دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772187220160220 Tabatabei Yazdi’d theories in topic of GauaranteeSeyyed Mustafa MOHAGHEGH DAMAD(Persian text, P.P 11-34)نوآوری های سید محمد کاظم طباطبایی یزدی در ضمان عقدی 1113456528FAسید مصطفی محقق داماددانشگاه شهید بهشتی0000-0002-0981-6271Journal Article19700101In this series of articles, we have undertaken to report on currentdevelopments in the thinking of Shi’e Ijtihads, in particular inthe area of contemporary civil issues and, especially,transactions. The flow of this discussion started from MullahMohammad-Kazem Khorasani and, in previous articles in thisseries, we have dealt with the innovations of SeyyedMohammad-Kazem Tabatabaei Yazdi with regard to the topic ofagency. In this article, we will address a number of cases relatingto contractual guarantees, an approach that is regarded bySeyyed Mohammad-Kazem Tabatabaei Yazdi as expressing newand modern theories which are regarded as opposite to theformer tradition.Keywords: Contractual guarantee, Solidarity (liabilitypartnership), Debt transfer, Obligation partnership, Promiseguarantee, Propriety guarantee.چکیدهدر این سلسله مقالات بر آ ن هستیم تا تحولات انجام شده در اجتهادات شیعی در بخش مباحث حقوقی طی قرن معاصر را گزارش نماییم. جریان مذکور را از ملامحمد کاظم خراسانی آغاز کردیم و در شمار ههای قبل به نوآور یهای سید محمد کاظم طباطبایی یزدی پرداختیم و مبحث وکالت را از نظر گذراندیم. آنچه در این مقاله از نظر میگذرد، صرفاً مواردی است که در مبحث ضمان عقدی، توسط سید طباطبایی برخلاف مشهو ر فقیهان به عنوان نظری بدیع بیان گردیده و لذا به نوعی سنت شکنی شده است.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772187220160220The Principles and Structure of the New Iranian PetroleumContracts (IPC) ModelHamid Reza NIKHBAKHTSeyed HASSAN MOUSAVI(Persian text, P.P 35-69)اصول و ساختار الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران356956529FAحمیدرضا نیکبختدانشگاه شهید بهشتیسید حسن موسویدانشگاه شهید بهشتیJournal Article19700101Now that approximately 20 years have passed from the date of signing thefirst buy-back contract, many developments and critical events haveoccurred in international political and economic arenas, and also in terms ofindustrial conditions, which should have been taken into consideration inoutlining any new arrangements for the restoration of relations between theNational Iranian Oil Company (NIOC) and international oil companies. Withregard to the above, an Act setting out the Tasks and Responsibilities ofPetroleum Ministry was approved in 2012. In Article 3 (3) (t) of this Act, theMinistry of Petroleum is explicitly authorized to "design new contractmodels" while Article 7 of the same Act stipulates that: "the generalprinciples of oil contracts are to be approved by the Board of Ministers".Supported by these legal authorizations, the Oil Contract RestructuringCommittee was formed by the Minister of Petroleum on 21 September 2013.This Committee introduced the general principles of the new IranianPetroleum Contract (IPC) model which was approved by the Board ofMinisters on 2 November 2015. The model mainly focuses on: increasingcrude oil and natural gas production capacity, especially in common fields;integrated implementation of exploration, appraisal, development,production and EOR/IOR projects for the lifecycle of the fields; fundraisingand up-to-date technology transfer with the presence of both Iranian firmsand foreign investors; and win-win investment with balanced risk andreward situation. In this article the structure of the new Iranian PetroleumContract (IPC) and the principles governing the model shall be reviewedwith an analytical approach.Keywords:Iranian Petroleum Contract (IPC) model, Ministry of Petroleum (Iran), Jointprojects, Inward investmentچکیدهپس از گذشت بیش از بیست سال از امضای اولین قراردادها در بخش بالادستی نفت و گاز (قراردادهای نفتی) به طریق بیع متقابل و با آشکار شدن ضرور تهای مربوط به بازنگری در الگوی قراردادی مورد استفاده د ر ای ن بخش، تغییراتی در رویکردها و سیاستگذار یهای کلان کشور در حوزه نفت و گاز ایجاد شد و در نهایت وزارت نفت به موجب مجوزهای قانونی، کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران را تشکیل و نسبت به تجدید نظر در اصول این قراردادها و ارائه الگوی جدید اقدام نمود. شر ایط یا اصو ل عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای جدید نفتی ایران به تصویب هیئت وزیران رسید و به وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران ابلاغ شد. از جمله اهداف11 /08/ 1394در تاریخ الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران، افزایش بهینه ظرفی تهای تولید نفت و گاز طبیعی به ویژ ه در میادی ن مشترک، اجرا ی طر ح ها ی اکتشاف ، توصیف ، توسعه و تولید و به ر هبرداری به صورت یکپارچه و برای طول عمر میدان، تشوی ق و حمای ت از جذ ب و هدایت سرمایه های داخلی و خارجی به منظور توسعه میدان های هیدروکربوری کشور با درجات مختلف خطرپذیری، فراهم نمودن زمینه انتقال دانش و فناوری روز در صنعت نفت ذکر شده است. در صورت تحقق این اهداف، م یتوان امیدوار بود، قراردادها ی آتی که بر مبنای این الگوی جدید طراحی خواهند شد، بستر مناسب تری را جهت تعامل میان کنشگران اصلی صنعت بی نالمللی نفت در ایران فراهم نمایند. مقاله حاضر اصول حاکم بر این الگوی قراردادی و عناوین ساختاری آن را بررسی و تحلیل می نماید.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56529_c9944f916f7b3b10ad3142114f0644a8.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07721872201602201چرایی و چگونگی تعیین قانون حاکم بر مسئولیت مدنی719556530FAمحمد جواد شریعت باقریرئیس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداریJournal Article19700101The Iranian civil code contains different conflict of law rules forpersonal status, contracts, property and the form of documents, but itdoes not contain any rule for non-contractual obligations, or civilresponsibilities. Does this silence means that civil responsibilities donot need to have any rule governing conflict? And then, should thecourts apply the Iranian law in these cases or should they apply theprinciple of territoriality according to the conflict of laws rule? Thepurpose of the present article is to demonstrate that such approaches are notcorrect and we do have any particular rule of conflict that is applicable for civilresponsibility. Hence, it is the task of doctrine and jurisprudence to identify theappropriate rule. A study of various approaches taken by different legalsystems illustrates that they generally apply the lex loci delicti while, morerecently, the freedom of choice of the parties to dispute has been accepted byEuropean Parliament. We share this approach and believe that the rule of thelex loci delicti is the best solution if the parties of dispute have not reachedan agreement on the law applicable to cases relating to civilresponsibility.Keywords: Applicable law, non-contractual obligations, Civilresponsibility, Rome Regulation II.چکیدهقانون مدنی، با وجود تعیین قاعده حل تعارض برای دست ههای احوال شخصی، قراردادها، اموال و شکل اسناد، در مورد مسئولیتهای بدون قرارداد سکوت کرده است. آیا از اینسکوت باید نتیجه گرفت که مسئولیتهای بدون قرارداد نیاز به قاعده حل تعارض قوانین نداشته و بنابراین دادگاه در مورد دعاوی مسئولیت مدنی، چه عنصر خارجی داشته باشندچه نداشته باشند، باید قانون ایران را اعمال کند؟ یا اینکه قاعده حل تعارض وجود دارد و آن همان اصل سرزمینی بودن قوانین است؟ یعنی دادگاه ایران، اصل مزبور را قاعده حلتعارض قوانین تلقی م یکند و قانون ایران را در مورد مسئولیت مدنی اعمال میکند؟ در مقاله حاضر تلاش شده تا نشان داده شود که هی چیک از این دو برداشت درست باید قاعده حل ،« دست ههای ارتباط » نیست و مسئولیتهای بدون قرارداد همچون سایرتعارض داشته باشد و در سکوت قانو نگذار، رویه قضایی و دکترین میتواند و باید این نقیصه را بر طرف کند. این مسئله چرایی تعیین قانون حاکم بر مسئولیت مدنی است.اما در مورد چگونگی تعیین قانون حاکم بر مسئولیت مدنی، با وجود اینکه نظام ای شناخته شده حقوقی در طی دورانهای طولانی، قانون محل وقوع عمل زیا نبار را حاکم بر مسئولیت مدنی شناختهاند، اما اخیرا به نقش حاکمیت اراده در تعیین قانون حاکم توجه ویژه مبذول شده و حق نیز همین است. در عین حال، در فقدان تو افق طرفین، قانون محل وقوع، همچنان بهترین راه حلها است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56530_3ccffaf19a873c259984f3c05f383d3b.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07721872201602201بررسی ماهیت آثار سینمایی9711256531FAسعید حبیبادانشگاه تهرانJournal Article19700101One of the most important and significant novel intellectual properties in theliterary and artistic field are cinematographic works which are a mixture ofintellectual and financial assets. This bundle of intellectual properties has adifferent aspect in comparison to other intellectual properties since theyrequire a great deal of time and cost and many people participate in theprocess of their production. That is why such works ought to be investigatedproperly. In this article, at first the concept of these properties, and then theirentity with regard to their protective form have been investigated.Cinematic works, Joint works, Collective works, Producers, National law.یکی از مه مترین و اثرگذارترین اموال فکری نوین در حوزه مالکیت ادبی و هنری، آثارسینمایی هستند که در عین تجمیع مجموع های از خلاقی تها، مخلوطی از سرمای ههایفکری و مالی م یباشند. این دسته از اموال فکری، به علت نیاز به سرمایه مالی و وقتفراوان و همچنین وجود افراد و ابداعات متعدد در فرایند تولید، وجه های متمایز از سایرآثار فکری دارند و لذا به این جهت باید جداگانه مورد تحلیل واقع شوند. در این مقاله،ضمن بررسی مفهوم این دسته آثار، ماهیت آنها از حیث قالب شکلی و نوع حمایت از آنهامورد بررسی قرار خواهد گرفتhttps://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56531_a5f9d992eb54c47e39100631872d8b75.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07721872201602201مسئولیت بین المللی دولت عربستان سعودی برای واقعه منای سال 139411314556532FAمحسن عبدالهیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article19700101ازدحام صبحگاه روز دوم مهر ماه 1394 منا به کشته شدن حداقل 2070 حاجی از 27 کشور از جمله 464 زائر ایرانی متنهی شد. بررسی وقایع موجود این حادثه نشان میدهد که این حادثه به دلیل سوء مدیریت مقامات عربستان سعودی در برگزاری مناسک حجرخ داده است. لذا این پرسش مطرح میشود که آیا دولت عربستان سعودی با نقض تعهدات بین المللی خود برای جبران خسارات ناشی از حادثه منا دارای مسئولیت حقوقی است. مقاله با بهر هگیری متدولوژی فرضی و مشروط و با شناسایی تعهدات مرتبط باحادثه مزبور به دنبال اثبات این فرضیه است که مقامات مسئول برگزاری مناسک حج مرتکب نقض تعهدات بینالمللی شدهاند که به دولت عربستان سعودی قابل انتساب است؛ تعهداتی نظیر حق حیات، حق بر برخوردای از بهداش ت و خدمات درمانی، عدمتبعیض، و اطلاع و دسترسی کنسولی. مطابق یافتههای این مقاله دولت ایران میتواند و باید رسما به مسئولیت دولت عربستان سعودی استناد کند هرچند که مسئله استناد به مسئولیت با مسئله اجرای آن در واقعیت جامعه بینالمللی متفاوت استhttps://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56532_00e74fb7dde8ba425735fc9571ad1ffe.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772187220160220ماده 214 قانون برنامه پنج ساله پنجم اکتفا نمود؛ به علاوه کارآمدی قانون نیز منوط به رعایت اصولی است که در بالا به آنها اشاره گردید.مشارکت عمومی خصوصی در حقوق ایران؛ چالش ها و بایسته ها14717656533FAمحمد رضا ویژهدانشگاه علامه طباطباییپرویز رحمتیدانشگاه علامه طباطباییJournal Article19700101In both developed and developing countries, in order to enhance socialwelfare and the development of their infrastructure the efficient mechanismof public-private partnerships is employed. Operating a public-privatepartnership requires an appropriate legal basis and, in order to do so, twoimportant and fundamental questions need to be answered: First, what is thelegal status of Iran towards public-private partnerships? Next, what arethe appropriate legal principles governing the regulation of private publicpartnerships? At first glance it seems that, in all the rules developed after theIslamic Revolution, it has sometimes been noted either wholly or partiallythat they could not be sufficient. In addition it can be said that the mereexistence of a special law, is not sufficient alone and the efficiency of therule depends on principles such as fairness, transparency, consistency,predictability, a firm legal framework and a clear policy for the privatesector. Studying the legal status of Iran towards public-private partnershipsand the principles governing these has led to the conclusion that, at somepoints after the Revolution, this subject matter was considered either whollyor partially as unsatisfactory and we cannot be content Article 214 (b) of theFifth Five-Year alone. In addition, the effectiveness of the law is subject tothe aforementioned principles.Keywords:Public-private partnerships, Infrastructure development, Public sector,Private sector.کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، به منظور افزایش رفاه اجتم اعی و توسعه زیر ساختهای خود از مکانیزم کارآمد مشارکت عمومی خصوصی استفاده مینمایند. عملیاتی کردن مشارکت عمومی خصوصی، نیازمند بسترهای قانونی مناسب است. بنابراین باید بهدو سؤال مهم و بنیادین پاسخ داده شود: وضعیت حقوقی ایران نسبت به مشارکت عمومی خصوصی تا چه انداز های است؟ اصول قانون مناسب حاکم بر مقررا ت گذاری مشارکت عمومی خصوصی کدامند؟ آنچه در بادی امر به نظر میرسد این است که در تمام قوانین بعد از انقلاب، در مقاطعی این موضوع کلا یا به صورت جزئی لحاظ شدهاست که نم یتواند کافی باشد؛ ب هعلاوه م یتوان گفت صرف وجود یک قانون خاص نیز کافی نبوده و کارآمدی قانون در گرو اص ولی مانند انصاف، شفافیت، ثبات، قابلیت پیش بینی، چهارچوب حقوقی مستحکم و سیاست روشن برای بخش خصوصی می باشد.مطالعه وضعیت حقوقی ایران نسبت به مشارکت عمومی خصوصی و اصول حاکم بر مشارکت عمومی خصوصی به این نتیجه منتهی گردید که پس از انقلاب در مقاطعی، به « ب» طور کلی یا جزئی، به این موضوع توجه گردیده که کافی نبوده و نمیتوان به بند https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56533_1bc65646e9ee8157447eff70a47c3d1c.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07721872201602201مسئولیت مدنی کارگر در مقابل کارفرما17720056534FAحسن بادینیدانشگاه تهران0002-4851-1212-7532حسین داوودی بیرقدانشگاه تهرانJournal Article19700101Liability in labour relations between an employer and employee, such asother legal issues, is important. Work injuries are unavoidable and, now, inaccordance with Iranian liability law the burden of that liability on theemployer or employee is ineluctable. In this way, special rules, aphilosophical basis and general rules clarify the outcome. In Iranian law, inspite of a heavy liability of the employer in front of an employee, withregard to existing laws on this ground, liability of any employee exists and,on the basis of general rules, the employee is still held liable. As for thequality of this relationship, in spite of general rules a special liability alsoaccrues for the employee. Employees are obliged to undertake the duties oftheir job and have responsibility with regard to some other subject matterssuch as, in particular, strike ac. With regard to work accidents, the liability ofemployee is involved and can be imagined under various conditions.چکیدهمسئولیت در روابط کارگر و کارفرما ب ه مانند همه روابط حقوقی مسئله مهمی است. وقوع حوادث محیط کار چاره ناپذیر است و در حال حاضر با توجه به نظام مسئولیت مدنی کشور ایران، بار مسئولیت بر کارگر یا کارفرما اجتنا بناپذیر، در این راه، نصوص قانونی خاص ،مبانی فلسفی و قواعد عمومی مسئولیت، روشن کننده نتیجه خواهد بود. در نظام حقوقی ایران عل یرغم مسئولیت سنگینی که کارفرما در برابر کارگر دارد، مسئولیت کارگردر این رابطه از بین نمیرود. هرچند اثبات آن در سایه مسئولیت سنگین کارفرما سخت میگردد، کارگر هنوز بر اساس قواعد عمومی م یتواند مسئول قرار گیرد. با توجه به ویژگیهای این رابطه مسئولیت های خاص نیز در کنار چهره خاص قواعد عمومی برایکارگر ایجاد می شود، از یک طرف کارگر نسبت به انجام وظیفه شغلی خود متعهد است و برخی از مسائل این تعهد از جمله اعتصاب کارگران در نوع خود خاص است، همچنین با توجه به حوادث ناشی از کار مسئولیت کارگر در این زمینه نیز مورد بحث است و م یتوانددر حال تهای مختلف تصور گردد. در اکثر کارهای علمی در زمینه مسئولیت مدنی در روابط کار، همیشه تأکید بر مسئولیت مدنی کافرما بوده است و به نوعی مسئولیت کارگر همیشه در بوته ابهام قرار داشته است. این مقاله سعی در روشن نمودن موضوع مسئولیت کارگر در برابر کارفرما دارد و از روش توصیفی تحلیلی در این راه سود برده استhttps://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56534_5605ef9a3742544931a73d7a96e42700.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07721872201602201تحلیلی حقوقی بر نقش و جایگاه رسان هها در انتخابات20123256535FAاسدالله یاوریدانشگاه شهید بهشتیJournal Article19700101Aujourd'hui, les médias, comme l'un des éléments cruciaux dans le processusélectoral et ses résultats, ont consolidés leur position. Malgré des effetspositifs de la présence des médias dans l’espace électoral (notammentcomme un instrument pour les partis et les candidats afin de se faireconnaitre dans la campagne électorale) la présence inconditionnelle et nonengagés des médias pourrait aussi avoir des effets destructifs. Enconséquence, il semble indispensable d’avoir un système juridique pourencadrer leurs activités et déterminer ses limites, lesquelles devraient quandmême être exceptionnelles et minimales ayant des critères objectifs face auxprincipes de la liberté d’expression et d’information, et de la transparence.Le système juridique régissant les médias dans les activités électorales enfonction du type et de la portée et la gamme des médias et les élections, ainsique les différences entre les pays, avec une diversité considérable. Toutefois,le respect de l'obligation des médias pour informer, éduquer et d'introduirede la campagne électorale des partis et des candidats dans un environnementsain, transparent, juste et équitable dans un cadre juridique se heurte encore àde nombreux défis ; et les lois et règlements concernés ont jusqu'ici échoué àremplir cette importante tache, ce qui bien sûr confirme la nécessité d'unecoopération volontaire des médias afin de remplir leurs devoirs parintermédiaire de règles du soft law dans le cadre de la self-régulation à côtédu cadre juridique classique issu du hard law lequel intervient de manièreامروزه رسان هها ب هعنوان یکی از عناصر بسیار تعیی نکننده در جریان انتخابات و نتایج آن جایگاه خود را تثبیت نمود هاند. ب هرغم کارکردهای مثبت رسان هها در حیات فرد و جامعه، و به ویژه در عرص ههای سیاسی، مانند انتخابات، نظارت بر دولت و پاسخگو بودن آن، حضور و فعالیت بی قید و شرط و غیر متعهدانه رسانه ها میتواند اثرات نامطلوبی نیز به همراه داشته باشد. بر همین اساس، وجود یک نظام حقوقی که چارچوب فعالیت و محدودیتهای آن راتعیین نماید، ضروری به نظر م یرسد. البته، این چارچوب و محدودی تها نباید اصول آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات و شفافیت را خدشه دار نماید؛ امری که به نوبه خود مستلزم پیش بینی محدودی تهای ضروری و حداقلی و تفسیر مضیق آنها است. نظام حقوقی حاکمبر فعالیت رسان هها در عرصه انتخابات با توجه به نوع و حوزه و گستره رسانهها و نوع انتخابات و همچنین تفاو تهای جوامع، دارای تنوع و تکثر قابل توجهی است. با وجود این، تعهد رسانهها به اطلاع رسانی، آموزش و معرفی و تبلیغات انتخاباتی احزاب و کاندیداها دریک فضای سالم، شفاف، برابر و منصفانه هنوز با چال شهای بسیاری مواجه بوده، و قوانین و مقررات مربوط تاکنون نتوانست هاند این مهم را محقق نمایند؛ امری که البته مؤید ضرورت همکاری و فعالیت داوطلبانه رسان هها (خود تنظیمی) از طریق پایبندی به حقوق نرم در راستای تحقق این مهم در کنار چارچوب حقوقی مزبور استhttps://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56535_75591cd2e6f0fab11525fe1a5ca56653.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07721872201602201حقوقی سازی یافته های جرم شناسانه درکتاب اول قانون مجازات اسلامی 139223325956536FAامیرحسن نیازپوردانشگاه شهید بهشتی0000-0001-7305-6484Journal Article19700101Criminology has always had an impact on criminal law. As aconsequence, some strategies and methods for the control ofcriminality have evolved on the basis of the theories and findings ofthis field. Probation, delay in sentencing, conditional discharge andthe individual tailoring of criminal justice responses are someexamples of the topics resulting from such impacts. In this way,certain criminological theories and findings enter penal legislation,and this can be regarded as the normalization of criminologicalfindings. In Iranian criminal law, these findings are recognized in theprocess of approval of the Iranian Penal Code. The first Book of theIslamic Penal Code of 1392 is the main statute within Iranian criminalpolicy that has recognized these findings. In this article, thelegalization of theoretical and practical criminological findings isstudied. جرمشناسی همواره بر حقوق کیفری تأثیرگذار بوده است. چنا نکه شماری از راهبردها و شیوه های پاسخ دهی به بزهکاری در اثر نظریه ها و آموزه های آن شکل گرفته و یا متحول شده اند. تعلیق اجرای کیفر، تعویق صدور حکم کیفری، آ زادی مشروط و ب هطور کلی رو شهای فردی سازی پاس خهای عدالت کیفری از جمله شاخ صترین این تأثیرگذاریها بشمار میروند. به این ترتیب،شماری از آموز ههای جر مشناسانه به شکلهای مختلف به هنجارمند شدن » عرصه قانو نگذاری کیفری راه یافت هاند، به گون های که م یتوان از سخن گفت.بنابراین،آموز ههای جر مشناسانه از حالت نظری صرف « یافت ههای جر مشناسانه خارج شده وبه صورت یک سا ز وکار و نهاد حقوقی و در واقع قاعده حقوقی درآمده اند.در پهنه حقوق کیفری ایران توجه به یافت ههای جر مشناسانه در فرایند تدوین مقررات کیفری تازه تصویب شده جد یتر از گذشته شده است. در این میان، کتاب اول قانون مجازات اسلامی 1392 از اصلی ترین مصوبه های قانو نگذار در این عرصه است که شماری از آموزه های نظری و کاربردی این شاخه را به رسمیت شناخت ه است تا به این واسطه تحلیلهای جرمشناسانه درفرایند پاسخ دهی به جرم هم بکار آید.در این نوشتار،برای تبیین رویکرد مقنن، حقوق یسازی یافت ههای جر مشناسی نظری (الف) و جرمشناسی کاربردی (ب) در کتاب اول قانون مجازات اسلامی 1392 بررسی میشوندhttps://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56536_fb3ca10e64a114e66e14ee3e750e43a1.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07721872201602201امکان شناسایی غیرمنطقی بودن اعمال اداری به عنوان موجبات نظارت قضایی در نظام حقوقی ایران26128356537FAمرتضی نجابت خواهدانشگاه مازندرانJournal Article19700101In the Iranian legal system, illegality, opposition to the Sharia and actingultra vires constitute the grounds for judicial review of administrative acts bythe Administrative Justice Court. In contrast, in Common Law systemsillegality, irrationality and procedural impropriety are the grounds forjudicial review by courts. According to this classification, ‘wednesbury’unreasonableness and proportionality lie within irrationality as a ground ofjudicial review. This paper intends to study the concept of irrationality andits components as well as the jurisprudence of Administrative Justice Court,in order to clarify whether it is possible to identify this as a ground forjudicial review by the Administrative Justice Court. The recent study hasshown that although, in its precedents, the Court recognizes proportionalityand unreasonableness in the broad sense, it does not do so independently butas part of illegality and ultra vires actions. Although the court does notexplicitly recognize ‘wednesbury’ unreasonableness as a ground of judicialreview, it would appear that the said ground is identified in the appendix onthe concept of abuse of power and refusal to perform duties that hurtindividuals’ rights.در نظام حقوقی ایران، مغایرت با قوانین یا شرع یا خروج از حدود اختیارات، موجبات نظارت قضایی دیوان عدالت اداری بر اعمال اداری را تشکیل میدهند؛ حال آنکه در نظام حقوقی کامن لا، غیرقانونی بودن، غیرمنطقی بودن و نادرستی آیینی موجبات نظارت قضایی دادگاه ها بر اعمال اداری به شمار میآیند. طبق این دست هبندی، غیرعقلانی بودن ونزبری و عدم تناسب در زیرمجموعه غیرمنطقی بودن قرار میگیرند. این مقاله در صدد آن است تا با مطالعه مفهوم غیرمنطقی بودن و اجزاء آن در کامنلا و همچنین بررسی رویه قضایی دیوان عدالت اداری، به این موضوع بپردازد که آیا امکان شناسایی چنین جهتی برای نظارت قضایی توسط دیوان عدالت اداری وجود دارد یا خیر؟ مطالعه اخیر نشان داده است که دیوان در رویه خود عدم تناسب و همچنین غیرعقلانی بودن در مفهوم موسع آن را نه به طور مستقل، بلکه در مواردی در ذیلقانونی بودن و خروج از حدود اختیارات مورد شناسایی قرار داده است، لکن غیرعقلانی بودن ونزبری را از موجبات نظارت قضایی دیوان به شمار نیاورده است. این در حالی است که به نظرمیرسد جهت اخیر نیز در ذیل مفهوم سوء استفاده از اختیارات و خودداری از انجام وظایفی که موجب تضییع حقوق اشخاص میشود، قابل شناسایی باشد.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56537_a401f30bee869061eb09938861452224.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07721872201602201اقدامات قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران در ایفای تعهدات بین المللی مربوط به پیشگیری کنشی از جرائم مواد مخدر (در پرتو حق بر سلامت)28530956538FAمیرشهبیز شافعدانشگاه شهید بهشتیمحسن یکتن خداییدانشگاه شهید بهشتیJournal Article19700101Drugs and drug-related crimes are among the greatest challenges facinghumankind and States, acting at the national, regional and internationallevels, have tried to combat these devastating phenomena with undesirableoutcomes for human societies. Today, most people believe that drugs anddrug-related crimes endanger one of the most important rights provided inhuman rights, namely the right to health. This is the common theme in thethree international Conventions related to drugs. Accordingly, States haveaccepted obligations effectively to combat drug-related crimes, especially atthe transnational level. These obligations can be divided into two categories:before such crimes occur and after the occurrence of such crimes. The firstcategory of obligations, which may be called preventive obligations,comprises those mechanisms that are applied with the aim of preventingdrug-related crimes from occurring. In this article, the activities of Iran forpreventing drugs related crimes are examined, with due consideration to thefact that Iran is situated in the ‘Golden Crescent’ and has paid considerablehuman and material costs for this reason مواد مخدر و جرائم مواد مخدر، جزء چالش برانگیزترین معضلات پیش روی بشر امروزی است و دول تها در سطح ملی، منطق های و بین المللی کوشیده اند به هر ترتیب ممکن، با این پدید ه های مخرب و ناگوار که متأسفانه آثار و عواقب بسیار شومی برای جوامعانسانی نیز دارند مقابله کنند. امروزه بسیاری به این نکته مهم اعتقاد و بر آن اصرار دارند که مواد مخدر و جرائم مواد مخدر، به ویژه تحقق یک حق مسلم و مهم بشری را با مانع و چالش جدی مواجه میسازند یعنی حق بر سلامت. آنچه در کنوانسیو های سه گانهمربوط به مواد مخدر نیز قابل رؤیت است، تأکید بر همین موضوع است. بر همین اساس، دولتها متعهد به ایفای برخی وظایف شد هاند تا به نحو مؤثرتر و کارآمدتر با جرائم مواد مخدر به ویژه قاچاق آنها در سطح فراملی مقابله کنند. این تعهدات را م یتوان به دو دستهتعهدات ناظر بر مرحله قبل از وقوع جرائم مواد مخدر و تعهدات مربوط به مرحله پس ازوقوع این جرائم تقسیم کرد. تعهدات دسته اول که آنها را تعهدات به پیشگیری کنشی ازجرائم مواد مخدر نام نهاد هایم، عبارتند از سازوکارهایی که با محوریت دو حق سلامت درهمه ابعاد و با همه مقتضیاتشان به منظور پیشگیری از وقوع جرائم مواد مخدر به کار میروند و عملیاتی میشوند. در این نوشتار، اقداماتی که دولت ایران به عنوان یک عضوجامعه بین المللی برای پیشگیری کنشی از وقوع جرائم مواد مخدر به اجرا درآورده است را بررسی میکنیم با توجه به این نکته که ایران اتفاقا به دلیل قرار گرفتن در هلال طلایی، با جرائم مواد مخدر بسیار درگیر بوده و هزینه های انسانی و غیرانسانی زیادی هم پرداخت کرده است.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56538_4b8bd8360c36ec645a85ad710eab6128.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-07721872201602201کارکردهای اقتصادی ثبت رسمی املاک در پرتو آموزه کارایی اقتصادی31133656539FAنسرین طباطبایی حصاریدانشگاه تهران0000-0003-4474-8179Journal Article19700101An efficient legal system in all its dimensions, including land (real estate)which is the most important capital after manpower in any society, is ameans for introducing economic development. In view of this, the landregistry system is the legal system that supports land property rightsthroughout the world and, therefore, it is necessary to identify the economicfunctions that can be expected from the Land Registry and the economicbasis for the supply of these functions and that these should be considered bylegislators in enactment of legislation. The study of the land registry systemin developed countries shows that this system is based on the theory of"economic efficiency". This system has two basic functions, namelyconverting hidden assets in land into capital and creating impersonal orasset-based market of land.مقدمه رشد و توسعه اقتصادی در همه زمین هها است. این « نظام حقوقی کارآمد » وجود امر در حوزه املاک که بعد از نیروی انسانی مه مترین سرمایه هر جامعه میباشد، نمود نظام حقوقی ادار هکننده و « ثبت رسمی املا ک » بیشتری دارد. توجه به این نکته کهکارکرد اقتصادی مورد انتظار از » حمایت کننده در دنیا میباشد، ضرورت شناسایی و لحاظ آنها توسط مقنن در « مبانی اقتصادی تأمین کننده کارکردها » و « ثبت املاک وضع یا اصلاح مقررات این حوزه را مطرح میکند تا نظام ثبتی بتواندبه عنوان فاکتوری در کش ورهای « ثبت رسمی املا ک » مؤثر در توسعه اقتصادی عمل کند. بررسی دو « کارایی اقتصاد ی » توسع هیافته نشان میدهد طراحی نظام ثبتی مبتنی بر تئوری بازار غیر شخصی » و ایجاد « تبدیل دارایی نهفته در املاک به سرمایه » کارکرد اساسی را در اقتصاد به دنبال دارد. دو کارکردی که در « املاک با زار مبتنی بر دارایی سیاستهای تقنینی حوزه ثبت املاک و طراحی سیستم ثبتی در جهت ورود املاک بهچرخه اقتصادی باید لحاظ گردند.https://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_56539_a59a9fcd8fd6012657a5eb1476b54599.pdf