دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228813981201Supportive Measures in Favor of Content Producers in the European Directive on Copyright in the Digital Single Market and the Approach of the New Iranian Copyright Bill to these Measuresساختارهای حمایتی از تولیدکنندگان محتوا، در دستورالعمل بازار منفرد دیجیتالی اروپا و رویکرد لایحه جدید مالکیت های ادبی، هنری و حقوق مرتبط ایران نسبت به آنها11388748110.29252/lawresearch.22.88.11FASaeed حبیبااستاد گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمیثم رضائیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهرانJournal Article13981210The new European Directive on Copyright in the Digital Single Market, approved in 2019, is designed on the one hand to provide more legal support in favor of content producers and on the other hand to offer new opportunities for consumers to access copyright-protected content. In that directive three main supportive measures can be recognized: out-of-commerce works, judicial contract adjustment mechanism and protection of press publication concerning digital uses. Through comparative study, it can be deduced that out-of-commerce works and certain contractual support, except judicial adjustment mechanism, can be provided via new Iranian Copyright Bill. However, the protection of press publication, through related rights, is not offered in the latter Bill. That is an issue which can be discussed in drafting the final version of the new Iranian Copyright Bill. . Through comparative study, it can be deduced that out-of-commerce works and certain contractual support, except judicial adjustment mechanism, can be provided via new Iranian Copyright Bill. However, the protection of press publication, through related rights, is not offered in the latter Bill. That is an issue which can be discussed in drafting the final version of the new Iranian Copyright Bill.دستورالعمل اروپایی حقوق مولف در بازار یکپارچهِ دیجیتالی مصوب سال 2019 در حال حاضر آخرین دستورالعمل این اتحادیه در حوزه مالکیت فکری است. این دستورالعمل از یک سو در جهت ارائه حمایت بیشتر از تولیدکنندگان محتوا و از سوی دیگر در جهت ایجاد امکان دسترسی گسترده تر به آثار در محیط الکترونیک، طراحی و ارائه گردیده است. در این دستورالعمل سه ساختارِ حمایت از آثار خارج از چرخه تجاری، امکان تعدیل قضائی قراردادهای بهرهبرداری و ارائه حقوق مرتبط به خبرگزاریها در محیط الکترونیک قابل توجه و شناسائی است. با مطالعه تطبیقی نحوه عملکرد این ساختارها با ضوابط لایحه جدید ایران در حقوق مالکیت ادبی و هنری، قابل استنباط است که ارائه حمایتهای مشابه در مورد آثار خارج از چرخه تجاری با بکارگیری پیشنهاداتی امکانپذیر است و همچنین ارائه حمایتهای قراردادیی به غیر از تعدیل قضائی قراردادها در لایحه جدید ایران برای پدیدآورندگان آثار در نظر گرفته شده، اما برپایه ضوابط آن لایحه خبرگزاریها دارای حقوق مرتبط نخواهند بود و این امری است که میتواند مورد بحث و گفتگو باشد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228820200220Legal analysis of the guarantee of the implementation above the Parliaments' presidents' (speaker) supervision on the Cabinets' ministers' approvals and the resulting effectsتحلیل حقوقی و آسیب شناسی ضمانت اجرای نظارت رئیس مجلس شورای اسلامی بر مصوبات هیات وزیران و آثار مترتب بر آن39628741810.29252/lawresearch.22.88.39FAمهناز مددکار حق جودانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده حقوق، واحد تهران مرکزبیژن عباسیدانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانخیراله پرویناستاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانسید محمد هاشمیاستاد بارنشستهJournal Article20190107Due to the importance of the role of the executive power in displaying the authority of the Islamic Republic of Iran and protecting the principle of the hierarchy of legal norms, along with the judicial supervision of the Administrative Justice Court, supervision is also exercised by the Parliaments' (speaker) with helping votes "Committee of review and compliance of government approvals with the Laws" on the compliance of the Cabinets' ministers' approvals with the parliaments' approvals. Hence, according to legal documents, the Parliaments' president (speaker) is the authority to recognize the contradictions of Cabinets' ministers' approvals with the law. The main question of this research is the analysis of the nature of the guarantee of the implementation of the above-mentioned supervision and the resulting effects. In response could be said, the gradual evolution of the type of supervisory competence of the parliaments' speaker from "only informing and declaring the contradiction approved with the law" to "cancel the effect ", with attention to concepts of above guarantee and neglecting its effect is violation some principles and rules of law such as the principle of rule of law (9, 34, 85,138 and…principles of constitution), the principle of judiciary and responsible for administrative authority and ultimately, it is destroyer citizenship rights. In this research that is of descriptive-analytical type, has been used of library resourcesبه دلیل اهمیت نقش قوه مجریه در نمایش اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و صیانت از اصل سلسله مراتب هنجارهای حقوقی، در کنار نظارت قضایی دیوان عدالت اداری، نظارتی نیز از سوی رئیس مجلس با نظرات مشورتی "هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین" بر مطابقت مصوبات هیات وزیران با مصوبات مجلس، اِعمال میگردد. از این رو، براساس مستندات قانونی، رئیس مجلس مرجع تشخیص مغایرت مصوبات هیات وزیران با قانون است. سوال اصلی این پژوهش، آسیب شناسی ماهیت ضمانت اجرای نظارت مذکور و آثار مترتب برآن میباشد. در پاسخ میتوان گفت، تحول تدریجی نوع صلاحیت نظارتی رئیس مجلس از "صِرف اطلاع و اعلام مغایرت مصوبه با قانون" به "لغو اثر نمودن از آن"، آنهم با عنایت به مفهوم ضمانت اجرای فوق و آثار مترتبه، ناقض برخی اصول و قواعد حقوقی نظیر اصل حاکمیت قانون (اصول نهم، سی و چهارم، هشتاد و پنجم، یکصد و سی و هشتم و... قانون اساسی)، اصل صلاحیت و مسئولیت پذیری مقامات اداری بوده و نهایتاً تضییع کننده حقوق شهروندی محسوب میگردد. در این تحقیق که از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد، از منابع کتابخانهای بهره گرفته شده است.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228820200220The effect of crime characteristics on sentencingتاثیر مشخصه های جرم بر تعیین مجازات63848745410.29252/lawresearch.22.88.63FAنسرین مهرادانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20190903We can regard the punishment as a process which is applied in two different stages; the first one includes the determination of punishment by the legislator and the second one is sentencing by the judges. Determination of punishment in the legislation process logically follows its own philosophical principles and the legislator shall obey those principles. However, it should be realized that in practice are not taken into account as such and the most of time, logical and philosophical purposes are sacrificed by the political debates in the parliamentary process. Although the principle of legality requires the judge to set the punishment as it was determined by the legislator, some principles and rules govern on the sentencing in this stage which in most cases differ from what had been taken into account by the legislator and, of course, are more practical and pragmatic in many aspects. In a wide level, these principles include the principles govern on crime, criminal and victim and each of them has its own effect. However, the base of the sentencing in this area include: the culpability of the criminal and the obscenity of the crime.می توانیم مجازات را فرایندی در نظر بگیریم که در دو مرحله متفاوت اعمال می گردد؛ نخست در مرحله تعیین مجازات توسط قانونگذار و دوم در مرحله تعیین مجازات توسط مقامات قضایی تعیین کننده مجازات. تعیین مجازات در مرحله قانون گذاری به صورت منطقی تابع اصول فلسفی خاص خود است که قانون گذاران ملزم به تبعیت از آن هستند. با این حال باید توجه داشت که در عمل چندان این اصول مد نظر قرار نداشته و اغلب اهداف فلسفی و منطقی قربانی مباحثات و مسایل سیاسی موجود در فرایند پارلمانی می گردند. گرچه اصل قانونی بودن اقتضای آن را دارد که قاضی مجازات را به همان گونه که در قانون تعیین شده است، مورد حکم قرار دهد با این حال اصول و قواعد خاصی بر تعیین مجازات در این مرحله حاکم هستند که در بسیاری از موارد متفاوت از آن چیزی است که مد نظر قانونگذار بوده است و البته از بسیاری از جهات عملگراتر و کاربردی تر می باشد. این اصول در سطح گسترده شامل اصول حاکم بر بزه، بزهکار و بزه دیده می شود که هر یک اثرات خاص خود را بر جای خواهد گذاشت. با این حال آنچه به عنوان اساس تعیین مجازات در این زمینه قابل ذکر است، قابلیت سرزنش پذیری مرتکب و میزان زشتی عمل ارتکابی او در فرایند ارتکاب جرم است.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228820200220The Role of Reciprocity in the Enforcement of Foreign Judgments: A Comparative/Correlational Study in the Iranian and the US Lawرفتار متقابل به عنوان شرط اجرای احکام خارجی: مطالعه در حقوق بین الملل خصوصی ایران و آمریکا851088742210.29252/lawresearch.22.88.85FAمحسن ایزانلودانشیار دانشگاه تهرانروزبه جباری زادهدانشگاه هاروارد- کمبریج- ایالات متحده آمریکاJournal Article20190225Iran and the U.S. are among the not-so-many countries in the world which still assign some role to reciprocity in their respective laws of recognition and enforcement of foreign judgments. The doubts about what this role exactly is in each case and how political tensions between the two countries has affected, or might affect, the way each of them applies its rule of reciprocity to the judgments rendered by the other’s courts specifically makes a detailed analysis of these two legal systems and their interaction, what this article attempts, worthwhile. Sketching a basic view of reciprocity as a concept and its current global status, the first chapter provides an introduction to the topic. The next two chapters explore the laws of the U.S. and Iran, respectively, on reciprocity, addressing their approaches to a number of practical issues ensuing from their commitment to this rule. The fourth chapter examines each country’ application of its own version of the rule to its specific relation with the other. Toward this end, it both studies the actual decisions of Iranian and the U.S. courts that involved this matter and contemplates other, possible scenarios in deciding the reciprocity questions in light of the interpretive possibilities that the two legal systems open up.مشروط شدن اجرای احکام خارجی به رفتار متقابل کشوری محل صدور حکم منشأ ابهامات و مسائل متعددی است که حل آنها جز مطالعه در حقوق خودی مستلزم شناخت حقوق کشورهای طرف رابطه در این مقوله است. این مقاله به طرح تعدادی از این مسائل در رابطه بین ایران و ایالات متحده می پردازد. پس از مقدمه ای درباره تعریف شرط رفتار متقابل و جایگاه جهانی شرط، بخش دوم مطالعه ای در تحول رویکرد حقوق آمریکا به مسأله است، با توجه ویژه به تأثیری که فدرال بودن این کشور بر آن گذاشته است. بخش سوم پاسخ حقوق ایران را به چند پرسش عملی درباره شرط رفتار متقابل جستجو می کند، از جمله: رفتار متقابل کشور خارجی را باید با نظر به قانون آن کشور احراز کرد یا با مطالعه رویه دادگاههایش؟ بار اثبات درباره این شرط بر عهده کدام طرف است؟ آیا احراز شرط در گرو شناسایی احکامی از جنس همان حکمی است که شناسایی آن از دادگاه ایران تقاضا شده یا شناسایی هرگونه حکمی برای تحقق شرط کافی است؟ اگر قانون دولت خارجی مبهم یا رویه آن متعارض باشد تکلیف چیست؟ و اگر دولت خارجی دولتی فدرال باشد و واحدهای آن موضع یکسانی در قبال شناسایی احکام ایرانی نداشته باشند چه باید کرد؟ در بخش چهارم، با فرض این که شناسایی حکم صادره از دادگاه آمریکایی در ایران تقاضا شود، و بر اساس آنچه در دو بخش پیش از آن گفته می شود، موضع دادگاه ایران درباره مسأله رفتار متقابل دولت آمریکا پیش بینی خواهد شد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228820200220Concept and spectrum of Latent Defect of ship in Inter national Conventions of Goods marine transportationمفهوم و دامنه شمول عیوب مخفی کشتی در مقررات بین المللی حمل و نقل دریایی کالا1091348740910.29252/lawresearch.22.88.109FAامیر صادقی نشاطدانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانهادی مشهدیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تهرانJournal Article20190625The concept of latent defect has always been of special interest in the law of carriage of goods by sea but the detection of damages resulting from a latent defect is not an easy task and in practice there are several obstacles. The present paper by studying the judicial precedent tries to introduce a definition of latent defect, distinguishes this concept from similar concepts, and determine its scope of application within the field of carrier’s liabilities. The paper suggests that the definition and the scope of latent defect stands in favor of Reasonableness of Responsibilities of carrier’s liability compared to other bases of liability. The present paper by studying the judicial precedent tries to introduce a definition of latent defect, distinguishes this concept from similar concepts, and determine its scope of application within the field of carrier’s liabilities. The paper suggests that the definition and the scope of latent defect stands in favor of Reasonableness of Responsibilities of carrier’s liability compared to other bases of liability.مفهوم عیب پنهان در حقوق حمل و نقل بین المللی کالا ،همواره مورد توجه بوده است لکن تشخیص خسارت ناشی از عیب مخفی به سادگی امکان پذیر نیست و در عمل با مواردی روبرو می شویم که رسیدگی به این موضوع را با مشکل مواجه مینماید. مقاله حاضر با تکیه رویه ی قضایی درپی ارائه ی تعریفی از مفهوم عیب پنهان، تمایز آن با مفاهیم مشابه و گستره ی دامنه ی شمول آن در تبیین مسئولیت متصدی حمل و نقل بین المللی کالا است. براساس یافته های این مقاله به نظر می رسد دامنه ی تعریف و کاربرد مفهوم عیب پنهان تقویت کنندهی رویکرد«معقولیت مسئولیت» متصدی حمل و نقل دریایی کالا در قبال دیگر مبانی مسئولیت است.نهایتاً اینکه امروزه با توجه به پیشرفتهای تکنولوژی و پیچیده شدن تجهیزات مورد استفاده در کشتیها، پی بردن به عیوب مخفی به مراتب مشکلتر شده است و به نظر میرسد با توجه به این پیچیدگیها و عدم تخصص و توانایی صاحبان بار در جهت اثبات وجود این عیوب در زمان بروز خسارت به کالا، تنها میتوان از طریق مؤسسات بیمه، که خسارت وارده ناشی از عیوب مخفی را تحت پوشش خود قرار میدهند، از صاحبان کالاها حمایت نمود چراکه این مؤسسات هم تخصص و هم توانایی اثبات این عیوب را دارا هستند و در محاکم می توانند بهتر از صاحبان بار در برابر مالکان کشتی ظاهر شوند.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228820200220The legal status of waiving of the inheritance's right by the heirsوضعیت حقوقی اسقاط حق ارث از سوی وراث1591788308910.29252/lawresearch.22.88.159FAعلیرضا عالی پناهاستادیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی (ره)محبوب خدایی;کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه تبریزJournal Article20180102Waiving of the inheritance's right is one of the discussible issues in the heritance despite that it is current but precedent believe that such waiving are void. Accordingly, study of the legal of status such waiving is necessary. Some prevents is said to validate of such agreements like that such waiving have no cause and that the inheritance is commandment, so it is irreversible and that it's rules relevant to public policy, so agreement contrary is void. But reviewing and rethinking on nature of the inheritance and differentiating between impact of commandment and impact of right, differentiating between legal actions by the devisor and legal actions by the heirs and the rule of contractual freedom indicate the validate of such agreements both in time of the devisor and after death of devisor. <br />Key words: Waiving of the inheritance's right, Nature of inheritance, Cause of inheritance, The rule of contractual freedomاسقاط حق الارث از سوی وراث یکی از مسائل قابل بحث در ارث می باشد که با وجود رواج عرفی، رویه قضایی چنین اسقاطی را باطل می داند و همین امر بررسی وضعیت حقوقی آن را ایجاب می نماید. موانعی برای صحت چنین اسقاطی بیان شده است از جمله مالم یجب بودن چنین اسقاطی و اینکه ارث جز احکام است و غیر قابل تغییر و قواعد آن مربوط به نظم عمومی است و توافق بر خلاف آن باطل است. اما بازنگری و بازاندیشی در ماهیت ارث و فرق نهادن بین آثار حکمی و آثار مالی ارث، تفاوت قائل شدن بین تصرفات مورث و اعمال حقوقی وارثان و اصل آزادی قراردادی موید این است که چنین اسقاطی هم در زمان حیات مورث و هم پس از فوت ایشان صحیح است و هیچ مانع حقوقی قابل توجهی برای بطلان این اسقاط وجود ندارد.<br />کلید واژه ها : اسقاط حق الارث، ماهیت ارث، سبب ارث، اصل آزادی قراردادیدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228820200220A new analyze Economic Protection of wife in the Iranian Family Protection Act, enacted in 1391تحلیلی نوین بر حمایت اقتصادی از زوجه در قانون حمایت از خانواده (1391)1351588576410.29252/lawresearch.22.88.135FAجواد حسین زادهدانشیار گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانوحیده سادات حسینیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی، گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانJournal Article20180929Due to the fragmentation and inefficiency in wife’s financial rights the Iranian Family Protection Act, enacted in 1391 , this article aims to review and analyze the role of efficiency of wife’s financial rights (alimony, dowry, free gift and reasonable wage) in stabilization and integration of the family institution. This study with library research method describes and analyzes the content of the Iranian Family Protection Act, enacted in 1391, through comparative approach with Imam's jurisprudence and western law. The research results show that generally the wife's financial rights can be balanced in two models; the equality model was followed in the French legal system and the ultimate equality system was identified in Shiite Jurisprudence. It is better to make intended amendments of Iranian legislator in each of the two forms and models and in a comprehensive family act, current legal fragmentation and dispersion of wife’s financial rights that led to its inefficiency is resolved.با توجه به اینکه پراکندکی و ناکارآمدی در حقوق مالی زوجه در قانون حمایت از خانواده (1391) مشاهده میشود، هدف مقاله پیشرو بررسی و تحلیلی حمایت اقتصادی از زوجه و نقش کارآمدی حقوق مالی زوجه(نفقه، مهریه، نحله و اجرت المثل) در تحکیم و انسجامبخشی به نهاد خانواده میباشد. این تحقیق به روش کتابخانهای به توصیف و تحلیل محتوای قانون حمایت از خانواده مصوب 1391 ایران با رویکرد تطبیقی با فقه امامیه و حقوق غربی پرداخته است. نتایج پژوهش مبین این است به طور کلی، در دو مدل میتوان حقوق مالی زوجه را متوازن نمود؛ مدل برابری مستقیم در نظام حقوقی فرانسه مورد تبعیت قرار گرفته است و نظام برابری غایی که در فقه امامیه شناسایی شده است، بهتر است اصلاحات مورد نظر قانون گذار ایرانی در هر یک از این دو قالب و مدل صورت پذیرد و در یک قانون جامع خانواده، تشتت و پراکندگی فعلی حقوق مالی زوجه که منجر به ناکارآمدی آن در حمایت اقتصادی از زوجه شده است، مرتفع گردد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228820200220Comparative Study of Family Members’ Rights and Duties in Zoroastrianism and Islamمطالعۀ تطبیقی حقوق و وظایف اعضای خانواده در دین زردشتی و اسلام1792008713010.29252/lawresearch.22.88.179FAکلثوم غضنفریاستادیار گروه تاریخ دانشگاه تهرانحسین بادامچیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه تهرانپروین داوریکارشناسی ارشدگروه تاریخ دانشگاه تهرانJournal Article20180504Family is the foundation of social life and the cornerstone of the society. After marriage and family formation, each of the members, including the parents and children, is going to have special rights and duties towards one another. In Zoroastrianism after legal and official marriage, known as pādixšāyīhā zani, family members acquire certain rights. This type of marriage is much like permanent marriage in Islam, in which family members have certain rights and duties too. Conducting a comparative study, this article surveys the rights and duties of family members from the perspective of both Zoroastrianism and Islam, showing that there are many similarities between these two religions that might be an indication of the continuity between their traditions. <br />Conducting a comparative study, this article surveys the rights and duties of family members from the perspective of both Zoroastrianism and Islam, showing that there are many similarities between these two religions that might be an indication of the continuity between their traditions.خانواده شالودۀ حیات اجتماعی و سنگ بنای جامعه است. با ازدواج و تشکیل خانواده هر یک از اعضا اعم از والدین و فرزندان حقوق و وظایف خاصی نسبت به یکدیگر دارند. در دین زردشتی پس از ازدواج قانونی و رسمی که از آن با عنوان پادشاهزنی یاد شده اعضای خانواده از حقوق مشخصی بهرهمند هستند. این نوع ازدواج به ازدواج دایم در دین اسلام شباهت زیادی دارد که در آن نیز اعضای خانواده حقوق و وظایف مشخصی دارند. در این پژوهش با استفاده از مطالعۀ تطبیقی، حقوق و وظایف اعضای خانواده از منظر دو دین زردشتی و اسلام مورد بررسی قرار گرفته است. بررسیها نشان میدهد که در این زمینه شباهتهای زیادی بین دو دین وجود دارد که ممکن است خود نشان از پیوستگی و استمرار سنت میان آنها باشد.<br />واژهگان کلیدی: خانواده، وظایف اعضای خانواده، حقوق اعضای خانواده، دین زردشتی، اسلام.<br />واژهگان کلیدی: خانواده، وظایف اعضای خانواده، حقوق اعضای خانواده، دین زردشتی، اسلام.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228820200220Control Agreements In Venture Capital Contractsتوافقات کنترل در قراردادهای سرمایهگذاری خطرپذیر2012288744910.29252/lawresearch.22.88.201FAمحمد سلطانیاستادیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیمحمدطاهر اعظم پور;کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20181214Venture capital investment is one of the most important and most effective means of financing new businesses. In this type of investment, during the medium-term or long-term relationship with entrepreneurial enterprises while financing and providing management support for these types of businesses, investors terminate this relationship in different ways and exit the entrepreneurial enterprise at the time they find their benefits obtained. They seek to control and influence company decisions in order to maintain the capital and ensure the profit at the time of exit from investment. Given the fact that the amount of venture capital investment is generally less than 50% of the value of the entrepreneurial enterprise, the most important means of achieving this opportunity is to agree on the appointment of the board of directors and the protective provisions contained in the investment contracts, which are discussed in the present paper. It is concluded by providing an explanation of the legal materials governing joint-stock companies that the possibility of applying these agreements, in line with what is globally customary in the venture capital investment industry, is present in Iran as well.سرمایهگذاری خطرپذیر از مهمترین و تاثیرگذارترین ابزارهای تامین مالی کسب وکارهای نوپا است. در این نوع از سرمایهگذاری، سرمایهگذاران در طول رابطه میان مدت یا بلند مدت خود با شرکتهای کارآفرین ضمن تامین مالی و ارائه حمایتهای مدیریتی به این نوع از کسبوکارها در زمانی که منافعشان تامین گردد به طرق مختلف این رابطه سرمایهگذاری را پایان داده و از شرکت کارآفرین خارج میگردند. آنها برای حفظ سرمایه و اطمینان از کسب سود در زمان خروج از سرمایهگذاری درصدد دستیابی به کنترل و تاثیرگذاری در تصمیمات شرکت هستند. با توجه به آنکه عموماً میزان سرمایهگذاری سرمایهگذاران خطرپذیر کمتر از 50 درصد ارزش شرکت کارآفرین است، مهمترین ابزار دستیابی به این فرصت، توافق بر تعیین هیئت مدیره و شروط حمایتی مندرج در قراردادهای سرمایهگذاری است که در این نوشته مورد بررسی قرار گرفتهاند. با ارائه تفاسیری از مواد قانونی حاکم بر شرکتهای سهامی چنین نتیجه گرفته میشود که امکان اعمال این توافقات، مطابق با آنچه در صنعت سرمایهگذاری خطرپذیر در عرصه جهانی متعارف است، در کشور ایران نیز وجود دارد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228820200220Evaluation of ICAO Legislative Policies in Enhancing the Security of Aviationواکاوی سیاستگذاری تقنینی ایکائو در قبال اقدامات تروریستی2292608741910.29252/lawresearch.22.88.229FAپیمان نمامیاناستادیار گروه حقوق دانشگاه اراک0000-0001-7681-7293Journal Article20190210 <br /><strong>Analysis of ICAO Legislative Policy-Making Against Terrorist Acts</strong> <br /><strong> </strong> <br /><strong>Peyman Namamian</strong> <br />Assistant Professor of Law Department Arak University <br /><strong><em>Abstract</em></strong> <br />Since the start-up of aviation industry, illegal acts against aviation security have been among factors effective in creating widespread threats and challenges one of the most important of which is 11.09 events in terms of the extent of events. Global threats and transnational nature of this industry require global strategies to fight such challenges and threats, and need express and continuous attention as well as extensive cooperation by International Civil Aviation Organization (ICAO) and State Parties collectively. However, some achievements and success have been made by international community through global cooperation regarding criminalization of illegal acts against aviation security. On this basis, in addition to international institutions, societies and organizations, especially ICAO, all governments have attempted to codify and pass legal rules to confront threats and challenges caused by destructive effects of illegal acts against aviation security, including terrorism, at national levels. After all, given the growth of terrorist threatening acts against aviation security and the importance of providing security in this field, there should be proportional and effective punishments established for any acts committed in order to facilitate deterrence in this area in framework of ICAO policy-making to codify and pass international provisions. Therefore, present paper was intended to answer such questions as "How can threats and challenges caused by violation of aviation security be encountered?", "Are the contents of international regulations and instruments passed by ICAO sufficient to encounter threats facing aviation security?" and "Which operational mechanisms and executive strategies should be adopted to establish and enhance security at airports?" It should be noted that research methodology of present paper is exploratory – developmental regarding objectives stated, and is of library type regarding data collection. <br /><strong><em>Key Word:</em></strong> Aviation industry, Aviation Security, Unlawful Acts Against Aviation, Industry, Terrorism, ICAO<strong>واکاوی سیاستگذاری تقنینی ایکائو در قبال اقدامات تروریستی</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>پیمان نمامیان</strong><br /> استادیار گروه حقوق دانشگاه اراک<br /> <strong> </strong><br /> <strong>چکیده</strong><br /> اقدامات غیرقانونی علیه امنیت هواپیمایی از بدو راهاندازی این صنعت، از عوامل مؤثر در ایجاد تهدید و چالشهای بسیار گستردهای بوده که یکی از مهمترین آن از حیث وسعت حادثه، «حوادث 11 سپتامبر 2001» است. تهدیدات جهانی و ماهیت فراملی این صنعت به گونهای است که راهبردهای مواجهه با آن باید جهانی باشند و به توجه مبرم و مداوم ایکائو و همکاری گسترده کلیه دولتهای عضو نیاز دارد. با این حال، جامعه بینالمللی از طریق همکاری جهانی در رابطه با جرمانگاری اقدامات غیرقانونی علیه امنیت هواپیمایی موفقیتها و دستاوردهایی را داشته است. بر این اساس، علاوه، بر نهادها، مجامع و سازمانهای بینالمللی به ویژه ایکائو، دولتها نیز در سطوح ملی مبادرت به تدوین و تصویب قواعد حقوقی در مواجهه با تهدیدها و چالشهای ناشی از آثار مخرب اقدامات غیرقانونی علیه امنیت هواپیمایی همچون تروریسم نمودهاند. با این همه، نظر به رشد اقدامات تروریستی و تهدیدآمیز علیه امنیت هوایی و نیز اهمیت تأمین امنیت در این زمینه، باید برای هرگونه اقدام ارتکابی، در چارچوب سیاستگذاریهای ایکائو در تدوین و وضع مقررههای بینالمللی، کیفر متناسب و مؤثری مقرر گردد تا موجبات بازدارندگی را در این عرصه فراهم نماید. بنابراین، در این مقاله سعی در پاسخ به پرسشهایی نظیر «چگونه میتوان با تهدیدها و چالشهای ناشی از نقض امنیت هواپیما مقابله نمود؟»، «آیا محتوای مقررهها و اسناد بینالمللی مصوب ایکائو در قبال تهدیدهای پیشروی امنیت هواپیمایی کافی بهنظر میرسند؟» و «چه سازوکار عملیاتی و راهبردهای اجرایی در برقراری امنیت و ارتقای آنها در فرودگاهها باید اتخاذ نمود؟»، خواهد شد. البته روششناسی پژوهش در این مقاله از حیث اهداف مطروحه، «اکتشافی و توسعهای» و از منظر جمعآوری دادهها، «کتابخانهای» است.<br /> <strong>واژگان کلیدی:</strong> امنیت هواپیمایی، اقدامات غیرقانونی عیله امنیت هواپیمایی، تروریسم، ایکائو.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228820200220The Sanctions of Celebrities’ Image Rights in Iranian Lawضمانت اجراهای حقوق تصویری ستارگان در حقوق ایران2612888748210.29252/lawresearch.22.88.261FAفیض الله جعفریاستادیار حقوق دانشگاه بوعلی سینا همدان0000-0001-6970-2324مهرناز مختاریکارشناسی ارشد حقوق خصوصی، دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20180102Nowadays, by the increasing positive impact of personality characteristics of celebrities on the attractiveness of goods and services, celebrities found the value of their economic image in commercial advertising, which made the sponsors more willing to conclude license contracts with them. In this area, celebrities’ rights are called “image rights”. The exploitation of celebrities’ image rights is logically in return for payment of costs under contract; however, there is possibility of unauthorized exploitation that cause celebrity to sustain loss and affect her/his economic interests. In some western countries, new institution called “Publicity Rights” has been recognized or the tools of intellectual Property Rights and Civil Liability have been used to protect image rights. In the Iranian legal system, due to insufficient coverage of Intellectual Property Law to this issue, this issue is vague and this may lead to injustice for celebrities. Because the unauthorized use of image rights of celebrities cause them financial and moral loss, which the belief to lack of prevention or lack of relief, is contrary to the general principles of law and morality. Thus, because of the lack of specific protection, to compensate their loss, celebrities can invoke to civil liability and tort law.در دنیای امروزی، افزایش تأثیر مثبت ویژگیهای شخصیتی ستارگان در جذابیت کالاها و خدمات، آنها را به ارزش اقتصادی تصویر خود در عرصهی تبلیغات تجاری آگاه نموده و این امر تمایل اسپانسرها به انعقاد قرارداد بهرهبرداری با آنان در مقابل عوض را بیشتر کرده است. حقوق ستارگان نسبت به تصویر، صدا و سایر ویژگیهای شخصی و ظاهری خود در این زمینه، «حقوق تصویری» نامیده میشود. هرچند بهرهبرداری از حقوق تصویری ستارگان، قاعدتاً به موجب قرارداد و در مقابل پرداخت مبلغ و هزینه صورت میگیرد، لیکن احتمال بهرهبرداری غیرمجاز نیز وجود دارد که موجب تضرر ستاره و تضییع منافع اقتصادی وی میشود. در برخی کشورهای غربی، در راستای حمایت از آنها نهاد جدیدی تحت عنوان «حق شهرت» به رسمیت شناخته شده است، یا از ابزارهای حقوق مالکیت فکری و مسؤولیت مدنی جهت حمایت از حقوق تصویری استفاده میشود؛ در نظام حقوقی ایران نیز، با توجه به پوشش ناکافی حقوق مالکیت فکری نسبت به این موضوع و عدم حمایت قانونی کافی و شفاف از حقوق تصویری، وضعیت این موضوع مبهم بوده و این امر چه بسا برای صاحبان شهرت، منجر به بیعدالتی گردد. زیرا استفاده غیرمجاز از حقوق تصویری ستارگان، موجب ضرر آنها میشود که اعتقاد به عدم پیشگیری یا عدم جبران آن، خلاف اصول کلی حقوقی و اخلاقی است. از این رو، بلحاظ فقدان نهاد حمایتی خاص، و نظر به اینکه قواعد حقوق مالکیت فکری، این موضوع را پوشش نمیدهد، لذا ستارگان در تدارک ضرر خود، میتوانند به نهادها و موجبات ضمان قهری و قوانین مربوط به مسؤولیت مدنی متوسل شوند.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228820200220An inquiry about the concept of administrative justiceجستاری بر مفهوم عدالت اداری2893148743310.29252/lawresearch.22.88.289FAبابک باصریعضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز ایران0000-0002-9247-6342Journal Article20190717Abstract<br />Objection of the administrative justice conception does not occur independently of the minds of percepts; therefore, this is the objectivity of a cognitive product which enables the object of the identifier to be in conjunction with its subject and is studied in the contractual context. A review of the administrative justice theory in the contractual context, based on institutionalized methodology, is similar to John Rawls, theory of justice, requires the consideration of three components of public interest, right and need as the aspects of administrative justice in the administrative law system. The public interest is a two-dimensional concept; the first aspect concerns the actions and decisions of a kind of government and public authority which often made through the regulation and statute of law. The second one is judicial review on such acts which are the supervisions of administrative courts on the interest of government and individual benefits. Therefore, the conflict between individual benefits and public interests in this aspect of administrative justice is more prominent. The concept of administrative justice on the right is determined in formal and substance dimensions. Administrative procedure and procedural code are the means of guaranteeing the right to respect the formal right. Obtaining case decisions, as well as investigating public’s claims to the actions and decisions of the authorities, are fundamentally the types of formal right. The third dimension of administrative justice is needed that appears in the right-claim and legitimate expectations in the legal system.چکیده<br />تعیّن مفهوم عدالت اداری مستقل از ذهن ادراک کنندگان رخ نمیدهد، فلذا این عینیت محصول شناختی است که موضوع شناسا (ابژه) در همراهی با فاعل شناسا (سوبژه) آن را ممکن میسازد و در بافتی قراردادگرا مورد مطالعه قرار میگیرد. بررسی نظریهای پیرامون عدالت اداری در بافتی قراردادگرا، مطابق روششناسی نهادگرا-مانند نظریه عدالت جان راولز- مستلزم بررسی سه مؤلفه مصلحت عمومی، حق و نیاز به عنوان ابعاد عدالت اداری در نظام حقوق اداری است. مصلحت عمومی مفهومی دو وجهی است؛ وجه نخست آن ناظر بر اعمال و تصمیمات نوعی دولت و مراجع عمومی است که غالباً از طریق مقرراتگذاری و وضع آئیننامه صورت میپذیرد؛ وجه دوم، نظارت قضایی بر اینگونه اعمال است. در واقع نظارت دادگاههای اداری بر مصلحت دولت است.از اینرو، جدال میان منافع فردی و مصلحت عمومی در این بعدِ عدالت اداری برجستهتر است. مفهوم عدالت اداری در باب حق نیز در دو وجه ماهوی و شکلی تعیّن می-یابد. آئینهای اداری و دادرسی، ابزارهایی جهت تضمین حق محسوب میشوند که ناظر بر وجه شکلی حق هستند. اخذ تصمیمات موردی و همچنین رسیدگی به تظلمات مردم نسبت به اقدامات و تصمیمات مراجع و مقامات عمومی از صُوَر ماهوی حق هستند. سومین بعد عدالت اداری نیاز است که در اندام حق–ادعا و انتظارات مشروع در نظام حقوقی ظاهر میشود و همواره بُعدی توسعهای دریک نظام حقوقی موضوعه دارد و متضمن محتوای حداقلی حقهای طبیعی است.<br />واژگان کلیدی: عدالت اداری، مصلحت عمومی، حق، نیاز، قراردادگراییدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228820200220The Position of Perpetrators of Terrorist Crimes in Acquiring the Status of Refugeeجایگاه مرتکبان جرایم تروریستی در احراز وضعیت پناهندگی3153378712710.29252/lawresearch.22.88.315FAفاطمه کیهانلواستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج البرز ایرانJournal Article20180929The purpose of the 1951 Geneva Convention on the Status of Refugees is to provide international protection to those who have been deprived from national protection against persecution. International protection is the protection granted by any country other than the country of nationality or the country of residence (in the case of those not having a nationality). This protection is granted when the conditions set forth in 1951 Convention are met. Moreover, the Convention includes provisions to ensure that the refugee protection regime would not provide a cover for persons involved in serious not political crimes, crimes against humanity, crimes against peace, war crimes or acts contrary to the purposes and principles of the United Nations. In considering the status of terrorist criminals in the Refugee Convention, this article seeks to show that the perpetrators of terrorist crimes are covered by these regulations and could not benefit from refugee status.هدف کنوانسیون 1951 ژنو در مورد وضعیت پناهندگی ارائه حمایت بینالمللی به افرادی است که از حمایت ملی در برابر آزار محروم هستند. منظور از حمایت بینالمللی حمایتی است که از جانب دولتی غیر از دولت متبوع یا محل اقامت فرد (در مورد افراد بیتابعیت) به او ارائه می شود. اعطای این حمایت موکول به احراز شرایطی است که در کنوانسیون 1951 پیشبینی شده است. کنوانسیون 1951 همچنین مقرراتی برای جلوگیری از هر نوع سوء استفاده از وضعیت پناهندگی دارد. این مقررات دولت ها را از اعطای پناهندگی به مرتکبان جرایم غیرسیاسی مهم و جنایاتی چون جنایت علیه بشریت یا اقدام علیه اهداف و اصول ملل متحد، حتی با داشتن شرایط برخورداری از وضعیت پناهندگی، منع میکند. این مقاله به دنبال پاسخ به این مساله است که مرتکبان جرایم تروریستی از چه جایگاهی در کنوانسیون پناهندگی برخوردارند؟ مقاله در پاسخ به مساله فوق این فرضیه را دنبال می کند که مرتکبان جرایم تروریستی به علت قرار گرفتن در حیطه ماده (و)1 کنوانسیون پناهندگی شایسته احراز وضعیت پناهندگی نیستند.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228820200220The Effect of Retirement in the Investigation of the Offenses and Enforcement of Administrative Penaltiesتاثیر بازنشستگی کارمند در رسیدگی به تخلفات و اجرای مجازات های اداری3383628746710.29252/lawresearch.22.88.338FAمحمد نکوییدانش آموخته دکتری حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20200315اصل بر این است که هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری به تخلف ارتکابی کارمند در زمان اشتغال رسیدگی و در صورت احراز وقوع تخلف ،مجازات مقرر در قانون رسیدگی به تخلفات اداری را در باره او اعمال نمایند. اما در مواردی به واسطه بروز برخی موانع،رسیدگی به تخلف اداری یا اعمال مجازات کارمند محکوم علیه منتفی می شود . بازنشسته شدن کارمند قبل از شروع یا در جریان رسیدگی و پیش از صدور رأی ،موجب توقف رسیدگی و پس از صدور رای محکومیت نیز مانع اعمال مجازات می شود.با این حال ،در مواردی بازنشستگی کارمند، توقف رسیدگی به تخلف یا اجرا نشدن مجازات اداری را در پی ندارد . هم چنین در صورتی که تخلف واجد وصف مجرمانه کارمند،ریشه در زمان اشتغال داشته و کارمند پس از بازنشستگی، در دادگاه محکومیت کیفری پیدا کند یا اینکه پس از بازنشستگی مرتکب اعمالی شود که به موجب قانون رسیدگی به تخلفات اداری قابل تعقیب باشد ،در چنین وضعیتی امکان رسیدگی به تخلفات کارمندان بازنشسته ونیز امکان اجرای مجازات های اداری درباره آنان