی نظام سیاسی و حقوقی است. نظریه سوزنبانی دادرس اساسی بر آن است تا نظامهای مردمسالار را از مخاطرات استبداد قضات اساسی و در نتیجه تولید و پمپاژ نارضایتی و نامشروعیتی به کلیت ساختار سیاسی پرهیز دهد. تحقیق حاضر تحلیلی پیرامون کم و کیف نظریه سوزنبان قانون اساسی و واکاوی مختصات آن در حقوق دادرسی اساسی ایران است.
Guardian Councill as the Switchman of the Constitution Ali Akbar Gorji Azandariani (Associate Professor of Law, Shahid Behsti University) Abstract In comparative public law, the Guardian Council is placed among the institutions of constitutional justice. It is a notion derived from democratic motivations, guarantee of the rights and liberties, restriction of power and in a summery, the protection of normative privilege of constitutional law in the legal hierarchy order. While Guardian Council has followed France constitutional law council formally, it has serious differences in the contents, jurisdiction and practices. The main functional difference between Guardian Council and other justice institutions in the modern governments is that it acts according to the Sharia’. Thus the judge whether intentionally or not, cannot be impartial and make the balance. This kind of functions may lead to the creation of some practices which is against the philosophy of constitutional law courts i.e protection of constitutional government foundations. The authority of the guardian council is not independent and its legitimacy depends on its loyalty to the political power and not entering to the territory of the founder. The result of constitutional judge and founder power’s struggle is the reproduction of inefficient cycle, invalidity and illegitimacy of political and legal system. The perception of Guardian Council as a switchman of the constitution seeks to protect the democratic systems from the constitutional judges’ dictatorship and the development of illegitimacy toward political structure. This article is an analysis on the theory of Guardian Council as a switchman of the constitution and its features in Iran’s constitutional justice.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_63170_64bd2c02ffaa9bcf95cd841aa77b211e.pdf
قانون اساسی
دادرس اساسی
سوزنبان قانون اساسی
مردمسالاری
مشروعیت
Keywords: Constitutional Justice
constitutional
Democracy
legitimacy
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2018-06-22
21
82
181
203
10.22034/jlr.2018.120785.1138
61402
Original Article
آثار حقوقی پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت با تاکید بر موافقتنامه تریمز
The legal effects of Iran joining the World Trade Organization with an emphasis on the TRIMs agreement
علی ادیبی
adibi.lawyer@gmail.com
1
توکل حبیب زاده
2
حقوق، آزاد اسلامی واحد امارات
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع)
موافقت نامه ضوابط تجاری سرمایه گذاری مقرراتی است که برخورد حکومت ها را در برابر عملکرد شرکت های خارجی فعال در کشور خود محدود می سازد. این شروط را از آن رو ضوابط سرمایه گذاری خوانده اند که ناظر بر شرکت های چند ملیتی فعال در سرمایه گذاری مستقیم خارجی و دارای فعالیت های تولیدی در کشور میزبان است. از آن رو تجاری نامیده می شود که شرایط یاد شده از یک یا چند طریق از طرق سه گانه ی اساسی بر جریان های تجاری تأثیر می گذارد. الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت و موافقت نامه های چند گانه آن با تکیه بر تریمز می تواند با هدف مقاومتی نمودن اقتصاد، در تضاد بوده و قطعاً علاوه بر تعارض های این حوزه، دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز می باشد. با مطالعه تریمز و سایر موافقت نامه های سازمان جهانی تجارت می توان محدودیت هایی را در راستای انسداد اهداف اقتصاد مقامتی از یک طرف و عدم محدودیت در مقابل سرمایه گذاری در کشور از سوی شرکت های موسوم به چند ملیتی، را مورد واکاوی قرار داده و قبل از الحاق، نقشه راه دقیق و مناسبی را برای کم اثر نمودن محدودیت های تریمز و موافقت نامه های دیگر ترسیم نمود بی توجهی به مسائل پیشرو و عدم آسیب شناسی دقیق و اصلاح ساختارهای اقتصادی، قطعاً فرآیند الحاق را برای کشور آسیب پذیر می کند. در این فرایند تریمز نیز خود موضوعی است که الحاق به آن می تواند موضوعاً کشور را از هدف موصوف دور نگه دارد.
A commercial investment agreement is a provision that restricts government clashes with the performance of foreign companies operating in their country. These terms are the terms of the investment that applies to multinational companies active in foreign direct investment and manufacturing activities in the host country. It is referred to as a business, in which the above conditions affect commercial flows in one or more ways through the three main ones. Iran's accession to the World Trade Organization and its multilateral agreements, relying on the Trimes, could be contradictory with the aim of resisting the economy, and certainly in addition to the conflicts in this area, there are also political, social and cultural dimensions. By studying the TARMS and other WTO agreements, it can be seen that restrictions on the obstruction of the economic objectives of the one hand, and the lack of restrictions on investment in the country by the so-called multinational corporations, have been examined before The annexation provides a detailed roadmap for minimizing the limitations of the Treasures and other agreements, neglecting progressive issues and precisionless pathology and reforming economic structures will definitely make the accession process vulnerable to the country. In this process, the TIMES itself is also an issue where annexation can keep the country away from its goal.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_61402_1577d82e27d543b3feee80bc497dc74c.pdf
تریمز
سرمایه
گذاری
خارجی
Trimes
capital
foreign
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2018-06-22
21
82
205
226
10.22034/jlr.2018.105867.1010
58176
Original Article
تعلیقپذیری عقود وثیقهای
suspension in collateral contracts
غلامعلی سیفی زیناب
1
جواد پیری
javadpiri_sbu@yahoo.com
2
حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
تعلیق به عنوان یکی از موضوعات مترتب بر عقود، در نظام حقوقی کنونی مورد پذیرش قرار گرفته است و حتی میتوان صحت عقود معلق را مطابق با قاعده دانست و از قاعدهای تحت عنوان «تعلیقپذیری عقود» نام برد. با اینحال راجع به اینکه عقود وثیقهای به عنوان یکی از اقسام عقود شناخته شده در نظام حقوقی کنونی، قابل تعلیق هستند یا خیر، تردیدهایی از سوی فقها و حقوقدانان مطرح شده است. برخی از صاحب نظران معتقدند که تعلیق در عقود وثیقهای راه ندارد و در راستای توجیه نظر خود به دلایلی تمسک جستهاند. در مقابل برخی دیگر بر این نظرند که تعلیق همانند سایر عقود، در این دسته از عقود نیز جریان دارد. با توجه به اینکه قاعده اولیه، جواز تعلیق در عقود است و دیدگاه ناظر بر عدم امکان تعلیق عقود وثیقهای خلاف اصل و قاعده است، در این نوشتار سعی نگارنده بر این خواهد بود که دلایل ارائه شده از سوی مخالفان جواز تعلیق عقود مذکور را مورد مداقه قرار دهد و با دید تحلیلی به بررسی آنها بپردازد تا صحت و سقمشان مشخص گردد.
Suspension as one of the issues related to the contracts is accepted in the current legal system And even can consider the validity of suspended contracts in accordance with the rule and mention to the rules under the title of "suspendable rule of contracts". However, doubts have been raised by jurists and lawyers about the fact that collateral contracts as one of the types of known contracts in the current legal system are suspendable or not. Some scholars argue that there is no way to suspend a collateral contracts and they have cited reasons for justifying their opinion. In contrast, others believe that suspension, like other contracts, also applies to this category of contracts. Because the basic rule is that contracts can be suspended and the view that the suspension of the collateral is not correct is contrary to the principle, in this paper, the author's attempt will be to consider the reasons given by the opposition to suspend the permission of the collateral contract and examine them with an analytical view to determine their accuracy.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_58176_423cd792808f485b26bcbbe0bd2ceeeb.pdf
عقد وثیقهای انتقالی
عقد وثیقهای تضمینی
تعلیق
نقل ذمه
دین
Transition collateral contract
Guaranteed collateral contract
Suspended contract
Debt
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2018-06-22
21
82
227
252
10.22034/jlr.2018.133978.1178
65167
Original Article
کارکرد «ثبت شرکتهای تجاری» در ایجاد اعتماد و امنیت قراردادی
Functions of “Commercial Companies Registration’’ in the creation of trust and Transaction Security
نسرین طباطبائی حصاری
nasrintaba@ut.ac.ir
1
محمود زمانی
mzamai12@ut.ac.ir
2
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
مساله تعییین هویت و شناسایی اشخاص حقوقی و تعیین وضعیت حقوقی آنها به عنوان مقدمه ایجاد «اعتماد قراردادی» در قراردادهای منعقده با شرکتها از جمله مسائلی است که به طور روزافزون مورد توجه دولتها و سازمانهای بین دولتی است و همین امر سبب توجه دولتها به نهاد ثبت به عنوان ابزاری جهت تضمین ثبات وضعیت حقوقی شرکتها شده است. لکن بررسیها نشان میدهد در عمل نهاد ثبت نتوانسته است پاسخگوی نیازهای عمومی در حوزه تامین امنیت قراردادی منعقده با شرکتهای تجاری باشد. این مقاله با نگاهی تطبیقی و تحلیلی به مساله مزبور به این نتیجه دست یافته است که این امر ناشی از عدم توجه سیستمهای حقوقی به دو کارکرد حقوقی «حمایتی» و «اطلاعرسانی» سیستم ثبت شرکتها و ابزارهای دستیابی به آن میباشد و برقراری ارتباط «موثر» میان دو عامل مشترک همه نظامهای حقوقی در حوزه شرکتهای تجاری یعنی «شخصیت حقوقی مستقل» و «ثبت» از طریق تاثیر ثبت در ایجاد و یا قابلیت استناد اطلاعات ثبت شده و برقراری فرض صحت اطلاعات ثبت شده مبتنی بر اتخاذ روش تحقیقی ثبت اطلاعات و بر مبنای تئوری اعتماد عمومی زمینه تحقق هر دو کارکرد موصوف را فراهم میکند و در نتیجه اثر ثبت در تامین امنیت قراردادی محقق میگردد.
The identification of legal entities and determination of their legal status, as an introduction to creating "transaction security", in contracts with companies, is one of the issues that increasingly being considered by governments and intergovernmental organizations. It has led the governments to care of registration as a means to ensure the stability of legal status of companies. But the reviews show, practically the registration institute has not been able to meet the public's requirements in the field of contract security signed by commercial companies. This paper, with a comparative and analytical approach, has reached the conclusion that this is related to the lack of attention paid by the legal systems to the two "protective" and " declarative" legal functions of registration system and tools to achieve it and "effective" communication between the two common factors of all legal systems in the field of commercial companies, namely; "independent legal entity " and "registration" by effect of registration in The Constitution and inposability of the registered information, and the establishment of the assuring of the accuracy of the recorded information based on the adoption of a data recording research method and public confidence theory, provides context for the fulfillment of both functions and in result, incorporation will be enforced in contract security.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_65167_1e81b9e498ed40159f9251b7a70a943b.pdf
"ثبت شرکتهای تجاری"
"امنیت قراردادی"
"سیستمهای اطلاعرسانی"
"فرمالیسم حقوقی"
"registration law"
"commercial companies"
"contract security"
"information systems"
"legal formalism"
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2018-06-22
21
82
253
282
10.22034/jlr.2018.109607.1053
61325
Original Article
نظریهی فعالیت مجرمانهی مشترک در پرتو آراء دادگاه کیفری بینالمللی برای یوگسلاوی سابق
The Doctrine of Joint Criminal Enterprise in light of decisions of the International Criminal Tribunal For the Former Yugoslavia; Nature, Foundation and Categorization
سیدعلیرضا میرکمالی
a_mirkamali@sbu.ac.ir
1
محمد پورمازار
mohammad.pourmazar@gmail.com
2
محمد رضا نریمانی زمان آبادی
mohammadreza_narimani@hotmail.com
3
استادیار دانشکدهی حقوق دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی کارشناسی ارشدحقوق جزا و جرم شناسی-دانشکده حقوق - دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشکدهی حقوق دانشگاه شهید بهشتی
شعبهی تجدیدنظر دادگاه کیفری بینالمللی برای یوگسلاوی سابق، در جریان رسیدگی و صدور رأی در پروندهی تادیچ در پانزدهم ماه ژوئیهی سال 1999 میلادی، برای نخستین بار مفهوم فعالیت مجرمانهی مشترک را به شکلی ساختارمند همراه با دستهبندی سهگانه از آن، به عنوان یک نظریه، شناسایی کرد. فعالیت مجرمانهی مشترک نوعی از انواع مسؤولیت کیفری برای افرادی است که در قالب یک گروه مجرمانه دست به اقداماتی در جهت نیل به هدف، طرح یا برنامهی مجرمانهی مشترک میزنند که در صورت جمع شرایط، همگی آنان مسؤول جرم ارتکاب یافته در اثر فعالیت گروه هستند. طبع غالب جرایم جنگی مبنی بر دسته جمعی بودن ارتکاب آن ها، عدم ضرورت احراز مسؤولیت کیفریِ سبکتر برای معاونین نسبت به مباشرین جرم به لحاظ همسانیِ سوء نیت آنان، افزایش آثار بازدارندگی، پیگیری شخصی کردن مجازاتها و توانایی انطباق هرچه بیشتر با موازین انصاف و عدالت، از جملهی مبانی و اهداف این نظریه است که همراه با انتقادات وارد بر آن، نیاز به بررسی دقیق حقوقی دارد. این سبک از مسؤولیت کیفری دارای تمایزاتی با سایر انواع مسؤولیت کیفری نظیر شرکت و معاونت در جرم و مسؤولیت مقام مافوق، و گاهی همپوشانی با آنها است که در صورت پذیرش تمامی این موارد در یک نظام حقوقی، برای جلوگیری از خلط و فراهم آوردن امکان تصمیمگیری مناسب از سوی دادگاه، میبایست از یکدیگر تمییز داده شوند.
The Appeal Chamber of the International Tribunal For the Former Yugoslavia while prosecuting Tadic, as one a an accused of war crimes and crimes against humanity, on 15 July 1999 recognized for the first time the concept of Joint Criminal Enterprise (“JCE”) in a structural and in detailed manner categorizing it under three types, and as a theory. JCE is a model of criminal responsibility for individuals who commit acts for a common criminal purpose, design or plan and are responsible of the crime, provided that other conditions and circumstances are met. The nature of war crimes with regards to their collective commission, the fact that recognition of a lower level of criminal responsibility for the aider and abettors than principals does not appear to be necessary due to their equality of and common mens rea, the application of deterrence effects, shadowing of the penalties personalizing and the ability of adaption to equity and justice criteria as more as possible, are the principle purposes and foundations of this theory, that requires an exact legal analysis. This mode of criminal responsibility, which has been a range of criticisms by jurists and lawyers, is of a range similarities and differences with other modes of criminal responsibility i.e. association and aiding and abetting and criminal responsibility of a superior. It also overlaps in some instances with the such modes of responsibility. It is reasonable therefore to make precise analysis of each to enable a competent court to render an accurate judgment and conviction.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_61325_9c6aeeab0305ae50cc363553e35c1d0b.pdf
: فعالیت مجرمانهی مشترک
دادگاه کیفری بینالمللی برای یوگسلاوی سابق
پروندهی تادیچ
پروندهی میلان مارتیچ
مبانی مسؤولیت کیفری
Joint criminal enterprise
international criminal tribunal for the former Yugoslavia
Tadic case
Milan Martic case
fundamental of Criminal responsibility
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2018-06-22
21
82
283
306
10.22034/jlr.2018.113086.
61499
Original Article
بررسی وضعیت کار کودکان در حقوق ایران، از منظرِ ماده چهار اعلامیه جهانی حقوق بشر
Legal Status of Labor of Children in Iran, In The Light Of Article IV of the Universal Declaration of Human Rights
سمانه رحمتی فر
s.rahmatifar@gmail.com
1
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان
کار کودکان، به منزله بهره کشی از ظرفیت بالقوه نسل آینده برای نسل حاضر است و فرصت توسعه فردی را از کودک میرباید. نظامهای حقوقی در ارتباط با این مقوله راهکارهای گوناگونی در پیش میگیرند؛ از این بین نظام حقوقی ایران راهکارِ ممنوعیت مطلقِ کار کودکان را انتخاب کرده است که به نظر میرسد با واقعیت فرهنگی و اقتصادی حاکم بر جامعه سازگاری ندارد. راهکار جایگزین میتواند محدودیت همه انواع کار و ممنوعیتِ مسؤلانه آن دسته از کارهایی باشد که کودکان را در وضعیت بردگی قرار میدهد. منظور از بردگی، قرارگرفتن در یکی از این حالات است: اعمال حقوق مالکانه بر انسان، انجام بدترین اشکال کار و نداشتن وقتِ خصوصی. دولت میتواند از طریق نظارتِ کنشگر، پاسخگو کردن بخشِ خصوصی در برابر کار کودکان، بازنگری در جایگاه حقوقی کودک، استثنا قائل نشدن برای حوزه شمول قانون کار و تمایز گذاشتن میان انواع کار از حیث حداقل سن ورود و شرایط حاکم بر هر شغل مانع از قرار گرفتن کودک در یکی از این وضعیتها به واسطه مناسبات کار شود.
Child labour is a pretext for exploitation potential capacity of future generation by current generation. Child laborer misses the time of personal development. Various methodes have been applied by legal systems to fight against child labour. Choice of legal system of Iran, forbidding the labour of child under fifteen without exception, seems incompatible with cultural and economical realities of society. Putting limitation to all types of work and forbidding slavish one, in a responsive manner, is more practical way to fight against child labour. Elements of slavery are: 1.exercising any or all of the powers attaching to the right of ownership over a human; 2.not having private time; 3.doing the worst form of labour. Put an end on child slavery requires crucial will of government to reform legal system via active monitoring, responsibility of private sector for child labour, review child legal status and distinguishing between types of work conditions and minimum employment age.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_61499_b615615fa7b073b6b46e09747d5a1f56.pdf
کودکان کار
بردگی
حداقل سن
اعمال حقوق مالکانه
وقت خصوصی
Child Labour
Slavery
Minimum Age for Employment
Exercising the Powers Attaching to the Right of Ownership
Private Time
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2018-06-22
21
82
307
332
10.22034/jlr.2018.116249.1106
60948
Original Article
امتیازات و انواع سهام ممتاز
Varieties and privileges of Preferred Stocks
سعید شجاعی ارانی
said.shojaei@gmail.com
1
نسیم گهرسود فرد
n.goharsoudfard@gmail.com
2
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
کارشناس ارشد حقوق خصوصی
در کنار سهام عادی که مهم ترین منبع تأمین مالی شرکت های سهامی عام و خاص است، گونه ای کمتر شناخته شده از سهام وجود دارد که سهام ممتاز نامیده می شود. آنچه این دو گونه از سرمایه را از هم جدا می کند، امتیازات و ویژگیهایی است که به سهام ممتاز داده می شوند و سهام عادی از آنها برخوردار نیست. با آنکه این امتیازها بسیار گسترده و گوناگون هستند، امروزه، چنین سهمی ابزاری مناسب برای سرمایه گذاری در شرکت های پر ریسک یا نو پا و همچنین شرکت هایی است که با بحران مالی مواجه هستند و سرمایه گذاران به صورت عادی و بدون دریافت امتیازات خاص برای خود حاضر به سرمایه گذاری در آنها نخواهند شد. قانونگذار ایران، در تبصره 2 ماده 24 لایحه قانون تجارت، به تعریف سهام ممتاز بسنده نموده و سخنی از چیستی امتیازات و شیوه اعمال آنها نگفته است. در این نوشتار توصیفی-تحلیلی نویسندگان ، تلاش کرده اند تا پس از بررسی چیستی و گونه شناسی سهام ممتاز در کشورهای پیشرو، راهکارهایی برای بهبود قانونگذاری یا رویه قضایی در این زمینه پیشنهاد دهند.
In addition to common stock, the most important source of financing public and private companies, preferred stocks are other important securities. What differ between these two stocks are the privileges and features of preferred stock that common stocks don’t have. Nowadays, such a share is an appropriate tool for investing in emerging or emerging companies as well as companies facing a financial crisis, and investors will not be willing to invest in them in the normal way without obtaining specific rates. Nowadays, such a share is an appropriate tool for investing in emerging or emerging companies as well as companies facing a financial crisis, and investors will not be willing to invest in them in the normal way without obtaining specific rates. While these benefits are wide and varied, Iranian legislator, just in clause 2 Article 24 commercial code bill, define this type of stock but don’t speak about the privileges and practice of them in details. In this descriptive and analytical study, the authors have attempted to study the nature and typology of preferred stock in pioneer countries and then, suggest strategies in order to improve the legislation or jurisprudence in this field.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_60948_4bef18e8b1a885ab92fd2afcb0dfa008.pdf
سهام ممتاز
امتیازات
انواع سهام ممتاز
شرکت سهامی
Preferred Stocks
Privileges
Stock Company
per
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه تحقیقات حقوقی
1024-0772
2018-06-22
21
82
333
363
10.22034/jlr.2018.113080.
65168
Original Article
تاملی بر رابطه شرکتهای تجاری و ذینفعان آنها
A Deliberation in Relation Between Companies
and their Stakeholders
محمد نوروزی
mohammadnrz@yahoo.com
1
دانش آموختة دکترای حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی.
امروزه، لازمه تداوم فعالیت شرکتهای خصوصی ایجاد نوعی تعادل میان منافع کسانی است که ارتباط موثری با شرکت داشته و بستر لازم برای موفقیت آن را در دراز مدت فراهم میکنند. برخی از این ذینفعان، همانند سهامداران، کارکنان، تامینکنندگان و مصرفکنندگان، کلیدی بوده و مستقیما در امر تولید و سودآوری نقش دارند. برخی دیگر، همچون جامعه، محیط زیست و دولت، اگر چه ارتباطی دورتر با شرکت دارند، اما از آنجایی که تحت تاثیر قدرت اجتماعی شرکت هستند، شرکت در برابر آنها نیز مسئولیت اجتماعی داشته و موظف است که در اعمال و تصمیمات خود منافع حداقلی آنها را نیز رعایت کند. پس گریزی نیست جز آنکه در اصلاحات جدید قانون تجارت صراحتا تمامی شرکتهای تجاری ملزم به تدوین و اجرای یک دستورالعمل راهبری شوند که در آن ذینفعان شرکت به روشنی نام برده شده و راهکارهای حفظ حقوق و منافع آنان به نحوی واضح ذکر گردد.واژگان کلیدی:تعادل، تداوم، مسئولیت اجتماعی، مشارکت، موفقیت شرکت.
Abstract:New-a-day, the stability of companies activities demands a kind of balance between interests of those groups who have an efficient communication with company. Some of these groups participate in the process of production and profit making. Some others are only under social power of company. However, what this article is looking for, is to find how this efficient communication occurs between a company and its stakeholders.A Deliberation in Relation Between Companies and their StakeholdersAbstract:New-a-day, the stability of companies activities demands a kind of balance between interests of those groups who have an efficient communication with company. Some of these groups participate in the process of production and profit making. Some others are only under social power of company. However, what this article is looking for, is to find how this efficient communication occurs between a company and its stakeholders.Keywords:Balance, Stability, Social responsibility, Companies Success.
https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_65168_5e38dcce1a8f8dae2e7e3a982c0d9c80.pdf
تعادل
تداوم
مسئولیت اجتماعی
مشارکت
موفقیت شرکت
Balance
Stability
social responsibility
Companies Success