TY - JOUR ID - 61919 TI - گارانتی از منظر حقوق اقتصادی JO - فصلنامه تحقیقات حقوقی JA - JLR LA - fa SN - 1024-0772 AU - قاسمی حامد, عباس AU - حدادی, شهرزاد AU - عبدالله زاده ثانی, شیوا AD - دانشکده حقوق؛ دانشگاه شهید بهشتی AD - دانشگاه شهید بهشتی AD - کارشناس ارشد؛ دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 21 IS - 81 SP - 115 EP - 138 KW - تئوری‌های مبنایی گارانتی KW - کارایی اقتصادی گارانتی KW - وارانتی DO - 10.22034/jlr.2018.113104. N2 - در دهه‌های اخیر تولید و عرضه کالا و خدمات رقابتی شده است. در این میدان رقابتی نقش تضمین سلامت کالا به سرعت در حال افزایش است. این نقش چه از جهت اقتصادی (ترغیب مشتری برای خرید کالا) و چه از بعد حقوقی (حمایت از مصرف کنندگان) دارای اهمیت است. شکل گارانتی ارائه شده از سوی تولیدکنندگان به عوامل متعددی وابسته است. با این توجه گارانتی محصولات تولیدی در شکل‌های گوناگون ارائه می‌گردد. در مواردی نیز نوع کالا در انتخاب شکل گارانتی موثر است. در مواردی اصطلاح «گارانتی» با اصطلاح «وارانتی» بصورت مترادف بکار برده می‌شود؛ درحالیکه این دو مفهوم علی‌رغم هم‌پوشانی دارای تفاوت‌هایی نیز می‌باشند. وجود گارانتی می‌تواند در کارآیی یک بنگاه اقتصادی تاثیر‌گذار باشد. بنابراین گارانتی نه تنها برای حمایت از مصرف‌کنندگان دارای اهمیت است؛ بلکه در تحلیل‌های اقتصادی نیز دارای اهمیت زاید‌ الوصفی است. با این توجه، پیش‌بینی چگونگی استفاده از گارانتی در بنگاه‌های اقتصادی نقش مهمی در افزایش کارآیی آنها خواهد داشت. UR - https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_61919.html L1 - https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_61919_77616dc8c77c6f56b9ce6af8703de462.pdf ER -