دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07722510020230220Citizenship of women and children emanating from the marriage of an Iranian woman to a non-Iranian man through a comparative scrutiny of England Lawتابعیت زن و فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد غیرایرانی با مطالعه تطبیقی در حقوق انگلستان113610195710.29252/jlr.2022.223294.1976FAسعید الماسیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.نجاد علی الماسیاستاد ، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.گودرز افتخارجهرمیاستاد ، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20210825Female citizenship is an issue that has undergone different transformations during various legislative eras, to the extent that it has ultimately achieved independence via citizenship unity system in which the woman's citizenship is considered the same as the husband's citizenship, marriage has no effect on female citizenship, and women are entitled to acknowledge their husbands' citizenship or to retain their original citizenship. As per the legal systems of Iran and the United Kingdom, it can be concluded that unlike the above-mentioned system, Iran still complies with the theory of unity of citizenship and endorses the relative independence of citizenship merely in some cases. In contrast, in the United Kingdom as a distinguished representative of the common law system, the theory of total independence of female citizenship has been recognized for many years and the marriage of women to foreign men does not automatically change the nationality of either spouse. Furthermore, concerning the transfer of citizenship to the children, mothers and fathers can equally transfer the right to their children. However, Iranian law does not recognize the possibility of transferring Iranian citizenship via Iranian mothers and only Iranian fathers are endowed with such privilege. More importantly, the civil code does not meet the requirements of the contemporary Iranian society and requires serious revisions in this regard. The problems arisen in recent years authenticates the urgent need for these reforms.تابعیت زن موضوعی است که در طول ادوار مختلف قانونگذاری، دست خوش تحولات بسیاری شده بهطوریکه از اعمال سیستم وحدت تابعیت که در آن تابعیت زن همان تابعیت شوهر دانسته میشود به سیستم استقلال تابعیت رسیده است که در این نظام، ازدواج هیچ تأثیری بر تابعیت زنان نداشته و زنان از این اختیار برخوردارند که تابعیت همسر خود را پذیرفته و یا کماکان تابعیت اصلی خود را حفظ نمایند. با نگاهی به نظامهای حقوقی ایران و انگلستان میتوان به این نتیجه دستیافت که برخلاف نظام اخیر، ایران همچنان پیرو نظریه وحدت تابعیت بوده و تنها در مواردی از استقلال نسبی تابعیت پیروی مینماید؛ درحالیکه در انگلستان بهعنوان نماینده بزرگی از سیستم حقوقی کامن لا، سالهاست که نظریه استقلال تام تابعیت زن پذیرفته شده و در این نظامها ازدواج زنان تبعه با مردان خارجی به طور خودبهخود تابعیت هیچ یک از زوجین را تغییر نمیدهد. علاوه بر این که در زمینه انتقال تابعیت به فرزند نیز، مادران و پدران به طور یکسان میتوانند به فرزندان منتقل نمایند. مضافاً این که قانون ایران امکان انتقال تابعیت ایرانی از طریق مادران ایرانی را به رسمیت نشناخته و تنها پدران ایرانی را قادر به این کار میداند. به نظر میرسد که قانون مدنی کفاف مقتضیات جامعه امروز ایران را نداده و نیازمند تجدیدنظرهای جدی در این زمینه است. مشکلات به وجود آمده در طول سالهای اخیر، مؤید نیاز به این اصلاحات است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_101957_0c0d25eb34a333704e73f00ce4c8a4bb.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07722510020230220Assessing of construction and use of underground warfare with the legal principles of armed conflictارزیابی مشروعیت ساخت و کاربرد تونلهای نظامی از منظر مبادی حقوقی حاکم بر مخاصمات مسلحانه375710200810.29252/jlr.2022.223745.1997FAسید فضل الله موسویاستاد تمام گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانامیر لهراسبیدانشآموخته کارشناسی ارشد حقوق بینالملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20210915Non-governmental armed groups have always resorted to various innovations in order to balance their forces. Tunnels warfare are unique innovations that increase their military capability and double their ability to defeat enemies. The construction of tunnels in wars has always been attractive to users for their various applications, which has become a winning strategy. Since the global powers' intelligence and military capabilities have been enhanced, underground tunnels have emerged as an impenetrable haven for non-governmental armed groups, balancing unequal military forces on both sides. Inside underground structures, soldiers and military personnel can conduct military operations without identification and with minimal exposure to enemy surveillance and intelligence systems. But tunnels have not yet been the subject of any armed conflict law, and the legal status of it remains questionable. The main task of the research is to find a legal framework on underground warfare to reveal the unknown aspects of this warfare. The use of tunnels, despite its many legal challenges, seems to be a function of the general principles of international humanitarian law, which have distinct legal effects as a weapon or method of warfare.گروهها و بازیگران مسلح غیردولتی همواره به منظور ایجاد موازنه در مواجهه با قدرتهای متمول، متوسل به ابتکارات و نوآوریهای متعدد شدهاند. در این میان تونلهای نظامی از جمله ابداعات منحصربهفردی است که ضمن فرسایشیسازی جنگ و غیرقابل پیشبینی کردن آن، بر توانمندی نظامی طرفین توازن میبخشند و امکان فائق آمدن گروههای مسلح را به جهت توازن قوای بدست آمده دوچندان میگردانند. ساخت و بهکارگیری تونل نظامی در مخاصمات همواره در نزد کاربران به جهت کاربردهای متنوع آن جذاب باقیمانده است که و به یک راهکار متمایز و استیلا بخش در میادین بدل گشته است. لیکن تونلهای نظامی تاکنون موضوع هیچ یک از قوانین حقوق مخاصمات مسلحانه قرار نگرفتهاند و چگونگی وضعیت حقوقی آن سؤالبرانگیز باقی مانده است. دل مشغولی اصلی نگارش تحقیق، یافتن چارچوب حقوقی مدون و قابل اعمال بر تونلهای نظامی به وسیله تحلیل دادههای اسنادی و توصیفی است تا جنبههای مبهم و مجهول این پدیده متجلی گردد. به نظر میرسد کاربرد تونلهای نظامی در صحنه مبارزات، علیرغم چالشهای حقوقی بسیار در مقایسه با سایر پدیدههای نظامی، تابعی از اصول و مقررات کلی حقوق بینالملل بشردوستانه باشد که به عنوان سلاح یا روش جنگی واجد آثار حقوقی بعضاً متمایز است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_102008_cc115fa4ddb9d8b8f40ca173ddff7b4d.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07722510020230220Jacques Derrida and Deconstruction of Lawژاک دریدا و واسازی قانون598510193310.29252/jlr.2021.222358.1934FAمصطفی طاهرخانیگروه حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتیسیدمحمد قاری سید فاطمیگروه حقوق بینالملل، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20210614Deconstruction, which brings to mind the name of Jacques Derrida, has a challenging relation with law and legal studies. Nevertheless, the belief in the obvious clarity of the legal text, and the concealment of the law-making violence, necessitates the deconstruction of the law, and requires consideration of this thought in legal theory. Discussions that have so far focused on the relation between deconstruction and legal studies can be divided into two general categories; The first category seeks to turn deconstruction into a technique of legal reasoning, and the other seeks to address its moral side. But merely establishing a relation between Derrida and law, if at the cost of eliminating the radical side of deconstruction and turning it into a method or moral advice, does not make much difference in status quo. Therefore, it is necessary to prevent the transformation of deconstruction in the mainstream legal theory, and to emphasize its intervening aspect. In doing so, one can seek to highlight the third and radical type of legal thinking relation with deconstruction. Accordingly, the present article, after examining the relationship between deconstruction and legal studies, seeks to critically analyze the types of legal theories influenced by Derrida's thinking with an analytical-critical method, and to emphasize the deconstruction of law as a movement which exposes and summons the hidden myths and silenced voices of law, and in this way, breaks the one and only logos of law and opens a way beyond it.واسازی، که قبل از هر چیز نام ژاک دریدا را به ذهن متبادر میکند، رابطه چالشبرانگیزی با قانون و مطالعات حقوقی دارد. بااینوجود، باور به بدیهی بودن وضوح کلام قانون، و پنهان بودن خشونت برسازنده آن، واسازی قانون را ضروری، و توجه به این تفکر در نظریه حقوقی را بایسته میکند. مباحثی که تاکنون بر رابطه میان واسازی و مطالعات حقوقی متمرکز بودهاند را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد؛ دسته اول، در پی تبدیل واسازی به یک فن استدلال حقوقی است و دیگری، به سویه اخلاقی آن توجه دارد. اما صرف برقراری یک رابطه میان دریدا و حقوق، اگر به قیمت از بین رفتن سویه رادیکال واسازی، و تبدیل آن به یک روش یا توصیه اخلاقی باشد، تغییر چندانی در وضع موجود ایجاد نمیکند. لذا باید از مستحیل شدن واسازی در جریان مسلط نظریه حقوقی جلوگیری، و بر وجه مداخلهگر آن تأکید کرد. از همین رو، میتوان در پی برجسته نمودن نوع سوم و رادیکالی از مواجهه تفکر حقوقی با واسازی بود. با مدنظر قرار دادن این نکات، نوشتار پیشرو در پی آن است که با روشی تحلیلی - انتقادی، پس از بررسی رابطه میان واسازی و مطالعات حقوقی، انواع نظریات حقوقی متأثر از تفکر دریدا را تحلیل انتقادی کرده، و بر واسازی قانون بهمثابه حرکتی تأکید کند که اسطورههای پنهان و صداهای محذوف در قانون را افشاء و احضار میکند و از این طریق، لوگوس یکه و حاکم بر قانون را شکسته و راهی به ورای آن میگشاید.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_101933_cf3739a981f78f4c988cc53a3472a7a7.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07722510020230220The Possibility of protection Artificial Intelligence Algorithms under the Copyright System: A Comparative Study in the European Union and the United Statesامکانسنجیِ حمایت از الگوریتمهایِ به کار رفته در هوش مصنوعی در قالبِ کپیرایت: مطالعۀ تطبیقی در اتحادیۀ اروپا و آمریکا8711010317010.52547/jlr.2023.230675.2453FASaeed حبیبااستاد گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانگلریز مهردار قائم مقامیگروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000000159940353Journal Article20221029The basic material of any artificial intelligence is an algorithm that is given to it as a feed (input) and processes or products (output) are created or obtained from this algorithm. The main question is whether the algorithms used in artificial intelligence can be supported by copyright? A comparative study in the European Union and the United States of America shows that depending on the types and functions of the algorithms, they have originality and creativity, and the fact that they only have a technical dimension cannot negate their right to be protected under the copyright system. Iran's legislature is silent on such an issue Therefore, in this article, with an analytical-descriptive method and also using the experience of the countries of the European Union and the United States, we are trying to derive a rule based on which we can identify the algorithms that can be supported by copyright.مادۀ خام و اولیۀ هر هوش مصنوعی الگوریتمی است که به عنوانِ خوراک (ورودی) به آن داده میشود و از این الگوریتم فرآیندها یا فرآوردههایی (خروجی) خلق و یا حاصل میشود. پرسشِ اصلی این است که آیا از الگوریتمهایِ جانمایی شده در هوش مصنوعی میتوان در قالبِ نظامِ کپیرایت حمایت به عمل آورد؟ مطالعۀ تطبیقی در اتحادیۀ اروپا و ایالت متحدۀ آمریکا نشان میدهد که نظر به انواع و کارکردِ متنوعی که الگوریتمها دارند به تفکیک و حسبِ مورد دارای درجهای از اصالت و خلاقیت هستند و صرفِ دارا بودنِ بعدِ فنیِ آنها نمیتواند نافیِ استحقاقِ آنها در قابلیت حمایت تحت نظام کپیرایت باشد. قانونگذارِ ایران در خصوص چنین موضوعی مسکوت است لذا در این نوشتار با روشی تحلیلی-توصیفی و نیز با استفاده از تجربۀ کشورهایِ اتحادیۀ اروپا و امریکا، در صددِ استخراجِ قاعدهای هستیم که بر مبنایِ آن بتوانیم الگوریتمهایِ قابل حمایت تحت پوشش کپیرایت را در نظامِ حقوقیِ ایران مورد شناسایی قرار دهیم.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_103170_ef6b83f68e59a92f1f87f952499359a9.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07722510020230220Aspects of the criminal justice model in response to juvenile delinquencyجنبه های الگوی عدالت کیفری در پاسخ به بزهکاری اطفال و نوجوانان11112810313810.52547/jlr.2023.185325.1720FAهوشنگ آبروشندادگستری تهرانعلیرضا سایبانیدانشگاه آزاد واحد بندرعباسJournal Article20210908The selection of one or more models from the models in the field of criminal justice is based on culture, economics, education and similar factors and includes the welfare model, risk or risk management model, restorative justice model and minimum intervention model. In the General Penal Code of 1304, the minimum age of criminal responsibility was 12 years, and the model of minimum intervention of criminal law was the model of restorative justice, and in the case of important crimes, the model of criminal justice was considered by the legislator. In the laws of 1338 and 1352, the minimum age of criminal responsibility was reduced to 6 years and the model of criminal justice was the first priority. It is also in the laws of 1982 and 1996. The Islamic Penal Code of 1392, according to the importance of the crime and the age of the accused, chose the model of minimum intervention of criminal law, restorative justice and criminal justice in the field of ta'zir crimes. For other crimes, the model of criminal justice was chosen. However, Article 91 stipulates that the court can consider leather in certain cases or, in fact, punishment as ta'zir, and finally the juvenile delinquent can enjoy legal discounts under certain conditions.انتخاب یک یا چند الگو از میان الگوهای مطرح در زمینه عدالت کیفری بر اساس فرهنگی، اقتصاد، آموزش و فاکتورهایی از این دست صورت می پذیرد و شامل الگوی رفاه، الگوی مدیریت خطر یا ریسک، الگوی عدالت ترمیمی و الگوی حداقل مداخله می باشد. در قانون مجازات عمومی 1304، حداقل سن مسئولیت کیفری ۱۲ سال بود و الگوی حداقل مداخله حقوق کیفری، الگوی عدالت ترمیمی و در مورد جرایم مهم الگوی عدالت کیفری مد نظر قانونگذار بود. در قوانین ۱۳۳۸ و ۱۳۵۲ حداقل سن مسئولیت کیفری به ۶ سال کاهش یافت و الگوی عدالت کیفری اولویت نخست بود. همچنین است در قوانین ۱۳۶۱ و ۱۳۷۵. قانون مجازات اسلامی 1392 به تناسب اهمیت جرم و سن متهم، الگوی حداقل مداخله حقوق کیفری، عدالت ترمیمی و عدالت کیفری را در زمینه جرایم تعزیری برگزید. در مورد سایر جرایم به ظاهر الگوی عدالت کیفری برگزیده شد. منتها در ماده ۹۱ حکمی را وضع کرده که دادگاه بتواند در موارد خاص چرم یا در واقع مجازات را تعزیری محسوب نماید و نهایتا بزهکار زیر سن قانونی تحت شرایط خاصی از تخفیفات قانونی برخوردار شود.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_103138_806f9d75733373647d8cbe9bb560dcfe.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07722510020230220Analysis of the nature and effects of contracts concluded by automated message systemsتحلیل ماهیت و آثار قراردادهای منعقده توسط سامانه های پیام خودکار12915310190910.29252/jlr.2021.167472.1314FAریحانه خلیلیحقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهرانمصطفی السانعضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیمصطفی حسن رئیسیحقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهتشتی، تهرانJournal Article20210112Despite the extensive use of automated message systems, domestic and international laws are silent about explaining their legal situation, transactinal status and the way of compensation etc. there are different views and procedures among lawyers and courts which sometimes have made dilemmas. From the authors' point of view, the main reason for this conflict is the lack of accurate classification of automated message systems. To properly understand the nature and legal status of these systems, they must first be divided into four types in terms of performance. The first and second types are Reactive & limited memory systems, which have little degree of independence. The user of these systems plays a major role in concluding contracts, and he is responsible for the compensation of the system. The third type is Theory of Mind system that while perceiving benefit and loss and feeling emotions, acting like a real agent on behalf of original party at cyberspace. they must be held responsible for acting beyond the scope of their authority as a real defaulting agent. The systems of self-awareness, are a complete example of a system with the power to understand logic, emotions, needs, aspirations, and self-interest. Assets, legal personality, responsibility and basic rights for these systems are meaningful. Lawyers have suggested the insurance theory for compensating the responsibilities of these two systems. Despite the conflicting legal practices of the legal community, recognizing the legal dimensions of systems and responding to problems in the e-commerce world requires a distinction between their issues.باوجود فراگیر شدن استفاده از سامانههای پیام خودکار، قوانین داخلی و بینالمللی نسبت به تبیین جایگاه حقوقی آنها، وضعیت معاملاتی وکیفیت جبران خسارات و... ایشان ساکت بوده و در میان حقوقدانان و محاکم، دیدگاهها و رویههای متفاوتی وجود دارد که بعضا تعارضات غیر قابل رفعی را ایجاد کرده است. از نظر نگارندگان، علت اصلی این تعارض، عدم تقسیمبندی صحیح سامانههای پیام خودکار است. برای شناخت صحیح ماهیت و جایگاه حقوقی این سامانهها، ابتدا باید آنها را از حیث کارایی و عملکرد به چهار نوع تقسیم نمود. نوع اول و دوم، سامانههای واکنشپذیر و با حافظه محدود هستند که از میزان استقلال کمی برخوردارند. کاربر این سامانهها نقش اصلی را در انعقاد قراردادها بر عهده دارد و مسئولیت جبران خسارات سامانه بر عهدهی وی میباشد. نوع سوم، سامانههای دارای نظریه ذهن بوده که با درک نفع و ضرر و فهم احساسات، همانند یک نماینده از جانب اصیل به فعالیت در دنیای مجازی میپردازند؛ آنها را همانند یک نماینده واقعی خاطی باید مسئول اعمال خارج از حدود اختیاراتشان دانست. نوع آخر سامانهها، یعنی سامانههای دارای خودآگاهی، نمونه کامل یک سامانه با قدرت فهم منطق، احساسات، نیازها و تمایلات و منفعت طلبی هستند. دارایی، شخصیت حقوقی، مسئولیت، تعهد و حقوق اساسی برای این سامانهها معنا پیدا میکند.در ادامه حقوقدانان برای جبران مسئولیت های دو سامانه اخیر، تئوری بیمه این سامانهها را بیان نمودهاند. با وجود رویه های متعارض جامعه حقوقی، شناخت ابعاد حقوقی سامانهها و پاسخگویی به مسائل و نیازهای موجود در دنیای تجارت الکترونیک، مستلزم تفکیک ماهوی و تحلیل جداگانه مسائل آنهاست.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_101909_5ad57d0fefa5e33e15ab7ef3bd02b03a.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07722510020230220Unitization and Determination of Tract Participation in Unit Operating Agreementsیکپارچه سازی و تعیین سهم مشارکت طرفین در قراردادهای عملیات یکپارچه15517810180710.29252/jlr.2021.223378.1979FAلعیا جنیدیدانشیار/ دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران/ تهران/ ایرانسیدفریدالدین طباطبایی ستودهدانشجوی دکتری/ رشته حقوق خصوصی/ پردیس بین الملل کیش/ دانشگاه تهران/ کیش/ ایران0000-0002-1362-9313Journal Article20210829Countries with hydrocarbon resources, including Iran, typically prefer to break up their oil-rich areas into blocks and then assign each of them to contracting companies separately to benefit from their technical and financial capability. But nature is not easily in harmony with human agreements. this can be illustrated by the many examples of oil and gas field inconsistencies with pre-defined contractual boundaries. Hydrocarbon reserves may be located between two or more contract areas that, in the absence of necessary arrangements, a disastrous competition for extracting from the joint reservoir can be formed. But the question of how contractors of two or more separate contract areas can reduce costs by leaving competition and how they can cooperate to increase the ultimate efficiency of the reservoir are the subjects which unitization and unit operating agreements have been created to deal with them. The determination of the parties’ rights and obligations in this form of cooperation comes with some challenges due to lack of sufficient information about shared petroleum reservoir. Issue analyzing shows that contracts’ terms and conditions must provide possibility of redetermination of parties’ participation synced with project development. Through this why eventually each party achieves their fair participation.کشورهای دارای منابع هیدوروکربونی از جمله ایران به منظور استخراج این منابع به طور معمول ترجیح میدهند با تفکیک مناطق نفت خیز به بلوکها و واگذاری هرکدام با قراردادی جداگانه به شرکتهای پیمانکار، از توانمندی فنی و مالی ایشان بهرهمند شوند اما طبیعت به راحتی با توافقات بشری هماهنگی ندارد. این موضوع را میتوان با نمونه های فراوانی از ناهماهنگیهای میادین نفت و گاز با مرزهای قراردادی از پیش تعریف شده نشان داد. ذخایر هیدروکربنی ممکن است در بین دو یا چند منطقه قراردادی قرار بگیرند بگونهای که درغیاب تمهیدات لازم، رقابتی مخرّب جهت برداشت از مخزن مشترک شکل بگیرد اما اینکه چگونه پیمانکاران دو یا چند منطقة قراردادی جداگانه میتوانند با ترک رقابت، هزینهها را تقلیل داده و با یکدیگر نسبت به افزایش بازدهی نهایی مخزن همکاری نمایند موضوعی است که قراردادهای یکپارچهسازی و عملیات ناحیه یکپارچه برای پرداختن به آن به وجود آمده اند. تعیین سهم طرفین از حقوق و تعهدات در این مدل همکاری، با توجه به فقدان اطلاعات اطمینان بخش از مختصات مخزن مشترک در هنگام انعقاد قرارداد با چالشهایی همراه است. تحلیل موضوع نشان میدهد که تمهیدات قراردادی میبایست فراهم کنندة امکان بازنگری در تعیین سهم طرفین همگام با تکامل دادهها در روند پیشرفت پروژه باشد تا از این رهگذر نهایتاً هر طرف به سهم منصفانة خویش دست یابد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_101807_0306e714f12904e916065346e9c0072a.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07722510020230220The official position of the prosecution under the principle of separation of powers
(Case Study: Iran-US)جایگاه نهاد دادستانی در پرتو اصل تفکیک قوا (مطالعه موردی ایران و ایالات متحده آمریکا)1792018745110.22034/jlr.2020.184497.1500FAحسن شریفیاندانشجوی دکترای حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتیرضا اسلامیدانشیار گروه حقوق4 عمومی دتانشگاه شهید بهشتیJournal Article20191216The Prosecutor's Office, as the legal representative of society, plays an unparalleled role in the fight against transgressors. Therefore, it is always at the forefront of confrontation with public rights abusers, that some of them also may have power, which is usually more likely to be violated by the latter. The Prosecutor's Office is also one of the most important public institutions in fulfilling the rule of law and guaranteeing rights and freedoms. However, there is no unified view on the theories of separation on the status of this body in the subset of the three forces. There are three models foe this field: the structure of the executive branch, the structure of the judiciary and the independent prosecution. Each legal system, influenced by its political and historical status, has chosen one of these models, each of which has its strengths and weaknesses. The most important determinant or even limitation of these duties and powers of law is that all encounters, orders, and impediments must be within the framework of the rule of law. Therefore, we will examine the advantages and disadvantages of establishing a public prosecutor's office in each judicial or executive branch as well as an independent institution. The article concludes that the establishment of a prosecution office in the executive branch has more benefits and less damage.دادستانی به عنوان نماینده حقوقی جامعه در مقابل متجاوزین به حقوق عامه نقشی موثر و بی نظیر دارد. از این رو همواره در خط مقدم مواجهه با اخلال گران حقوق عامه که بعضا از صاحبان قدرت نیز می باشند واحتمال تعدی به حقوق عامه از جانب دسته اخیر بیشتر است ، قرار دارد. همچنین دادستانی از مهمترین نهادهای عمومی در تحقق حاکمیت قانون و تضمین حقوق و آزادی ها محسوب می شود. با این حال در مورد اینکه این نهاد زیر مجموعه کدام یک از قوای سه گانه قرار گیرد ، در تئوری های تفکیک قوا، دیدگاه واحد ی وجود ندارد. سه الگو در این مورد ارائه شده که عبارتند از: استقرار در ساختار قوه مجریه، استقراردر ساختار قوه قضائیه و دادستانی مستقل. هر نظام حقوقی متاثر از وضعیت سیاسی و تاریخی خود یکی از این الگوها را برگزیده است که هریک دارای نقاط ضعف و قوت است.نهاد دادستانی در راستای نقش ذاتی و تعریف شده خود دارای وظایف و اختیاراتی می باشد. مهمترین عامل تعیین کننده وظایف و اختیارات قانون است.در این نگاشته در پی شناخت جایگاه نهاد دادستانی در پرتو اصل تفکیک قوا خواهیم بود. لذا به بررسی نقاط مثبت و منفی استقرار نهاد دادستانی در هر یک از قوای قضائیه یا مجریه و نیز به عنوان نهادی مستقل پرداخته خواهد شد و این مسئله را در دو نظام قضائی ایران وآمریکا بررسی خواهیم کرد. این نگاشته به این نتیجه رسیده است که استقرار نهاد دادستانی در قوه مجریه از فواید بیشتر و آسیب های کمتری برخوردار است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87451_b1bc582d1265952ef99044b6f6f13ca9.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07722510020230220Dowry; subordinating the general rules of the preliminary debts or subordinating the specific system?
(a contemplation on revocation of article 22 of the code of “family protection” by the new code of “implementation way of monetary convictions”)مهریه؛ تابع قواعد عام دیون ابتدائی یا تابع نظام ویژه؟ (تأملی در نسخ ماده 22 ق.حمایت خانواده توسط قانون جدید نحوه اجرای محکومیت های مالی)20322510138410.29252/jlr.2021.185190.1684FAمحمدمهدی الشریفعضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه اصفهان /گروه حقوق ، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانسید محمد مهدی منصوری طهرانیگروه حقوق، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20200726The code of “implementation way of monetary convictions enacted in 1377” in a stringent policy imposed the assumption on debtor’s solvency except proving insolvency. In order to that policy, in all kinds of debts, this code sanctioned the detention against the debtor as he refused to pay off the debt. Pursuant to the aforementioned, the code of “family protection enacted in 1391” in its article 22 adjusted that regulation about dowry claim. According to this article only the demand for to amount of 110 golds or the amount of dowries that equals 110 golds was included by the general system of the code of 1377 and the amount of dowry that is upper than what was mentioned was excluded from that general system. Ratification of “I.W.O.M.C enacted in 1394” and the explicit revocation of “I.W.O.M.C enacted in 1377” institutes a new system. This new system consists of the segregation between the debts that are preceded by acquiring property and the preliminary debts. The new system has reversed the burden of proof about the recent kind, in a way that about this kind, it has imposed the assumption on the debtor’s insolvency. Also, about the preliminary debts, according to this code, the sanction of detention is providing the proof of debtor’s solvency. By the ratification of this new system, permanence of the particular provision that is embodied in article 22 of the code of 1377, became vague.پس ازآنکه قانوننحوهاجرایمحکومیتهایمالی مصوب1377 درسیاستی سختگیرانه اصل را برملائت مدیون جز درفرض اثبات اعسار قرار داد وبرای تمامی انواع دیون ضمانتاجرای حبس را درفرض امتناع ازتأدیه پیشبینی نمود، ماده22 قانونحمایتخانواده مصوب1391 درمقام تعدیل این حکم درخصوص دعوای مطالبه مهریه برآمد وصرفاً مطالبه تا110 سکه یا معادل آن را مشمول این نظام عام دانست ومازاد براین میزان را از این قاعده خارجکرد. با تصویب ق.نحوهاجرایمحکومیتهایمالی مصوب1394 ونسخ صریح ق.ن.ا.م.م مصوب1377 نظام جدیدی تأسیسشد که با تفکیک بین دیون مسبوق به دریافت مال ودیون ابتدائی، درقسم اخیر بار اثبات را واژگون کرده و اصل را براعسار مدیون قرار داد وضمانتاجرای حبس را منوط به اثبات ملائت مدیون نمود. با تصویب این نظام جدید، بقای حکم خاص مندرج درماده22 ق.حمایتخانواده درهالهای از ابهام فرورفت و با توجه به شایع بودن دعاوی مهریه رفع این ابهام ضرورت دارد. هرچند رویۀمعمول محاکم متمایل بهحفظ این ماده بهدلیل خاصبودن آن نسبتبه احکام عام قانون جدید است اما بنظرمیرسد بنا بهدلایل متعدد حکم بهنسخ این ماده وحکومت نظام جدید درباب محکومیتهایمالی درباب مهریه ترجیح دارد. بربنیاد این دیدگاه، دیگر بین مهریههای کمتر یا بیشتر از110 سکه تفاوتی وجودندارد و اولاً درهرمیزان مهریه اصل براعسار زوج است وثانیاً بافرض اثبات ملائت، امکان حبس زوج تا پرداخت دین حتی برای بیش از110 سکه وجوددارد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_101384_369d27e01b219c9d68cd1fb148721c4e.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07722510020230220The necessity of reviewing the concept of Fundamental Human Rights as Peremptory Norms of International Law (jus cogens)لزوم بازخوانی مفهوم حقوق بنیادین بشر به عنوان قاعدۀ آمرۀ بین المللی22724510313710.22034/jlr.2021.220239.1817FAاحمدحنیف حنیفدانشکدۀ حقوق دانشگاه شهید بهشتیمحمد جلالیاستاد یار گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-2609-9307Journal Article20201021One of the most significant sources of Public International Law is the Peremptory Norms (jus cogens); According to Article 53 of the 1969 Vienna Convention: "the Peremptory Norm of General International Law is a norm accepted and recognized by the International Community of States as a whole as a norm from which no derogation is permitted and which can be modified only by a subsequent norm of General International Law having the same character." Nowadays, the Famous viewpoints of lawyers are that: Fundamental Human Rights became part of the Peremptory Norms of International Law (jus cogens). According to article 4, paragraph 2 of International Covenant on Civil and Political Rights, 1966 (ICCPR), Fundamental Human Rights are those rights, under any circumstances, States cannot violate or restrict them.<br /><br />This article explains the characteristics of both categories (Peremptory Norms of International Law and Fundamental Human Rights Norms) and makes it clear that the Peremptory Norms of International Law are changeable and can be modified by a subsequent norm of General International Law having the same character, contrary to the fundamental human rights. Therefore, the relation between these two categories of norms is kind of "Generality and peculiarity in some respect" Considering the characteristics of both of them, modifying the Fundamental Human Rights into Peremptory Norms are incompatible with the nature and essence of Fundamental Human Rights. Therefore, instead of putting Fundamental Human Rights in the position of Peremptory Norms, it would be better if they were seen as their immutability position.یکی از منابع معتبر حقوق بین الملل عمومی قاعدۀ آمرۀ است؛ قاعده ای که توسط مادۀ 53 عهدنامه 1969 وِین در خصوص حقوق معاهدات معرفی گردیده که جامعۀ بین المللی دولتها، در کل خود، آن را در حد قاعده ای که هیچ گونه تخطی از حدود آن مجاز نیست و نه می تواند جز با قاعدۀ جدید حقوق بین الملل عام، با همان خصوصیت، تغییر یابد، مورد شناسایی قرار داده است. امروزه دیدگاه مطرح حقوقدانان بر این است که عدۀ از حق های بشری، به ویژه حقوق بنیادین بشر، نیز جزء قواعد آمرۀ بین المللی شمرده می شوند. حقوق بنیادین بشر، حقوقی اند که مطابق بند 2 مادۀ 4 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی 1966 دولت ها تحت هیچ نوع شرایطی نمی توانند آنها را نقض و یا محدود نمایند. <br /><br />مقاله حاضر با بررسی دیدگاه های مطرح حقوقدانان در خصوص موضوع، ویژگی های قاعدۀ آمرۀ بین المللی و حقوق بنیادین بشر، واضح ساخته است که قاعدۀ آمرۀ بین المللی، بر خلاف حقوق بنیادین بشر، در مواردی، مانند وضع قاعدۀ آمرۀ جدید توسط جامعۀ بین المللی (دولتها)، تغییر را می پذیرد. پس رابطه در میان این دو نوع قاعده از جنس «عموم و خصوص من وجه» بوده، با در نظرداشت ویژگی های هرکدام، تبدیل حقوق بنیادین بشر به قواعد آمرۀ بین المللی با ماهیت و ذات حقوق بنیادین بشر منافات دارد. لذا بهتر است بجای قرار دادن حقوق بنیادین بشر در جایگاه قواعد آمرۀ بین المللی، آنها در مقام والای تغییر ناپذیری خودشان در نظر گرفته شوند.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_103137_aad3a574d2e9c6864392ffe80905759d.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07722510020230220; Jurisprudential-legal analysis of service companies with emphasis on judicial procedure;تحلیل فقهی- حقوقی شرکت های خدماتی با تأکید بر رویه قضائی24727010204410.29252/jlr.2022.222651.1948FAعلی نجف زادهدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علامه طباطبائی (نویسنده مسئول).رضا ولویوناستادیار دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20210703One of the most widely used and common events in the society today is the agreements that have been made under the name of service companies between the weak classes as a workforce with the owners of capital, with different titles including partnership agreement or subject agreement. Article 10 of the Civil Code or the partnership contract is concluded;The activities of these companies are common in the society and they go to court to resolve disputes by resolving disputes. The question we will address in this article is what will happen to service companies? If he believes that such companies are in fact a mixture of companies and nobles in Imami jurisprudence considering the theory of the majority of jurists, he should consider their invalidity in such a way that the Shari'ah validates it by signing and not rejecting it. Has put the common operations in the custom of the society; While analyzing the views of jurists and jurists and judicial practice and while violating the views of jurists on the invalidity of Abdan Company, we believe in the validity of Abdan Company and service companies as one of its divisions without any reliance on other complementary contracts such as peace or advocacy. Been, under the headings of civil company contract with the subject of services or lease of persons for a certain period Or labor and employer contracts will be included.یکی از پر کاربرد ترین و شایع ترین رخدادهایی که امروزه در جامعه انجام می گیرد توافقاتی بوده که تحت عنوان شرکت های خدماتی فیمابین اقشار ضعیفی که به عنوان نیروی کار با صاحبان سرمایه صورت پذیرفته که با عناوین مختلفی اعم از قرار داد مشارکت و یا توافق موضوع ماده ۱۰ قانون مدنی و یا عقد شراکت منعقد میگردد؛ فعالیت این شرکت ها در جامعه مرسوم بوده و با حصول اختلاف جهت رفع تخاصم به محاکم مراجعه میکنند. سؤالی که در این مقاله بدان می پردازیم این بوده که چه وضعیتی دامنگیر شرکتهای خدماتی خواهد بود؟ در صورتی که قائل به این بوده که این گونه شرکتها در واقع نوعی اختلاطی از شرکت های ابدان و اعیان در فقه امامیه بوده با در نظر داشتن نظریه اکثریت فقهاء بایستی قائل بر بطلان آنها بود به گونه ای که شارع با امضاء و عدم ردع آن صحه ای بر عملیات متداول و رایج در عرف جامعه گذارده است؛ ضمن تحلیل نظریات فقهاء و حقوقدانان و رویه قضائی و ضمن نقض نظریات فقها مبنی بر بطلان شرکت ابدان ما قائل بر صحت شرکت ابدان و شرکت های خدماتی به مثابه یکی از شقوق آن بدون هر گونه تمسک و توسل بر عقود مکمل دیگری بسان صلح و یا وکالت بوده و با فرض صور مختلف برای این شرکتها، تحت عناوین عقد شرکت مدنی با موضوع خدمات ویا عقد اجاره اشخاص با مدت معین و یا قرار دادکارگری و کارفرمائی خواهد گنجیدhttps://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_102044_f430c53095ba2cd1c76cf01620ecec57.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07722510020230220The Challenge of Recent Amendments related to the Check Issuance Law by Discounting Checks and Debt Purchasing (Comparative Study of the UNCITRAL Model Law and the Geneva Conventions, and UK-US Regulations)چالش اصلاحات اخیر قانون صدور چک با تنزیل چک و خرید دین ( مطالعه تطبیقی قانون نمونه آنسیترال و کنوانسیون ژنو و مقررات انگلستان، آمریکا )27129610179810.29252/jlr.2021.222148.1919FAصدیقه هجینی نژادمدرس. دانشگاه آزاد اسلامی شهریار . تهرانمحمود گنج بخشدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20210601Despite the passage of the Fifth Strategic Development Plan Law, the granting facilities for the check discount were allowed, However, the changes in the law of 2018 which came into force in 2021-being prohibition of bearer-check issuance, having the check registered in the system rather than endorsement and ambiguity in obtaining a guarantees-brought about a challenge.<br /><br />The possibility of transferring a check to the bank by means of an endorsement and obtaining a guarantee for it to achieve the purchase of debt to be challenged In this article, by analyzing different forms of check discount for related to purchasing debt facilities, the effects of such recent changes in check law in comparison with international conventions and regulations related to the check in the United Kingdom and the United States are examined and it is specified that the recent prohibitions and restrictions exist in other countries in various forms. Therefore, the recent changes does not decline of the collateral liability of the officials commercial document and not only it does not prevent the discounting of checks and the payment of debt purchase facilities ,but also it verifies the authenticity of the debt arising from the check and prevents fictitious transactions.علیرغم اینکه با تصویب قانون برنامه پنجم توسعه ،زمینه اعطای تسهیلات خرید دین ناشی از چک مجاز گردید. لکن تغییرات قانون صدور چک در سال 1397 و عملیاتی نمودن آن در 1400 از حیث ممنوعیت صدور چک در وجه حامل و جایگزینی ثبت چک در سامانه بجای ظهرنویسی چک و عدم تعیین تکلیف چگونگی اخذ ضمانت در چک موجب گردید امکان انتقال چک به بانک از طریق ظهرنویسی و اخذ ضمانت برای آن جهت تحقق خرید دین دچار چالش شود در این مقاله با تحلیل صور مختلف تنزیل چک جهت اعطای تسهیلات بانکی خرید دین ،آثار تغییرات قانون اخیر چک در مقایسه با کنوانسیونهای بین المللی و مقررات مربوط به چک در انگلستان و امریکا بررسی و مشخص میشود که ممنوعیت و محدودیت اخیر در کشورهای دیگر نیز به اشکال مختلف وجود دارد لذا تغییرات اخیر موجب زوال مسولیت تضامنی مسئولین سند تجاری نمی گردد و نه تنها مانع تحقق تنزیل چک و پرداخت تسهیلات خرید دین نمیباشد بلکه موجب احراز حقیقی بودن دین ناشی از چک و جلوگیری از معاملات صوری نیز میشود.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_101798_80d46b6dbe81aa64bb0a799efc8f8a26.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07722510020230220Historical developments of the modern concept of the Constitutionتحولات تاریخی مفهوم مدرن قانون اساسی29732810153010.29252/jlr.2021.223059.1964FAفردین مرادخانیدانشگاه بوعلی سینا همدان دانشکده علوم انسانی گروه حقوق0000-0003-1590-4347Journal Article20210814The Constitution, as one of the important concepts of legal knowledge, has two major historical periods. From ancient Greece and Rome to the late eighteen century can be called the traditional concept of the constitution and From the French and American revolutions onward, the modern era is constitutional. Since the concepts are not static and are changing, the modern meaning of the constitution has undergone many changes to date. This article seeks to answer the question of what steps the constitution has taken in modern era. Using descriptive-analytical method, this research tries to examine these important developments from the perspective of political and historical developments. The purpose of this article is to show the importance of historical and political developments in understanding the constitution and its conceptual developments. In this article, constitutional changes in the modern era are divided into six periods of the French-American Revolution, from the victory of these two revolutions to 1848, from 1848 to 1871, from 1871 to World War I, the interval between World Wars II and developments after World War II and An attempt has been made to show how these developments have changed the meaning of the constitution.قانون اساسی به عنوان یکی از مفاهیم مهم دانش حقوق دارای دو دوره کلان تاریخی است. از یونان باستان و رم تا اواخر قرن هیجدهم را میتوان مفهوم سنتی قانون اساسی نامید و از انقلاب فرانسه و امریکا به بعد دوران مدرن قانون اساسی است. ازآنجاکه مفاهیم حالت ایستا ندارند و در حال تغییر و تحول هستند، معنای مدرن قانون اساسی نیز تا به امروز دستخوش تحولات متعددی شده است. این مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش است که قانون اساسی در دوران مدرن چه مراحلی را طی کرده است. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی کوشش میکند این تحولات مهم را از منظر تحولات سیاسی و تاریخی مورد بررسی قرار دهد. هدف از این مقاله نشان دادن اهمیت تحولات تاریخی و سیاسی در فهم قانون اساسی و تحولات مفهومی آن است. در این مقاله تحولات قانون اساسی در دوران مدرن به شش دوره انقلاب فرانسه و امریکا، از پیروزی این دو انقلاب تا 1848، از 1848 تا 1871، از 1871 تا جنگ جهانی اول، فاصله دو جنگ جهانی و تحولات پس از جنگ جهانی دوم تقسیم شدهاند و کوشش شده است نشان داده شود چگونه این تحولات باعث دگرگون شدن معنای قانون اساسی شدهاند.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_101530_48f77d6ce35206a403758399eaec0c4f.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07722510020230220Organizing a notary public company in the light of the notary public representation (Using the data of comparative law)سازماندهی شرکت سردفتری در پرتوی نمایندگی حاکمیت سردفتر(با بهره گیری از آورده های حقوق تطبیقی)32935210210710.29252/jlr.2022.222238.1922FAسیدعباس سیدی آرانیعضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه کاشانJournal Article20210601Organizing professional participatory performance with characteristic of representing government in proper governance system, it is place of conversation. There’s no doubt that notary is representative of government to perform Government sovereignty of document registration. Giving share of the power of sovereignty and permanent and ubiquitous supervision over notary public isn’t unreasonable. In participatory performance. There is fear of removing authority with veil of legal personality and creating negative attitude towards this sector. Solution can given by using the favor of comparative law and with correct organization of participatory performance. According to French participatory implementation experience, structures don’t break, but molds change. Legislature to organize participatory performance due to presence of partner, maintains public service and continuity and strengthens it by ensuring existence of legal personality. On one hand, discipline and arranged, assent and appointment, transfer and disconnection done under monitoring of government. On the other, despite legal personality and bond created between the partners in absence of one or more partners, company activity continues with sponsorship of other partners. Corporate disciplinary punishment is possible and rejection cases spread from one partner to another. Cause of dissolution must be reduced and regressive effect of invalidity disappears until complete Government sovereignty of document registration continuity and manifestations of good governance appear in the notary public.سازماندهی اجرای مشارکتی حرفه ای با ویژگی نمایندگی حاکمیت در نظام حکمرانی شایسته محل گفت وگوست. تردیدی در نمایندگی حاکمیت سردفتر برای انجام امر حاکمیتی ثبت سند نیست. اعطای سهمی از قدرت حاکمیت و نظارت همیشگی و همه جایی بر سردفتری بی دلیل نیست.دراجرای مشارکتی بیم محو این اقتدار با حجاب شخصیت حقوقی و ایجاد نگرش منفی نسبت به این بخش می رود: می توان با بهره گیری از آورده های حقوق تطبیقی و سازماندهی صحیح اجرای مشارکتی ارائه طریق نمود. تجربه اجرای مشارکتی سردفتری فرانسه نشان می دهد ساختارها شکسته نمیشوند بلکه قالبها تغییر می کنند. در این شرایط، قانونگذار برای سازماندهی اجرای مشارکتی، با توجه به حضور سردفتر شریک، امر حاکمیتی ثبت سند و استمرار آن را حفظ و با اطمینان از وجود شخصیت حقوقی آن را تقویت می کند. از یک سو، انتظام و انضباط، موافقت و انتصاب،انتقال و انفصال، زیر ذره بین حاکمیت انجام می شوند. از سوی دیگر، با وجود شخصیت حقوقی و پیوند ایجاد شده میان شرکا در نبود یک یا چند شریک، فعالیت شرکت با کفالت سایر شرکا ادامه می یابد، مجازات انتظامی شرکت امکانپذیر و موارد رد یک شریک به دیگری گسترش می یابد. در این شرایط کافی است تا اسباب انحلال کاهش یابد و اثر قهقرایی بطلان از بین برود تا پازل استمرار امر حاکمیتی ثبت سند تکمیل و جلوه هایی از حاکمیت شایسته در دفترخانه متجلی شود.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_102107_b09907ac1e7a25f2f401fff6911d0cff.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07722510020230220Sovereignty as Monarchy; An instance in the place of the concept
"The idea of national sovereignty from the initial encounters to its transformation in the legal treatises of the Constitutional Revolution"حاکمیّت به منزله ی سلطنت؛ مصداقی در جایگاه مفهوم «اندیشه ی حاکمیّت ملی از مواجهاتِ آغازین تا استحاله ی آن در رسالاتِ حقوقی عصر مشروطه»35338310333510.52547/jlr.2023.230138.2424FAکاوه پولادی0000-0001-6181-7928Journal Article20220407National sovereignty is one of the fundamental concepts in modern legal-political thought. The Introduction of this concept into the Iranian intellectual atmosphere became the intersection of an extraordinary conflict between tradition and modernity. By considering this, the present paper has analyzed the problem how it has been the initial encounters with the concept of national sovereignty in the legal treatises (Rasael) of the Constitutional Revolution, and scrutinized its transformation concerning modern juridical-political thought. Aimed to achieve this goal, we tried to describe and analyze legal treatises, specifically the constitutional law treaties on national sovereignty in that era. The theme of national sovereignty was proposed in the pre-constitutional intellectual space (Mirza Malkom Khan, Mostashar al-Dowleh) and then appeared in post-constitutional legal treatises in the form of the national monarchy (Saltanat-e Melli) and became the standard conception.The concept of sovereignty was first realized under the influence of Jean Bodin's thought in the works of Zoka-ol-Molk (Mohammad Ali Foroughi) and Manṣur-al-Salṭana (Mostafa Adl); thus the instance of sovereignty was used instead of its concept. Then, in Rousseau's intellectual horizon, this concept became more profound. The conflict between monarchy and national sovereignty was revealed in the treatises of Ebrahim Khan-e Oveisi and Mir Emad-e Naghibzadeh. Finally, among the treaties, in terms of methodology, it is possible to identify a theoretical trend that, benefiting from the universal, is preoccupied with the local and aims to explain it.حاکمیّت ملی در شمار مفاهیمِ بنیادین در اندیشهی حقوقی ـ سیاسی جدید است. طرح این مفهوم در ایران، تلاقیِ نزاعی عظیم میانِ سنّت و تجدّد را به همراه داشت. بدین آیین، تتبع پیشرو چگونگی مواجهات آغازین با مفهومِ حاکمیّت ملی در رسالات حقوقی عصر مشروطه و استحالهی آن را در نسبت با اندیشهی حقوقی ـ سیاسی جدید مورد مداقه قرار داده است. نوشتار، جهتِ محقق نمودن این مهم از اسلوبِ توصیف و تحلیلِ مکتوبات حقوقی و بالاخص حقوق اساسی پیرامونِ حاکمیّت ملی در عصر مذکور بهره برده است. به لحاظ کاربست واژگانی، در فضای پیشامشروطه، مفهومِ مطروحه صرفاً مضموناش مطرح گردید (ملکمخان، مستشارالدوله). سپس در رسالاتِ حقوقی پسامشروطه در قامتِ واژهی سلطنت ملی به درآمده و متداول گشت. مفهومِ اخیر در نسبت با اندیشهی سیاسی جدید، نخست در مدارِ اندیشهی ژان بُدن قرار داشت که این مهم در رسالاتِ ذکاءالملک (محمدعلی فروغی) و منصورالسلطنه (میرزا مصطفیخان) جلوهگر گردید. از حیث درک و برگردان واژه، در این مکتوبات، مصداق حاکمیّت (سلطنت) به جای خودِ مفهوم در نظر گرفته شد. در ادامهی مسیر، در افقِ فکری روسو، مفهومِ سلطنت ملی ژرفای بیشتری یافت و بر پایهی فهمی چنین، به تعارض میانِ سلطنت و حاکمیّت ملی در آثار میرزا ابراهیمخان اویسی و به ویژه میرعماد نقیبزاده روشنایی افکنده شد. النهایه، ، در میان مکتوبات، از حیثِ روششناسی، میتوان رگهی نظری را شناسایی نمود که با بهرهمندی از امر جهانشمول، دلمشغولِ امر محلی است و به تبیین آن عنایت دارد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_103335_fbc5e3fe316c8cc858796314b2cfc981.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07722510020230220correctional sentencing based on the education of convictsشاخص های تعیین کیفرهای اصلاح مدار با محوریت آموزش محکومان38541010153410.29252/jlr.2021.222327.1929FAرضا خانمیرزاییدانشجوی دکترای حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) اصفهان ایران .مسعود حیدریدانشیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده علوم انسانی و حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران0000-0002-8848-4120محمود اشرافیاستادیار دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) اصفهان ایران .orcid 0000-0001-56علی یوسف زادهاستادیار دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) اصفهان ایران .Journal Article20210607The main axis affecting the reduction of crimes and targeting the determination and execution of punishment is paying attention to the education of individuals, which can guarantee the realization of the rehabilitation of convicts, bind the criminal justice system to criminal studies and make criminal institutions more effective. In the present article, through field study and its combination with theoretical studies, an attempt has been made to provide a proposed model for determining the indicators affecting the correction and rehabilitation of convicts to imprisonment or social punishments in the form of training courses from the perspective of related institutions. Punish. Given the need to reduce recidivism and achieve the goals of sentencing convicts to punishment, the fundamental question is what is the status of implementation of education-oriented rules governing sentencing and what indicators can restore the position of correction and treatment of education? The statistical population of the study consists of two spectrums of 80 experts and 100 convicts. The collection of library information was in the form of receipt and field, the data collection tool was a researcher-made questionnaire, and consisted of several indicators, data analysis was performed using SPSS software version 19 and the reliability of the research was Cronbach's alpha was confirmed above. They are also considered as systematization of punishment.اساسی ترین محور موثر بر کاهش جرایم و هدفمندسازی تعیین و اجرای کیفر، توجه به آموزش اشخاص است که می تواند در ضمن تضمین تحقق بازپروری محکومین، نظام عدالت کیفری را مقید به مطالعات کیفرشناختی نموده و نهادهای کیفری را موثر سازد. در مقاله حاضر تلاش شده از طریق مطالعه میدانی و تلفیق آن با مطالعات نظری، نسبت به ارائه الگوی پیشنهادی جهت تعیین شاخص-های موثر بر اصلاح و بازپروری محکومان به کیفر حبس یا کیفرهای اجتماعی در قالب دوره-های آموزشی از دیدگاه نهادهای مرتبط با تعیین مجازات برآید. نظر به لزوم کاهش تکرار جرم و تحقق اهداف بازپروی محکومان به کیفر، این سوال اساسی مطرح است که وضعیت پیاده سازی قواعد آموزش مدار حاکم بر تعیین کیفر چگونه است و چه شاخص هایی می تواند جایگاه اصلاح و درمان میتنی بر آموزش را احیا کند؟ جامعه آماری پژوهش از دو طیف 80 نفر خبرگان و 100 نفر از محکومین تشکیل شده . جمع آوری اطلاعات کتابخانهای در قالب فیش برداری و میدانی بود، ابزار گردآوری اطلاعات بصورت پرسشنامه محقق ساخته است، و از چندین شاخص تشکیل شده، تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار spss نسخه نوزدهم انجام و پایایی پژوهش از طریق آلفای کرونباخ بالا تایید شد.مولفه های چون اولویت گذاری آموزشی نسبت به زندانیان، استعدادیابی و نیاز سنجی الگوی آموزشی، بستر فراگیری دوره آموزشی، تغییر رفتار مجرمان و کیفیت محتوای الگوی آموزشی از جمله تدابیر موثر جهت احیای جایگاه آموزش زندانیان و ارتقای اصلاح محکومان و همچنین نظام مند سازی تعیین کیفر قلمداد می شوند.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_101534_ff6cc73ded80ef96b5bd817f799ff81f.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07722510020230220The pre trial investigation model of without barrier in Iran, comparison with the judicial supercision of pre trial chamber of ICCمدل بدون مانع تحقیقات مقدماتی در ایران، بررسی تطبیقی با نظارت قضایی شعبه پیشدادرسی در دیوان کیفری بینالمللی41143410240410.29252/jlr.2022.222240.1925FAایمان یوسفیدکتری حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران - استاد مدعو دانشگاه شیرازسعید یوسفیدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه شیرازJournal Article20210608There are two structural models of criminal procedure in different countries; with and without barrier models. In with barrier model, the pre-trial investigator (prosecutor or investigation judge) has no authority to take legal action that conflicts with the right to privacy or the right to liberty and these actions are in the hands of another independent and neutral judicial authority who has not been engaged in Investigation and gathering evidence related to the crime. In this model, if the prosecutor or investigator deems it necessary to detain or enter someone's privacy, he or she, as an applicant, submits his or her application to the supervising judge. On the contrary , in the model without barrier, the investigation judge or prosecutor makes independent decisions in these cases, and, of course, the possibility of challenge against their decisions is not an example of judicial supervision. In International Criminal Court, the prosecutor is under the judicial supervision of pre-trial chamber, and detention or entering the privacy of individuals will be issued at the request of the prosecutor by this chamber. For this reason, this Court has based on the model with barrier. in Iran's criminal procedure, there has never been an impartial supervisor judge in the pre-trial investigation stage. This approach is far from fair trial standards, and using the International Criminal Court's trial model will be helpful in resolving the defects of Iranian crimainl procedure.در کشورهای مختلف دو مدل دادرسی کیفری، جاری است؛ مدل دادرسی بامانع و مدل بدون مانع. در مدل بامانع، مقام متصدی مرحله تحقیقات (دادستان یا بازیرس) اختیاری در انجام اقدامات قضایی که با حق حریم خصوصی و یا حق آزادی در تعارض است، نداشته و این اقدامات در اختیار مقام قضایی بیطرف دیگری است که خود در انجام تحقیقات و جمعآوری دلایل مرتبط با جرم دخالتی نداشته است. در این مدل، اگر دادستان یا بازپرس، بازداشت یا ورود به حریم خصوصی کسی را لازم بداند، در قامت یک متقاضی، تقاضای خود را نزد قاضی ناظر طرح میکند. در حالی که در مدل بیمانع، بازپرس یا دادستان، در ارتباط با این موارد، مستقلانه تصمیمگیری مینمایند و البته قابلیت اعتراض بعدی به تصمیمات بازپرس یا دادستان، از مصادیق نظارت قضایی به حساب نمیآید. در دیوان کیفری بینالملی، دادستان، تحت نظارت قضایی نهادی به نام شعبه پیشدادرسی قرار داشته و مجوز لازم برای بازداشت یا ورود به حریم خصوصی به تقاضای دادستان و تایید این مرجع صادر خواهد شد. به همین جهت، دیوان برخوردار از مدل بامانع میباشد. در حالی که در ایران، همواره مدل بیمانع، حاکم بوده و هیچگاه یک قاضی ناظر بیطرف در مرحله تحقیقات، حضور نداشته است. سپردن همزمان تحقیق و قضاوت راجع به آزادی و حریم خصوصی به بازپرس یا دادستان، به دور از موازین دادرسی منصفانه بوده و بهره بردن از مدل دادرسی دیوان کمکی شایان به رفع ایرادات وارد بر دادرسی ایرانی خواهد کرد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_102404_e02ad2530ec2cea4d8af73a6315176f2.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07722510020230220تبیین تئوریک پاسخ به جرائم حکومتی در پرتو مولفههای حکمرانی مطلوبتبیین تئوریک پاسخ به جرائم حکومتی در پرتو مولفههای حکمرانی مطلوب43546110166510.29252/jlr.2021.223723.1995FAنبی اله غلامیگروه حقوق جزا، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20210915بهرغم تنوع ادبیات جرمشناختی در قلمرو جرم حکومتی، مفهوم «پاسخدهی» به این جرائم کمتر مورد توجه واقع شده است. از مهمترین رویکردهای مفهومیِ موجود در این زمینه میتوان به رویکرد پنج عاملی کامفورت، رویکرد کنترل نهادهای جرمزایِ حکومت، رویکرد شش عاملی گرابوسکی و رویکرد جامعۀ مدنی روث و فردریکس اشاره کرد. غالبِ این رویکردها به دلایلی نظیر انتزاعی بودن، فقدان کارکرد عینی، تمرکز عمده به اشخاص و مقامات حکومتی- به جای تمرکز بر حکومت به عنوان یک کل- ضعف تئوریک و عدم امکان سنجشِ نتایج و دستاوردها، در عمل نتوانستهاند رویکرد نظاممندی را در خصوص کنترل و پاسخدهی به جرم حکومتی ارائه دهند. در این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای، ضمن نقد و بررسی هر یک از این رویکردها، سعی شده است تا الگوی مطلوب برای پاسخدهی به این نوع جرایم ارائه شود. در نهایت چنین نتیجهگیری شده است که الگوی حکمرانی مطلوب با کاربست مولفههای مندرج در آن نظیر شفافیت، حکومت قانون، مسئولیتپذیری، پاسخخواهی و مطالبهگری، از شاخصههای یک الگوی موثر و کارآمد برخوردار بوده و پیش نیازِ لازم برای پاسخ دهی به جرایم حکومتی است.بهرغم تنوع ادبیات جرمشناختی در قلمرو جرم حکومتی، مفهوم «پاسخدهی» به این جرائم کمتر مورد توجه واقع شده است. از مهمترین رویکردهای مفهومیِ موجود در این زمینه میتوان به رویکرد پنج عاملی کامفورت، رویکرد کنترل نهادهای جرمزایِ حکومت، رویکرد شش عاملی گرابوسکی و رویکرد جامعۀ مدنی روث و فردریکس اشاره کرد. غالبِ این رویکردها به دلایلی نظیر انتزاعی بودن، فقدان کارکرد عینی، تمرکز عمده به اشخاص و مقامات حکومتی- به جای تمرکز بر حکومت به عنوان یک کل- ضعف تئوریک و عدم امکان سنجشِ نتایج و دستاوردها، در عمل نتوانستهاند رویکرد نظاممندی را در خصوص کنترل و پاسخدهی به جرم حکومتی ارائه دهند. در این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای، ضمن نقد و بررسی هر یک از این رویکردها، سعی شده است تا الگوی مطلوب برای پاسخدهی به این نوع جرایم ارائه شود. در نهایت چنین نتیجهگیری شده است که الگوی حکمرانی مطلوب با کاربست مولفههای مندرج در آن نظیر شفافیت، حکومت قانون، مسئولیتپذیری، پاسخخواهی و مطالبهگری، از شاخصههای یک الگوی موثر و کارآمد برخوردار بوده و پیش نیازِ لازم برای پاسخ دهی به جرایم حکومتی است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_101665_b32e37ab7cf4a1a74be49c91eb4196bb.pdf