دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-077225ویژه نامه حقوق و فناوری20230121Repudiation to E-Check in light of the amendments to the Check Code in 2018انکار و تردید نسبت به چک الکترونیکی در پرتو اصلاحات قانون صدور چک مصوب سال 1397113410215710.29252/jlr.2022.220933.1867FAعباس کریمیاستاد، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0004-6852-7412-3690امین قاسم پوردانشجوی دکتری حقوق خصوصی،دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران (نویسنده مسئول)0009-0004-1902-486Xسجاد شهباز قهفرخیاستادیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران0000-0001-9757-6361Journal Article20210308<strong>Repudiation to E-Checks in the Light of the Amendments to the Check Code (2018)</strong>
<strong>Abbas KARIMI (</strong>Professor of Law, University of Tehran)
<strong>Amin GHASEMPOUR (</strong>Ph.D. Candidate in Private Law, University of Tehran)
<strong>Sajjad SHAHBAZ GHAHFARROKHI (</strong>Assistant Professor of Law, University of Shahrekord)
<strong>Abstract</strong>
According to Article 15 of the Electronic Commerce Code of Iran (2003) repudiation of the Secure Data Message is not heard and on the other hand, upon the attached Note to Article 1 of Check Code (2018) “The regulations and statutes concerning the Check, as per the case, is required about checks issued in data form too”. Also, we know that one of the formal defenses against unofficial documents, including checks, is repudiation. Accordingly, and given that technically and routinely, issuing an electronic check requires an "electronic signature certificate" to authenticate the issuer, and while these requirements, in the final analysis, give the "reliable" description to the check data message the question arises whether it is possible to deny a check issued in the form of "secure" message data. In other words, what is the duty in the conflict between these two legal propositions? The authors have analyzed the discussion by the descriptive-analytical method after examining the principles of the supplementary note, carefully in the same provisions in other electronic documents in domestic and foreign law, and have concluded for each of its branches.قانون تجارت الکترونیکی مصوّب 1382 در ماده پانزدهم، انکار و تردید را نسبت به دادهپیام «مطمئن» ناممکن دانسته است و از سوی دیگر طبق تبصره الحاقی به ماده یک قانون صدور چک مصوّب 1355 (الحاقی 1397) «قوانین و مقررات مرتبط با چک، حسب مورد، راجع به چکهایی که به شکل الکترونیکی (دادهپیام) صادر میشوند نیز لازمالرّعایه است.». همچنین میدانیم که یکی از دفاعهای شکلی در برابر اسناد عادی، از جمله چک کاغذی، انکار و تردید میباشد. بر این اساس و با عنایت به اینکه از نظر فنّی و رویههای جاری، صدور چک الکترونیکی مستلزم داشتن «گواهی امضای الکترونیکی» جهت احراز هویت واقعی صادرکننده است و نتیجة چنین الزامی، «مطمئن» شدن دادهپیامِ چک میباشد، این سوال ایجاد میگردد که آیا میتوان نسبت به چکی که در قالب دادهپیام «مطمئن» صادر شده است، انکار یا تردید نمود؟ به عبارت دیگر، در تعارض میان این دو گزارة قانونی، تکلیف چیست؟ نویسندگان با تحقیق به روش توصیفیـتحلیلی پس از بررسی اصولی تبصرة الحاقی، با دقت در مقرّرات مشابه در سایر اسناد الکترونیکی در حقوق داخلی و خارجی، به تحلیل بحث پرداخته و برای هر یک از شقوق آن، نتیجهگیری کردهاندhttps://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_102157_b9e450482ee90e7b8b4c5182b6323027.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-077225ویژه نامه حقوق و فناوری20230121Delibretion on the strengths and weaknesses of filing lawsuits through judicial electronic service offices and analyzing the obligation of individuals to file lawsuits through the mentioned officesتاملی بر نقاط قوت و ضعف و واکاوی الزام اشخاص به طرح دعوی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی356210284710.52547/jlr.2022.228735.2307FAسام محمدیاستاد گروه حقوق خصوصی دانشگاه مازندران، بابلسر. ایرانمحمدحسین تقی پور درزی نقیبیاستادیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه مازندران و مدیر امور حقوقی و رسیدگی به شکایات دانشگاه مازندران0000-0003-4804-5681مهدی طالقان غفاریدانشجو مقطع دکتری حقوق خصوصی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0002-0085-9005Journal Article20220911<strong>Deliberation on the Strengths and Weaknesses of Filing Lawsuits through Judicial Electronic Service Offices and Analyzing the Obligation of Individuals to File Lawsuits through the Mentioned Offices</strong>
<strong>Sam MOHAMMADI (</strong>Professor of Law, University of Mazandaran)
<strong>MohammadHossein TAGHIPOUR (</strong>Assistant Professor of Law, University of Mazandaran)
<strong>Mehdi TALEGHAN GHAFFARI (</strong>Ph.D. Candidate of private Law, University of Mazandaran)
<strong>Abstract</strong>
If we consider the basics and principles of proceedings in bringing the case to the aggrieved party, speeding it up can be one of the main foundations of judicial and civil justice, and of course, the electronification of judicial and proceedings services can also be defined as the main goal of proceedings in this area. In this regard establishing order in societies requires imposing appropriate laws. Updating the rules in line with the increasing development of information technology is a vital concern; hence the Judiciary Department Chairmanship has considered moving forward to electronic trial and has enacted regulations for the provision of electronic judicial services. According to the mentioned regulations, the offices of judicial services have been established and the lawsuit is necessarily filed through the mentioned offices. Filing a lawsuit by judicial service offices has many advantages and disadvantages; On the other hand, the imposition of regulations by the head of the judiciary department conflicts with the principle of incompetence in public law; However, it is clear that in many cases the requirement to use legally specified authorities has been the enactment of regulations to achieve the codified goals, but this authority should not be a factor in restricting the acquired rights of the people; therefore, an optional choice should replace the obligation of individuals to file a lawsuit through the mentioned offices.برقراری نظم در جوامع، مستلزم وضع قوانین مناسب است. بهروزرسانی قوانین به مقتضای توسعه روزافزون فناوری اطلاعات، امری حیاتی جلوه میکند؛ از این رو ریاست قوه قضاییه حرکت به سوی دادرسی الکترونیک را مدنظر خود قرارداده و اقدام به وضع آییننامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی و متعاقب آن، آییننامه اجرایی ایجاد دفاتر خدمات قضایی و کانون آنها براساس اختیار منشعب از قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 نموده است. به موجب آییننامه یادشده، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی پا به عرصه وجود نهادند و طرح دعوی الزاماً از طریق دفاتر یاد شده تحقق مییابد. طرح دعوی توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دارای مزایا و معایب بسیاری است؛ از سوی دیگر وضع آییننامهای الزامی توسط ریاست قوهقضاییه با اصل عدم صلاحیت در حقوق عمومی در تنافی است؛ ولیکن پرواضح است که لازمه استفاده از صلاحیتهای مصرح قانونی در بسیاری از موارد وضع آییننامه برای نیل به اهداف تدوین شده است اما این اختیار نباید عاملی بر محدود کردن حقوق مکتسبهی مردم باشد؛ بنابراین تخییر باید جایگزین الزام اشخاص به طرح دعوی از طریق مراکز یاد شده گردد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_102847_43732350d86da9b088211c16f770af67.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-077225ویژه نامه حقوق و فناوری20230121Feasibility of including elimination rules on miners (cryptocurrency mining devices)امکان سنجی شمول قواعد امحاء بر ماینرها (دستگاه استخراج رمزارز)638610291610.52547/jlr.2022.228861.2317FAباقر شاملودانشیار،دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی.عارف خلیلی پاجیدانش آموخته دکتری حقوق جزا و جرم دانشگاه شهید بهشتیسمیه پرهیزکاریدانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20220919<strong>Feasibility of Including Elimination Rules on Miners (Cryptocurrency Mining Devices)</strong>
<strong>Bagher SHAMLOO </strong>(Associate Professor of Law, Shahid Beheshti University)
<strong>Aref KHALILI PAJI (</strong>Ph.D. in Criminal Law and Criminology, Shahid Beheshti University)
<strong>Somayeh PARHIZKARY (</strong>Master student of Criminal Law and Criminology, Shahid Beheshti University)
<strong>Abstract</strong>
Technological developments always include issues of various dimensions, of which the legal aspect is undoubtedly one of the most prominent dimensions. One of the main factors of this is the lack of clear assignment of the law to the subjects and the need for interpretation and analysis based on the existing legal foundations, which is sometimes difficult and challenging in practice. Undoubtedly, one of the manifestations of technological developments is virtual assets and the issues surrounding them, which despite their development, the legal systems, especially the legal system of Iran, have not provided an appropriate response to the issues related to it. One of these cases is the issue of extracting cryptocurrencies using miner devices, many of the rules related to which have not been determined in Iran's legal system. Among these issues is the elimination of smuggled mining devices, which although there is no specific provision in the Law on Combating Smuggling of Goods and Currency approved in 1392 with subsequent amendments, including the amendments of 1400, Resolution No. 204483/00/p. dated 10 11/1400, the central headquarters to combat the smuggling of goods and currency has prescribed the elimination of miners in some cases. Based on this, the present article, with a descriptive-analytical method, based on the existing laws and regulations, it is tried to expand the possibility of including the elimination rules on miners and examine its legal aspects.تحولات فناوری همواره دربردارنده موضوعاتی از ابعاد گوناگون است و بیتردید بعد حقوقی آن از برجستهترین ابعاد محسوب می-شود. یکی از عوامل اصلی این امر، فقدان تعیین تکلیف صریح قانون نسبت به موضوعات و نیاز به تفسیر و تحلیل بر اساس مبانی حقوقی-قانونی موجود است که در عمل گاه امری دشوار و چالش برانگیز خواهد بود. بیتردید یکی از جلوههای تحولات فناوری، داراییهای مجازی و موضوعات پیرامون آن است که با وجود توسعه آن، نظامهای حقوقی، به ویژه نظام حقوقی ایران، پاسخی مناسب نسبت به مسائل مرتبط با آن ارائه نکردهاند. یکی از این موارد، موضوع استخراج رمزارزها با استفاده از دستگاههای ماینر (استخراج) است که بسیاری از قواعد مربوط به آن در نظام حقوقی ایران تعیین تکلیف نشده است. از جمله این موضوعات، امحاء دستگاههای ماینر قاچاق است که اگرچه در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392 با اصلاحات بعدی از جمله اصلاحات سال 1400 نسبت به آن مقرره مشخصی وجود ندارد، اما مصوبه شماره 204483/00/ص مورخ 10/11/1400 ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فروضی امحاء ماینرها را تجویز کرده است. بر ایناساس، در نوشتار حاضر با روشی توصیفی-تحلیلی تلاش میشود بر اساس، قوانین و مقررات موجود به امکانسنجی شمول قواعد امحاء بر ماینرها پراخته شود و ابعاد حقوقی آن مورد بررسی قرار گیرد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_102916_23a9f0b09a2400ec661156d5bddf1d84.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-077225ویژه نامه حقوق و فناوری20230121International Law Reaction to the Dark Web: Why and Howواکنش حقوق بینالملل به وبپنهان: چرایی و چگونگی8711210301810.52547/jlr.2022.228204.2275FAفریناز فیضیدانشجوی دکتری حقوق بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-4739-2705امیرحسین رنجبریاندانشیار، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20220730<strong>International Law’s Reaction to the Dark Web: Why and How</strong>
<strong>Farinaz FEIZI</strong> (Ph.D. Candidate of International Law, University of Tehran)
<strong>AmirHossein RANJBARIAN</strong> (Associate Professor of Law, University of Tehran)
<strong>Abstract</strong>
In the 17th century that with the invention of the microscope, the man realized that the surrounding world is beyond what is exposed to his senses, national and international legal systems in the third millennium are lost facing the invisible part of the Internet (Dark Web) which is an intangible, unknown, important and great phenomenon and hidden behind the veil of anonymity. They have not been able to have a specific, appropriate and comprehensive response. In this article, first of all, the need for international law to pay attention to the dark web has been examined. Then by studying international and regional instruments, interpretations, and legal scholars, the insufficient response of international law to the dark web has been criticized and the existing capacities in international law, like a non-binding instrument, soft law, and international cooperation, have been investigated. In the end, the application of these capacities in the path of achieving realistic legal frameworks of the dark web has been studied.همانند قرن هفدهم میلادی که با اختراع میکروسکوپ، بشر دریافت که دنیای پیرامون، فراتر از چیزی است که در معرض حواس وی قرار دارد، نظامهای حقوق ملی و بینالمللی در هزاره سوم، در مواجهه با بخش ناپیدای اینترنت (وب پنهان) که پدیدهای ناملموس و ناشناخته اما واجد اهمیت و عظمت و پنهان در حجاب گمنامی است، سرگردان ماندهاند و نتوانستهاند واکنش خاص، مناسب و فراگیری داشته باشند. در این مقاله، قبل از هر چیز ضرورت توجه و واکنش حقوق بینالملل به وب پنهان بررسی شده است. سپس با مراجعه به منابع بینالمللی و واکاوی دیدگاههای مطرح، واکنش ناکافی حقوق بینالملل نسبت به وب پنهان نقد و ظرفیتهای موجود در حقوق بینالملل از قبیل اسناد غیرالزامآور، حقوق نرم و همکاریهای بینالمللی بررسی شده است. در انتها نحوه کاربرد این ظرفیتها در مسیر دستیابی به چارچوبهای حقوقی واقعگرایانه وب پنهان و مهمترین ملاحظاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، مطالعه شده است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_103018_ad46864d0428c7019274437fce57f3c4.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-077225ویژه نامه حقوق و فناوری20230121Understanding Cryptocurrency and the Challenges Facing Legal Systemsشناخت رمزارز و چالش های پیش روی نظام های حقوقی11314210282410.52547/jlr.2022.228506.2293FAپرویز ساوراییدانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20220827Understanding Cryptocurrency and the Challenges Facing Legal Systems
<strong>Parviz SAVRAI </strong>(Associate Professor of Law, Shahid Beheshti University)
Abstract
Public interest in cryptocurrencies, such as Bitcoin and Ethereum, has increased recently and the global crypto market continues to thrive. Cryptocurrencies are often portrayed as a major challenger to the current financial system, promising security, speed, transparency, increased financial transactions and creating a fairer economy, preserving privacy and eliminating administrative formalities. Assuming that we accept all these points but the crypto world does not always have positive aspects. Governments, regulatory agencies, central banks, and other financial institutions are struggling to consider the prospect of decentralized cryptocurrencies in terms of the legal, economic, and technical challenges they pose but there are still important and various challenges, including the problem of determining the competent court and the governing law, violation of mandatory regulations, tax evasion, committing crimes and disruption of the economic order, that require legal serious consideration. In this article, we discuss the most important legal, economic and technical challenges of crypto problems that lawyers, economists, software experts and investors should be aware of.
Key Words
Electronic Money, Cryptocurrency, Digital Currency, Virtual Currency. چکیده<br /><br />علاقه عمومی به رمزارزها، مانند بیت کوین و اتریوم، اخیراً افزایش یافته است و بازار جهانی کریپتو کماکان در حال رونق است. رمزارزها اغلب به عنوان رقیب بزرگ برای سیستم مالی فعلی به تصویر کشیده می شوند که وعده امنیت٬ سرعت٬ شفافیت٬ افزایش تراکنش های مالی و ایجاد اقتصادی عادلانه تر٬ حفظ حریم خصوصی و حذف تشریفات اداری را می دهند. بر فرض اینکه همه این موارد را بپذیریم؛ اما همیشه دنیای کریپتو واجد جنبه های مثبت نیست. دولتها، سازمانهای نظارتی، بانکهای مرکزی و سایر موسسات مالی به سختی تلاش میکنند تا چشمانداز غیرمتمرکز بودن رمزارز را از نقطه نظر چالش های حقوقی٬ اقتصادی و فنی که ایجاد کرده است را مد نظر قرار دهند؛ اما همچنان چالش های مهم و متعددی از جمله دشواری تعیین دادگاه صالح و قانون حاکم، نقض مقررات آمره، فرار مالیاتی، ارتکاب جرم و اخلال در نظم اقتصادی وجود دارد که نیازمند بررسی جدی است. در این مقاله، مهمترین چالشهای حقوقی، اقتصادی و فنی کریپتو را مورد بحث قرار میدهیم؛ مشکلاتی که حقوقدانان، اقتصاددانان، کارشناسان نرمافزار و سرمایهگذاران باید از آن آگاه باشند.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_102824_218fa169f0baf8ae3d9210a6a99dfbcc.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-077225ویژه نامه حقوق و فناوری20230121Deepfake or unreal audio or video simulation in the criminal lawدیپ فیک یا همانند سازی صوتی یا تصویری غیر واقعی در حقوق کیفری14316810326010.52547/jlr.2023.230618.2451FAعباس شیری ورنامخواستیدانشیار دانشکده حقوق دانشگاه تهرانJournal Article20230208Deepfake or unreal audio and video simulation in the field of criminal law<br /><strong>Abbas SHIRI</strong> (Associate Professor, Faculty of Law, University of Tehran)<br />Abesrtact<br />Deepfake, or unreal audio and video simulation, is a new complex technology in the field of artificial intelligence. This technology can produce an unreal clip of people using the real voice and image, so that it is difficult and even impossible to distinguish it from the real voice and image. Making deepfakes about celebrities, political officials and ordinary people has spread, because it can convince the audience that these audio and video clips are real.<br />Deep fics destroys the border of reality or illusion and counterfactual, because it creates a high level of believability in the audience. Not all cases of deepfake have a criminal aspect. Rather, it has many legitimate uses, especially in internet games, movies, advertising, education, etc. However, the impact and wide application and complexity of this technology in distorting the border of truth and lies caused it to be used in the realm of crime with political, racial and commercial purposes, misleading the public.<br />Criminal cases of deepfake have not been criminalized so far. The possibility of matching computer crimes, production of vulgar, obscene and pornographic content, to defamation and publication of lies with deepfakes, is examined in this article. <br />Keywords<br />defamation, vulgar images, obscenity, pornography, fake news, deep fake, publication of lies, artificial intelligence, computer forgery, deep forgery.دیپ فیک یا همانند سازی صوتی ـ تصویری غیر واقعی، یک فناوری پیچیدة نوین در قلمروی هوش مصنوعی است. این فناوری، میتواند با استفاده از صدا و تصویر واقعی افراد یک کلیپ غیر واقعی از آنها تولید نماید، به گونهای که امکان تشخیص آن از صدا و تصویر واقعی، سخت و حتّی غیر ممکن است. ساخت دیپ فیک در مورد، سلبریتیها، مقامات سیاسی و عادی گسترش یافته، زیرا میتواند مخاطبان را متقاعد سازد که این کلیپهای صوتی و تصویری واقعی هستند. دیپ فیکها، مرز واقعیت با دروغ و خلاف واقع را از بین میبرد، زیرا باورپذیری بالایی در مخاطبان ایجاد میکند. همة مصادیق دیپ فیک، واجد جنبة کیفری نیست. بلکه کاربردهای مشروع فراوانی به ویژه در بازیهای اینترنتی، فیلمهای سینمایی، تبلیغات، آموزش و غیره دارد. ولی، تأثیر و کاربرد وسیع و پیچیدگی این فناوری در مخدوش ساختن مرز حقیقت و دروغ موجب گردید، در قلمروی بزهکاری نیز با اهداف سیاسی، گمراه کنندگی عمومی، نژادی و تجاری، مورد استفاده قرار گیرد. <br /><br />مصادیق بزهکارانه دیپ فیک تا کنون جرمانگاری نگردیده است. امکان تطبیق جرایم جعل رایانهای، تولید محتوای مبتذل، مستهجن و هرزهنگاری، افتراء و نشر اکاذیب با دیپ فیک در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_103260_1e89995c8265d4b2c4c3e4a2476dd216.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-077225ویژه نامه حقوق و فناوری20230121Regulatory sandbox and its challenges in Iranian legal systemسندباکس تنظیمی و چالشهای آن در نظام حقوقی ایران16919210316510.52547/jlr.2023.228521.2297FAمحمد حسین زارعیدانشیار، دانشکده حقوق دانشگاه بهشتی.(نویسنده مسئول)حامد ادریسیاندانشجوی دکتری حقوق عمومی ، دانشکده حقوف، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20220829Regulatory sandbox and its challenges in Iranian legal system
<strong>Mohammad Hosein Zarei</strong>) Associate Professor of Law, Shahid Beheshti University(
<strong>Hamed Edrisian</strong>) PhD Candidate of Public Law, Shahid Beheshti University(
Abstract
Although the appearance of companies which are based on technology providing financial services, called financial technology (Fintech), has become public and facilitates financial services, the regulatory bodies are worried about possible negative consequences of these companies due to uncertainties of the companies’ business models and their effects on the economic system. In Iran, the increasing growth of fintech businesses and people's interest, in one hand, and the lack of proper familiarity of regulatory bodies with this field for regulation, on the other hand, have caused similar concerns. So, reaching a balance point in which the innovation and development of fintech are supported and their related risks simultaneously are managed has been the main challenge of governments and regulatory bodies. Regulatory sandbox is one of the solutions used to answer this main challenge. The Regulatory Sandbox is a secure mechanism in which fintech businesses have the possibility to operate under the supervision of the regulatory body to test their product in a limited market with few customers and without any worries of punishment in terms of non-compliance with some rules and regulations. In this paper, the concept, features, advantages and disadvantages of regulatory sandboxes are discussed with a descriptive and analytical method. Then, the measures have been taken in Iranian legal system to apply this regulatory solution are analyzed and suggestions for more effective implementation of this solution are presented.ظهور شرکتهایی که با اتکاء به فناوری اقدام به ارائه خدمات مالی میکنند که به اصطلاح به این حوزه فناوری مالی یا فینتک گفته میشود گرچه مورد استقبال عمومی قرار گرفته و استفاده از خدمات مالی را تسهیل کرده اما به دلیل ابهامات فراوانی که در خصوص مدلهای تجاری و تأثیرات آنها بر نظام اقتصادی وجود دارد نهادهای تنظیمگر همواره نگران عواقب منفی احتمالی فعالیت این شرکتها بر ثبات اقتصادی و سلامت بازارهای مالی هستند. در ایران نیز رشد روزافزون شرکتهای فینتک و اقبال مردم به آنها از یک سو و عدم آشنایی کافی نهادهای تنظیمگر با این حوزه جهت تنظیمگری از سوی دیگر موجب بروز نگرانیهای مشابهای شده است. بر این اساس، رسیدن به نقطه تعادلی که در آن هم از نوآوری و توسعه فناوریهای مالی حمایت شود و هم ریسکهای مرتبط با آن مدیریت شود، چالش اصلی دولتها و نهادهای تنظیمگر بوده است. سندباکس تنظیمی یکی از راهکارهایی است که برای پاسخ به این چالش، مورد استفاده قرار میگیرد. سندباکس تنظیمی، ساز و کار امنی است که کسبوکارهای فینتک در چهارچوب آن، امکان فعالیت زیر نظر نهاد تنظیمگر جهت آزمایش محصول خود در بازاری محدود با مشتریان معدود و بدون نگرانی از تنبیه شدن به خاطر عدم رعایت برخی از قوانین و مقررات را دارند. در این یادداشت با روش توصیفی تحلیلی به ماهیت، ویژگیها، مزایا و چالش-های سندباکس تنظیمی پرداخته میشود. سپس اقداماتی که در نظام حقوقی ایران برای اجرای این راهکار تنظیمی صورت پذیرفته تحلیل و پیشنهاداتی برای پیادهسازی مؤثرتر این راهکار، ارائه میگردد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_103165_0ba1660580dd5eedc5ac7243083fdcac.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-077225ویژه نامه حقوق و فناوری20230121Legal Aspects of Deepfakeجنبههای حقوقی جعل عمیق19321810303510.52547/jlr.2022.229466.2369FAمصطفی الساندانشیار دانشگاه شهیدبهشتیسوور دهستانیکارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوندJournal Article20221113<strong>Legal Aspects of Deepfake</strong>
<strong>Mostafa ELSAN (</strong>Associate Professor of Law, Shahid Beheshti University)
<strong>Sevar DEHESTANI </strong>(M.A Private Law, Islamic Azad University, Damavand Branch)
<strong>Abstract</strong>
Deepfake means creating animated content (video) by mimicking, simulating, or replacing a pre-existing face. In the way that the viewer imagines, the produced video is real but it is not real. Deep learning technology, which is based on artificial intelligence, has made it possible to produce such content. This article focuses on the legal aspects of deepfaking and, in particular, the possible abuses of deepfake content. Fake content may be produced and/or distributed with the intent to defraud abuse, deceive the public, or defame a celebrity. The main question is, what legal challenges does deepfake entail, and are the existing Criminal Acts and civil liability regulations responsive to the new situation that has arisen with the spread of deepfake or not? To answer such questions, in this article, the characteristics and practical challenges of deepfake, the use of the provisions of intellectual property agreements to manage deepfake, and legal solutions to reduce and manage deepfake are examined.
جعل عمیق (دیپفِیک) به معنای تولید محتوای متحرک (ویدئویی) با تقلید، شبیهسازی یا جایگزین کردن چهره از پیش موجود است. به نحوی که بیننده تصور میکند، ویدئوی تولید شده، واقعیت دارد؛ اما واقعی نیست. فناوری یادگیری عمیق که مبتنی بر هوش مصنوعی میباشد، امکان تولید چنین محتوایی را فراهم ساخته است. موضوعی که این مقاله بر آن تمرکز دارد، جنبههای حقوقی جعل عمیق و به طور خاص، سوء استفادههایی است که امکان دارد از محتوای جعلی بشود یا اساساً ممکن است محتوای جعلی با هدف تقلب، سوء استفاده، فریب افکار عمومی یا تخریب شخصیت یک چهره مشهور تولید و/یا پخش شود. پرسش عمده این است که جعل عمیق، چه چالشهایی حقوقی را در پی دارد و آیا قوانین و مقررات کیفری و مسؤولیت مدنی موجود، پاسخگوی وضعیت جدیدی که با گسترش جعل عمیق پیشآمده، هستند یا خیر؟ در راستای پاسخ به چنین پرسشهایی، در این مقاله، ویژگیها و چالشهای عملی جعل عمیق، استفاده از مفاد عهدنامههای مالکیت فکری برای مدیریت جعل و راهکارهای حقوقی کاهش و مدیریت جعل عمیق مورد بررسی قرار میگیرند.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_103035_facd72ffc18790bf352e1fd394719332.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-077225ویژه نامه حقوق و فناوری20230121The basis of IOT civil liabilityمبنای مسئولیت مدنی اینترنت اشیاء21924510316410.52547/jlr.2023.229061.2342FAعلیرضا ایرانشاهیاستادیار حقوق، دانشگاه پیام نور تهران ایران.0000-0001-6567-2981اصغر محمودیدانشیار حقوق، دانشگاه پیام نور تهران ایران.حسین ملکیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران(نویسنده مسئول).Journal Article20221010The Basis of IoT Civil Liability<br /><strong>Alireza IRANSHAHI</strong> (Assistant Professor of Law, Payame Noor University)<br /><strong>Asghar MAHMOUDI</strong> (Associate Professor of Law, Payame Noor University)<br /><strong>Hossein MALEKI</strong> (Ph.D. Candidate in Private Law, Payame Noor University)<br />Abstract<br />As a new technology, the Internet of Things has accelerated the transformative role of digital technologies, and the use of Internet of Things devices by consumers is increasing significantly every year. The relationship between the risks associated with these products and the use of this technology may cause problems and damage. One of these issues is the damage that is caused to people and property, and one of the most important goals is to determine which person can be attributed for the damage. And what is the responsibility? The present article, with the analytical-descriptive method, is trying to study the basic rules of civil liability due to product production by stating the existing theories of the basis of responsibility in terms of the current situation and the latest developments in this field, in such a way that the group of manufacturers of IoT devices due to production The defective and damaging product will have liability, the basis of liability of IoT device manufacturers will generally be based on the product liability theory, and the strict liability theory applies to high-risk commercial users such as the medical sector, and the negligence liability theory is suitable for non-commercial users. And the theory of responsibility for breach of warranty can be applied between the manufacturers of Internet of Things devices and their buyers and users. And this issue has gained double importance due to its novelty and various applications, and despite the feeling of emptiness in domestic laws, the clarification of this issue is an undeniable necessity.اینترنت اشیاء به عنوان یک فناوری جدید، نقش تحول آمیز فناوریهای دیجیتال را سرعت داده و استفاده مصرف کنندگان از دستگاههای اینترنت اشیا هر ساله به طور قابل توجهی در حال افزایش است با این حال رشد کاربرد این فناوری، باعث ایجاد سوالاتی در مورد تخصیص مسئولیت در رابطه با خطرات مرتبط با این محصولات میگردد و استفاده از این فناوری ممکن است سبب بروزمشکلات و خساراتی گردد که یکی از این مسائل زیانهایی است که به اشخاص و اموال واردمی شوند و یکی از مهمترین اهداف این است که زیان را به چه شخصی میتوان منتسب نمود و وجه مسئولیت چیست؟ مقاله حاضر با روش تحلیلی – توصیفی در تلاش است که با بیان نظریات موجود مبنای مسئولیت با لحاظ وضعیت کنونی و آخرین تحولات در این زمینه، قواعد مبنای مسئولیت مدنی ناشی از تولید محصول را مطالعه کرده به گونه ای که گروه سازندگان دستگاههای iot به دلیل تولید محصول معیوب و موجد خسارت، دارای مسئولیت خواهند بود که مبنای مسئولیت سازندگان دستگاههای اینترنت اشیاء عموماً براساس نظریه مسئولیت محصول خواهد بود و نظریه مسئولیت سختگیرانه در مورد کاربران تجاری با ریسک بالا مانند بخشهای پزشکی قابل اعمال و نظریه مسئولیت سهلانگاری برای کاربران غیر تجاری مناسب بوده و نظریه مسئولیت نقض ضمانتنامه بین سازندگان دستگاههای اینترنت اشیا و خریداران و کاربران آنها قابل اعمال میباشد.<br /><br />و این موضوع به دلیل تازگی و به دلیل کاربردهای متنوع آن، اهمیتی مضاعف پیدا کرده و با وجود احساس خلاء در قوانین داخلی، تبیین این موضوع ضرورتی انکار ناپذیر است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_103164_f27a7a1d435ed4dc7626f3ac710866d9.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-077225ویژه نامه حقوق و فناوری20230121The necessity of international regulation of blockchain and crypto assetsضرورت مقرراتگذاری بینالمللی در حوزه بلاکچین و دارائیهای رمزنگاریشده24527210303610.52547/jlr.2022.228769.2324FAبهراد صغیریدانشجوی دکتری حقوق تجارت و سرمایه گذاری بین المللی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-2012-8904هادی وحیداستادیار، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی (نویسنده مسئول)Journal Article20221020<strong>The Necessity of International Regulation of Blockchain and Crypto Assets</strong>
<strong>Hadi VAHID </strong>(Associate Professor of Law, Shahid Behshti University)
<strong>Behrad SAGHIRI</strong> (Ph.D. Candidate of International Commercial Law, Shahid Beheshti University)
<strong>Abstract</strong>
The footprint of block chain and all types of crypto assets is evident in various sectors of the economy and international commerce. This various role and its streaming capability can challenge many of the previous regulations and show the inadequacy and inefficiency of the existing regulations. Examining the factors that cause the entry of such technology in the field of economy and international commerce shows the necessity of having regulations in harmony with the emergence of this technology and the current and future changes in international commerce. Factors such as the global trades of these assets, their use as a new tool of international payments or as a tool for financing and investment, and their function to apply global ownership will necessitate an international look at this technology. Beside, this issue is one of the cases whose effects and consequences can be extended beyond the national borders, and in such cases, there is a need to unify national laws and regulations. The difference in countries' approaches shows that national regulations alone are not able to create order and discipline in this global category. Therefore, in such matters, it is necessary to seek international order and discipline through the establishment of uniform and coordinated regulations with other countries. جای پای بلاکچین و انواع دارائیهای رمزنگاری شده در بخشهای مختلف اقتصاد و تجارت بینالملل مشهود است. این نقش پر رنگ و قابلیت جریان سازی آن میتواند بسیاری از مقررات پیشین را به چالش بکشد و کاستی و عدم کارائی مقررات موجود را نمایان سازد. بررسی عواملی که موجب ورود چنین تکنولوژی در حوزه اقتصاد و تجارت بینالملل میگردد، ضرورت وجود مقرراتی هماهنگ با ظهور این تکنولوژی و تغییرات حال و آینده تجارت بینالملل را نشان میدهد. عواملی مانند مبادله جهانی این دارائیها، استفاده از آن به عنوان وسیله نوین پرداختهای بینالمللی یا به عنوان ابزاری برای تامین مالی و سرمایه گذاری و کارکرد آن برای اعمال مالکیت جهانی موجب لزوم نگاهی بینالمللی به این تکنولوژی خواهد بود. از طرفی دیگر این موضوع جزء مواردی است که آثار و تبعات آن میتواند به خارج از مرزهای ملی کشیده شود و در چنین موضوعاتی نیاز به یکسانسازی قوانین و مقررات ملی است. حال آنکه کشورها به عنوان بازیگران عمده بینالمللی در مقرراتگذاری آن رویکرد یکسانی ندارند، برخی به دنبال محدودیت و ممنوعیت دارائیهای رمزنگاریشده بودهاند، برخی با بلاتکلیفی قانونی رو در رو هستند و برخی دیگر به سمت پذیرش و نیل به قانونگذاری مثبت حرکت کردهاند. تفاوت رویکرد کشورها نشان میدهد که مقررات ملی به تنهایی قادر به ایجاد نظم و انضباط این مقوله جهانی نیست. پس در چنین موضوعاتی حتماً باید از طریق وضع مقررات یکسان و هماهنگ با دیگر کشورها به دنبال نظم و انضباط بینالمللی رفت.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_103036_390434f218191b5eb21404f1cca9612c.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-077225ویژه نامه حقوق و فناوری20230121Cyber Security in the European Union: Threats, Opportunities, Actions
(From Beginning up to 2021)امنیت سایبری اتحادیه اروپا: تهدیدات، فرصتها و اقدامات (از آغاز تا سال 2021)27330210308110.52547/jlr.2023.228106.2267FAروح اله رهامیاستادیار گروه روابط بینالملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران(نویسنده مسئول)0000-0001-8907-8856امیرحسین اژدریدانشجوی دکتری روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران0000-0001-8977-0324Journal Article20220819Analysis of general conditions of smart contracts validity from Iranian and American legal perspective
<strong>Saeed NEJATZADEGAN</strong> (PhD student in Private law at Shahid Beheshti University of Tehran)
<strong>Mohammad SOLTANI</strong> (Associate Professor at Shahid Beheshti University (Faculty of law))
Abstract
A smart contract is one type of electronic contract whose specific feature is automatic execution. General validity conditions of contracts should be met to determine the validity of a smart contract. General validity conditions of a contract from Iran and the United States of America perspective consist of parties’ capacity, mutual agreement, consideration, and legitimacy of contract purpose. As described in this article, parties’ capacity normally does not examine in the routine procedure of smart contract conclusion, and it’s obligatory to ensure the complete capacity of parties by additional measures. Mutual agreements easily can be determined in smart contracts. Smart contracts can be concluded as reciprocal or nonreciprocal; and this article clarifies if there was no consideration in a nonreciprocal smart contract, it should be deemed as void in USA territory. Finally, if the purpose of a smart contract conclusion was illegal, undoubtedly that contract will be invalid in both Iran and USA territory.با رشد فناوریهای نوین، ترویج استفاده از فضای سایبر و مواجۀ کنشگران سیاسی در نظام بینالملل با فرصتها و تهدیدات آن، سیاستگذاری حوزه سایبر در دستور کار ویژه قرار دارد. یکی از این کنشگران سیاسی، اتحادیه اروپا است که به دنبال حضوری فعال و منسجم در حوزه سایبری در نظام بین الملل است. این مقاله به دنبال بررسی تهدیدات اتحادیه اروپا در حوزهی سایبر، اقدامات اتحادیه در پاسخ به این تهدیدات و بررسی میزان انسجام میان مؤسسات، نهادها و آژانسهای مرتبط با حوزهی سایبر و تحلیل نقش آنها در جهت مقابله با این تهدیدات است. سؤال اصلی این مقاله آن است که چگونه و با چه سازوکاری فرآیند سیاستگذاری امنیتسایبری اروپا در حال شکلگیری است؟ در پاسخ این فرضیه مطرح میشود که اتحادیه اروپا با شناسایی تهدیدات، اقداماتی از قبیل اسناد راهبردی، دفاعی و غیره را به عنوان نقشه راهی برای مقابله با آن تهدیدات منتشر کرده و به منظور پیشبرد آنان نیز آژانس، سازمان و مؤسسه مرتبط را تأسیس کرده است ( به عنوان متغیر مستقل) تا به یک کنشگر منسجم حوزه سایبر در نظام بین الملل تبدیل شود ( متغیر وابسته). به منظور راستی آزمایی فرضیه از روش ردیابی فرآیند تاریخی- تحلیلی استفاده شده است. در این پژوهش نشان داده میشود که پس از حمله سایبری به زیرساختهای استونی، اقدامات اتحادیه اروپا چه از لحاظ کمّی و چه از لحاظ کیفی، افزایش یافته است که نشان از عزم اتحادیه اروپا در جهت تبدیل شدن به یک کنشگر منسجم در حوزهی سایبر در سطح بین الملل است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_103081_0483ad980c92444c5c48fbeba56b24d4.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-077225ویژه نامه حقوق و فناوری20230121Analysis of general conditions of smart contracts validity from Iranian and American legal perspectiveارزیابی شرایط عمومی صحت قراردادهای هوشمند از منظر حقوق ایران و آمریکا30333510308410.52547/jlr.2023.226492.2144FAسعید نجاتزادگاندانشجو دکتری حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی .0000-0003-2858-1831محمد سلطانیاستادیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20220410A smart contract is one type of electronic contract whose specific feature is automatic execution. General validity conditions of contracts should be met to determine the validity of a smart contract. General validity conditions of a contract from Iran and the United States of America perspective consist of parties’ capacity, mutual agreement, valid subject-matter, and legitimacy of contract purpose. As described in this article, parties’ capacity normally does not examine in the routine procedure of smart contract conclusion, and it’s obligatory to ensure the complete capacity of parties by additional measures. Mutual agreements easily can be determined in smart contracts. Smart contracts can be concluded as reciprocal or nonreciprocal; and this article clarifies if there was no consideration in a nonreciprocal smart contract, it should be deemed as void in USA territory. Finally, if the purpose of a smart contract conclusion was illegal, undoubtedly that contract will be invalid in both Iran and USA territory.قرارداد هوشمند یکی از مصادیق قراردادهای الکترونیک محسوب میشود که خصلت ویژهی آن، اجرای خودکار برخی مفاد قرارداد است. اگر قرار باشد قرارداد هوشمند را به عنوان یک قرارداد حقوقی شناسایی کنیم، نیاز است تا شرایط عمومی صحت قراردادها در آن احراز شود. شرایط عمومی صحت قراردادها از منظر حقوق ایران و آمریکا منحصر به اهلیت طرفین، تراضی، مورد معاملهی معتبر و مشروعیت جهت معامله است. در پی بررسیهای بهعمل آمده مشخص گردید اهلیت طرفین در فرایند معمول انعقاد قرارداد هوشمند بررسی نمیشود و نیاز است تا تمهیداتی برای اطمینان از اهلیت سالم متعاملین قرارداد هوشمند اتخاذ شود. تراضی طرفین در قراردادهای هوشمند قابل شناسایی است و به شکل موضوعی احراز میگردد. قراردادهای هوشمند میتواند به شکل معوض یا بلاعوض منعقد گردد که قراردادهای هوشمند بلاعوض و معوض در ایران و قراردادهای هوشمند بلاعوض با شرط عوض و قراردادهای هوشمند معوض در آمریکا معتبر است. در پایان، مشابه با سایر قرارداددها، اگر جهت و انگیزهی داعی از قرارداد هوشمند نامشروع باشد، قرارداد هوشمند باطل خواهد بود.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_103084_c013907e57b44227d8e1363fb271bd7a.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-077225ویژه نامه حقوق و فناوری20230121Regulating Civil Unmanned Aerial Vehicles in the Framework of International law;
In the Circulation Between National and International Jurisdictionقاعده مندسازی پهپادهای غیرنظامی در چارچوب حقوق بین الملل؛ سیر میان صلاحیت ملی و صلاحیت بین المللی33536210294010.52547/jlr.2022.228956.2340FAسید هادی محمودیاستادیار، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی.مرضیه قلندریدانشجوی دکتری حقوق بین الملل- دانشکده حقوق- دانشگاه شهید بهشتی-تهران-ایرانJournal Article20221018<strong>Regulating Civil Unmanned Aerial Vehicles in the Framework of International Law;</strong><br /><strong>In the Circulation between National and International Jurisdiction</strong><br /><strong>Hadi MAHMOUDI </strong>)Assistant Professor of Law, Shahid Beheshti University(<br /><strong>Marziye GHALANDARI </strong>)Ph.D. Candidate of International Law, Shahid Beheshti University(<br />Abstract<br />The increasing growth of new technologies provides this possibility for unmanned aerial vehicles (UAVs) to enter into wider areas of the airspace of countries. They operate in various social and economic fields, commercial, agricultural, environmental, military, security, etc. Therefore, UAV activities include both civilian and military aspects. What is considered this article is to pay attention to the legal aspects of civil UAV aviation. Specifically, whether the regulation of UAVs is within the national jurisdiction of the countries, or whether the International Civil Aviation Organization (ICAO) can regulate their activities within its jurisdiction. Since the different performance characteristics of UAVs from other aircraft and the inevitable possibility of integrating remote control UAVs operations in unsegregated airspace and airports in a short period, the need to regulate them are in urgent. Article 8 of the Chicago Convention (1944) pays attention to pilotless aircraft, however, the situation of UAVs in this convention is vague. Therefore, due to some ambiguities and shortcomings as well as the functional characteristics of UAVs, it is necessary to enquire whether the flight of UAVs should be under the jurisdiction of the domestic system of States or that ICAO can take steps to coordinate and regularize issues related to UAVs which is the main core of this article.رشد روزافزون فناوریهای نوین این امکانرا برای پرندههای هدایتپذیر از دور (زین پس پهپادها) فراهم میکند تاهرروز مناطق گستردهتری از حریمهوایی کشورها را درنوَردیده و البته در حوزههای مختلف مورد توجه و استفاده قرار بگیرند. بنابراین فعالیتهای پهپادی هردو جنبه غیرنظامی و نظامی را دربرمیگیرد. آنچه در این نوشتار مدنظر است، توجه بهجنبههای حقوقی هوانوردی پهپادهای غیرنظامی است. بهطور مشخص پرسش آن است که باتوجه به مقررات بینالمللی موجود قاعده-مندی پهپادها در صلاحیت ملی کشورهاست یا اینکه سازمانهواپیماییکشوریبینالمللی (ایکائو) میتواند در محدوده صلاحیت خود تنظیم کننده این قواعد باشد. ویژگیهای اجرایی متفاوت پهپادها از کاربران سنتی حریمهوایی و احتمال اجتناب ناپذیر ادغام عملیات هواپیماهای بدونسرنشین کنترل از راه دور در حریمهوایی تفکیک نشده و فرودگاهها در فاصله زمانی کوتاه، لزوم ضابطهمندسازی این پدیدههای نوین را مشخص میسازد. ماده ۸ کنوانسیون شیکاگو(1944) به هواپیماهای بدون خلبان توجه داشته، لیکن مقررات این کنوانسیون در خصوص قاعدهمندی پهپادها فراتر از این نرفته است. از اینرو باتوجه به برخی ابهامات و کاستیها در مقررات کنوانسیون شیکاگو و نیز ویژگیهای عملکردی پهپادها لازم است تا جامعهجهانی برای انتظام بخشیدن به نظام حقوقی پهپادها بپذیرد که آیا واقعاً پرواز این پرندهها باید در صلاحیت نظام داخلی دولتها باشد یا اینکه ایکائو میتواند بهعنوان مرکزی جهت هماهنگکردن و قاعدهمندسازی موضوعات مرتبط با هواپیماهای بدونسرنشین در نظام جامعهجهانی گام برداشته و حقوق را نه به پیشی گرفتن اما همگامی با تکنولوژی وادارد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_102940_5445c4ac7539cef58809549fb64b8545.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-077225ویژه نامه حقوق و فناوری20230121An Introduction to the Implications and Legal Challenges of Metaverseدرآمدی بر پیامدها و چالش های حقوقی متاورس36339210281610.52547/jlr.2022.228286.2279FAمهدی مرادی برلیاناستادیار، گروهحقوق، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0002-2881-1556Journal Article20220808<strong>Regulating Civil Unmanned Aerial Vehicles in the Framework of International Law;</strong>
<strong>In the Circulation between National and International Jurisdiction</strong>
<strong>Hadi MAHMOUDI </strong>)Assistant Professor of Law, Shahid Beheshti University(
<strong>Marziye GHALANDARI </strong>)Ph.D. Candidate of International Law, Shahid Beheshti University(
Abstract
The increasing growth of new technologies provides this possibility for unmanned aerial vehicles (UAVs) to enter into wider areas of the airspace of countries. They operate in various social and economic fields, commercial, agricultural, environmental, military, security, etc. Therefore, UAV activities include both civilian and military aspects. What is considered this article is to pay attention to the legal aspects of civil UAV aviation. Specifically, whether the regulation of UAVs is within the national jurisdiction of the countries, or whether the International Civil Aviation Organization (ICAO) can regulate their activities within its jurisdiction. Since the different performance characteristics of UAVs from other aircraft and the inevitable possibility of integrating remote control UAVs operations in unsegregated airspace and airports in a short period, the need to regulate them are in urgent. Article 8 of the Chicago Convention (1944) pays attention to pilotless aircraft, however, the situation of UAVs in this convention is vague. Therefore, due to some ambiguities and shortcomings as well as the functional characteristics of UAVs, it is necessary to enquire whether the flight of UAVs should be under the jurisdiction of the domestic system of States or that ICAO can take steps to coordinate and regularize issues related to UAVs which is the main core of this article.شتابندگی پیشرفت فناوریهای رایانه ای و سترگیِ گسترۀ آن در روزگار کنونی شگفت آور است. نوین ترین نمود این پیشرفت، پارادایم «متاورس»، یعنی آفرینش دنیایی مجازی به موازات جهان واقعی بابهره گیری هوشمندانه ازتطورات پیشین فناوری وب وآمیختگی آن بافناوری نوپدید بلاکچین است. دنیای سهبُعدی متاورس با ابزارهایی چون چشم افزارهای واقعیت مجازی کاربران را ازتنگناهای زمان و مکان در دنیای واقعی رهانیده و آنها را وارد فراجهان میکند؛ جایی که فرد هویتی مجازی ومجزا از چیستی فیزیکی اش را برمیسازد. باوجود مزایای بیشمار متاورس، بروز چالشها به دلیل تلاقی آن بانظم حاکم بر زندگی کنونی اجتناب ناپذیر است. سرشت توقف ناپذیر متاورس یافته های علمی ونظم مستقر را ازجنبه های گوناگونی به چالش کشیده است؛ ازنظرگاه حقوقی، شناخت موشکافانه چالشها و پیامدهای مربوط میتواند جهت سیاستگذاری و تنظیمگری دولت دراین زمینه بر اساس اقتضائات خاص هر جامعه ای ضروری باشد. مهمترین پرسش پژوهش حاضر آن است که چالشهای حقوقی متاورس چیست؟ و پیامدهای آن برای حاکمیت دولت کدامند؟ برجستهترین مسائل حقوقی متاورس را باید در گسترههای تبیین نسبت میان ادعاهای مالکیتی کاربرانِ تولیدکنندۀ محتوا و ارائه دهندگان خدمات پلتفرم، حفظ حریم خصوصی، مسئولیت نگهداری و پردازش داده ها و تعیین قانون حاکم بر آن و امکان پیشبینی شخصیت حقوقی و مسئولیت برای آواتارها یافت. متاورس و بنیان آن (بلاکچین) بابرخورداری ازساختار نامتمرکز ویژگیهای سنتی حاکمیت یعنی انحصارقانونگذاری و تولیدپول را با مخاطرات جدی همراه ساخته است؛ بااینحال، نباید از نقش آفرینی دولتها در این زمینه و بهره مندی آنها از مزایای این فناوری در راستای به زمامداری غفلت ورزید.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_102816_ee7feb7b066bcfde9debd449ef9e0cb6.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-077225ویژه نامه حقوق و فناوری20230121Protection of Informational Self-determination in the Constitutional System of The Federal Republic of Germany with regard to the European Union Procedureتضمین خودمختاری مبتنی بر اطلاعات در نظام حقوق اساسی جمهوری فدرال آلمان با نگاهی به رویه اتحادیه اروپا39341810301710.52547/jlr.2022.229204.2355FAمحمد جلالیاستادیار، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی .0000-0002-2609-9307پگاه مرزباندانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20221022<strong>Protection of Informational Self-Determination in the Constitutional System of the</strong><br /><strong>Federal Republic of Germany concerning the European Union Procedure</strong><br /><strong>Mohammad JALALI</strong> (Assistant Professor of Law, Shahid Beheshti University)<br /><strong>Pegah MARZBAN </strong>(M.A. in Public Law, Shahid Beheshti University)<br /><strong>Abstract</strong><br />Protection of personal data in the digital age is a necessity for Ensuring the privacy and development of personality. Informational Self-determination was first established in the constitutional system of the Federal Republic of Germany by ensuring the possibility for an individual to decide on the disclosure or use of his personal information. The Constitutional Court explained this concept in the "Population Census decision" in 1983. Since the democratic order of the fundamental law is based on the development of personality, informational Self-determination should enable citizens to freely develop their personality. Although the scope of this concept includes the integrity and confidentiality of information systems, the borders of informational Self-determination are threatened when the government is forced to use citizens’ private data to maintain public order or provide a service. The judicial procedure has a fundamental position in making the legal system dynamic regarding social development due to the immutability of the articles related to fundamental rights, forming the study concept. Since Germany is one of the member states of the European Union, data protection laws at the level of the Union affect Informational Self-determination.حفاظت از اطلاعات شخصی در عصر دیجیتال، به دلیل حمایت از حریم خصوصی و شکوفایی آزاد و خودآیین فرد یک ضرورت تلقی میشود. خودمختاری مبتنی بر اطلاعات با تضمین امکانِ تصمیم گیری فرد بر افشا و یا استفاده نمودن از اطلاعات شخصی خود برای اولینبار در نظام حقوق اساسی جمهوری فدرال آلمان بنا نهادهشد. در سال 1983 دادگاه قانون اساسی در پرونده« قانون سرشماری جمعیت»، چیستی این مفهوم را تبیین نمود. از آن روی که نظم دموکراتیک قانون بنیادین بر شکوفایی آزادانه شخصیت افراد استوار شدهاست، این حق به خودمختاری مبتنی بر اطلاعات شأن و اعتبار قانون اساسی بخشید. اگرچه گستره این مفهوم یکپارچگی و محرمانه بودن سیستم های اطلاتی را دربرمیگیرد اما در صورتی که دولت در راستای حفظ نظم عمومی و یا ارائه یک خدمت ناچار به استفاده از داده های شخصی شهروندان باشد، تحدید مرزهای خودمختاری مبتنی بر اطلاعات صورت میگیرد. به دلیل غیرقابل تغییر بودن مواد مرتبط با حقهای بنیادین، رویه قضایی جایگاهی اساسی در پویا ساختن نظام حقوقی در سایه تطور جامعه دارد. مفهوم مورد بحث نیز در پرتو همین ساز و کار شکل گرفته است. از آن جایی که آلمان یکی از دول عضو اتحادیه اروپا نیز محسوب میشود قوانین حفاظت از داده در سطح اتحادیه بر چیستی، چرایی و چگونگی خودمختاری مبتنی بر اطلاعات تاثیرگذار است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_103017_bcbaa4b6f8fffd794c87bcb375452c36.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-077225ویژه نامه حقوق و فناوری20230121The Challenges in Employing of AI Judge in Civil Proceedingsچالشهای کاربرد هوش مصنوعی بهعنوان قاضی در دادرسیهای حقوقی41944410291510.52547/jlr.2022.228967.2335FAابراهیم رهبریاستادیار، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی (نویسنده مسئول)علی شعبانپوردانش آموخته، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی.Journal Article20221004
<strong>The Challenges in Employing of AI Judge in Civil Proceedings</strong>
<strong>Ebrahim RAHBARI (</strong>Assistant Professor of Law,, Shahid Beheshti University)
<strong>Ali SHABANPOOR (</strong>Master in Private Law, Shahid Beheshti University)
<strong>Abstract</strong>
Artificial intelligence (AI), as one of the most important human achievements in the 21st century, is expanding its dominance in science, technology, industry, art, etc. this technology is spreading its shadow over various jobs in these fields. The field of law, and specifically proceedings and courtrooms, are reluctantly being influenced by this technology. This article aims to explain the challenges of employing this modern technology as a substitute for civil court judges. Despite all the AI‘s achievements and the opportunities it can bring to the judiciary, it seems this technology faces severe challenges in matters such as legal reasoning, impartiality, and public acceptance. This research, with a descriptive-analytical method, while explaining the shortcomings of AI in the field of judgment, reveals that AI, with its current capabilities, cannot be considered as a complete substitute for a human judge. This means that it would be more effective to use AI as a tool in the service of judges, helping them in handling and resolving disputes faster and more accurately. These challenges are compounded in Iranian law, which is affected by Feqh regarding judges' conditions and hindrances of the Iranian legal system compared with other legal systems in employing new technologies such as AI.هوش مصنوعی بهعنوان یکی از مهمترین دستاوردهای انسان در قرن بیست و یکم، درحال گسترش سیطره خود در زمینههای علمی، فنی، صنعتی، هنری و... بوده و سایه خود را بر مشاغل مختلف در این عرصهها میگستراند. عرصه حقوق و به طور خاص حوزه دادرسی و قضاوت نیز، با تردید و طمانینه، درحال تاثیرپذیری از این فناوری است. نوشتار حاضر بر آن است تا به تبیین چالشهای بهکارگیری این فناوری نوین بهعنوان جایگزینِ قاضیِ دادگاه حقوقی بپردازد. به نظر میرسد که این فناوری، علیرغم تمام دستاوردهایی که داشته و فرصتهایی که میتواند برای دستگاه قضایی به همراه داشته باشد، در اموری همچون استدلال حقوقی، رعایت بیطرفی و پذیرش عمومی، با چالشهای جدی مواجه است. این پژوهش، با روش توصیفی-تحلیلی، ضمن تبیین کاستیهای این فناوری نوین در عرصه قضاوت، این واقعیت را آشکار میسازد که هوش مصنوعی، با قابلیتهای فعلی خود نمیتواند جایگزین کاملی برای منصب قضاوت تلقی شود و بهتر است، به عنوان وسیلهای در خدمت قضات درآمده و آنان را در رسیدگی و حلوفصل سریعتر و دقیقتر، اختلافات یاری دهد. این چالشها در حقوق ایران که متاثر از انگارههای فقهی درخصوص شرایط قاضی بوده و در استخدام فناوریهای نوینی نظیر هوش مصنوعی از روند فعلی در سایر نظامهای حقوقی عقبتر است، مضاعف میباشد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_102915_215eb6a7c316f1c4c3b57802848f6f7e.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-077225ویژه نامه حقوق و فناوری20230121Increase the efficiency of letters of credit with private blockchain technology and smart contracts and comparative assessment of compliance with the rulesافزایش کارآیی اعتبارات اسنادی با فناوری بلاکچین خصوصی و قرارداد هوشمند و ارزیابی تطبیقی میزان سازگاری قوانین با آن44547810281710.52547/jlr.2022.225225.2067FAمعصومه زمانیاندانش آموخته کارشناسی ارشد فقه و حقوق اسلامی، دانشکده الهیات الزهراء، تهران0000-0002-8629-311Xزهرا وطنیاستادیار، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران (نویسنده مسئول)0000-0001-5750-4654Journal Article20220221<strong>Increasing the Efficiency of Letters of Credit with Private Blockchain Technology and Smart Contracts and Comparative Assessment of Compliance with the Rules</strong>
<strong>Masoumeh ZAMANIAN</strong> (Master in Islamic Jurisprudence and Law, Al-Zahra University(
<strong>Zahra VATANI </strong>)Assistant Professor, Imam Khomeini and Islamic Revolution Research Institute(
<strong>Abstract</strong>
Letters of credit are one of the most successful solutions for large and international business players in the field of increasing security and reducing transaction risk, where the buyer opens a letter of credit with a reputable financial institution such as a bank, thus assuring the seller. That is the amount promised and delivered. This process, which was based on paper and involved a lot of risks, still requires a lot of time and money, despite the many advantages of electronic systems. Therefore, any attempt to reduce time or cost increases credential efficiency. The purpose of this article is to explain the possibility of transferring letters of credit procedures from previous methods to the blockchain platform and creating smart contracts as model proposals, using the descriptive analysis procedure to coordinate and evaluate the steps in both procedures. Deals in this area and its compatibility with block chain technology and smart contracts. The results of this study show that implementing a Letter of credit on the block chain platform as a system that is highly secure and uses smart contracts (self-execution) increases transaction security and the likelihood of retaining provided documents, resulting in human resources involvement and the process from beginning to end credit makes documents shorter, faster and low cost. Usance LC on the block chain platform is also based on smart assets, eliminating the need to comply with Swift and FATF rules, including issues such as the lack of direct lines between banks in different countries.اعتبار اسنادی، از راهکارهای پر اقبال فعالین تجارتهای کلان و بینالملل، در زمینهی افزایش امنیت و کاهش ریسک معاملات است که به موجب آن خریدار، از موسسه مالی معتبری همچون بانک درخواست گشایش اعتبار اسنادی نموده و بدینوسیله فروشنده اطمینان مییابد که در صورت ارائه مستندات انجام تعهد، مبلغ به وی ایصال خواهد شد. این فرآیند که سابقاً مبتنی بر سیستم کاغذی و مشتمل بر مخاطرات زیادی بود، هماکنون نیز علیرغم مزایای فراوان سیستم الکترونیکی، مستلزم صرف زمان و هزینهی فراوان است. علیالقاعده هر تلاشی در جهت کاهش زمان یا هزینه، کارآیی اعتبار اسنادی را افزایش خواهد داد. نوشتار حاضر بههدف تبیین امکان انتقال فرآیند اعتبار اسنادی از شیوهی فعلی، به بستر بلاکچین و قرارداد هوشمند به عنوان مدل پیشنهادی، با روش توصیفی تحلیلی به تطبیق مراحل آن در هر دو شیوه با یکدیگر و نیز کفایتسنجی قوانین از طریق بررسی حمایت قانون ucp و قوانین موجود در این حوزه و سازگاریاش با فناوری بلاکچین و قرارداد هوشمند میپردازد. یافتههای این تحقیق نشان میدهد اجرای اعتبار اسنادی در بستر بلاکچین به عنوان سیستمی با ایمنی بالا و با بهرهگیری از قرارداد هوشمند (خوداجرا) ضمن افزایش امنیت معامله و امکان حفظ اسناد ارائه شده، منجر به کاهش دخالت نیروی انسانی شده و روند آغاز تا پایان اعتبار اسنادی را کوتاه، پرسرعت و کمهزینه مینماید. السی نسیه یا مدتدار در بستر بلاکچین نیز به دلیل ابتناء بر داراییهای هوشمند، بینیاز از لزوم تطبیق بر قوانین سوئیفت و FATF که همچنان دارای مشکلاتی همچون نبود خطمستقیم بین بانکها در کشورهای مختلف هستند میباشدhttps://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_102817_b0797d411f91a6a410762bc73a037de8.pdf