@article { author = {حبیبا, سعید}, title = {1}, journal = {Legal Research Quarterly}, volume = {18}, number = {72}, pages = {97-112}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1024-0772}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {One of the most important and significant novel intellectual properties in theliterary and artistic field are cinematographic works which are a mixture ofintellectual and financial assets. This bundle of intellectual properties has adifferent aspect in comparison to other intellectual properties since theyrequire a great deal of time and cost and many people participate in theprocess of their production. That is why such works ought to be investigatedproperly. In this article, at first the concept of these properties, and then theirentity with regard to their protective form have been investigated.Cinematic works, Joint works, Collective works, Producers, National law.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی ماهیت آثار سینمایی}, abstract_fa = {یکی از مه مترین و اثرگذارترین اموال فکری نوین در حوزه مالکیت ادبی و هنری، آثارسینمایی هستند که در عین تجمیع مجموع های از خلاقی تها، مخلوطی از سرمای ههایفکری و مالی م یباشند. این دسته از اموال فکری، به علت نیاز به سرمایه مالی و وقتفراوان و همچنین وجود افراد و ابداعات متعدد در فرایند تولید، وجه های متمایز از سایرآثار فکری دارند و لذا به این جهت باید جداگانه مورد تحلیل واقع شوند. در این مقاله،ضمن بررسی مفهوم این دسته آثار، ماهیت آنها از حیث قالب شکلی و نوع حمایت از آنهامورد بررسی قرار خواهد گرفت}, keywords_fa = {آثار سینمایی,اثر مشترک,اثر جمعی,تولید کننده,قانون ملی}, url = {https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56531.html}, eprint = {https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56531_a5f9d992eb54c47e39100631872d8b75.pdf} }