TY - JOUR ID - 86192 TI - آسیب‌شناسی کارکرد مراجع سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر در حوزۀ آموزش عالی JO - فصلنامه تحقیقات حقوقی JA - JLR LA - fa SN - 1024-0772 AU - جلالی, محمد AU - قنبری, کیومرث AD - حقوق/دکترا/حقوق عمومی/دانشگاه سوربن فرانسه AD - دانشجو/دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 22 IS - 85 SP - 273 EP - 292 KW - آموزش عالی KW - مراجع تصمیم‌گیری KW - نهادهای درون قوّه‌ای KW - نهادهای فراقوّه‌ای DO - 10.29252/lawresearch.22.85.273 N2 - یکی از شرط‌های مهم بقای جوامع در جهان امروز، توسعه علمی است که نشانگر جایگاه ویژه آموزش عالی در هر کشور است. دانشگاه‌ها در صورتی می‌توانند نقش موتور محرک و توسعه‌ساز خود را به درستی ایفا کنند که همراه با تغییرات لحظه‌ای علم و دانش، انعطاف‌پذیر و هوشمند عمل کنند. از معظلاتی که مانع پویایی توسعه علمی کشور ایران است، می‌توان از مقررات دست-وپاگیر اداری، مالی، آموزشی، تحقیقاتی و استخدامی کنونی نام برد؛ که متاثر از تعدد مراکز تصمیم‌گیری و وجود متولیان متعدد است.یکی از مشکلات اساسی موجود این است که در حوزه آموزش عالی مراجع سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری درون‌قوه‌ای و فراقوه‌ای متعددی تصمیم‌گیری می‌کنند که وظایف و تکالیف آن‌ها با هم، هم‌پوشانی دارد؛ در نتیجه یکی از راه‌حل‌های برون رفت از این معضل بزرگ این است که از تعارض و هم‌پوشانی وظایف مراجع سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در این حوزه جلو‌گیری شود. سوال اساسی تحقیق حاضر بر محور راهکارهای هم‌پوشانی و تعارض تکالیف مراجع مهم تصمیم‌گیری استوار است.در این جستار، جایگاه و قلمرو مصوبات این نهادها نیز در سلسله مراتب قواعد حقوقی مورد بررسی قرار گرفته و از این منظر در خصوص ماهیت مصوبات مراجع مورد اشاره از حیث سیاست‌گذاری، قانون یا مقرره‌گذاری، به ملاحضات حقوقی قابل تأملی اشاره می‌شود. UR - https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_86192.html L1 - https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_86192_d5254dec763c9e6cf3829d511dcee24f.pdf ER -