%0 Journal Article %T شاخص های تعیین کیفرهای اصلاح مدار با محوریت آموزش محکومان %J فصلنامه تحقیقات حقوقی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 1024-0772 %A خانمیرزایی, رضا %A حیدری, مسعود %A اشرافی, محمود %A یوسف زاده, علی %D 2023 %\ 02/20/2023 %V 25 %N 100 %P 385-410 %! شاخص های تعیین کیفرهای اصلاح مدار با محوریت آموزش محکومان %K آموزش محکومان %K اصلاح و درمان %K تعیین مجازات %K بازپروری و بازپذیرسازی اجتماعی %R 10.29252/jlr.2021.222327.1929 %X اساسی ترین محور موثر بر کاهش جرایم و هدفمندسازی تعیین و اجرای کیفر، توجه به آموزش اشخاص است که می تواند در ضمن تضمین تحقق بازپروری محکومین، نظام عدالت کیفری را مقید به مطالعات کیفرشناختی نموده و نهادهای کیفری را موثر سازد. در مقاله حاضر تلاش شده از طریق مطالعه میدانی و تلفیق آن با مطالعات نظری، نسبت به ارائه الگوی پیشنهادی جهت تعیین شاخص-های موثر بر اصلاح و بازپروری محکومان به کیفر حبس یا کیفرهای اجتماعی در قالب دوره-های آموزشی از دیدگاه نهادهای مرتبط با تعیین مجازات برآید. نظر به لزوم کاهش تکرار جرم و تحقق اهداف بازپروی محکومان به کیفر، این سوال اساسی مطرح است که وضعیت پیاده سازی قواعد آموزش مدار حاکم بر تعیین کیفر چگونه است و چه شاخص هایی می تواند جایگاه اصلاح و درمان میتنی بر آموزش را احیا کند؟ جامعه آماری پژوهش از دو طیف 80 نفر خبرگان و 100 نفر از محکومین تشکیل شده . جمع آوری اطلاعات کتابخانه‌ای در قالب فیش برداری و میدانی بود، ابزار گردآوری اطلاعات بصورت پرسشنامه محقق ساخته است، و از چندین شاخص تشکیل شده، تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه نوزدهم انجام و پایایی پژوهش از طریق آلفای کرونباخ بالا تایید شد.مولفه های چون اولویت گذاری آموزشی نسبت به زندانیان، استعدادیابی و نیاز سنجی الگوی آموزشی، بستر فراگیری دوره آموزشی، تغییر رفتار مجرمان و کیفیت محتوای الگوی آموزشی از جمله تدابیر موثر جهت احیای جایگاه آموزش زندانیان و ارتقای اصلاح محکومان و همچنین نظام مند سازی تعیین کیفر قلمداد می شوند. %U https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_101534_ff6cc73ded80ef96b5bd817f799ff81f.pdf