@article { author = {Rasekh, Mohammad}, title = {.}, journal = {Legal Research Quarterly}, volume = {20}, number = {79}, pages = {75-98}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1024-0772}, eissn = {}, doi = {10.22034/jlr.2017.54388}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {«حق» یا «ارزش» حیات؟ نکته ای منطقی در باب ادعای حق بر حیات}, abstract_fa = {نظریه­ های موجهة حق این مفهوم را، مستقیم یا غیرمستقیم، بر اساس کرامت ذاتی انسان بنا می­ کنند. نظریة مبتنی بر اصلِ ماهویِ فلسفة ارزشِ ایمانوئل کانت قابل دفاع­ ترین نظریه در این حوزه می­ نماید. اصل یادشده بر غایت بودن حیات انسانی یا، به تعبیری سلبی، بر منع برخورد ابزاری با انسان دلالت می­ کند. لازمة این اصل "برابری ارزشی" انسان­ هاست. برابری ارزشی به نوبة خود مقتضی حمایت از برخی ادعاهای فردی و تضمین آنهاست. این ادعاها در تاریخ اندیشه و عمل انسان به «حق» ("حق­ داشتن" و نه "حق­ بودن") شهرت یافته ­اند. پیداست «ارزش» حیات انسان مبنای «حق» اوست. پرسش اکنون این است که آیا منطقاً می­ توان از «دلیل» (ارزش حیات انسان) با عنوان «مدعا» (حقوق بنیادین انسان) یاد کرد؟ این پرسش به حق­ مصونیت ­ها در برابر حبس ناموجه، شکنجه، مجازات اعدام، برده­ داری یا ضرب و جرح یا به حق ­ادعاها بر غذا، پوشاک، سرپناه یا درمان باز نمی­ گردد، بل به بنیاد این حق ­ها روی دارد.  }, keywords_fa = {کرامت ذاتی انسان,برابری ارزشی,حق,دلیل,مدعا}, url = {https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_54388.html}, eprint = {https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_54388_3c16a8cbc76f793952cc53f4029fe933.pdf} }