دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772176620140823« تعهد به استرداد یا محاکمه »در حقوق عرفی و رویه قضایی بین المللی13056317FAابراهیم بیگ زادهاستاد و مدیر گروه حقوق بین الملل و عمومی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیJournal Article19700101The ‘duty to extradite or prosecute’ refers to the requirement placed on theState where an accused of international crimes was arrested either toprosecute the accused in its own domestic courts or to extradite him or her tothe State which has requested their extradition. There is no doubt about thetreaty-based nature of this obligation, but there exist huge controversies onwhether such an obligation is customary or not. Some consider it merely as atreaty rule while, in contrast, some others deem it not only to be a customaryrule but a jus cogens obligation on the grounds of international crime. Ofcourse, there are paradoxical measures in States practice regarding theapplication of this duty. Nevertheless, the increasing number of treaties thatcontain such an obligation, acceptance of this obligation by various States,and the broadening of state measures to perform it, are all indicative ofpreparing the ground for this obligation to become a customary rule.Moreover, this obligation was set forth before the International Court ofJustice in the Lockerbie Case in 1992 and Belgium against Senegal Case(aut dedere aut judicare) in 2009. The World Court’s judgment in 20 July2012 will play a major role in the development of this rule in InternationalCriminal Law.Keywords:Custom, Extradition, Prosecution, International crimes, International Courtof Justice, Crimes against humanity, War crimes, International obligation,Criminal jurisdiction, Criminal punishment, Convention against Tortureدولت محل دستگیری متهم به ارتکاب جرم بین المللی، یا باید متهم را در مراجع قضاییِ داخلی خودمورد تعقیب قرار دهد و یا وی را به دولت درخواست کننده استرداد، تسلیم کند. در زمینه ی ماهیتاز آن یاد می شود تردیدی وجود ندارد، « تعهد به استرداد یا محاکمه » معاهداتی این تعهد که با عنواناما در خصوص عرفی بودن آن، اختلاف نظر جدی میان حقوق دانان مطرح است؛ برخی صرفا بهعنوان یک قاعده معاهداتی به آن توجه دارند و در مقابل برخی آن را نه تنها یک قاعده ی عرفی بلکهقاعده ای آمره در زمینه ی جنایات بین المللی برشمرده اند. باید افزود در رویه ی عملی دولت ها هم درزمینه ی اعمال تعهد مذکور اقدامات متناقضی مشاهده می شود. با این حال، افزایش معاهدات حاویاین قاعده، پذیرش آن ها از سوی دولت های متعدد و گسترش اقدامات دولت ها در جهت التز ام بهاعمال تعهد مزبور نشان از ایجاد زمینه های لازم برای تبدیل آن به قاعده عرفی بین المللی دارد. اینتعهد همچنین در رویه ی قضایی بین المللی، در قضیه ی لاکربی در سال 1992 و قضیه ی بلژیک علیهسنگال (یا استرداد یا تعقیب کیفری حسن هابره) در 2009 ، نزد دیوان بین المللی دادگستری مطرحشده است. رای نهایی دیوان در قضیه ی اخیر که در جولای 2012 صادر شد، نقش مهمی درتوسعه ی قاعده مذکور در حقوق بین الملل کیفری داشته است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56317_4a7262300c21e24b5f6fd0f3b2d5e282.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772176620140823صندوق تامین خسارت های بدنی: ترسیم وضع موجود و چشم انداز آینده315056318FAحسن بادینیدانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0002-4851-1212-7532علی اسلامی فارسانیدانش آموخته دوره دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه تهرانJournal Article19700101With regard to the huge damages from driving accidents in Iran, a loggedremedy to the losses of these accidents has a great importance. For thispurpose, when legislators approved the mandatory Insurance Act forterrestrial motorized vehicle holders against third parties in 1387, they hasresort to two solutions for facilitating redress of losses from these accidents:(1) requiring insurance for terrestrial motorized vehicles; and (2) theestablishment of the Fund of Providing Corporeal Damages. These twosolutions were in parallel with each other but not of the same extent; redressby way of the Fund is when, for whatever reason, payment of damagesthrough an insurer is not possible. This essay seeks to investigate the basicsand nature of the Fund, the limitation of obligation and the requirements fordamages compensable by the Fund in order to form a descriptive andanalytic examination and offer suggestions for the removal barriersalongside indication of present problems.Keywords:Corporeal damage, Mandatory liability insurance, Motor accidents,Distributive justice, Equity.توجه به خسارات هنگفت حوادث رانندگی در ایران، نحوه ی جبران خسارات زیان دیدگاناین گونه حوادث از اهمیت به سزایی برخوردار است. در این راستا، قانون گذار در قانون بیمهاجباری دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب 1387 برای تسهیلجبران خسارت زیان دیدگان به دو راه کار متوسل شده است: 1) اجباری نمودن بیمه وسایل نقلیهموتوری زمینی و 2) تاسیس صندوق تامین خسارات بدنی. این دو راه کار در طول یکدیگر قراردارند نه در عرض هم؛ یعنی جبران خسارت از طریق صندوق هنگامی است که به هر دلیلامکان پرداخت خسارت از طریق بیمه گر مسئولیت وجود نداشته باشد. در این مقاله تلاش شدهاست مبانی و ماهیت صندوق، حدود تعهدات آن و شرایط خسارت های قابل جبران از سوی آنبه صورت توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد و در کنار ذکر کاستی های موجود، برای رفعآن پیشنهادهایی ارائه گردد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56318_d5f6f00355043ca1ca027d2ae2dea436.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772176620140823The Constitution of any country is its most important legal document.نقش افراد، احزاب و گروه های سیاسی در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران518056319FAعلی اکبر گرجیدانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-8775-9399Journal Article19700101The Constitution of any country is its most important legal document. Afterthe Islamic Revolution and the overthrow of the dictatorial regime in Iranand following the establishment of a modern and popular system, the IslamicRepublic was established which required a strategic and binding document,namely the Constitution. For the codification of this document, people andparties have decided to participate in the approval of a fundamentaldocument. From the earliest development of Constitution until approval ofthe Assembly of Experts and its validation by Referendum, this article showswhich contributions by individuals, political parties and groups had beeninfluential. The final impact was felt in the Review step and the current textof the Constitution of the Islamic Republic of Iran resulted from thosedebates and decisions. During that decade, the extent of certain groups hadbecome less while that of special groups had become greater. In the processof their removal, parties, groups and individuals often played a key role.Finally, during this Review, there was controversy among the Islamic andReligious groups who had not previous had such disputes and multipleviews. As a comprehensive document, the Constitution protects the rights ofall people in the country with their diversity of views and ideas. Hence, thetranscendent dignity of such a document is beyond the political intentions ofany particular group or party. In this paper, we consider how many politicalgroups are trying to follow this degree of the principle of non-discriminationin order to protect the rights of the nation. For consistency, the contents ofpresent essay are divided into three sections, related to the time and the roleof different individuals and groups involved in the formation of currentConstitution of the Islamic Republic of Iran.Keywords: Constitution, Draft Constitution, Political participation, Expertsof Constitution Assembly, Political parties.قانون اساسی مهمترین سند قانونی یک کشور است. در ایران و در پسِ انقلاب 1357 و سقوط نظام دیکتاتوری، در پی استقرار نظامی نوین و مردمی، نظام جمهوری اسلامی برپا گشت و این پدیدار، مستلزم سندی راهبردی و ضابطهآور یعنی «قانون اساسی» بود. در این طیِّطریق در تقریر قانون مادر، افراد، احزاب و گروههای مختلف را بر آن داشت تا در تصویب سندی بنیادین کمر همّت بگمارند. مقاله پیش رو در پی ترسیم این مهم است که از پدیداری نخستین گامهای شکلگیری قانون اساسی تا تصویب مجلس خبرگان و تایید همهپرسی آن، احزاب، جمعیّتها، افراد و گروههای مختلف سیاسی و غیره، چه در متن و چه در حاشیه، چگونه و چه میزان نقشآفرینی نمودند. این بازهی زمانی سرانجام در وهلهی سوم، یعنی «مقطع بازنگری» نشان آخر را بر تارک خویش اندود و متن فعلیِ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فرآیند این کشاکشها و تصمیمگیریهاست. همانگونه که در این متن به فرصت نگریستن نیز خواهد رسید، در بازهی دههی مزبور هرچه به پیش میرفت، از عِداد و گستردگی گروههای مختلف و متعدد کاسته میشد و بر دامنهی چهرههای منتسب به جریانی ویژه و خاص افزوده میگشت. همانطور که خواهیم دید در این روند حذفها، غالبا احزاب، گروهها و اشخاص خود نقش انکارناپذیری را ایفا نمودند و نهایتا در مقطع بازنگری اینبار میان گروههای اسلامی و مذهبی، تضارب آرا مشاهده میشد که البته هیچگاه تفاوت و تعدد دیدگاههای مقاطع پیشین را متبلور نساخت.قانون اساسی یک سند جامع، مادر و بهمنزلهی حافظی سترگ در پاسداشت از حقوقِ جملگی افراد موجود در کشور با سلایق و اندیشههای گوناگون است. بدینسان چنین سندِ متعالی و شامخی، اجّل از آن است که جولانگهِ مانیفستیِ گروه یا حزبی خاص باشد. در این مقاله به این مقولهی مهم میپردازیم که چه میزان گروههای سیاسی در اندیشهی ایفای این میزان از عدم جانبداری از موضعی خاص و پاکبازی در راستای حمایت از حقوق ملّت برآمدند. به جهت انسجام و یکپارچگی، مطالب تحت سه بازه، هم از حیث زمانی و هم از جهت بازیگردانی افراد و گروههای مختلف در شکلگیری قانون اساسی فعلی جمهوری اسلامی ایران، تقسیمبندی شده است. https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56319_ce7d1986af9f2306febce8115059ab28.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772176620140823Arbitratide judicial organizations, are the investigativeauthority into claims in the most legalion iمفهوم و قلمرو مسئولیت مدنی داوران8111156320FAهمایون مافیدانشیار دانشکده حقوق دانشگاه مازندرانJournal Article19700101Arbitratide judicial organizations, are the investigativeauthority into claims in the most legalion institutions, alongs systems. In some countries, ajudgment made on the investigator’s authority into a claim has noresponsibility for compensating the parties' loss, whether limited or absolute.According to Principle 171 of Iran's Constitution, if a judge causes a loss toa litigant and it is due to the neglect or mistake of the judge, there is noresponsibility for compensation. If the loss has been caused with the judge'sintention and is deliberate, civil responsibility would without question beimposed on him. Now that arbitrators like the judges investigate the claim,are they also placed under the terms of Principle number 171 or vice versa?In this essay we discuss how judges have civil responsibility for the lossessustained by Parties to a claim and under what circumstances they are notliable under Principle 171. Therefore the scope of the judge's responsibilitycontains a specified aspect and it is different from that under the generalrules of civil liability.Keywords:Arbitrator, Civil, Loss, Claim.در کنار دستگاه قضایی، از مراجع رسیدگی به دعاوی ،« نهاد داوری » در اکثر نظام های حقوقیشناخته شده است. در برخی کشورها قضات در مقام رسیدگی به دعاوی به طور مطلق یا محدود،مسئولیتی برای جبران خسارت وارده به طرفین دعوا ندارند. در حقوق ما نیز قضات تحت شرایطخاصی وفق اصل 171 قانون اساسی، اگر در راستای رسیدگی موجب ورود ضرر به اصحاب دعواشوند و منشا ورود ضرر اشتباه یا قصور قاضی باشد، مسئولیتی برای جبران خسارات واردهنخواهند داشت. بدیهی است چنان چه علت ورود ضرر، تقصیر عمدی توام با قصد یا علم وآگاهی قاضی در ورود ضرر باشد، بی گمان مسئولیت مدنی بر او تحمیل خواهد شد. حال آیاداوران که همانند قضات در مقام رسیدگی به دعاوی برمی آیند، نیز از امتیاز اصل 171 قانوناساسی برخوردار می باشند و یا بالعکس، داوران به هر شکل مسئول جبران خسارت وارده برطرفین دعوا می باشند؟در مقاله ی حاضر، این موضوع را بررسی خواهیم کرد که آیا داوران به واسطه ی ضرر وارده بهاصحاب دعوا مسئولیت مدنی خواهند داشت؟ و آیا از امتیاز اصل 171 قانون اساسی بهره مندنمی باشند؟ کوتاه آن که مفهوم و قلمرو مسئولیت داوران، دارای جنبه ی خاصی بوده و دامنه یآنان، متفاوت از آن چیزی است که در قواعد عام مسئولیت مدنی بیان می گردد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56320_494107f8487ac908cd235bc5c64004d2.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772176620140823In December 2008, the United Nations adopted the Conventionتعهدات و مسئولیت های متصدی حمل و نقل دریایی در کنوانسیون روتردام؛ مطالعه تطبیقی با قانون دریایی ایران، کنوانسیون های بروکسل و هامبورگ11314456321FAحسین سیمایی صرّافعضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه دانشگاه شهید بهشتیJournal Article19700101In December 2008, the United Nations adopted the Convention on Contractsfor the International Carriage of Goods Wholly or Partly by Sea, known asthe “Rotterdam Rules”. If this Convention becomes universally accepted, thecarrier’s liability will increase, their immunity on the basis of the nauticalfault exception (neglect or fault in the navigation, or management of theship) will be eliminated, and their due diligence obligations will not berestricted to the period before and at the beginning of the voyage, but willalso be an obligation throughout the whole of voyage. Also, by introducingthe idea of a “maritime performing party” in the Convention, the number ofpeople on whom these obligations and liabilities would be imposed will beincreased. In sum, by analysis of the Convention and, in particular ChapterIV which is the main subject of this research, we can conclude and proposeto our domestic legislators that there is a level of balance between theliabilities of the carriers and those of the shippers: Contrary to the previousconventions, the Rotterdam Rules are not merely in favor of the shipper orthe carrier but, in fact, accepting this convention will provide a win-winoutcome for all countries.Keywords:Rotterdam Convention, Liabilities of the carrier, Maritime Act of Iran,Hague Rules, Homburg Convention. کنوانسیون ملل متحد در مورد قراردادهای حمل » ، مجمع عمومی ملل متحد در دسامبر 2008را تصویب کرد. کنوانسیون مزبور که به « بین المللی کالاها به صورت کلی یا جزئی از طریق دریامعروف شد در 23 سپتامبر 2009 (اول مهر 1388 ) منتشر گردید. در صورت « مقررات روتردام »فراگیر شدن ای ن کنوانسیون مسئولیت های متصدیان حمل افزایش و فهرست طولانیمصونیت های آن ها کاهش خواهد یافت. همچنین تعهد متصدیان حمل و نقل در کاربستمراقبت های لازم برای قابلیت دریانوردی کشتی به تمام طول سفر گسترش یافته و دیگر به قبلاز حرکت کشتی یا شروع سفر (طبق مقررات لاهه) محدود نخواهد ماند. همچنین با ابداع ایده یعامل حمل دریایی در این کنوانسیون، تعداد اشخاصی که این احکام بر آن ها اعمال خواهد شدافزایش یافته و آن ها نیز تابع تعهدات و مسئولیت های متصدی حمل و نقل خواهند بود . سقفمحدودیت مسئولیت متصدی حمل و نقل نیز به ازای هر بسته یا هر کیلو افزایش خواهد یافت.کنوانسیون روتردام برخلاف کنوانسیون های پیشینِ یک طرفه، به نفع فرستنده یا متصدیحمل و نقل عمل ننموده است. پیوستن به این کنوانسیون یک بازی برد - برد را، هم برایکشورهای متصدی حمل و هم برای کشورهای فرستنده از قبیل کشور ما به ارمغان می آورد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56321_e50cf8512400209b0e343cdcbed3cbac.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772176620140823Proportionality was created as a general principleمفهوم و جایگاه اصل تناسب در حقوق اداری با نگاه ویژه به نظام حقوقی اتحادیه اروپایی14518356322FAمحمدحسین زارعیعضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیمهدی مرادی برلیاندانشجوی دوره دکتری حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیJournal Article19700101Proportionality was created as a general principle of law in modern legalsystems following the idea that citizens should be protected againstGovernment and that the regulatory interventions of Government should beproportionate to the desired goals. This principle was recognized for firsttime in the German legal system and then developed, as a ground of reviewof governmental actions, with the expansion of administrative discretion.Although the principle of proportionality has not been reflected in the EUtreaties clearly, it has been recognized as a principle of EuropeanCommunity law since the 1950s and was applied in a review of EUinstitutions and Member states actions by the EU courts. On this basis, inthis research the concept and status of the principle of proportionality inAdministrative Law is examined with regard to the legal systems ofGermany, France and UK and, then, the status of this principle within theEU legal system will be examined in more detail.Keywords:Proportionality, Administrative discretion, Judicial review, Public ends,European Union.تناسب به عنوان یک اصل کلیِ حقوقی در نظام های حقوقی مدرن، به دنبال این عقیده که شهروندانباید در برابر دولت مورد حمایت قرار گیرند و مداخلات تنظیمی دولت بایستی متناسب با اهداف موردنظر باشد، ایجاد شده است. این اصل نخست در نظام حقوقی آلمان پذیرفته شد و پس از آن باگسترش صلاحیت های اداری، به عنوان یکی از مبانی نظارت بر اعمال دولت، توسعه یافته است.اصل تناسب که انعکاس صریحی در معاهدات اتحادیه اروپایی نداشته است، از سال 1950 میلادی درزمره ی اصول کلی حقوق اتحادیه اروپایی قرار گرفت و توسط دادگاه های اتحادیه اروپایی در نظارت براعمال نهادهای اتحادیه و کشورهای عضو به کار گرفته شد.بر این اساس نخست مفهوم اصل تناسب و جایگاه آن در حقوق اداری، با نگاهی به نظام حقوقیکشورهای آلمان، فرانسه و انگلستان مورد بررسی قرار می گیرد؛ سپس با جزئیات بیشتریوضعیت این اصل در ساختار حقوقی اتحادیه اروپایی تبیین می گردد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56322_869d432cb6e3a14b29ab93977fb31e08.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772176620140823AbsractShi’a Jurisprudence has had a high position in the interpretationبررسی حق و حکم در حضانت، نفقه و رجوع در طلاق18520956323FAسیدمحمداسماعیل سیدهاشمیاستادیار دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتیJournal Article19700101AbsractShi’a Jurisprudence has had a high position in the interpretation andexplanation of divine commandments from the distant past and hascontinuously proved its competency in providing solutions based on logic,knowledge and religion. Nowadays, because of the high number of familydisputes, Iranian courts actually pay less attention to legal nature of familyissues. This paper attempts to investigate the legal character of three essentialfamily issues: parental tutelage, alimony and the revocation of divorce. Hence,we will study the “right” and the “rule” and their consequences according tolawyers’ and Islamic Jurists’ views, mention some viewpoints both againstand in favor of these consequences, compare them, and finally evaluatewhether parental tutelage, alimony and the revocation of divorce are in fact“rights” or “rules”.Keywords:Right, Role, Parental Tutelage, Alimony, Revocation from Divorceیکی از موضوعاتی که در فقه اسلامی مطرح بوده و به ویژه در قرون اخیر مورد توجه خاص فقهاو نقش کاربردی اش در تبیین « حکم » و « حق » و حقوق دانان اسلامی قرار گرفته، معنا و ماهیتبرخی مسائل فقهی و حقوقی است. به رغم اهمیت این مساله و نقش مهمش در استنباط و تبیینبرخی احکام فقهی و حقوقی، به نحو تحلیلی کم تر به ابعاد این موضوع و تطبیق آن با مصادیقحقوقی پرداخته شده است؛ لذا در این نوشتار تلاش شده تا در معنا و ماهیت حکم و حق وویژگی ها و ملاک تمایز آن ها و ثمرات فقهی و حقوقی مساله تحقیق بیشتری شود و به عنواننمونه نتیجه ی فقهی و حقوقی این بحث در سه موضوع مهم خانوادگی حضانت، نفقه و رجوع درطلاق که آثار اجتماعی و حقوقی مهمی نیز دارد مورد مطالعه قرار گیرد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56323_e32e58480fe0fd3f9a56def11ac97bdc.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772176620140823نقش دادستان در پیشگیری از وقوع جرم21122356324FAرجب گلدوست جویباریاستادیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیJournal Article19700101According to Article 156(5) of the Iranian Constitution, the prevention ofcrime by appropriate means is a duty of the Judiciary Power. It is obviousthat the Judiciary alone, without the cooperation of the other Powers, willnot succeed in fulfilling this significant duty. This, therefore, requiresconsistency and integration between the Judiciary and the other Powers,planning and determining the nature of this link, along with preparing themethods and models of cooperation and its appropriate instruments.However, the Judiciary, within its own framework, needs to provideappropriate weapons in order to prevent crime as effectively as possible. TheChief Prosecutor, as the chief of the Prosecution Service can play asignificant role in making operational this task of the Judiciary. In this paper,an attempt is made to explain and analyse this organizational role of theProsecutor, as much as possible, by making frequent reference to the factthat, for the purpose of crime prevention, the prosecutor is a member ofdifferent state organizations and institutions such as the Community Watchand Prevention Headquarters, the Prevention and Combating SpecificCrimes Headquarters and the Council for the Preservation of State Assets inrelation to Public Property and Natural Resources.Keywords:Prosecutor, Prevention of Crime, Situational Crime Prevention, OrganizationalPrevention, Criminality, Delinquency.به موجب بند 5 اصل 156 قانون اساسی، پیشگیری از وقوع جرم با پیش بینی اقدامات مناسبوظیفه ی قوه قضاییه می باشد. نا گفته پیداست که این قوه به تنهایی و بدون یاری و همکاریقوای دیگر قادر به انجام این وظیفه ی مهم نبوده و نمی باشد. انجام این وظیفه نیاز به هماهنگیمیان قوا و طراحی کیفیت ارتباط و پیش بینی راه حل ها و سازوکارهای مناسب و مفید در اینزمینه دارد، لیکن قوه قضاییه در تشکیلات درونی خویش نیز نیازمند سازوکارهای مناسب درراستای پیشگیری از وقوع جرم است. دادستان به عنوان رییس دادسرا می تواند در پیشگیری ازوقوع جرم نقش مهمی ایفا کرده و بخشی از وظایف قوه قضاییه را در این زمینه محقق سازد. دراین مقاله تلاش می شود نقش دادستان به لحاظ جایگاه سازمانی او در دستگاه قضایی و عضویتدر نهادها و سازمان های دولتی از قبیل ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی، ستاد پیشگیری ومبارزه با جرایم خاص و شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی، درپیشگیری از وقوع جرم مورد بحث و بررسی قرار گیردhttps://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56324_5db3ad7ceee9d69806db70490ec0579f.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772176620140823فرزندخوانده نیز، رویکرد شارع نسبت به افراد حاضر در نهادهای «شبه خانواده» یعنی: «پسرِ شوهر»، «ربیبه» و «فرزند رضاعی» را مبنا قرار میدهد.محرمیت در فرزندخواندگی22525456325FAصادق شریعتی نسبدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تهران0000-0002-4172-3999Journal Article19700101The matter of a ‘prohibition of marriage’ (mahramiiat) between an adopteeand their adoptive family, before becoming and further to being a legalquestion, is an object of both moral and religious investigation. As aconsequence, any society has own orientation concerning its religious andmoral bases in this context. In Islam, it has been stated that the causes for theprohibition of marriage are limited to lineage (nasab), cause (sabab) andfostering (rezae). The principle, then, is one of authorization and marriage ispermitted insofar as there is no contradictory reason and, as a result,adoption has no effect in this matter. Nevertheless, consideration of thesocial aspect of legal institutions requires a perennial interaction betweentheir functions (and effects) and time-and-place circumstances. So, in orderto gather a dynamic and updated law we must, on the one hand, understandthe function and coordinates of an institution while, on the other, it isnecessary to refer to the roots and bases of religious regulations. This articleattempts to pursue the aforementioned prescription with regard to aprohibition of marriage in adoption: it regards adoption in the current Iraniansociety as based on the ‘family’, and in order to analyze the adoptee’ssituation, it proposes a solution based on the situation of present individualswithin ‘quasi family’ institutions, namely that of ‘husband’s son of’, ‘wife’sdaughter’ (rabibeh) and ‘foster child’.Keywords:Adoption, Prohibition of marriage, Step-mother, Wife’s daughter, Fosterchildمسئلة حرمت نکاح میان فرزندخوانده و خانوادة پذیرندة او، بیشاز آنکه مسئلهای حقوقی باشد، ریشه در اخلاق و مذهب دارد. بنابراین هر جامعهای با توجه به اعتقادات دینی و اخلاقی خویش، قواعد ویژة خود را در این زمینه دارد. در دین مبین اسلام، گفته شده آنچه موجب حرمت نکاح میان اشخاص است، محدود به سه عامل نسب و سبب و رضاع است و از آنجا که اصل بر جواز و اباحه است مگر دلیلی بر منع و حرمت برسد، نمیتوان از حدود مشخص شده تجاوز کرد و دامنة حرمت را گسترش داد. درنتیجه، فرزندخواندگی نباید اثری در زمینة محرمیّت داشته باشد. اما خاصیت اجتماعی نهادهای حقوقی، ملازمهای همیشگی بین مفهوم نهاد حقوقی از یک سو، و آثار مترتب بر آن از سوی دیگر ایجاد میکند. از آنجا که مفهوم نهادهای حقوقی در شرایط زمانی و مکانیِ متفاوت تغییر میکند، در وهلة نخست باید مفهوم و کارکرد کنونی نهاد حقوقی را دانست، و در وهلة دوم باید با مراجعه به روح و مبانی احکام شرعی، حکم شایستة آن را استخراج کرد تا بدین وسیله حقوقی پویا و متناسب با شرایط زمانی و مکانی بهدست آید؛ حقوقی بهروز و در عینحال منطبق بر موازین شرعی. تلاش این مقاله، پیروی از همین روش در موضوع محرمیّت در فرزندخواندگی است. این نوشتار، فرزندخواندگی را در جامعة کنونی ایران مبتنی بر ساختار «خانواده» میداند و در تحلیل وضعیت حقوقیhttps://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56325_024e6961ba6e99329d42c0faae27496a.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772176620140823RésuméA la différence du Code civil français qui distingue entre l’indivision,اختلاط مفهوم اشاعه و شرکت در قانون مدنی ایران25528356326FAسیدعباس سیدی آرانیمدرس دانشگاه الزهرا و دانشگاه کاشانJournal Article19700101RésuméA la différence du Code civil français qui distingue entre l’indivision, qui estune modalité du droit de propriété, et la société, qui est un contrat spécial, ily a, à notre sens, une quasi-confusion entre les deux notions en droit iranien.En effet, les dispositions du Code civil iranien dans la position de définir lasociété donnent la définition de l’indivision. Après avoir constaté cettequasi-confusion, nous nous trouverons dans la nécessité de distinguer et deréorganiser les concepts. Or la distinction entre l’indivision et la société sepose en termes d’opposition et de concurrence. D’un côté, il faut constaterque cette particularité du droit iranien, au moins lorsque la source est forcée,s’oppose à la société du droit français. En effet, l’aspect individualiste decette institution du Code civil iranien, dans chaque étape de son existence,est évident. C’est ainsi que nous avons vu une différence trait pour trait entre, qui estune modalité du droit de propriété, et la société, qui est un contrat spécial, ily a, à notre sens, une quasi-confusion entre les deux notions en droit iranien.En effet, les dispositions du Code civil iranien dans la position de définir lasociété donnent la définition de l’indivision. Après avoir constaté cettequasi-confusion, nous nous trouverons dans la nécessité de distinguer et deréorganiser les concepts. Or la distinction entre l’indivision et la société sepose en termes d’opposition et de concurrence. D’un côté, il faut constaterque cette particularité du droit iranien, au moins lorsque la source est forcée,s’oppose à la société du droit français. En effet, l’aspect individualiste decette institution du Code civil iranien, dans chaque étape de son existence,est évident. C’est ainsi que nous avons vu une différence trait pour trait entreبرخلاف قانون مدنی فرانسه که اشاعه را، که شکلی از مالکیت است، از شرکت، که یک قرارداد خاص است، جدا میکند، به اعتقاد ما قانون مدنی ایران این دو مفهوم را درهم آمیخته است. در واقع، مقررات قانون مدنی ایران در مقام تعریف شرکت، اشاعه را تعریف میکند. در این مقاله بعد از اثبات این اختلاط، مفاهیم مزبور را از هم متمایز خواهیم کرد.تمایز بین اشاعه و شرکت میتواند به صورت تضاد و رقابت مطرح شود. از یک طرف، باید تایید کرد که اشاعهی قانون مدنی ایران، حداقل زمانی که سبب آن قهری است، در تضاد با شرکت حقوق فرانسه قرار میگیرد. در واقع، جنبهی فردی نهاد حقوقی قانونی مدنی ایران در تمام مراحل وجودیاش انکارناپذیر مینماید. به این ترتیب است که ما تفاوت را بین دو نهاد حقوقی مزبور در تمام مراحل زندگیشان میبینیم؛ این دو نهاد حقوقی در شرایط متفاوتی متولد میشوند، زندگی میکنند و میمیرند. از طرف دیگر، باید پذیرفت که حوزهی مشترکی بین این دو مفهوم وجود دارد. از لحاظ منطقی میتوان گفت بین این دو نهاد رابطهی عموم و خصوص منوجه برقرار است. وجود این حوزهی مشترک به معنای یکسان بودن ارکان تعریف این دو مفهوم نیست، زیرا چنین یکسانی مستلزم آن است که حوزههای هر دو مفهوم دقیقا یکی باشند. در صورت اخیر از لحاظ منطقی رابطهی دو مفهوم اشاعه و شرکت تساوی خواهد بود. اشاعه برای آن که بتواند به درستی در حوزهی شرکت قرار گیرد باید ارکان عینی و رکن ذهنی قرارداد شرکت را دارا باشد. برای تحقق چنین امری اراده نقشی اساسی دارد. در واقع، ممکن است ارادهی مالکان مشاع بر این تعلق گیرد که از حقوق شرکتها قواعد مورد نیاز را اقتباس کند. در این صورت ایشان در حوزهی شرکت قرار خواهند گرفت. به جهت نقش بنیادی اراده است که ما در تمایز این دو نهاد به صورت رقابت به طور خاصی اشاعهی قراردادی را مدنظر قراردادهایم.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56326_2d9689c62cabf4b66d344a15adae7dce.pdf