@article { author = {Ghari Seyed Fatemi, s. Mohammad and hajiarab, maryam}, title = {The schmittian model of international law; Conceptual Consistency and Justificatory inadequacy}, journal = {Legal Research Quarterly}, volume = {22}, number = {85}, pages = {61-96}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1024-0772}, eissn = {}, doi = {10.29252/lawresearch.22.85.61}, abstract = {  Smittian Model of International Law; the Conceptual Consistency and Justificatory Inadequacy S. Mohammad. G. SEYED FATEMI ) professor of Law, Shahid Beheshti UNiversity( Maryam HAJI ARAB ) Phd Candidate of International Law, shahid Beheshti University) Abstract Inspired by Machiavelli, Carl Schmidt considers politics to be the realm of reality, not ethics. Therefore, he observes the basic concepts of modern state theory in a historical context: the theological concepts have become secularized and replaced the omnipotent transcendental God with the absolute Sovereigns. Later, the modern wisdom with the ideal of the“rule of law” displaced the absolute rulers from the throne of the throne, and replaced the plural and degenerate pseudo-diviners. Pseudo-diviners who are sometimes bladed against themselves. And all the controversy is the same: the modern state guarantees the order and stability of society. Therefore, it is necessary to maintain it and not to blade against itself. Here the Schmidt's claim to describe "what the ruler is" finds a prescriptive aspect: if the political is tied to the absolute ruler, he must "restore the personal character of sovereignty and make it indistinguishable again." But what presuppositions and implications the retrieval of this sovereign would have for international politics and how much its worldview is successful in explaining the facts of contemporary international law? We believe that "Schmitt's success in explaining the contemporary international law bares its Hobbesian foundations. At the same time, the only way to abandon Schmitt's ingenious doctrines is to leave his realistic playground and move from the point where he escaped, namely, ethics. " KeyWords: Anarchism,Authority, Exception, Hobbesian, Liberalism, Paradigm, Political.  }, keywords = {The Political,Exception,Liberalism,Authority}, title_fa = {مدل اشمیتی حقوق بین‌الملل؛ خودسازگی مفهومی و نابسندگی مبنایی}, abstract_fa = {  مدل اشمیتیِ حقوق بین‌الملل؛ خودسازگی مفهومی و نابسندگی مبنایی سید محمد قاری سیدفاطمی* مریم حاجی‌عرب** تاریخ دریافت: 29/01/97                              تاریخ پذیرش: 30/06/97 چکیده کارل اشمیت با الهام از ماکیاولی، ساحت سیاست را ساحتِ امرِ واقع می‌داند نه اخلاق. لذا بنیاد مفاهیم اساسی نظریۀ مدرنِ دولتْ را در بستری تاریخی به نظاره می‌نشیند؛ مفاهیمی الاهیاتی که عرفی‌ شده‌اند و لباس قانون‌گذار متعالی را بر تن حاکم مقتدر مطلق‌العنانِ سرزمینی کرده‌اند. بعدها خرد مدرن با‌ ایدۀ‌ حاکمیت ِقانون، آن مطلق‌العنان را از تخت سلطنت به زیر کشیده و ‌شبه‌خدایگانی متکثر و تجزیه‌شده را به جای وی بَرنشانده است. شبه‌خدایگانی که تیغشان گاه حتی علیه خودشان هم‌ بُران است. تمام مناقشه همین جاست؛ دولتِ مدرن نظم و ثبات جامعه را تضمین می‌کند. لذا بقایش ضروری است و نباید تیغش علیه خودش ببُرَد. اینجاست که ادعای توصیفی اشمیت در تبیین «آنچه حاکم است» رنگ می‌بازد و جلوه‌ای تجویزی می‌یابد: اگر حاق امر سیاسی با حاکم مطلق گره خورده، باید «وجه شخصی حاکمیت را بازیابی کرد و بار دیگر آن را تفکیک‌ناپذیر ساخت.» اما مبادی و لوازم بازیابی وجه شخصی حاکمیت برای سیاست بین‌الملل کدام‌اند و جهان‌بینی حاکم بر آن تا چه حد در تبیین واقعیات حقوق بین‌الملل موفق است؟ بر این باوریم «توفیق اشمیت در تبیین حقوق بین‌الملل معاصر بنیادهای هابزیِ بردوام آن را عریان می‌سازد. در عین حال، تنها راه ابطال آموزه‌های نبوغ‌آمیز  اشمیت خروج از زمین بازی واقع‌گرایانۀ وی و عزیمت از همان نقطه‌ای است که از آن گریزان بود؛ همانا اخلاق.» کلیدواژگان: آنارشیسم، اقتدار، امر سیاسی، پارادایم هابزی، لیبرالیسم، وضعیت استثنا.     * استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی smohammd@hotmail.com ** دانشجوی دکتری حقوق بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی hajiarab.m@gmail.com}, keywords_fa = {امرسیاسی,استثنا,لیبرالیسم,اقتدار}, url = {https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87105.html}, eprint = {https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87105_653e68d98a7df0a4cc666a7b221347c7.pdf} }