@article { author = {Ghasemi Hamed, Abbas and حدادی, شهرزاد and Abdollah Zade Sani, shiva}, title = {Guarantee From Law and Economics Perspective}, journal = {Legal Research Quarterly}, volume = {21}, number = {81}, pages = {115-138}, year = {2018}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1024-0772}, eissn = {}, doi = {10.22034/jlr.2018.113104.}, abstract = {In the recent decades, the production and the supply of goods and services are competitive issues. In this circumstance the role of ensuring the safety of goods is rapidly and completely growing. This role has great importance from an economic (encouraging customers to purchase goods) aspect and legal perspective (protecting the rights of the consumers).Considering this reality warranty is offered in many very different kinds. Sometimes some sort of good is important for choosing warrantee by producer. In some cases the expression " Warrantee" is used instead of "Guarantee" while these two distinctive concepts do overlap with each other in some other ways, they have some differences.Guarantee can also affect the efficiency of the economic institution so not only it is important to protect consumers, but also it has great importance for economic analysis there fore it's function has significant and specific role in increasing the efficiency of the selected type.}, keywords = {Guarantee,Warrantee,Economic efficiency,Underlying Theories of Guarantee}, title_fa = {گارانتی از منظر حقوق اقتصادی}, abstract_fa = {در دهه‌های اخیر تولید و عرضه کالا و خدمات رقابتی شده است. در این میدان رقابتی نقش تضمین سلامت کالا به سرعت در حال افزایش است. این نقش چه از جهت اقتصادی (ترغیب مشتری برای خرید کالا) و چه از بعد حقوقی (حمایت از مصرف کنندگان) دارای اهمیت است. شکل گارانتی ارائه شده از سوی تولیدکنندگان به عوامل متعددی وابسته است. با این توجه گارانتی محصولات تولیدی در شکل‌های گوناگون ارائه می‌گردد. در مواردی نیز نوع کالا در انتخاب شکل گارانتی موثر است. در مواردی اصطلاح «گارانتی» با اصطلاح «وارانتی» بصورت مترادف بکار برده می‌شود؛ درحالیکه این دو مفهوم علی‌رغم هم‌پوشانی دارای تفاوت‌هایی نیز می‌باشند. وجود گارانتی می‌تواند در کارآیی یک بنگاه اقتصادی تاثیر‌گذار باشد. بنابراین گارانتی نه تنها برای حمایت از مصرف‌کنندگان دارای اهمیت است؛ بلکه در تحلیل‌های اقتصادی نیز دارای اهمیت زاید‌ الوصفی است. با این توجه، پیش‌بینی چگونگی استفاده از گارانتی در بنگاه‌های اقتصادی نقش مهمی در افزایش کارآیی آنها خواهد داشت.}, keywords_fa = {تئوری‌های مبنایی گارانتی,کارایی اقتصادی گارانتی,وارانتی}, url = {https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_61919.html}, eprint = {https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_61919_77616dc8c77c6f56b9ce6af8703de462.pdf} }