دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772239020200822The rules governing the bankruptcy of companies from the perspective of employee protectionقواعد حاکم بر ورشکستگی شرکتهای تجارتی از منظر حمایت از نیروی کار11358749210.29252/lawresearch.23.90.11FAحسن بادینیدانشگاه تهران0002-4851-1212-7532مصطفی کوشکیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، دانشگاه تهران ،تهران ، ایرانJournal Article20191123Companies supplies present and future needs of their employees. Therefore, the survival of the company is very important for its employees. However, in some cases the bankruptcy of the company and entry into the process of liquidation is inevitable. The present study uses a descriptive-analytic approach and comparatively, sought to answer the key questions that bankruptcy rules of Iranian commercial companies how much support to the workforce and are available tools in this context efficient or not? The results of the research show that the legal system of Iran in comparison with the French and British has poor regulations about the prevention of corporate bankruptcy and the preservation of employees' job position. Support mechanisms for employee claims (such as privileging employees' claims) are also ineffective and inefficient. Therefore it is necessary that in the new draft law on the commercial, in addition to strengthening the protection of employees' right to receive their claims, based on social interests an insurance institution be providedشرکت تجارتی تامینکنندهی نیازهای امروز و فردای کارکنان خود میباشد. از این رو حفظ حیات شرکت از اهمیت فزآینده ای برای کارکنان آن برخوردار است. لیکن در برخی مواقع ورشکستگی شرکت و ورود آن به فرآیند تصفیه امری ناگزیر است. پژوهش حاضر با رویکرد تحلیلی-توصیفی و به صورت تطبیقی به دنبال پاسخ به این پرسش اصلی میباشد که مقررات حاکم بر ورشکستگی شرکتهای تجارتی ایران چه حمایتهایی از نیروی کار ارائه داده است و ابزارهای حمایتی موجود تا چه میزان کارآمد میباشند. نتایج پژوهش نشان داده است که نظام حقوقی ایران در مقایسه با کشورهای فرانسه و بریتانیا از مقررات ضعیفی در خصوص پیشگیری از وقوع ورشکستگی شرکتهای تجارتی و حفظ موقعیت شغلی کارکنان برخوردار بوده و سازوکارهای حمایتی از مطالبات کارکنان نیز (مانند ممتاز تلقی کردن مطالبات کارکنان) غیرموثر و ناکارآمد میباشد. از این رو ضرورت داشته که در مقررات جدید قانون تجارت ضمن تقویت ابزار حمایتی حق تقدم کارکنان در وصول مطالباتشان، یک صندوق حمایتی بیمهای بر اساس مصالح اجتماعی در این رابطه پیشبینی گرددhttps://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87492_67e17956dfa1170813c77a04c8604fe5.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772239020200822Comparative Study of the Status of an Agent's Transaction for an Undisclosed Client in Iran and England’s Lawsبررسی تطبیقی وضعیت معامله وکیل برای موکل ناشناس در حقوق ایران و انگلیس35588744110.29252/lawresearch.23.90.35FAحامد خوبیاریدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه اصفهانسید محمدصادق طباطبائیعضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه اصفهان0000000260767268Journal Article20190626Article 196 of the civil law finds it feasible to prove transaction performance for a third party even after the contract conclusion and, in case of being proved, the transaction is considered to have been performed for a third person. Despite the purport understood from the term “transacting party”, the majority of the jurists realize the foresaid article as being indicative of transactions by an agent for an Undisclosed client. The present article’s authors are of the belief that the subject of the article includes transactions by an agent and a rouge and its rulings refer to the article 197 of the civil law. This way, if the contract subject is an objective and specific property belonging to another person, there would be essentially no need for proving the agency contract’s intention and its justification only causes the transaction to be excluded from unauthorized contracts and elicits the owner’s bound to the contract. On the other hand, if the transaction subject is an action to be done by the transacting parties, proving of the agency or unauthorized contract’s intention would be useless due to being non-attributable and the contract is condemned to invalidation. Thus, the rulings of the article 196 should be interpreted for supporting the transacting party and not the Undisclosed person. The comparative study of these verdicts in Iran and England’s laws can assist the reduction of conflict between the purports of the article 196 and the commutative justice and public order considering their similarities.ماده 196 قانون مدنی اثبات انجام معامله برای غیر را حتی پس از انعقاد ممکن دانسته و در صورت اثبات، معامله را برای غیر محسوب می کند. علی رغم اطلاق لفظ «معامله کننده»، اغلب حقوقدانان ماده را ناظر به معاملات وکیل برای موکل ناشناس می دانند. بر این مبنی ایشان حکم ماده را ناعادلانه خوانده و معتقدند که در این صورت معامل ممکن است ناخواسته با شخصی ناشناس به عنوان طرف قرارداد مواجه شود. برخی دیگر اما این حکم را مطابق قاعده دانسته و تنها قید آن را ماده 201 می دانند. نگارندگان این مقاله معتقدند موضوع ماده اعم از معاملات وکیل و شخص فضولی بوده و حکم آن معطوف به ماده 197 قانون مدنی می باشد. به این ترتیب اگر مورد عقد، عین متعلق به دیگری باشد، اصولاً نیازی به اثبات قصد وکالت نبوده و اثبات آن، تنها سبب خروج معامله از موضوع فضولی و موجب پایبندی مالک به عقد است. از سوی دیگر چنانچه مورد معامله فعل متعاملین باشد، اثبات قصد وکالت یا فضولی، به دلیل عدم تخاطب، بی فایده بوده و عقد محکوم به بطلان است. بنابراین حکم ماده 196 را باید در جهت حمایت از معامل تفسیر کرد و نه شخص ناشناس. مطالعه تطبیقی این احکام با حقوق انگلستان، با توجه به تشابه آنها می تواند در کاهش اصطکاک اطلاق ماده 196 با عدالت معاوضی و نظم عمومی مفید باشد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87441_f618a4767834d41621a5edbf1d26d877.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772239020200822Global Pact for the Environment; From Underdevelopment of Resources to the Development of United Nations environmental Normsپیمان جهانی محیط زیست؛ از قوام نیافتگی منابع تا توسعهی هنجارهای زیست محیطی ملل متحد59808747410.29252/lawresearch.23.90.59FAعلی مشهدیعضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم از مهر ماه ۱۳۹۰( گروه حقوق عمومی و بین الملل)0000-0001-8439-1384وحیدو کوثریدانشگاه قمJournal Article20190628The adoption of a resolution of the UN General Assembly entitled "Towards a Global Pact for the Environment” in May 2018 marks the start of an important development that is taking place in the field of international environmental law. The present article seeks to investigate the following with a descriptive-analytical approach: The need to emphasize the imperative of environmental principles and norms; reasons for drafting an ecological framework and umbrella convention and analysis of the human rights approach to the treaty in light of the new procedure of the International Court of Justice. This article concludes that UN environmental reform is essential, and the adoption of the pact is an effective step in this regard. The establishment of a general and binding convention is indispensable. Finally, the anthropocentric approach of the document also emphasizes the interweaving of environmental rights and human rights that is not in contradiction with recent precedents of the International Court of Justice in its special approach to the environment per se.تصویب قطعنامهی مجمع عمومی سازمان ملل متحد تحت عنوان «به سوی پیمان جهانی محیط زیست» در مه 2018، آغاز تحول مهمی است که در حوزهی حقوق بینالملل محیط زیست درحال رخ دادن است. مقالهی حاضر درصدد است با رویکرد توصیفی- تحلیلی، ضرورت تاکید بر الزامآوری اصول و هنجارهای زیست محیطی و همچنین چرایی تدوین کنوانسیون ساختاری زیست محیطی در مقابل انبوهی از معاهدات زیست محیطی را بررسی نموده و رویکرد حقوق بشری پیمان را با توجه به رویهی جدید دیوان بینالمللی دادگستری در محضنگری به مقولهی محیط زیست تحلیل نماید. این مقاله در پایان نتیجه میگیرد که انجام اصلاحات در بعد هنجاری ضروری بوده و تصویب پیمان گامی موثر در این راستا توصیف میگردد. همچنین تدوین کنوانسیون ساختاری الزامآور ضرورتی انکارناپذیر است که هرچند بر خلاف رویهی معمول یعنی نخست بیان قواعد اصلی و اساسی در قالب کنوانسیونهای ساختاری و سپس شکلگیری مقررات مختلف ذیل آن، روندی معکوس را طی کرده و قواعد اساسی و پایه، پس از شکلگیری هنجارهای مختلف در حال معرفی شدن است، اما انجام آن اجتناب ناپذیر مینماید. رویکرد انسان محوری سند نیز تاکیدی است بر در هم تنیدگی حقوق محیط زیست و حقوق بشر که منافاتی با رویهی اخیر دیوان ندارد که بر اساس آن به مقولهی محیط زیست (فی نفسه) توجهی خاص شده و مفهوم خسارات محض زیست محیطی جایگزین خساراتی شده است که با محوریت انسان موضوعیت مییابند.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87474_c26d0cebb7100facca62a0eebed7efed.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772239020200822The Legal Binding of the Statements of States’ Agent in the ICJ Proceedingsآثار الزامآور اظهارات نمایندگان دولتها در رسیدگیهای دیوان بینالمللی دادگستری811068749310.29252/lawresearch.23.90.81FAستار عزیزیحقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران0000-0003-3609-7644سیامک کریمیاستاد مدعو دانشگاه تهران (پردیس فارابی)0000-0002-9129-0335Journal Article20200312"The Agent" is a person appointed by a state to represent it in the proceedings before the International Court of Justice (ICJ). The agent leads the state delegation team before the ICJ and manages legal activities of the state during the course of litigation. The main function of the agent is to defend the appointing state. However, in proceeding before the ICJ, the agent may declare statements that its effect can leads to new obligation for the principal state. These statements are frequently declared without previous apparent consent of appointing state. The aim of this article is to assess these statements of the agent and to specify its legal effects. In other words, this essay tries to determine whether the agent of state before the ICJ is competent authority to declare new obligation for appointing state or not. There are conflicting theories to answer this question. However, it seems that legal logic gives a positive answer to this question. In addition, the case law of the ICJ and its predecessor, the PCIJ, confirm this approach.«نماینده» فردی است که از سوی یک دولت برای حضور در رسیدگیهای دیوان بینالمللی دادگستری برگزیده میشود. نماینده، رهبری هیات نمایندگی یک دولت نزد دیوان را برعهده دارد و تلاشهای حقوقی این دولت نزد دیوان را مدیریت میکند. مهمترین کارکرد نماینده، دفاع از دولتی است که او را انتخاب کرده است اما در رسیدگیها نزد دیوان، ممکن است، اظهاراتی از سوی نماینده بیان شود که به ایجاد تعهدی جدید برای دولت انتخابکنندهی نماینده منجر گردد. این اظهارات، اغلب بدون رضایت صریح و قبلی دولت انتخابکننده انجام میشوند. هدف این مقاله، ارزیابی حقوقی این نوع از اظهارات نمایندگان و مشخص کردن آثار حقوقی آنهاست. به عبارت دیگر، این مقاله تلاش میکند تا تعیین کند که آیا نماینده دولتها نزد دیوان، مقام صالح ایجاد تعهد برای دولت انتخابکننده به شمار میآید یا خیر. نظریههای متعارضی در پاسخ به این سوال وجود دارد. اما به نظر میرسد که منطق حقوقی به این پرسش پاسخ مثبت میدهد. همچنین رویه قضایی دیوان، و سلف آن یعنی دیوان دائمی نیز این رویکرد را تایید میکند.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87493_98270134ec903f1a573bbd78da881e8c.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772239020200822Trans border Access to Computer Dataدسترسی فرامرزی به دادههای رایانه ای1071328747310.29252/lawresearch.23.90.107FAتوقان نظامی نرجآباددانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان (خوراسگان)، ایرانلیلا رئیسی دزکیگروه حقوق،دانشکده علوم انسانی و حقوق - دانشگاه آزاد اسلامی - اصفهان (خوراسگان) - اصفهان- ایران0000-0001-8973-3531Journal Article20190602Computer data is flowing in cyber space regardless the national borders. In many cases data related to crimes as electronic evidence is not accessible in territory of crime prosecuting state. In these cases, success in prosecuting the crimes requires the access of trans-border data related the crime. Traditionally this access is possible through mutual legal assistance between states based on acquiring consent of the state where the data is stored. This approach is leaded by territorial sovereignty principle but is not preparing the enough speed for gathering electronic evidence. Nowadays states access the data directly and without acquiring consent of the state where data is stored. This direct access to data has been accepted by some of the international frameworks in specific conditions. In spite of this, there is not international unique method for accessing to trans-national data. Each of the trans-border access methods has advantages and disadvantages which should be considered in initiating a new international frame by states.داده های رایانه ای فارغ از مرزهای ملی در فضای سایبری سیالند. در بسیاری از موارد دادههای مربوط به جرم که در واقع ادلۀ الکترونیکی جرم هستند در قلمروی سرزمینی دولت تعقیبکنندۀ جرم قابل دسترسی نمیباشند. موفقیت مأموران تحقیق در تعقیب بسیاری از جرایم مستلزم دسترسی آنان به داده های فرامرزی میباشد. این دسترسی سنتاً از طریق معاضدات قضایی دو جانبه و بر مبنای جلب رضایت دولت محل ذخیرۀ دادهها صورت میگیرد. چنین رویکردی در مطابقت با اصل حاکمیت سرزمینی قرار دارد اما تأمینکنندۀ سرعت عملی که لازمۀ جمع آوری ادلۀ الکترونیکی میباشد نیست. امروزه بسیاری از دولتها به صورت مستقیم و بدون جلب موافقت دولت محل ذخیرۀ دادهها به آنها دسترسی مییابند. برخی از چارچوبهای بینالمللی نیز دسترسی فرامرزی مستقیم به دادهها را تحت شرایطی پذیرفتهاند. با این حال هیچ رویکرد بینالمللی واحدی در رابطه با دسترسی فرامرزی به دادهها وجود ندارد. هر یک از روشهای دسترسی فرامرزی به دادهها دارای مزایا و معایبی هستند که بایستی در ایجاد چارچوبهای بینالمللی جدید مورد توجه دولتها قرار گیرند.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87473_0d4b02383611234a6bb35a1570ec497d.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772239020200822The rule of the principle of legality of punishments in the Sharia-based Ta’zirحاکمیّت اصل قانونی بودن مجازاتها در تعزیرات منصوص شرعی1331588761610.29252/lawresearch.23.90.133FAعباس شیری ورنامخواستیعضو هیأت علمیJournal Article20200818The legal principle of punishments, without any restrictions and absolutely, includes all punishments and therefore includes all types of ta'zir punishments. A special type of ta'z .r punishments that have a minimum and a maximum in the Shari'a texts and the determination of the punishment in a specific area is left to the judge is called the Shari'a prescribed ta'zir Although this unfamiliar term is misleading and erroneous, it is officially recognized in Islamic Penal Code and Iranian jurisprudence<br /><br />The legal principle of punishments, without any restrictions and absolutely, includes all punishments and therefore includes all types of ta'zir punishments. A special type of ta'z .r punishments that have a minimum and a maximum in the Shari'a texts and the determination of the punishment in a specific area is left to the judge is called the Shari'a prescribed ta'zir Although this unfamiliar term is misleading and erroneous, it is officially recognized in Islamic Penal Code and Iranian jurisprudenceاصل قانونی بودن مجازاتها، بدون هرگونه محدودیّت و به طور مطلق، شامل تمامی مجازاتهاست و در نتیجه شامل تمامی گونههای مجازاتهای تعزیری میشود. گونهای خاص از مجازاتهای تعزیری که در نصوص شرعی دارای حدّاقل و حدّ اکثر میباشد ـ و تعیین مجازات در محدودة خاص، به قاضی واگذار شده، ـ تعزیر منصوص یا معیّن شرعی نامیده میشود. هر چند این اصطلاح نامأنوس، گمراه کننده و اشتباه است، ولی در قانون مجازات اسلامی 1392 و رویّه قضایی ایران، به رسمیّت شناخته شده است. حتّی در منابع فقهی مصادیق اینگونه از تعزیرات نامشخص و مورد اختلاف است. قانونگذار، این موارد را احصاء نکرده و به عباراتی کلّی بسنده کرده است. برخی از موارد عنوان شده در قانون مجازات اسلامی (1375) را میتوان بر اساس معیارهای فقهی، از مصادیق تعزیرات منصوص یا معیّن شرعی دانست. هر چند در این باره نیز در رویّه قضایی و نظریّههای حقوقی اتّفاق نظری وجود ندارد. رویّة قضایی تلاش نموده با تأکید بر اصل قانونی بودن مجازات، مصادیق تعزیرات منصوص شرعی را تا حدّ امکان محدود نماید. هرچند برخی دیدگاهها، با تفسیر موسّع قوانین کیفری و نقض اصل قانونی بودن مجازات، رجوع به منابع فقهی را جهت تعیین مصادیق مطرح نمودهاند.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87616_de79856249d6667f6f58831e85ada897.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772239020200822A Comparative Study of the Evaluation of Children’s Physical Damage in Iranian Law and US lawsمطالعه تطبیقی ارزیابی خسارت بدنی کودکان در حقوق ایران و ایالات متحده آمریکا1591848761710.29252/lawresearch.23.90.159FAعباس میرشکاریاستادیار، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهرانفاطمه سادات حسینیدانش آموختهJournal Article20200822The compensation of personal injury is an important part of civil law. Today it is more important because of improvement of medical science and increasing of dangerous environments. The personal injuries include some types of losses and their assessments are different and difficult. This difficulty is more in assessing the children’s injuries. We do not have enough background and many thing is based on guesses.in USA they pay attention to their needs and compensate them but in minimum sizes. we want to study about the possibility of compensating children’s personal injury in Iran law .we will use the suggest from American law. For example we can use the structured payment in loss of deprivation from revenue capability. Also we can use periodic payments in medical injuries or we can use a lump sum in emotional damages. Any way it is important to know that we consider that our law about diyah and personal injuries let us to assess the personal injury damages.جبران خسارت بدنی با توجه به پیشرفت کنونی فعالیت های خطرناک و گستردگی ابعاد آسیبپذیری از یک سو و تنوع عناصر قابل جبران و نحوه ارزیابی آنها از سوی دیگر بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است.این اهمیت در خصوص جبران زیان بدنی کودکان به دلیل عدم استقرار وضعیت مالی و موقعیتهای مختلف ایشان بیشتر به چشم می آید. این مقاله به مطالعه تطبیقی وضعیت جبران خسارت بدنی کودکان در نظام حقوقی ایران و ایالات متحده آمریکا میپردازد. به نظر میرسد اگر فرض مشروعیت جبران کامل صدمات بدنی را بپذیریم، راهحلهایی برای ارزیابی زیانهای کودکان در این حوزه وجود دارد.امکان پرداخت مستمری برای کودک در خسارت درآمد،امکان پرداخت تدریجی زیان مربوط به هزینههای پزشکی یا قرار دادن امکان بازنگری در پرداختهای مقطوع و استفاده از طبقهبندی ارقام و ترکیب آن با سیستم پرداخت مقطوع درخسارتهای معنوی، از جمله پیشنهادهای این مقاله برای تعیین روش جبران زیان وارد به کودکان میباشد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87617_6cbec54f12b819e55da15f4f55e7038b.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772239020200822The Rights and Duties of Governments in Space From the Perspective of International Lawحقوق و تکالیف دولتها در فضا از منظر حقوق بین الملل1852068749410.29252/lawresearch.23.90.185FAنبی اله مجددانشجوی دکتری حقوق بین الملل، دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشگاه پیام نور واحد تهران، تهران، ایرانحسن سواریاستادیار، حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراننریمان فاخریاستادیار، حقوق بین الملل، دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشگاه پیام نور واحد تهران، تهران، ایرانJournal Article20190530Nowadays one of the most important challenges of international law is to determine the extent of governments' activity in the vast expanse of outer space. The results of this article show that the management of sovereignty activities and the peaceful use of the atmosphere are directly influenced by the actions of international states and communities. In this way, sovereignty, power and privilege are monopoly and inalienable, if not government by ruling itself as the owner of a part of space, it would have a legitimate right to prevent other states from exploiting it. In general, in spite of the necessity of the principles of intolerance and freedom, the two concepts of sovereignty and freedom are always interdependent, contradictory, and can be restrictive. The use of space for military purposes is not prohibited if it is in accordance with Article 51 of the UN Charter, but on the other hand, the application of the principle of prohibition of possession with respect to the principle of freedom will have many problems until the exact restriction of airspace and the atmosphere. This is the overall result of this article. The method of this study was descriptive-analytical.این روزها یکی از مهمترین چالشهای حقوق بین الملل تعیین حدود فعالیت دولتها در پهنه بیکران فضای ماورای جو است. از این رو، هدف این تحقیقبررسی حقوق و تکالیف دولتها در فضامیباشد. نتایج این مقاله نشان داد که مدیریت فعالیتهای حاکمیتی و استفاده صلح آمیز از فضاء ماوراء جو مستقیماً تحت تأثیر اقدامات کشورها و مجامع بینالمللی دارد.به گونهای که حاکمیت، اختیار و امتیازی انحصاری و اشتراکناپذیراست و باتوجه به این مساله، اگر دولتی خود را به واسطه حاکمبودن، مالک بخشی از فضا بداند،به طور مشروع حق خواهد داشت تا مانع بهرهبرداری دیگر دولتها از آن مناطق شود. به طور کلی علی رغم الزامی بودن اصول تملک ناپذیری و آزادی، همیشه دو مفهوم حاکمیت و آزادی از نظر اینکه در عرض یکدیگر قرار دارند، در تقابل با یکدیگر هستند و میتوانند محدود کننده باشند. استفاده از فضا برای مقاصد نظامی در صورتیکه بر طبق ماده 51 منشور سازمان ملل باشد ممنوع نمیباشد ولی از طرفی هم تا زمان تحدید دقیق حریم هوایی و ماوراء جو، اجرای اصل منع تملک با توجه به وجود اصل آزادی با مشکلات متعددی مواجه خواهد بود که از نتایج کلی این مقاله میباشد. روش این مطالعه به صورت توصیفی – تحلیلی بوده است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87494_d3318f76b3dbc8bb7eb428bc18f0cfd0.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772239020200822Organizing legal institutes in the light of the characteristics of activity subject (With the benefit of comparative law)سازماندهی موسسات حقوقی در پرتو ویژگیهای موضوع فعالیت (با بهره مندی از آورده های حقوق تطبیقی)2072348747810.29252/lawresearch.23.90.207FAسیدعباس سیدی آرانیعضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه کاشانJournal Article20190927Three golden sides of the Characteristics of Lawyer profession triangle as follows: independence, lack of speculation, and the rule of personal considerations. Lawyer independence requires a special relationship between lawyer and client.Moreover, the main purpose of a lawyer, unlike a businessman,is not to seek a profit. Eventually the personal relationship is the essence and reason of the existence of many characteristics of the profession.The special relationship with the client is the reason of the independence of the lawyer and also the reason why the Services cannot be evaluated.To legalize the collaborative exercise of law in the form of law firms with the benefits of comparative law and with considering all three sides of this triangle,it is suggested: to guarantee independence, industry inputs should have a special place, the doors of the institution should be closed to external capital and the partners should be personally responsible for the damaging consequences of their activities.To reject speculation, the principle of equal distribution of interests should be different between the bringers.To focus on personal considerations, the institute should consist of at least two partners and consider the maximum number of partners.New partner entry to the institute with the consent of all partners should be possible. In return for the harmful act of the Partner the joint liability of the company and then unlimited liability of partners towards corporate debt shall be established. Removing the effect of void of a company contract and reducing the dissolution of the company should get on the agenda.سه ضلع طلائی مثلث ویژگیهای حرفه وکالت عبارتند از: استقلال، نبود سوداگرایی و حاکمیت ملاحظات شخصی؛ استقلال وکیل لازمه وجود رابطه ویژه میان وکیل و مشتری است. به علاوه، هدف اصلی وکیل، برخلاف تاجر، جستجوی نفع نیست. در نهایت، رابطه شخصی جوهره و دلیل وجودی سایر ویژگیهای حرفه است؛ دلیل قابل ارزیابی نبودن خدمت ارائه شده و لزوم استقلال وکیل همین نوع رابطه است. برای قانونمندکردن اجرای مشارکتی وکالت در قالب موسسات حقوقی، با بهرهمندی از آورده های حقوق تطبیقی و با در نظر گرفتن هر سه ضلع این مثلث پیشنهاد میشود: برای تضمین استقلال، آورده صنعت جایگاه ویژهای داشته، درب های موسسه به روی سرمایه بیرونی بسته و شرکا شخصا مسئول پیامدهای زیانبار فعالیت خود باشند. برای نفی سوداگری، اصل بر تقسیم مساوی منافع بین آورندگان متفاوت باشد. برای محور قراردادن ملاحظات شخصی، موسسه از حداقل دو شریک تشکیل و حداکثری در تعداد شرکا در نظر گرفته شود. ورود شریک جدید به موسسه با موافقت همه شرکا ممکن باشد. در قبال فعل زیانبار شریک مسئولیت تضامنی شرکت و نسبت به دیون شرکت مسئولیت نامحدود شرکا برقرار گردد. اسباب انحلال موسسه محدود و آثار عطف به ماسبق شونده ابطال قرارداد موسسه از بین برود تا ابطال قرارداد موسسه به اعتبار اقدامات انجام شده توسط شریک پیش از قطعی شدن ابطال خدشه ای وارد نکند.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87478_4513d043a860de21ff028c354b0e2864.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772239020200822Acceptance for Honor in Negotiable Instrumentsقبولی شخص ثالث در در اسناد تجاری2352618745510.29252/lawresearch.23.90.235FAحمید میریدانشکده ی علوم انسانی، دانشگاه گنبد کاووس، گنبد کاووس، ایران.0000-0003-1193-0951حسین کاویارگروه حقوق، دانشگاه اراک، اراک، ایران.Journal Article20180428If bill of exchange or cheque was not accepted by the drawee, holder of that bills could resource to other liable parties or that want to take a guarantee before maturity. Acceptance by the third party is a method to avoid holder’s resource to issuer and endorser before maturity. This action can be done partially or wholly. This acceptance can be done after having done a protest for non-acceptance. Considering the legal nature of acceptance for honor based on the doctrine of offer faces with this important issue that it cannnot cover all types of this act. The Benevolent intervention in another doctrine that is a far argument and thus cannot cover all types of the act. The same problem exists on the agency doctrine. Instead of these doctrines, unilateral obligation doctrine ignores one of the involved willingness's in creating that act. Based on guaranty contract doctrine not only we cannot open any door but also it creates new problem. Moreover, this doctrine is contradiction with interpretation of parties' willingness. It is, therefore a special legal action that involves bill of exchange obligation and arises rights and responsibilities.اگر برات یا چک مورد قبولی براتگیر یا محال علیه چک قرار نگیرد، دارنده می تواند یا بی درنگ به مسئولین دیگر مراجعه کند یا طلبِ ضامن نماید. قبول ثالث برای جلوگیری از بازگشت به صادرکننده و پشت نویس پیش از سررسید است و می تواند جزیی و یا کامل باشد. این قبولی، پس از واخواست نکول قابل انجام است. بررسی سرشت حقوقی قبولی ثالث بر پایه نظریّه پیشنهاد با این ایراد برجسته روبروست که شناسایی دو قرارداد گاه بر پایه پنداشتی بسیار دور است. نظریّه اداره فضولی مال دیگری نیز توجیهی دور بوده و پوشش دهنده همه حالات پیدایش عمل حقوقی قبول شخص ثالث نیست. همین نکوهش را نظریّه نمایندگی در برابر خویش میبیند. در برابر، دیدگاه تعهّد یک سویه، یکی از اراده های نقش آفرین در پیدایش این عمل را نادیده می گیرد. ضمان نیز نه تنها مشکلی را نمی گشاید بلکه، زاینده دشواری های نوینی است به ویژه اینکه بر مبنای تفسیر اراده طرفین به سختی می توان آن را برداشت نمود. از این روی، به نظر می رسد، قبولی شخص ثالث، یک عمل حقوقی خاصّی بوده که دربردارنده حقوق و تکالیف برخاسته از آن است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87455_b02b560ddc4087cff146df286286ca8a.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772239020200822An investigation on representing remote sensing evidence and it’s evidential value before international tribunalsتحلیلی بر نحوه ی ارائه ی ادله و استنادپذیری داده های سنجش از راه دور در محاکم بین المللی2632888749510.29252/lawresearch.23.90.263FAاحمدرضا توحیدیعضو گروه حقوق عمومی- بین الملل دانشگاه قم0000-0002-3852-0920فاطمه افضل پورمدرس و پژوهشگرJournal Article20190506The use of remote sensing data as an evidence before tribunals, has received less attention than other aspects of its application; However, the absence of specific court rules for digital evidence and specially these data is not necessarily an obstacle to its presentation and evaluation before international tribunals and the evidentiary rules can also be applied to digital evidence, therefore it can be stated that the acceptance of remote sensing data will not be legally impeded. Satellites and other remote sensing technologies are revolutionizing our capabilities which enable us with a perception beyond our senses to peer into the furthest parts of the world and obtain reliable, inexpensive legal evidence that in some cases can be the only available evidences; For these and other reasons, a review of the current use of remote sensing data as evidences, and paying attention to ways of increasing its future use in the legal context, is timely. This paper describes the technology and its acceptance conditions by using a descriptive-analytical and library method and has examined the admissibility and authenticity of these obtained data, in judicial proceedings and the rules of procedure of International Court of Justice and the International Tribunal for the Law of the Sea on an Adaptive case by case method. And finally, take a look at the decision of those tribunals and highlight the advantages and disadvantages of this debate.استفاده از دادههای سنجش از راه دور به عنوان دلیل در محاکم بین المللی، در مقایسه با سایر جنبههای کاربردی آن، کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ درعین حال فقدان قواعد مربوط به ادلهی الکترونیکی و خصوصاً دادههای مذکور، لزوماً مانعی بر سر راه ارائه و ارزیابی آنها نزد محاکم بینالمللی نیست و قواعد مبتنی بر ادله، به طور کلی میتواند نسبت به آنها اعمال شود، لذا میتوان بیان داشت که پذیرش دادههای سنجش از راه دور، با موانع قانونی مواجه نخواهد بود. ماهوارهها و دیگر فنآوریهای سنجش از راه دور، در حال ایجاد انقلابی در توانایی-های ما بوده تا با ادراکی فراتر از حواس خود، با دقت به دورترین نقاط جهان نگریسته و شواهد قانونی قابل اعتماد و ارزانی کسب کنیم که در برخی موارد میتوانند تنها ادلهی موجود باشند؛ بنابراین، موارد فوق در کنار سایر دلایل، بازنگری در مورد استفاده از اطلاعات مذکور به عنوان مدرک و توجه به راههای افزایش استفاده از آنها در زمینههای حقوقی را به موقع و ضروری مینماید. مقالهی حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با شیوهی کتابخانهای به تبیین این فنآوری و شرایط پذیرش آن میپردازد و امکانسنجی استناد به دادههای حاصله، در رسیدگیهای قضایی و همچنین آییندادرسی دیوان بینالمللی دادگستری و دیوان بینالمللی حقوق دریاها را با شیوهی تطبیقیِ مورد به مورد، بررسی کرده و در نهایت نیز نگاهی به آراء محاکم مذکور تا به امروز داشته و مزایا و معایب این بحث را روشن میسازد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87495_798bf8a4fe062408a945b0298cd778d1.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772239020200822The status and validity of judicial hunchموقعیت و اعتبار شمّ قضایی در تصمیمگیریهای قضات2893148746610.29252/lawresearch.23.90.289FAامیرعباس بزرگمهراستادیار دانشگاه عدالتمهدی ناصری دولت آبادیدانش آموخته دکتری حقوق خصوصی دانشگاه عدالتJournal Article20191229Decision-making styles are various among the judges. Each judge follows a unique mental structure and pattern to reach a decision which this pattern is revealed by decision making in relation to many other factors. The root of this difference is because Judges make their decisions based on the characteristics of emotional intelligence, personality-psychic, tacit knowledge, and perception of various phenomena, attitudes or experiences and special strategies that acquired during the judicial practice. The term that is called "Judicial hunch" in addition, it is in the style of intuitive decision making with the involvement of all of the abovementioned factors the superiority of a judge over another judge it determines the quality of judicial hunch. There is disagreement as to the validity of decisions based on judicial hunch. This essay tries to review the concept of judicial hunch in the context of the intuitive decision making style and related concepts as well as the factors that make up the difference in this category based on theoretical approaches.سبکهای تصمیمگیری در میان قضات متنوع میباشد. هر قاضی برای رسیدن به یک تصمیم، از ساختار و الگوی ذهنی منحصر بهفردی پیروی میکند که این الگو در پیوند با عوامل متعدد دیگر در گرفتن تصمیم نمود مییابد. ریشه این تفاوت به این دلیل است که قضات در تصمیمگیریهایشان بر مبنای ویژگیهای هوش هیجانی، شخصیتی-روانی، دانش ضمنی، ادارک از پدیدههای گوناگون، نگرشها و یا تجربیات و استراتژیهای ویژهای که در دوران کار قضایی بهدست آوردهاند، عمل می-کنند. آنچه که در اصطلاح از آن با عنوان شمّ قضایی یاد میشود در حیطه سبک تصمیمگیری شهودی جای دارد و با درگیر شدن تمامی عوامل یاد شده برتری یک قاضی نسبت به قاضی دیگر را در کیفیت شمّ قضایی مشخص میسازد. در خصوص اعتبار تصمیم گیری بر مبنای شم قضایی اختلاف دیدگاه وجود دارد در این مقاله تلاش میشود مفهوم شمّ قضایی در بستر سبک تصمیمگیری شهودی و مفاهیم مرتبط با آن و همچنین عواملی که باعث بروز تفاوت در این مقوله میشوند و نیز اعتبار تصمیم گیری بر پایه شم قضایی با لحاظ رویکردهای نظری مورد بررسی قرار گیرد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87466_43bcf16e98292d9e377b9388de623ec1.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772239020200822concept of public acts in light of judgments of administrative justice court.مفهوم اعمال عمومی درپرتو آراء دیوان عدالت اداری3153408745310.29252/lawresearch.23.90.315FAکورش استوارسنگریعضوهیات علمی دانشگاه آزاد شیراز-دانشکده حقوق وعلوم انسانی0000-0001-8135-1360Journal Article20190623The subject of this article is concept of public acts in light of judgments of administrative justice court. Simply, public acts versus private acts, are a group of acts that are done by individuals who are familiar with public law. Due to this difference, making distinction between public acts and private acts as well as dividing the public acts are really important. Because following them special law regime is applied to each group. Moreover, the way of judicial supervision on both groups of acts is depend on the identification and definition of them. On the other hand, distinction between different kinds of public acts is determinant related to the jurisdiction of administrative justice court. The aim of this article is to identify the criteria of distinguishing public acts in light of judgments of administrative justice court. The writer believe that the criterion of administrative justice court to identifying public act is the doer of an act rather than the act itself. <br />Key words:public act. administrative justice court.subjective and objective standardsموضوع این مقاله مفهوم اعمال عمومی ومعیارهای تشخیص آنهادر پرتو آرای دیوان عدالت اداری است.اعمال عمومی درمقابل اعمال خصوصی درنگاه ابتدایی آن دسته اعمالی است که از سوی اشخاص حقوق عمومی انجام می شود. با این وجود تمایز ومرزگذاری میان اعمال عمومی واعمال خصوصی از یک سو وتقسیم بندی اعمال عمومی از سوی دیگراز ضرورت بسیاری برخورداراست.چون به تبع آن رژیم حقوقی خاصی برهردسته ازاعمال بار می شود.ضرورت این مسئله آنجا بیشترنمایان می گردد که نوع نظارت قضایی بر هریک از اعمال درگرو شناسایی و ایضاح مفهوم آنهاست.ازسوی دیگردرارتباط با صلاحیت دیوان عدالت اداری نیزتمایز میان انواع اعمال عمومی نقش تعیین کننده ای دارد. مقاله حاضر درپی تبیین وتشخیص مفهوم اعمال عمومی در آرای دیوان عدالت اداری است .نویسنده قائل به این است که دیوان عدالت اداری در تشخیص عمل عمومی ماهیت عمل را موردتوجه قرارنداده است ،بلکه از نظر شخصی بودن پیروی کرده است و ملاک آن را شخص انجام دهنده عمل قرارداده است.<br />کلیدواژها:عمل عمومی،ملاک شخصی،ملاک نوعی ،دیوان عدالت اداری.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87453_92dba6cd5bea6d8e93434cb4901be6c9.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772239020200822Aspects of Arbitrator's Contractاوصاف قرارداد با داور3413588744410.29252/lawresearch.23.90.341FAمحسن سلیمیحقوق، دانشگاه آزاد اسلامی شیرازبهنام انصافی آذرحقوق، دانشگاه آزاد شیراز0009-0005-3057-5002Journal Article20190611The establishment of the obligation to resolve a dispute by the arbitrator requires the declaration of his will and acceptance. The acceptance of this obligation by the arbitrator creates a contractual relationship between the arbitrator and the parties to dispute. From the view point of law of obligations this relationship includes some aspects which have been less considered at least in Iranian law due to some legal ambiguities. The present study by answering questions like: whether this contract is in the form of a mutual interest contract or a bare contract, whether an agreement is necessary or the parties can terminate it at any time, whether the contract with the arbitrator is a personal contract or it does not depend on the parties, and finally, whether this contractual relationship is among conditional contracts or a contingent contract, applies the library method to seek an analysis of some aspects of the contract with the arbitratorاستقرار التزام به حل اختلاف از طریق داوری بر عهده ی داور نیازمند اعلام اراده و قبول اوست. پذیرش این تعهد از جانب داور موجب شکل گیری یک رابطه حقوقی قراردادی میان داور و طرفین اختلاف است. این رابطه حقوقی که اغلب با عنوان « قرارداد داور» شناخته می شود از نگاه حقوق تعهدات واجد اوصافی است که حداقل در حقوق ایران به جهت ابهامات قانونی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بی اعتنایی مقنن به این رابطه ی قراردادی مهم، ابهاماتی را در خصوص برخی اوصاف این قرارداد و تطابق یا عدم تطابق آنها با قواعد عمومی قراردادها در پی داشته است. پژوهش حاضر با پاسخ به این پرسشها که آیا این قرارداد در زمره ی قراردادهای معوض قرار گرفته یا آنکه یک عقد غیر معوض است، آیا یک عقد لازم است یا آنکه طرفین هر وقت بخواهند می توانند آنرا فسخ نمایند، آیا قرارداد با داور یک پیمان قایم به شخص است یا آنکه بستگی ای به طرفین خود نداشته و نهایتا اینکه آیا این رابطه ی قراردادی در زمره ی عقود معلق است یا آنکه قراردادی احتمالی است در پی تحلیل برخی اوصاف قرارداد با داور است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87444_8adb60b7a59de4de68077275ea8c29e9.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772239020200822The supportive responsibilities of the judiciary to prevent occupational harm to judges in Iranوظایف حمایتی دستگاه قضایی در پیشگیری از آسیب های شغلی قضات در ایران3593828747710.29252/lawresearch.23.90.359FAامیر لطف اله پیرنیاکاندانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی، آمل، ایران0000-0002-7944-5314مهدی اسماعیلیدانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، قائمشهر،ایرانسید رضا احسانپوردانشگاه شاهد، تهران، ایرانJournal Article20200128Imami Jurisprudence, which sets the basis of the judiciary system in Iran, has a special approach towards the officiary of judges including their income for which there are specific regulations; for instance, their salaries are to be paid from the state treasury and well enough so that they need no one to manage a decent life and might not be influenced. However, it seems that not enough attention has been paid to the dignity of judges and its requirements, such as favorable income, welfare and psychological support. As a result, existence of these issues and resolving them are still one of the judges’ main concerns. Furthermore, one of the punitive policies adopted by the judiciary system to prevent the commitment of any crime by the judges is to publicize the guilty ones whose wrongdoings and misconducts, in fact, could be the result of the harm they are exposed to. Seemingly, this policy tends to present the system’s incisive attitude to oppose any crime even in its own system ignoring the necessity of resolving the roots of these issues. This article investigates the major shortcomings which affect the dignity of the judges in the judiciary system highlighting the responsibilities of those in charge to improve the status quo. Moreover, the significance of evolving an exalting system for judges and the necessity of developing an integrated procedure for disciplinary inquest instead of subjective inference are discussed.فقه امامیه که شاکلهی نظام قضایی ایران بر آن استوار است نگاهی خاص به منصب قضات دارد از جمله برای ایشان از حیث معیشتی مقررات خاصی تعیین نموده است. بطور مثال میزان ارتزاق قضات از بیت المال باید به گونهای باشد تا در ادارهی زندگی متناسب با شأن خود نیازمند کسی نباشند و امکان نفوذ در آنان میسر نگردد. با این وجود در قوانین موضوعه به شأن قضات و مصادیق آن مانند تأمین مالی، حمایتهای رفاهی و روانشناختی آنان توجه کافی مبذول نگردیده است به گونهای که رفع این مسائل یکی از دغدغههای اساسی قضات به شمار میآید. از سوی دیگر یکی از سیاستهای تنبیهی دستگاه قضایی در پیشگیری از جرائم ارتکابی قضات که خود میتواند حاصلِ آسیبهای وارده به ایشان باشد، تشهیر قضات مجرم است تا بدینوسیله جدیت دستگاه قضایی در برخورد با مظاهر فساد حتی در درون خود را به نمایش بگذارد بدون اینکه به لزوم اصلاح ریشهی این معضلات توجه بایسته گردد. بر این اساس مقالهی حاضر اهم کاستیهایی را که در دستگاه قضایی وجود دارد و بر اثر آن به شأن قاضی آسیب وارد میگردد را بررسی نموده است. همچنین به مسئولیت و وظیفه متولیان نظام قضایی در اصلاح نواقص اشاره کرده و ضمن توجه به اهمیت بسط و گسترش نظام تشویق قضات، لزوم ایجاد رویه واحد در رسیدگیهای انتظامی بجای برداشت های سلیقهای را مورد تحلیل قرار داده است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87477_7f986f7711653071c46ccab15e0fa86e.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772239020200822Balance between the interests of the investor and the host state in the field of energy under the investment dispute settlement system.توازن میان منافع سرمایه گذار و دولت میزبان در حوزه انرژی در پرتو نظام حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری3834068749010.29252/lawresearch.23.90.383FAمهدی میهمی (نویسنده مسئول )استادیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامشهر0000-0001-8279-9319محمد حسین معصومیدانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهرانJournal Article20190209ABSTRACT<br /><br />The investor-sate dispute settlement (ISDS) particularly in the energy sector is an appropriate mechanism which could result in reaching a balance to protect standards associated with foreign investors and the sovereign rights of host states as well.This article emphasizes the ways through which the investment treaty system and ISDS are being developed to achieve an appropriate balance between private rights and public interests, particularly in regards to the recent improvements in sustainable development, climate change accountability, and promotion of human rights protection. Finally, this articles studied how the arbitration method including ISDS, has contributed to the public interest and the growth of the rule of law around the world equally .While a range of improvements to the investment treaty system has been made, the system as a whole and ISDS are vital components of the energy industry, integral to our future energy security and key contributors to global stability through their promotion of the rule of law.چکیده :<br /> نظام حل و فصل اختلافات سرمایه گذار - دولت (که منبعد نظام حل و فصل نامیده می شود ) روشی مفید برای ایجاد موازنه بین اعمال استانداردهای حمایتی موجود در سرمایه گذاری خارجی و حقوق حاکمیتی کشور میزبان بالاخص برای بخش انرژی می باشد. این مقاله بر طرقی تأکید دارد که طی آن نظام معاهدات سرمایهگذاری و نظام حلوفصل درصدد رسیدن به یک توازن مناسب بین حقوق خصوصی و منافع عمومی- به ویژه با توجه به پیشرفتهای اخیر در باب توسعه پایدار، مسئولیتپذیری نسبت به تغییرات اقلیمی و ارتقاء حمایت از حقوق بشر- است. در نهایت، بررسی شده است که چگونه بحث داوری در چارچوبی نظیر نظام حلوفصل، بهطور برابر در منافع عمومی و اساسی و رشد حاکمیت قانون در سراسر دنیا کمک کرده است. به موازات اینکه طیفی از پیشرفتها در نسل جدید معاهدات بوجود آمده ، نظام معاهدات به عنوان یک کل و نظام حلوفصل بهطور ویژه، از مؤلفههای حیاتی صنعت انرژی هستند که جزء جداییناپذیر از امنیت انرژی آینده و از مشارکتکنندگان کلیدی ثبات جهانی از طریق ارتقاء حاکمیت قانون، میباشند.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87490_5fa196f019104aa886839bd26be9cec9.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772239020200822JUDICAL SET OFFتهاتر قضایی4074308742910.29252/lawresearch.23.90.407FAجمشید یحیی پور (نویسنده مسئول)استادیار دانشگاه علامه محدث نوریعلی محمد زادهمدرس دانشگاه علامه محدث نوریJournal Article20190827The set off is one way for discharge of obligations and has different kinds. One kind is called judicial set off, Because is announced by court and that is regulated in 18 & 142 articles of civil procedural law. despite these articles, in practice, there are many differences among lawyers about judicial set off. Some believe that these articles are applicable to absolute set off, so there is no need to submit a separate petition for claim it and in contrast, some lawyers without giving special criterion believe that some kinds of set off needs claiming by petition and the others don’t. It seems that, claiming set off is a kind of complicated confession and leads to shifting the burden of proof, so, claiming set off as a defense doesn’t require submit a petition and is considered as a pure defense that court is obliged to hearing it.<br /><br />Keywords: set off- judicial set off- discharge of obligation- shifting the burden of proof.تهاتر، یکی از اسباب سقوط تعهد است که دارای سه قسم قهری، قراردادی و قضایی است. برخی نیز نوع چهارمی تحت عنوان تهاتر ایقاعی به آن افزودهاند. یکی از این اقسام را به جهت این که از سوی دادگاه اعلام میگردد، "تهاتر قضایی" مینامند که در مواد 18 و 142 ق.آ.د.م مورد تقنین قرار گرفته است. اما علیرغم وضع قانونی آن، اختلافات زیادی در مورد چگونگی اعمال تهاتر قضایی، در میان حقوقدانان وجود دارد. برخی آن را ناظر به مطلق تهاتر دانسته یعین شامل همه اقسام تهاتر را به صورت قضایی قابل تحقق میدانند. و طرح آن را مستلزم تقدیم دادخواست نمیدانند و در مقابل، برخی دیگر بدون ارائه وجه ممیزهی مشخص، آن را تفکیک کرده و در مواردی نیازمند طرح دعوا ندانسته و در شرایط دیگر، مستلزم تقدیم دعوا میدانند اما اینکه در کدام مورد باید با طرح دعوا شود را با معیار مشخصی تعیین نکردهاند.<br />به نظر میرسد با توجه به تصریح مواد مذکور طرح ادعای تهاتر در هیچ شکلی مستلزم طرح دعوا نمیباشد زیرا طرح ادعای تهاتر در هر حال مستلزم نوعی اقرار مرکب است که موجب انقلاب دعوا میشود. در این حالت مدعی (مقر) با طرح چنین ادعایی در ابتدا موضوع ادعای طرف مقابل خویش را پذیرفته و در مقابل با طرح ادعای تهاتر مدعی سقوط آن میگردد. بنابراین طرح آن مستلزم طرح دعوا و تقدیم دادخواست نیست و با صرف دفاع محقق شده و دادگاه مکلف به رسیدگی آن است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87429_4b11d65d82be39e6bbf45dd1af8f362e.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772239020200822Comparative study of the conditions and procedure for the appointment of administrative judges in the legal system of Iran and Franceچالشها و الزامات انتصاب قضات در دیوان عدالت اداری با نگاهی به محاکم اداری فرانسه4314598754310.29252/lawresearch.23.90.431FAولی الله حیدرنژاددانشگاه امام صادق علیه السلامغلامرضا مولابیگیiamam sadiq university- دیوان عدالت اداریJournal Article20190905The Administrative Justice Court has been a successful and influential institution in the history of the judiciary after the Islamic Revolution. But in the current situation, many judges and individuals working in the Administrative Justice Court have private, criminal, and formal studies of administrative proceedings. This situation has caused the votes of the Administrative Court to have a poor public record, which is why, despite three decades of activity, the Tribunal has not yet been able to provide the legal community with an acceptable administrative procedure, and the votes of the branches and the board The General Court of Administrative Justice has not changed the origin of the work in the administrative rights of the country. Many incorrect administrative procedures have emerged, often due to a lack of understanding of the basic concepts and principles of public law knowledge. The existence of these alien judges with public rights is one of the most important issues facing the Administrative Justice Tribunal, and until such time as the problem is resolved, the Administrative Justice Court can not expect a change in administrative law. Therefore, the necessity of using expert judges and experts in the field of public law has been the usual demands of public law professors.دیوان عدالت اداری در تاریخ دستگاه قضایی بعد از انقلاب اسلامی از نهادهای موفق و تأثیرگذار بوده است. اما در وضعیت کنونی، قاطبه قضات و اشخاصی که در دیوان عدالت اداری فعالیت می کنند، دارای مطالعات حقوق خصوصی، کیفری هستند و مطالعات رسمی اندکی در زمینه دادرسی اداری دارند. این وضعیت باعث شده است که آرای صادره از سوی دیوان عدالت اداری، صبغه حقوق عمومی ضعیفی داشته باشند و به همین خاطر است که دیوان علی رغم سه دهه فعالیت هنوز نتوانسته نزد جامعه حقوقی، رویه حقوق اداری قابل قبولی ارائه کند و آراء شعب و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری موجب تحول و منشاء اثر در حقوق اداری کشور نبوده است. بسیاری از رویه های نادرست در زمینه دادرسی اداری به وجود آمده که اغلب ناشی از عدم درک صحیح مفاهیم و اصول پایههای دانش حقوق عمومی است. وجود این قضاتِ بیگانه با حقوق عمومی یکی از مهمترین مشکلات دیوان عدالت اداری است و تا زمانی که این مشکل حل نشود، نمیتوان از دیوان عدالت اداری انتظار ایجاد تحولی در حقوق اداری داشت. لذا لزوم به کارگیری قضات متخصص و صاحبنظر در حوزه حقوق عمومی از مطالبات همیشگی اساتید حقوق عمومی بوده است که اصلاحاتی در این خصوص در طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات و آییندادرسی دیوان عدالت اداری اعمال شده است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87543_110dd0a3ffebf2d824129ebc4b7d0602.pdf