TY - JOUR ID - 87522 TI - حمایت از حقوق مصرف کننده در نظام بانکی کشور با تمرکز بر قراردادهای اعتبار JO - فصلنامه تحقیقات حقوقی JA - JLR LA - fa SN - 1024-0772 AU - باقری, محمود AU - رحمانی, سعید AD - گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و عاوم سیاسی، دانشگاه تهران AD - پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 23 IS - 92 SP - 43 EP - 70 KW - حمایت مصرف کننده KW - اعتبار مصرف کننده KW - آزادی قراردادی KW - دکترین غیر منصفانه بودن KW - عدالت معاوضی DO - 10.22034/jlr.2020.165881.1309 N2 - افزایش قدرت بنگاه‌های اقتصادی در نتیجۀ تحولات اقتصادی دهه‌های اخیر، توازن قدرت چانه‌زنی طرفین قراردادی را از بین برده و به‌خصوص در رابطۀ بانک و مصرف کننده و در بحث ما اعتبار مصرف کننده عدم تعادلی ایجاد نموده که باعث شده دیگر تکیۀ مطلق بر اصل آزادی قراردادی و حاکمیت اراده و به‌عبارتی بسنده کردن به قواعد سنتی حقوق قراردادها، الزاماً عدالت معاوضی را در این‌گونه عقود در پی نداشته باشد. خصوصاً اینکه طبق ماده 23 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار 1390 این قراردادها به‌صورت از پیش تهیه شده و بدون امکان تغییر به مصرف کننده عرضه می‌شوند. در نتیجه برای حمایت از «طرف ضعیف‌تر»، علاوه بر استفاده از برخی دکترین حقوق عرفی همچون «اعمال نفوذ ناروا» و «غیرمنصفانه بودن» برای فسخ قرارداد یا اصلاح شروط قراردادی که در نظام قانونی و حقوقی کشور نیز نشانه‌هایی از پذیرش آن‌ها به‌چشم می‌خورد، قانون‌گذار می‌تواند با اصلاح ماده 23 قانون فوق‌الذکر، حسب مورد امکان ایجاد انعطاف قراردادی برای مصرف کننده در مقایسه با سایر مشتریان بانکی را ایجاد نماید. UR - https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87522.html L1 - https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87522_c65196401c9bd9b6bb909c5d27e50a11.pdf ER -