دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772249520211023Transplant Tourism in International Instruments and Domestic Lawتوریسم پیوند در اسناد بینالمللی و حقوق داخلی113410134310.29252/jlr.2021.184009.1374FAحسین میرمحمد صادقیاستاد، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران0000-0000-0000-0000افضل خسرویحقوق کیفری و جرمشناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20190525Abstract<br />In the light of advances in organ transplantation, travel for transplantation has been surging with the passage of time. Travel for the purpose of transplantation is a legitimate behavior that in certain circumstances or in the event of committing some unethical or illegal conduct becomes "Transplant Tourism". Transplant tourism has expanded largely due to the weakness of national laws and the global shortage of organs. This phenomenon has been the subject of numerous international instruments in recent decades and its prohibition, prevention, and sometimes criminalization have been stressed in this regard. On the one hand, transplant tourism is related to "trafficking in persons for organ removal" and "organ trafficking", and there is a significant overlap between such phenomena. This entails a comprehensive approach in this area. On the other hand, transplant tourism is a transnational phenomenon, and thus the participation of members of the international community is necessary to address this problem. Nevertheless, Iran, as a member of the international community, lacks a suitable approach to transplant tourism. Due to the weakness of the domestic regulations and their distance from the international community's perspective, it is essential that the legislator be involved with the issue to anticipate an appropriate approach to tackling transplant tourism. Requirements for such an approach include the definition of transplant tourism, prevention of this phenomenon, and its criminalization, while taking into account the characteristics of this phenomenon and its perpetrators.<br /><br />Keywords: transplant tourism, travel for transplantation, organ transplantation, organ traffickingچکیده<br />در اثر پیشرفت پیوند عضو، مسافرت برای پیوند روزبهروز بیشتر شده است. مسافرت افراد بهمنظور پیوند عضو رفتاری مشروع است که در برخی شرایط یا در صورت ارتکاب برخی رفتارهای غیراخلاقی یا غیرقانونی تحت عنوان «توریسم پیوند»شناخته میشود. توریسم پیوند عمدتاً در اثر ضعف قوانین داخلی و کمبود جهانی عضو گسترش یافته است. این پدیده در سالهای اخیر موضوع اسناد بینالمللی قرار گرفته و ممنوعیت، پیشگیری از آن و گاه جرمانگاری آن مورد تأکید قرار گرفته است. وضعیت این پدیده در ایران و رویکرد اتخاذشده در مقابله با آن نیازمند بررسی و ارزیابی است. از یک سو، توریسم پیوند با «قاچاق انسان بهمنظور برداشت عضو» و «قاچاق عضو» مرتبط بوده و همپوشانی قابلتوجهی بین پدیدههای مذکور وجود دارد. این امر اتخاذ یک رویکرد جامع در این حوزه را ایجاب مینماید. از سوی دیگر، توریسم پیوند پدیدهای فراملی بوده و رویارویی با آن، مستلزم مشارکت اعضای جامعه بینالمللی است. این در حالی است که ایران بهعنوان یکی از اعضای جامعه بینالمللی، فاقد رویکرد مناسب در برابر توریسم پیوند است. با توجه به ضعف مقررات داخلی و فاصله آنها با دیدگاه جامعه بینالمللی، ورود قانونگذار به موضوع برای پیشبینی راهبرد کارآمد در مقابله با توریسم پیوند ضروری است. الزامات این راهبرد شامل تعریف توریسم پیوند، پیشگیری از این پدیده و جرمانگاری آن با در نظر گرفتن ویژگیهای این پدیده و مرتکبان آن است.<br /><br />واژگان کلیدی: توریسم پیوند، مسافرت برای پیوند، پیوند عضو، قاچاق عضوhttps://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_101343_1e3219fc909e7366c8af433e751792e9.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772249520211023The Multiplicity of Lawyers and The Challenge of Communicating and Calculating Deadlines
(Some Critics of Judgments of Supreme and Appeal Court)تعدد وکلای دادگستری و چالش ابلاغ و احتساب مبداء مهلت ها و مواعد (نقد و بررسی چند رای دیوان عالی کشور و دادگاه تجدیدنظر استان تهران)355610139010.29252/jlr.2021.184601.1523FAحسن محسنیدانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0001-5930-9035Journal Article20200106The principle of communicating to all and the need to identify its effects for the benefit of all, and the benefit of unification of proceedings, reinforces the defense of the exigence of communicating for all lawyers and to know their right to act until another lawyer does not acted yet. The judgments of Supreme court (5th, 8th & 10th chambers) and some appeal courts in province of Tehran (10th and 49th chamber) is somehow country together, and are based on a variety of articles and principles based of Civil Code interpretation or Procedural Law Practices. Some are based on the principles and interpretations of Civil Code provisions and some have been reached to communicating to the first or second lawyer on the basis of the professional ethics of lawyers. This article reviews and evaluates their views and arguments and relies on the separation of Civil Code from Civil Procedural Law.اصل ابلاغ به همه و نیاز شناسایی اثر برای ابلاغ به همه و منفعتِ یکنواخت کردن جریان دعاوی و رسیدگی ها، دفاع از دیدگاهی را نیرومند می نماید که بر ضرورت ابلاغ به همۀ وکلای دادگستری و شناخت حق اقدام ایشان تا زمانی که دیگری اقدامی ننموده است پای می فشارد. رویۀ قضایی عالی ترین مرجع قضایی کشور (شعب پنجم، هشتم و دهم دیوان عالی کشور) و نیز شماری از دادگاه های تجدیدنظر استان تهران (شعب دهم و چهل و نهم)، چندگانه است و بر مواد و اصول گوناگونی پشتوانه دارد. برخی شعه ها بر بنیاد اصول و تفسیرهای حقوق مدنی و برخی بر اساسا تکالیف اخلاق حرفه ای وکلا به اثر و کفایت ابلاغ به وکیل اول یا وکیل دوم رسیده اند. این نوشته رای ها و استدلال هایشان را مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهد و بر جدایی حقوق آیین دادرسی از حقوق مدنی تکیه می کند.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_101390_4815461babb740887ba2e57fd0ea0ea1.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772249520211023Foundations and the System of Public Health Law in the Emergency Situationمبانی و نظام حقوق سلامت عمومی در وضعیت اضطراری578010113510.29252/jlr.2021.221972.1914FAمحمد راسخ استاد دانشکدة حقوق؛ و مرکز تحقیقات ریزفناوری زیستی، پژوهشکده فناوریهای نوین علوم پزشکی جهاد دانشگاهی ابنسینا، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20210520The public health is undoubtedly one of the instances of public interests the lack of which would impose immense harm on the very existence of the collective life. This becomes more serious in emergency situations. More importantly, if a system of prioritisation of scares resources is not devised for such conditions, numberless lives would be lost and all dimensions of the collective life will be collapsed. The basic question relates to foundations of designing a method of prioritisation and provision of medical and health services in the emergency situation and to a public health system corresponding to these foundations. Translation and transformation of those foundations and this system into legal rules and procedures form the hard core of the “public health law”. In this research, upon referring to presupposition of the current discussions, we shall put forward, respectively, the mentioned foundations and the system. No doubt, the legal system of public health is expected to strike an internal balance in this structure, and also make this consistent with other pillars of the human civic life.سلامت عمومی بیگمان یکی از مصادیق منافع عمومی است که فقدانش لطمات سنگین و جبرانناپذیری را بر کیان حیات جمعی آدمیان وارد خواهد آورد. اهمیت این امر در وضعیت اضطراری بسیار جدیتر میشود. مهم آنکه، اگر نظام اولویتبندی منابع کمیاب برای این وضعیت ایجاد نشود، جانهای بیشمار از دست میرود و ابعاد گوناگون حیات جمعی بهسرعت متلاشی خواهد شد. پرسش بنیادین به مبانیِ طراحی نظام اولویتبندی و ارائة خدمات پزشکی و بهداشتی در شرایط اضطراری و نظام متناسب با آنها باز میگردد. ترجمه و تبدیل آن مبانی و این نظام به احکام و رویههای قانونی هستة سخت «حقوق سلامت عمومی» را تشکیل خواهد داد. در این تحقیق، پس از اشاره به پیشفرضهای بحث حاضر، مبانی و نظام یادشده را، بهترتیب، به میان خواهیم آورد. بیگمان، از نظام حقوقی سلامت عمومی انتظار میرود توازنی درونی در این ساختار ایجاد کند و نیز آن را با دیگر ستونهای حیات مدنی آدمی هم-ساز کند.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_101135_05d8a21787cc0491942abe434c79cf87.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772249520211023An approach to the theory of civil liability resulting from the risk of harmنگرشی به نظریه مسئولیت مدنی ناشی از ایجاد خطر ورود آسیب8110610070110.22034/jlr.2021.184997.1624FAمحسن صفریحقوق خصوصی واسلامی،دانشکده حقوق وعلوم سیاسی،دانشگاه تهرانسید ساسان قدسیدانشآموخته حقوق خصوصی و اسلامی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران0000-0002-6117-7649Journal Article20200527An approach to the theory of civil liability resulting from the risk of harm<br /><br /><br />Abstract<br />Whenever we talk about civil liability, it is thought that the damage has been caused and must be compensated. However, foreign jurists have expressed the opinion that when the tortious act is committed, even if loss is not achieved, it will result in civil liability because it poses a risk of injury. One of these theories seeks to prove that committing tortious act against individuals is itself a loss that can be compensated. Another theory by criticizing the interference of the element of chance in conventional civil liability and its reliance on consequentialist ethics, believes that merely committing tortious act is sufficient and necessary condition for liability. As we will see, both of these theories have their drawbacks, which will make it impossible to accept them not only in foreign law but also in Iranian law.<br />Key words: fault without harm, create risk of harm, posing at risk, consequentialist ethicsهرگاه سخن از مسئولیت مدنی به میان میآید این امر به ذهن متبادر میگردد که زیانی به بار آمده و باید جبران شود، با وجود این، ازسوی حقوقدانان خارجی نظریاتی بیان شده که براساس آنها صرف ارتکاب تقصیر ولو آنکه زیانی از آن حاصل نشده باشد، تنها به این خاطر که باعث ایجاد خطر ورود آسیب میشود موجب ایجاد مسئولیت مدنی خواهد بود. یکی از این نظریات در تلاش است اثبات نماید که ارتکاب رفتار توأم با تقصیر نسبت به افراد، خود زیانی است که قابلیت جبران خسارت دارد. نظریۀ دیگر با انتقاد از دخالت عنصر شانس در مسئولیت مدنی مرسوم و ابتنای مسئولیت مدنی بر اخلاق نتیجهگرا، صرف ارتکاب رفتار توأم با تقصیر را شرط کافی و لازم برای ایجاد مسئولیت میداند. چنانکه بیان خواهیم کرد هر دوی این نظریات با ایراداتی همراه هستند که پذیرش آنها را نه تنها در حقوق خارجی بلکه درحقوق ایران نیز غیرممکن خواهد ساخت.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_100701_63f88f9a685dac54a0d4ac5903018279.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772249520211023government regulation in controlling traffic accidents in regards with
responsive regulation theoryمداخلات دولت در کنترل تصادفات رانندگی در پرتو نظریه تنظیم گری واکنشی مشارکتی10713610141710.29252/jlr.2021.222181.1920FAمحمود وزیریدانشجو دکتری حقوق عمومی ، دانشکده حقوق الهیات وعلوم سیاسی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران ایرانسعید رضا ابدیدانشیار حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران(نویسنده مسئول )مهدی هداونداستادیار گروه حقوق عمومی و بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20210529Undoubtedly, prevention of traffic accidents is of the most critical problems in our country. Although Government and governance efforts have helped to reduce the number of casualties and traffic accidents so far, the combination of these efforts in this field have not achieved a significant success yet. Hence, what is the role of government and governance in resolving such crisis? Is government the only actor of traffic regulation and safety? And in this way, is the law enforcement and employing authority accounted for the only means of regulating safe traffic? In fact, a part of the knot of this crisis could be untied through the answer to these questions. Taking advantage of the concepts of responsive regulation theory, not only will be expanded the arena for the simultaneous presence of government, public institutions and the market, but also regulatory tools will be equipped with economic and social tools in addition to authority and coercion. Indisputably, laying the groundwork for the presence of multiple actors beside putting into service the various tools will be a more comprehensive response to the crisis of traffic violations and accidents.بدون تردیدآمار بالای تصادفات رانندگی یکی از مشکلات بحرانی کشور ما هست. تلاش های دولت و حکمرانی صورت گرفته اگر چه به روند کاهشی مصدومین و کشته های تصادفات رانندگی کمک نموده اما مجموعه این تلاش ها در این حوزه، تاکنون به موفقیت معناداری دست نیافته است. نقش دولت و حکمرانی در حل این بحران چیست؟ آیا دولت تنها بازیگر تنظیم کننده ترافیک و ایمنی آمد و شد هست؟ و در این مسیر آیا اعمال قانون و صرف زور و اقتدار تنها ابزار تنظیم ترافیک ایمن هست؟ به واقع گشوده شدن بخشی از گره این بحران از مسیر پاسخ به این سوال ها می گذرد. با بهره گیری از نظریه تنظیم گری واکنشی مشارکتی عرصه و میدان برای حضور همزمان دولت، نهادهای مردمی و بازار گسترده می شود و ابزارهای تنظیم گری نیز علاوه بر اقتدار و اعمال زور به ابزارهای اقتصادی و اجتماعی مجهز می گردد. بدون شک پی ریزی بستری برای حضور بازیگران متعدد و بهره گیری از ابزارهای متنوع پاسخ جامع تری به بحران تصادفات رانندگی است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_101417_63c292cdb2c05d1bc758e0e6b9c93ba9.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772249520211023Comparative study of responsibility of the processing Applicant institution, the controller, and the Processor under gdpr and the Bill “Preservation and protection Personal Data"بررسی تطبیقی مسئولیت های نهاد متقاضی پردازش، کنترلگر و پردازشگر تحت مقررات اروپایی حمایت از دادههای شخصی و لایحه « صیانت و حفاظت از دادههای شخصی »13715810086010.29252/jlr.2021.184069.1396FAحسن بادینیدانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0002-4851-1212-7532حمزه کرمیدانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20190703comparative study Responsibilities Applicant processing entity, controller and processor Under gdpr and Bill »preservation and protection of personal data«<br />Abstract<br />Many times Institutions that actually or potentially hold people's data Attempt to delegate the processing of data to third parties,The question that arises This is that Assignment processing What kind of service provider CanHelp protect data privacy? Vacuum addressing the definition and responsibility of the processing applicant body It is felt in the GDPR and Bill «preservation and protection of personal data». The applicant body must not only be aware of its primary responsibility, its necessary Differences in responsibilities and obligations Between controller and processor usage Also understand. The comparative review of these roles is under the GDPR and the Bill is very applicable, Regarding Assign controller and processor assignments The bill needs reform, But overall under both regulations Assign services to an independent controller It is more effective for protecting the privacy of individuals and reducing the applicant's obligations.<br />"Applicant Processing Entity", "Controller", "Processor"مطالعه تطبیقی مسئولیتهای نهادمتقاضی پردازش، کنترلگر و پردازشگر تحت مقررات اروپایی حمایت از دادههای شخصی و لایحه » صیانت و حفاظت از دادههای شخصی «<br /><br /><br /><br />چکیده <br />در بسیاری از مواقع نهادهایی که داده های افراد را به طور بالفعل یا بالقوه در اختیار دارند اقدام به واگذاری پردازش داده ها به اشخاص ثالث میکنند، سوالی که مطرح میشود این است که واگذاری پردازش به چه نوع ارائه دهنده خدماتی میتواند به حفظ حریم خصوصی دادهها کمک کند؟ جای خالی پرداختن به تعریف و مسئولیت نهادمتقاضی پردازش در GDPR و لایحه صیانت و حفاظت از دادههای شخصی احساس میشود. نهادمتقاضی علاوه بر اینکه باید بر مسئولیت اولیه خود آگاه باشد، لازم است تفاوت مسئولیتها و تعهدات بین استفاده از کنترلگر و پردازشگر را نیز درک کند. بررسی تطبیقی این نقش ها تحت GDPR و لایحه بسیار کاربردی است، در خصوص تنقیح تکالیف کنترلگران و پردازشگران لایحه نیاز به اصلاحاتی دارد، اما در کل تحت هر دو مقرره واگذاری خدمات به یک کنترلگر مستقل برای حفظ حریم خصوصی افراد و کاستن از تعهدات نهادمتقاضی موثرتر میباشد. <br />“نهادمتقاضی پردازش"، "کنترلگر"، "پردازشگر"https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_100860_2e31fefca2b50b8a0e89c1456e32818e.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772249520211023Comparative study of Enforcement of Security Interest in Movable Property in Uniform Commercial Code of USA and Iranian Lawمطالعه تطبیقی اجرای حق وثیقه منقول در قانون متحد الشکل تجاری آمریکا و حقوق ایران15918210108410.29252/jlr.2021.184782.1568FAمصطفی الساندانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهیدبهشتیمحمد سلیم اردشیری لردجانیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20200313Abstract<br />Article 9 of the Uniform Commercial Code of USA is recognized as a model for other legal systems by anticipating developed regulations on the security interest in movable property. One of the essential features of this article is the rules on the enforcement of the security interest and the priority of the holders of rights in a same collateral. On this basis, if debtor defaulted, the beneficiary of the collateral may personally, without interference by the court or other official body, enforce the security interest and repossess collateral to foreclosure or sell it as consideration of the debt or part of it. Performance of the conditions, such as non breach of peace, the reasonable conditions of transfer and foreclosure, is mandatory and the violation is warrantable. In relation to the priority of holders of security interest, a creditor who has perfected and registered his right prior to others, regardless date of conclusion of the security agreement. In Iranian law, action to official authorities is only way of enforcing security interest in movable property. Priority exercise on the basis of the precedence or delay of the date of conclusion of the security agreement. due to the lack of a filling system, the establishment of unified systems for registration of security interest in movable property, priority over time and granting of the right of self enforcement the security interest to the beneficiaries by considering the responsibility is offered, in order to develop the security in the movable property and financing.چکیده <br />ماده 9 قانون متحد الشکل تجاری آمریکا با پیشبینی مقررات مبسوط راجع به توثیق اموال منقول، به عنوان الگو برای سایر نظامهای حقوقی شناخته میشود. یکی از ویژگیهای اساسی این قانون، قواعد مربوط به اجرای حق وثیقه و حق تقدم دارندگان حقوق در وثیقه واحد میباشد. بر این اساس، در صورت نکول مدیون، منتفع وثیقه می تواند به صورت شخصی و بدون دخالت دادگاه یا سایر مراجع رسمی حق وثیقه را به اجرا گذاشته، مورد وثیقه را تصرف و به عنوان معوض طلب یا بخشی از آن تملک نماید یا به فروش برساند. رعایت شرایطی از جمله؛ عدم نقض نظم، متعارف بودن شرایط انتقال و تملک، الزامی بوده و نقض آن ضمانآور است. در رابطه با معیار حق تقدم دارندگان حق وثیقه، بستانکاری که حق وثیقه خود را مقدم بر دیگران تکمیل و ثبت نموده باشد، صرفنظر از تاریخ انعقاد قرارداد وثیقه، رجحان دارد. درحقوق ایران، مراجعه به مراجع رسمی تنها روش اجرای حق وثیقه منقول می باشد. حق تقدم، بر اساس تقدم یا تأخر زمانی تاریخ انعقاد قرارداد وثیقه، اجرا میگردد. بنابراین، باتوجه به عدم وجود نظام ثبتی واحد، ایجاد سامانهای منسجم برای ثبت حق وثیقه منقول، اعمال تقدم براساس زمان ثبت و اعطای حق اجرای شخصی و غیرقضایی وثیقه به دارنده با لحاظ مسئولیت، در راستای توسعه توثیق اموال منقول و تأمین مالی پیشنهاد میشود.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_101084_d3689087d99fb22489d7bcb7f7ea2c37.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772249520211023Characterization of International Crimes as Official or Personal Acts in Case Law and International Law Commission's` Approachتوصیف جرائم بینالمللی مأموران دولتی بهعنوان عمل رسمی یا شخصی در رویه قضایی و رویکرد کمیسیون حقوق بینالملل18320810150610.29252/jlr.2021.221138.1875FAستار عزیزیدانشیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران (نویسنده مسئول)0000-0003-3609-7644معصومه امامیاندانشآموخته دکتری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان.Journal Article20210404Of particular importance is the description of international crimes committed by state officials in order to enjoy immunity from foreign criminal courts. With the exception of the three state senior officials known as Troika officials, other officials during their term of office and Troika officials after their term of office may be prosecuted for the commission of international crimes under the heading of universal jurisdiction prosecuted by foreign criminal courts. In accordance with the rules of customary international law referred to and stressed by the International Law Commission in the so-called Plan for " immunity of officials from foreign criminal jurisdiction", state officials enjoy immunity from legal proceedings. Some courts have described the commission of international crimes as a personal act in order to avoid impunity for these officials, even if they took place officially. The authors of the article start from the hypothesis that, in order to avoid problems related to the flight of states from international responsibility, it is necessary that the commission of international crimes by officials be qualified as a official act and in this respect the exercise of immunity is excluded. This hypothesis that is supported by the International Law Commission and the case law of some courts.توصیفِ رسمی یا شخصی بودن آن دسته از جرائم بینالمللی که ماموران دولتی مرتکب شدهاند، در موضوع بهرهمندی آنها از مصونیت در برابر محاکم کیفری خارجی از اهمیت خاصی برخوردار است. غیر از سه مقام عالیرتبه کشور که از آنها بهعنوان مقامات تروئیکا نام برده میشود، سایر مأموران ممکن است در زمان تصدی خدمت و مقامات تروئیکا پس از پایان خدمت بهجهت ارتکاب جنایات بینالمللی تحت تعقیب محاکم کیفری خارجی تحت عنوان اعمال صلاحیت جهانی قرار گیرند. براساس قواعد حقوق بینالملل عرفی که کمیسیون حقوق بینالملل در طرح موسوم به « مصونیت مأموران دولتی در برابر صلاحیت کیفری خارجی» به آن اشاره و تاکید داشته است، مأموران دولتی در مورد اعمال رسمی خود از مصونیت برخوردار هستند. برخی محاکم برای پرهیز از بیکیفرمانی این مأموران، ارتکاب جنایات بینالمللی را ولو در مقام رسمی روی داده باشند، بهعنوان عمل شخصی توصیف کردهاند. فرضیه نویسندگان مقاله آن است که جهت پرهیز از مشکلات مربوط به فرار دولتها از مسئولیت بینالمللی، لازم است که ارتکاب جرائم بینالمللی توسط مأموران بهعنوان عمل رسمی توصیف شود، اما در عین حال، متهمان از مصونیت بهرهمند نشوند و محاکمه و مجازات شوند. فرضیهای که کمیسیون حقوق بینالملل و رویه قضایی برخی محاکم از آن حمایت کردهاند.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_101506_f93881f735bac2dd6d91478818a7d7db.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772249520211023Reflection on thePathology of the Subsidiary Bodies of the Judiciary Functions from the Perspective of the Separation ofتأملی بر آسیب شناسی سازمانهای تابعه قوه قضائیه از منظر تفکیک قوا2092268752910.22034/jlr.2020.115658.1102FAعلی مشهدیدانشیار دانشکده حقوق، دانشگاه قم0000-0001-8439-1384Journal Article20180116Now in the organizational structure of the judiciary, in addition to general and specialized courts, have numerous administrative organizations. Usually, each of these organizations has been formed in accordance with the goals of the judiciary. In the framework of the separation of powers, it can be said that the qualifications, functions, duties and powers and responsibilities of the judiciary, only limited to some judicial functions. <br />In addition, some non-judicial and organizational competencies have been identified to the Judiciary under different) articles including Article 156(of the constitution. This article analyzes the subsidiary organizations of the Judiciary from the perspective of the separation of powers doctrine. The basic assumption of this article is based on the belief that the judiciary is not only a matter judicial duty and to complete the tasks of judiciary, it is necessary, some administrative and quasi-executive functions may also be performed.<br />Keywords: Separation of powers, theory of the two powers, executive acts, Judiciary, functionalismدر حال حاضر در ساختار سازمانی قوه قضائیه علاوه بر دادگاههای عمومی و اختصاصی، سازمان-های اداری متعددی وجود دارند که معمولاً هر کدام از این سازمانها در راستای یکی از اهداف قوه قضائیه تشکیل گردیدهاند. با تأمل در ساختار و فعالیت قوه قضاییه می توان گفت که صلاحیتها، وظایف، تکالیف و اختیارات و مسئولیتهای قوه قضاییه تنها شامل امور خاص قضایی(حل و فصل اختلافات) نیست؛ بلکه برخی از صلاحیتهای غیر قضایی و سازمانی نیز برای این قوه به موجب اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصل 156 مورد شناسایی قرار گرفته است. گسترش برخی از فعالیتهای قوه قضاییه به امور اجرایی نیز از لوازم و مقدمات انجام دقیق و کامل برخی وظایف قوه قضاییه است. در این نوشتار سعی شده سازمانهای تابعه قوه قضائیه از دیدگاه نظریه تفکیک قوا بررسی و تحلیل گردند. فرض اساسی این مقاله بر این مبنا استوار است که امروزه قوه قضائیه تنها شأن قضایی صرف ندارد و انجام کامل وظایف قضایی مستلزم انجام برخی وظایف اجرایی و شبه اجرایی است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87529_b36596ea78fa667a0a41ce3783a5d226.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772249520211023Reflection of the rule of Dar (درأ) in the three elements of crimeبازتاب قاعدة درء در عناصر سه گانه جرم22725810166110.29252/jlr.2021.224438.2034FAعباس شیری ورنامخواستیدانشیار دانشکدة حقوق و علوم سیاسى، دانشگاه تهرانJournal Article20211103The rule of Dar’ applies to criminalization, sentencing, reasons for proving litigation and all matters related to the criminal phenomenon and criminal responsibility, and is one of the main foundations of Islamic criminal law.<br /><br />Any doubt in finding the meaning of the legislator will cause fundamental changes in the legal, material and spiritual elements of the crime and may cause behavioral prescribing. It is also based on the type of sentencing and the amount of punishment, and may cause the cancellation of punishment or change.<br /><br />Criminal liability is also re-read under the influence of this rule and in some cases leads to irresponsibility. The rule of Dar’ (درأ) is effective in most formal and substantive matters of criminal law. This rule relates to criminal justice, the narrow interpretation of criminal law in favor of the accused, the principle of legality of the crime and its consequences, and other principles of criminal law. This rule includes all the punishments of hudud, ta'zir and qisas . This rule applies even to the rules related to diyat and is not limited to limits. In this article, first the reflection of the rule of law in the legal element of crime and then in the material and spiritual elements is discussed.قاعده درء در جرم انگاری، تعیین مجازات، دلایل اثبات دعوا و کلیه موضوعات مرتبط با پدیدۀ بزهکاری و مسئولیّت کیفری جریان داشته و از بنیانهای اصلی حقوق کیفری اسلامی است. هرگونه تردید و شکّ در یافتن منظور قانونگذار موجب تغییرات بنیادی در بارۀ عناصر قانونی، مادی و معنوی جرم خواهد شد و ممکن است سبب تجویز رفتار باشد. همچنین در تعیین نوع و میزان مجازات به طور اساسی تاثیرگذار بوده و ممکن است موجب سقوط یا تغییر نوع مجازات گردد. مسئولیّت کیفری نیز تحت تأثیر این قاعده بازخوانی شده و در مواردی موجب عدم مسئولیت میگردد. قاعدة درء در اکثر موضوعات شکلی و ماهوی حقوق کیفری مؤثر است. این قاعده، مرتبط با عدالت کیفری، تفسیر مضیّق قوانین کیفری به نفع متّهم، اصل قانونی بودن جرم و مجازات، نتایج آن و سایر اصول کیفری است. این قاعده شامل کلیه مجازاتهای حدود، تعزیرات و قصاص میشود. حتّی در اعمال قواعد مرتبط با دیات نیز این قاعده کاربرد دارد و محدود به حدود نمیباشد. در این نوشتار ابتدا بازتاب قاعدة درء در عنصر قانونی جرم و سپس در عناصر مادی و معنوی مورد بحث قرار میگیرد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_101661_60b868299c4459c8c7782e4f92aa20e3.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772249520211023The mechanism of concluding the Smart contracts and it’s role in consolidating the property rightsنقش قراردادهای هوشمند در تثبیت حقوق مالکانه افراد2592828713310.22034/jlr.2019.122103.1142FAمصطفی مظفریاستادیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتیمهدی ناصردانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه علوم قضایی، تهرانJournal Article20180310The e-commerce industry has embraced a new generation of electronic contracts since 2017, called Smart Contracts. These contracts have a broad role in consolidating the ownership rights of individuals in the blockchain. The application of these contracts in the legal system of the countries in various ways, including the expansion of exchange security, scalability, invariance, transparency and exchange efficiency, leads to the consolidation of the property rights of individuals. The mechanism for concluding these contracts is also in the allocation of licenses for the use of digital signatures and the acquisition of virtual currencies, traded assets as "smart assets," and the prediction of specific mechanisms for breach of contract terms, contractual clauses, contractual barriers and online disputes resolution, including reasons for the consolidation of property rights of people. These contracts require some infrastructures to face the challenges of the implementation of the legal system of the countries. The study, by studying the latest internationally published sources, seeks to analyze how individuals' ownership rights are established in concluding transactions in the form of intelligent contracts.حوزه تجارت الکترونیکی از سال 2017 پذیرای نسل جدیدی از قراردادهای الکترونیکی با عنوان قراردادهای هوشمند بوده است. این قراردادها به جهت انعقاد در بستر بلاک چین نقش گسترده ای در تثبیت حقوق مالکانه افراد دارند. به کارگیری این قراردادها در نظام حقوقی کشور ها از جهات مختلفی از جمله گسترش امنیت مبادلاتی، مقیاس پذیری، تغییر ناپذیری، شفافیت و بازده مبادلاتی منجر به تثبیت حقوق مالکانه افراد می گردد. مکانیسم انعقاد این قراردادها نیز در تخصیص مجوز استفاده از امضائات دیجتالی و تملک ارزهای مجازی، اموال مورد معامله با عنوان دارایی های هوشمند و پیش بینی مکانیسم خاص در موارد نقض مفاد قرارداد، شروط قراردادی، موانع قراردادی و حل اختلافات از جمله علل تثبیت حقوق مالکانه افراد می باشد. این قراردادها در راه پیاده سازی در نظام حقوقی کشور ها نیازمند برخی زیرساخت ها بوده و با چالش هایی نیز مواجه می باشند. این تحقیق با مطالعه جدیدترین منابع منتشر شده در سطح بین الملل به دنبال تحلیل چگونگی تثبیت حقوق مالکانه افراد در انعقاد معاملات در قالب قراردادهای هوشمند می باشد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87133_aa990c0570526359fceae74e2e4eb13a.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772249520211023The critical study of the Iranian labor adjudication system by the consideration to the German labor systemمطالعه انتقادی نظام دادرسی کار ایران؛ با نگاهی به نظام آلمانی28330810173310.29252/jlr.2021.224297.2026FAرضا طجرلواستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانصابر الماسی خانیدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول)Journal Article20211024The existence of an effective labor adjudication system is one of the most important criteria in guaranteeing workers' rights, because in a dispute between a worker and the employer, the rights of the parties, especially workers, are guaranteed in the best way. Consequently, studying the other country’s adjudication systems can be useful in discovering the strengths and defaults of the domestic system. In this regard, one of the most modern labor adjudication systems belongs to Germany, which has created an independent judicial structure for labor proceedings. For the above reasons, the main question of this essay is that what achievements have the german system for the Iranian system. This research that is based on the analytical-descriptive method has investigated the position, structure, jurisdiction and, procedure of Iranian and German labor adjudication system by methodological principle in comparative law called "functionalism". The results of this study are to be outlined in three issues; the principle of judicialization and independence in labor adjudication, creating functional mechanisms for executing negotiation in pre-trial or in-trial and, making an efficient precedent that are needs of the Iranian system.وجود نظام مطلوب دادرسی کار از مهمترین معیارها در تضمین حقوق کارگران است زیرا در صورت بروز اختلاف میان کارگر و کارفرما، حقوق طرفین به ویژه کارگر، به بهترین وجه تضمین میشود. متعاقبا، مطالعه نظامهای دادرسی کشورهای دیگر میتواند در کشف نقاط ضعف و قوت نظام داخلی مفید واقع شود. درهمین خصوص، یکی از مدرنترین سیستمهای دادرسی کار، متعلق به کشور آلمان است که ساختار قضایی مستقلی برای دادرسی کار پدید آورده است. لذا، پرسش اصلی نگارنده این است که با مطالعه نظام پیشرفته دادرسی کار آلمان چه انتقادهایی به نظام دادرسی کار ایران وارد میشود. این پژوهش که مبتنی بر روش تحلیلی-توصیفی است، با تکیه بر یک اصل روششناسی در حقوق تطبیقی تحت عنوان «کارکردگرایی»، جایگاه، ساختار ، صلاحیت و شیوه رسیدگی در سیستم دادرسی کار دو کشور ایران و آلمان را تحلیل و بررسی نموده است. نتایج پژوهش در سه محور اصلیِ قضاییسازی و استقلال نظام دادرسی کار، تدوین سازوکارهایی سودبخش جهت صلح و سازش و ایجاد رویه قضایی موثر خلاصه گشته که از ضروریات تحققنیافته نظام دادرسی کار ایران است و قانونگذار باید تمهیداتی بیاندیشد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_101733_a7fe05a585b8bd271b2ec8996027e9ed.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772249520211023A Critique of the attitude of the deprivation of the illegitimate child from the judiciaryنقدی بر نگره محرومیت فرزند طبیعی از تصدی امر قضاء3093348758810.22034/jlr.2020.184916.1602FAعلی محمدیاناستادیار گروه فقه و حقوق دانشگاه بزرگمهر قائناتJournal Article20200428According to Article 163 of the Constitution, the qualities and conditions of a judge are determined by law according to jurisprudential standards. In the written jurisprudential heritage, in order to obtain the ruling of the judiciary, the fulfillment of conditions such as "born purity" has been considered necessary, and this is reflected in the regulations for the recruitment and employment of judges (approved in 1392). The implication of this statement is only that persons born out of wedlock (natural children) are deprived of this social right and cannot be placed in this position. Needless to say, such an attitude stems from the generalization of natural parental error behavior to the individual; This is apparently not in line with the principles of justice. Considering the importance of the discussion, the Considering the importance of the discussion, the present article has criticized such a view based on jurisprudential documents. It is clear that the result of the research, in addition to correcting the jurisprudential view, is to answer some theological questions and doctrinal doubts. The findings of the research show that the documents provided by the jurists are not sufficient to prove their claim and as a result, the validity of such a condition lacks the necessary legal validity.مطابق با اصل 163 قانون اساسی صفات و شرایط قاضی طبق موازین فقهی به وسیله قانون معین میشود. در میراث مکتوب فقهی برای تصدی امر قضا، احراز شرایطی از جمله «طهارت مولد» لازم دانسته شده و این امر در آییننامه جذب و استخدام قضات(مصوّب 1392) بازتاب و انعکاس یافته است. مدلول این سخن جز این نیست که اشخاصِ متولد از رابطه خارج از نکاح مشروع(اولاد طبیعی) از این حق اجتماعی محروم بوده و نمیتوانند در این جایگاه قرار گیرند. ناگفته پیداست که چنین نگرشی، از تعمیم رفتار خطای والدین طبیعی به فرد نشأت گرفته است؛ امری که ظاهراً با اصول عدلیه همخوانی و ملائمت ندارد. با عنایت به اهمیت بحث، جستار حاضر به سراغ مستندات فقهی رفته و چنین دیدگاهی را در ترازوی نقد و تحلیل افکنده است. پرواضح است که ثمره تحقیق، افزون بر تصحیح نگره فقهی، پاسخگویی به پارهای پرسشهای کلامی و شبهات اعتقادی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد ادله و مستندات ارائه شده توسط مشهور فقیهان کافی برای اثبات مدعای ایشان نبوده و در نتیجه اعتبار چنین قیدی فاقد وجاهت لازم شرعی است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87588_17b36361c58d7cd8d9cd27afce6c2a7a.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772249520211023The study of nature of defect Compensation in jurisprudence And Iranian civil codeبررسی ماهیت ارش عیب33535510105210.29252/jlr.2021.132615.1174FAسعید منصوریاستادیار دانشگاه آزاد واحد تهران جنوبJournal Article20180526There is no doubt in this issue the defect of compensation in fact is defect of goods liability but there is disagreement about nature of it, that is contractual liability or non-contractual liability and if it is a contractual liability, is it physical liability or mental liability that were referred to it by some eminent Islamic jurists or it is a legal damage. The results of discussion appear in this issue that if the the orderliness of the goods is considered an essential condition, the lack of it ,is an indication that the Seller did not satisfy his/her obligations and therefore the contract is invalid. and if the orderliness of the goods is part of it, discovery of defect generates an option of termination. This article is about analyses of such discussion with study in view of civil code and in finally we deciding proved that the defect of compensation is based on legal damage.اینکه ارش در خیار عیب درواقع ضمان نقص مبیع است تردیدی نیست . ولی ماهیت آن از آن جهت که ضمان معاوضی حقیقی باشد یا ضمان لبّی در عالم عقل، چنانکه بعض از فقها به آن اشاره کردهاند و یا اینکه ضمان ید است مطلب محل اختلاف است و ثمرة آن، در مطابق اصل بودن یا استثناء بودن ارش عیب است که دراین تحلیل، به آن پرداخته شده است و از منظر قانون مدنی نیز مطلب از دیدگاه حقوقی مورد بررسی قرار گرفته است.حاصل آن که اگر وصف سلامت مبیع از اوصاف اساسی و جانشین ذات باشد فقدان آن علامت ان است که بایع عملا التزام خویش را ایفا ننموده است و عقد بیع هم در این حالت باطل تلقی می شود .و اگر وصف سلامت جزیی از مبیع باشد کشف عیب از باب ضمان معاوضی موجب تبعض صفقه است و بیع به نسبت فقدان وصف باطل شده و آن بخش از ثمن نیز که به ازائ آن است به ملکیت بایع در نمی اید و کما کان در ملکیت مشتری باقی می ماندامری که حسب ظواهر نصوص شرعی و مفاد قانونی نمی توان به آن ملتزم شد. بنابراین در این بین نظریه غرامت بودن ارش عیب با مبنای رفع ضرر موجه می نماید.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_101052_bbf42e9616f6d78b00af58460f29d959.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772249520211023Us legal’s doctrine about civil laibility of environmental pollutionدکترین حقوقی آمریکا در زمینه مسئولیت مدنی ناشی از آلودگی محیطزیست35537910160310.22034/jlr.2020.184935.1608FAبابک صادقیدانشجوی دکتری، گروه حقوق واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.علیرضا لطفی دودراناستادیار، گروه حقوق ، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل ،ایرانمظفر باشکوهاستادیار، گروه حقوق ، واحد اردبیل، دانشگاه ازاد اسلامی ،اردبیل، ایرانJournal Article20200505The growing various damages caused by environmental pollution, the wide range of victims, the multiplicity of defendants that create pollution on the one hand, and the renewal of domestic law in providing appropriate grounds for imposing civil liability on environmental pollution on defendants and the ineffectiveness of existing temporal environmental statutes in providing apposite ways to prevention and compensation solutions These losses, on the other hand, necessitate the study of the grounds for civil liability arising from environmental pollution in the laws of other countries; This article seeks to study US legal’s doctrine in the field of civil laibility of environmental pollution and usage in legal decision to creating legal convergence to illustrate the strengths and weaknesses of this doctrine. According to this study, the US legal’s doctrine despite its shortcomings has been interpreted and empeloyed appositely by judges and lawyers and covered many of the necessities in the field of environmental liability basics.گسترش روزافزون زیانهای گوناگون ناشی از آلودگی محیط زیست، طیف وسیع زیاندیدگان، تعدد مسئولین ایجاد آلودگی از یکسو و نوپایی حقوق داخلی در ارائهی مبانی مناسب برای تحمیل مسئولیتمدنی ناشی از آلودگی محیطزیست بر مسئولین و ناکارآمدی قوانین آفل موجود در ارائه راهکارهای پیشگیری و جبران این زیانها از سوی دیگر، مطالعه مبانی مسئولیت مدنی ناشی از آلودگی محیطزیست در حقوق کشورهای دیگر را ضروری مینماید؛ این مقاله بر آن است که با مطالعه دکترین حقوقی آمریکا در این زمینه و نحوه بکارگیری آنها در آرای قضایی آن کشور، علاوه بر ایجاد همگرایی حقوقی، نقاط ضعف و قوت آن را بنمایاند؛ مطابق مطالعات صورت گرفته در این پژوهش، دکترین حقوقی آمریکا علیرغم کاستیها و نقایصی که از نظر مبنایی دارد با تفسیر، تحلیل و بکارگیری مناسب قضات و حقوقدانان آن کشور بسیاری از نیازها را از نظر مبنای مسئولیت مدنی ناشی از آلودگی محیطزیست در آن کشور برطرف نموده است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_101603_1c7f85b05f135128134657e76eb36022.pdf