%0 Journal Article %T تحلیل حقوقی جنبه های ثبوتی و اثباتی انتساب داده پیام در قانون تجارت الکترونیک ایران %J فصلنامه تحقیقات حقوقی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 1024-0772 %A ساورایی, پرویز %D 2021 %\ 04/21/2021 %V 24 %N 93 %P 169-192 %! تحلیل حقوقی جنبه های ثبوتی و اثباتی انتساب داده پیام در قانون تجارت الکترونیک ایران %K انتساب داده پیام %K جنبه های ثبوتی و اثباتی %K رویه ایمن %R 10.29252/jlr.2021.220345.1828 %X ”انتساب داده پیام“ یکی از مهم ترین موضوعات قانون تجارت الکترونیک ایران است. به دلیل جدید بودن موضوع و ضعیف بودن ادبیات حقوقی و فنی مربوط٬ ممکن است درک و تفسیر صحیحی از قانون به عمل نیاید. در این مقاله کوشش می شود تا ضمن تحلیل مواد 18 تا 21 قانون تجارت الکترونیک ایران و اراﺋه پیشنهاد در مورد اصلاح مفاد ماده 19، ابهامات مربوط به آن ها نیز رفع گردد. مفهوم دقیق٬ عناصر٬ جنبه های ثبوتی و اثباتی»انتساب داده پیام«٬ روش های مطرح در اثبات انتساب٬ مفهوم و مصادیق شخص ثالث که در بند ب ماده 19 مستتر و به نحو بسیار مبهمی در قانون آمده است؛ مورد تجزیه و تحلیل و بحث قرار گرفته است. جنبه های اثباتی انتساب داده پیام در سه فرض یعنی روش معرفی٬ توافقی و اقدامات شخص ثالث مطرح و تفسیر گردیده است. مباحث مهم دیگری چون روش های ﻣطﻣﺋن و عادی و رویه ایمن در انتساب داده پیام مورد بحث قرار گرفته است: رویه ایمن و اقسام آن در انتساب داده پیام از لحاظ فنی می تواند خیلی پیچیده باشد؛ مانند سیستم رمزنگاری نامتقارن (استفاده از کلید عمومی و خصوصی) و یا می تواند ساده باشد؛ مانند تایید هویت ارسال کننده از طریق خط تلفن. %U https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_100799_3071efc54ec6c39bb612c2674b664492.pdf