دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228506210323The defeasible nature of criminal responsibility and its reflection in Iran's penal codeدیوان بین المللی کیفری، ماهیت سلبی مسئولیت کیفری و بازتاب آن در قوانین کیفری ایران11346314810.29252/lawresearch.22.85.11FAمحمدعلی اردبیلیگروه حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایرانمحمد هادی نادریدانشجوی مقطع دکترای دانشگاه شهیدبهشتیJournal Article19700101Defeasibility or attributability of criminal responsibility faces a challenge. What is to be seen in the criminal law discourse, is an affirmative concept of Responsibility that is based on guilt. In this impression, the responsibility came after Criminality, and is based on criminal capacity (consist of cognition/Discernment and free Will) and fault. But, in a defeasible sense, the mere material attribution of the breach, must be criminal and Regardless of fault and capacity, Identifies responsibility (in the prior sense) for committing. The abolition of priori responsibility effect is depend on the defenses that have been foreseen in particular cases.The analysis of the fault institution and its analytical evaluation along with the barriers to criminal liability - as envisaged in the Criminal Laws - can be found in the discovery of the knot subject. In this article tried descriptively to show defeasible nature of responsibility as a general rule in public criminal law and Its Manifestations in Iran's Criminal Code.سلبی یا ایجابی بودن مفهوم مسئولیت کیفری با چالش روبرو است. آنچه در گفتمان حقوق کیفری به چشم میخورد، مفهوم ایجابی یا مسئولیت مبتنی بر تقصیر است. در این برداشت، مسئولیت پس از احراز مجرمیت به وجود آمده و مبتنی بر اهلیت جزایی(متشکل از ادراک و اختیار)و تقصیر است. اما؛ در مفهومی سلبی صرف اسناد مادی نقض باید کیفری و بدون در نظر گرفتن تقصیر و اهلیت، موجب شناسایی مسئولیت (در مفهوم پیشینی) برای مرتکب میگردد. در این حالت، الغای اثر مسئولیت پیشینی، در گروی دفاعیاتی است که بهصورت موردی در قانون پیشبینی گردیده است. واکاوی در نهاد تقصیر و ارزیابی تحلیلی آن در کنار موانع مسئولیت کیفری - آنگونه که در نصوص قوانین کیفری پیش بینی شده است- می تواند در کشف موضوع گره گشا باشد. در این پژوهش تلاش شده تا با رویکردی توصیفی، ماهیت الغاپذیر مسئولیت بهعنوان قاعدهای عام در حقوق جزای عمومی معرفی گردد و نمودهای آن در قوانین کیفری ایران نشان داده شود.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228520190522Comparative Examination of Privileged Victim's Inexcusable Fault in Road and Work Accidentsبررسی تطبیقی تقصیر نابخشودنی زیان دیدگان ممتاز در حوادث رانندگی و کار35606348810.29252/lawresearch.22.85.35FAحسن بادینیدانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0002-4851-1212-7532فرناز فروزان بروجنیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تهرانJournal Article20180102What is the role of privileged victims' inexcusable fault in compensation of road and work accidents? Privileged victims whose their typical faults are not imputable, but their inexcusable faults are imputable. Creation and development of the term "victims' inexcusable fault" in work and road accidents by French law is considered as taking a step to just. So this article firstly reviews the concept and justification of "victims' inexcusable fault", especially in French law, because this term has been formed in French legal system. Then it comparatively analysis this issue in French law and Iranian law. Finally, with consideration of principle of compensation and deterrence policy, it suggests the necessity of creation and development of the term "victims' inexcusable fault" in work and road accidents by Iranian law. Taking strict approach of given concept in a work or car accident caused by the victims' inexcusable fault may be prevented injustice and is so important for equilibrium and economic efficiency.مواجهه با تقصیر نابخشودنی زیان دیدگان ممتاز یعنی آنها که تقصیر معمولی اشان قابل استناد نیست، اما تقصیر های نابخشودنی اشان قابل استناد است، این پرسش را مطرح می سازد که زیان دیده ممتاز حادثه رانندگی یا کار که تقصیر او در ایجاد حادثه، سبب انحصاری محسوب می گردد، در جبران خسارت چه نقشی دارد؟ طرح و توسعه اصطلاح «تقصیر نابخشودنی»، در حقوق فرانسه به عنوان گامی در جهت عدالت محسوب می گردد. بدین ترتیب، این مقاله به بررسی تطبیقی موضوع در حقوق فرانسه و مقایسه آن با نظام حقوقی ایران می پردازد. با تحلیل قوانین مختلف در نظام حقوقی ایران، به این نتیجه می رسد که در حوزه حوادث کار و رانندگی، در کنار اصل جبران خسارت و توجه به سیاست بازدارندگی، شایسته است قانونگذار و رویه قضایی نسبت به طرح و توسعه مفهوم مضیق تقصیر نابخشودنی زیان دیدگان ممتاز در شرایطی که تقصیر آنها علت منحصر حادثه تلقی می شود، اقدام نمایند. مفهومی که مانع از ادعای جبران کامل خسارت برای تنها مقصر حادثه می شود و در راستای تعادل و کارایی اقتصادی حائز اهمیت است.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228520190522The schmittian model of international law; Conceptual Consistency and Justificatory inadequacyمدل اشمیتی حقوق بینالملل؛ خودسازگی مفهومی و نابسندگی مبنایی61968710510.29252/lawresearch.22.85.61FAسید محمد قاری سید فاطمیاستاد حقوق بینالملل و عمومی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیمریم حاجیعربکاندیدای دکترای حقوق بینالملل دانشگاه شهید بهشتی0000-0003-1758-6338Journal Article20180418<strong> </strong> <br />Smittian Model of International Law; the Conceptual Consistency and Justificatory Inadequacy <br />S. Mohammad. G. SEYED FATEMI ) professor of Law, Shahid Beheshti UNiversity( <br />Maryam HAJI ARAB ) Phd Candidate of International Law, shahid Beheshti University) <br />Abstract <br />Inspired by Machiavelli, Carl Schmidt considers politics to be the realm of reality, not ethics. Therefore, he observes the basic concepts of modern state theory in a historical context: the theological concepts have become secularized and replaced the omnipotent transcendental God with the absolute Sovereigns. Later, the modern wisdom with the ideal of the“rule of law” displaced the absolute rulers from the throne of the throne, and replaced the plural and degenerate pseudo-diviners. Pseudo-diviners who are sometimes bladed against themselves. And all the controversy is the same: the modern state guarantees the order and stability of society. Therefore, it is necessary to maintain it and not to blade against itself. Here the Schmidt's claim to describe "what the ruler is" finds a prescriptive aspect: if the political is tied to the absolute ruler, he must "restore the personal character of sovereignty and make it indistinguishable again." But what presuppositions and implications the retrieval of this sovereign would have for international politics and how much its worldview is successful in explaining the facts of contemporary international law? We believe that "Schmitt's success in explaining the contemporary international law bares its Hobbesian foundations. At the same time, the only way to abandon Schmitt's ingenious doctrines is to leave his realistic playground and move from the point where he escaped, namely, ethics. " <br />KeyWords: <br />Anarchism,Authority, Exception, Hobbesian, Liberalism, Paradigm, Political. <br /> <br /> مدل اشمیتیِ حقوق بینالملل؛ خودسازگی مفهومی و نابسندگی مبنایی<br /> سید محمد قاری سیدفاطمی*<br /> مریم حاجیعرب**<br /> تاریخ دریافت: 29/01/97 تاریخ پذیرش: 30/06/97<br /> چکیده<br /> کارل اشمیت با الهام از ماکیاولی، ساحت سیاست را ساحتِ امرِ واقع میداند نه اخلاق. لذا بنیاد مفاهیم اساسی نظریۀ مدرنِ دولتْ را در بستری تاریخی به نظاره مینشیند؛ مفاهیمی الاهیاتی که عرفی شدهاند و لباس قانونگذار متعالی را بر تن حاکم مقتدر مطلقالعنانِ سرزمینی کردهاند. بعدها خرد مدرن با ایدۀ حاکمیت ِقانون، آن مطلقالعنان را از تخت سلطنت به زیر کشیده و شبهخدایگانی متکثر و تجزیهشده را به جای وی بَرنشانده است. شبهخدایگانی که تیغشان گاه حتی علیه خودشان هم بُران است. تمام مناقشه همین جاست؛ دولتِ مدرن نظم و ثبات جامعه را تضمین میکند. لذا بقایش ضروری است و نباید تیغش علیه خودش ببُرَد. اینجاست که ادعای توصیفی اشمیت در تبیین «آنچه حاکم است» رنگ میبازد و جلوهای تجویزی مییابد: اگر حاق امر سیاسی با حاکم مطلق گره خورده، باید «وجه شخصی حاکمیت را بازیابی کرد و بار دیگر آن را تفکیکناپذیر ساخت.» اما مبادی و لوازم بازیابی وجه شخصی حاکمیت برای سیاست بینالملل کداماند و جهانبینی حاکم بر آن تا چه حد در تبیین واقعیات حقوق بینالملل موفق است؟ بر این باوریم «توفیق اشمیت در تبیین حقوق بینالملل معاصر بنیادهای هابزیِ بردوام آن را عریان میسازد. در عین حال، تنها راه ابطال آموزههای نبوغآمیز<br /> <br /> <em><br clear="all" /> </em><br /> اشمیت خروج از زمین بازی واقعگرایانۀ وی و عزیمت از همان نقطهای است که از آن گریزان بود؛ همانا اخلاق.»<br /> کلیدواژگان:<br /> آنارشیسم، اقتدار، امر سیاسی، پارادایم هابزی، لیبرالیسم، وضعیت استثنا.<br /> <br /> <br /> <br clear="all" /><br /> <br /> * استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی<br /> smohammd@hotmail.com<br /> <br /> <br /> ** دانشجوی دکتری حقوق بینالملل دانشگاه شهید بهشتی<br /> hajiarab.m@gmail.comدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228520190522Commercial exploitation of the reputation of the deceasedبهرهبرداری تجاری از شهرت درگذشتگان971208710310.29252/lawresearch.22.85.97FAعباس میرشکاریاستادیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.Journal Article20190114The reputation is not solely to the living human being, after death, too. Even with the onset of death, it may even become more popular. The main question is who owns a person's reputation after his death? Will the person's reputation, like any other property, be inherited, or is this right different from the other property? To answer this question, one can identify a person's personal reputation as a non-personal and affiliated person who ends with the death of a person, but the fact is that The custom has seen a person's reputation as a commodity And considers payment against using it as justifiable. So, it seems that accepting the financial aspect of this right is preferable. On this basis, it seems that this right, like all other financial rights, will reach his heirs after the death of a person. This analysis will prevent the business from having to use other people's reputation and prevent consumers from being deceived. In American law, Germany and France, the prevailing tendency is the same. In Italian law, there is no single approach. In our legal system, given the silence of legal literature, attempts are made to take steps to address this issue. This study has been done by documentary method and survey in related texts to gather relevant information.شهرت تنها متعلق به زمان حیات نیست، پس از مرگ نیز، ادامه دارد. حتی ممکن است با وقوع مرگ، شهرت شخص بیشتر نیز بشود. پرسش اصلی این است که از لحاظ حقوقی، شهرت شخص پس از مرگش متعلق به کیست؟ آیا همچون اموال، به وراث خواهد رسید یا آنکه سرنوشت متفاوتی خواهد داشت؟ برای پاسخگویی به این پرسش، میتوان شهرت شخص را حقی غیرمالی و وابسته به خود شخص معرفی کرد که با مرگ او خاتمه مییابد اما حقیقت این است که عرف، شهرت شخص را همچون مال میبیند، لذا پرداخت پول در برابر استفاده از آن را موجه تلقی میکند. در نتیجه، به نظر میرسد تلقی شهرت به عنوان مال ترجیح داشته باشد. در این راستا، حق مورد بحث نیز، همانند دیگر حقوق مالی پس از فوت شخص به ورثه او خواهد رسید. پیشگیری از دارا شدن بلاجهت شرکتهای تجاری در استفاده از شهرت دیگران و جلوگیری از فریب مصرفکنندگان به عنوان مؤید همین باور قابل ذکر هستند. در حقوق آمریکا، آلمان و فرانسه گرایش غالب به همین سمت است. در حقوق ایتالیا، رویه واحدی قابل احراز نیست. در نظام حقوقی ما، با توجه به سکوت ادبیات حقوقی، تلاش میشود در این مقاله، امکان ارثبری وراث از شهرت مورثشان بررسی شود. در نهایت نیز، مهمترین دستاورد این مقاله، پذیرش این نکته است که حق بهرهبرداری از شهرت پس از فوت اشخاص به وراثشان خواهد رسید. در این مقاله، با استفاده از روش کتابخانهای مطالب مرتبط در این زمینه گردآوری و سپس، ارزیابی و تحلیل شده است.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228520190522Labor Services in the World Trade Organizationخدمات کارگری در سازمان جهانی تجارت1211466996910.29252/lawresearch.22.85.121FAحاتم صادقی زیازی (نویسنده مسئول)استادیار، گروه حقوق، دانشگده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمحمد حسین رمضانی قوام آبادیدانشیاردانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیمهدی علیزادهدانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180102Although the foundation of the World Trade Organization and its predecessor (GAT) was formed on the basis of international trade, and mainly the subject of import and export tariffs, other issues in this organization were legislated, which directly and indirectly focused on the goals of the organization Have been affected. The main reason for the WTO's entry into these seemingly non-commercial issues has been its direct and indirect impact on the organization's goals, in a way that disrupted the goals of the World Trade Organization, regardless of them. In this regard, many subjects, including intellectual property, government support, dumping, etc., were placed on the agenda of this organization and became regulated. In accordance with this procedure, it is necessary to identify and review other relevant issues that have a significant impact on the goals and functioning of the World Trade Organization, and ultimately they will adopt effective and effective mechanisms and rules at the level of the organization and be implemented in a timely manner. . Among the issues that have a profound impact on international trade and have made the world organization's goals worse, is the subject of labor services. The cost of labor is an important part of the cost of manufactured goods, which, in addition to the human rights aspect, has a fundamental impact on the competitiveness of industrial production. Therefore, due to its close connection with business, economic and human rights issues, it is necessary to regulate it at the level of this organization. هرچند اساس و مبنای سازمان جهانی تجارت و سلف آن(گات) بر مبنای تجارت بین المللی و عمدتا موضوع تعرفه صادرات و واردات شکل گرفت، لیکن موضوعات دیگری نیز در این سازمان مورد قانونگذاری قرار گرفته که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر اهداف این سازمان تاثیر داشته اند. دلیل اصلی ورود سازمان جهانی تجارت به این موضوعات ظاهرا غیر تجاری ، به واسطه تاثیر مستقیم و غیر مستقیم آنان بر اهداف این سازمان بوده است.به نحوی که صرف نظر از آنها ،تحقق اهداف سازمان جهانی تجارت را مختل می نمود. در این راستا موضوعات متعددی از جمله،مالکیت فکری، حمایتهای دولتی،دامپینگ و.... در دستور کار این سازمان قرار گرفت و قانونمند گردید. مطابق با همین رویه نیاز است تا سایر موضوعات مرتبط که تاثیر اساسی بر اهداف و کارکرد مطلوب سازمان جهانی تجارت دارند نیز مورد شناسایی و بررسی قرار گرفته ونهایتا برای آنها سازوکار و قوانین موثر و مفید در سطح سازمان مذکور اتخاذ گردیده و به موقع اجرا گذارده شود . از جمله مواردی که تاثیر اساسی در تجارت بین المللی داشته و اهداف سازمان جهانی را تحت تاثیر عمیق خود قرار داده، موضوع خدمات کارگری می باشد. هزینه کارگر بخشی مهم از هزینه تمام شده کالاهای تولید است که علاوه بر جنبه حقوق بشری ، تاثیر اساسی بر رقابت پذیری تولیدات صنعتی دارد . لذا به واسطه ارتباط تنگاتنگ آن با موضوعات تجاری ،اقتصادی و حقوق بشری، لازم است در سطح این سازمان قانونمند گردد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228520190522From Mavromatis in Palestine to Marshall Islands: A Brief Study on the Evolution of the Concept of Dispute in the Jurisprudence of the ICJاز ماوروماتیس در فلسطین تا جزایر مارشال: تاملی در تحول مفهوم اختلاف در رویه قضایی دیوان بینالمللی دادگستری1471688515610.29252/lawresearch.22.85.147FAهادی آذریگروه حقوق بین الملل دانشگاه خوارزمیJournal Article20180819in the three judgments rendered by the ICJ on 5 October 2016 in cases between the Marshall Islands and the nine States possessing nuclear weapons, the ICJ arguing that " a dispute exists when it is demonstrated, on the basis of the evidence, that the respondent was aware, or could not have been unaware, that its views were “positively opposed” by the applicant", concluded that it cannot be said, based on the evidences presented to him, that the United Kingdom was aware, or could not have been unaware, that the Marshall Islands was making an allegation that the it was in breach of its obligations. Therefore the Court concluded that the first preliminary objection made by the United Kingdom must be upheld and, consequently, the Court does not have jurisdiction under Article 36, paragraph 2, of its Statute. This is the first time that the Court has expressly mentioned the "criterion of awareness" and examines in its light the defendant's objection. The question is whether this approach in line with the case-law of the Court? The judges of Minority respond negatively, and consider it a dangerous innovation. We cannot share this point of view since a similar approach has been adopted by the Court in these recent decisions. However, it is not sure that this approach would be consistent with the principal of the sound administration of Justice.در آرای صادره دیوان بین المللی دادگستری درتاریخ 5 اکتبر 2016 در دعوای دولت جزایر مارشال علیه کشورهای دارای تسلیحات هستهای، دیوان با این استدلال که طبق رویه پیشین "اختلاف زمانی موجودیت مییابد که براساس ادله، اثبات گردد که خوانده از "مخالفت آشکار" خواهان با دیدگاههایش آگاه بوده یا نمیتوانسته آگاه نباشد»، تا حدی که به دعوای جزایر مارشال علیه انگلستان مربوط می شود، نتیجه گرفت که ادلۀ ارایه شده توسط جزایر مارشال در خصوص اختلاف نظر میان طرفین، این نکته را تایید نمی کند که انگلستان از اتهام نقض تعهدات از سوی وی آگاه بوده یا نمی توانسته آگاه نباشد، لذا اولین ایراد صلاحیتی مطروحه توسط انگلستان قابل قبول است و دیوان به موجب بند 2 مادۀ 36 اساسنامۀ خود، فاقد صلاحیت است. این اولین بار است که دیوان صراحتا از "معیار آگاهی" خوانده از وجود اختلاف سخن به میان می آورد و آنرا مبنای بررسی ایراد صلاحیتی مربوط به وجود اختلاف قلمداد می کند. دو سوال مهم مطرح می شود: یک، آیا این رویکرد با رویه قضایی مستقر دیوان هماهنگ است؟ قضات اقلیت در نظرات جداگانه خود به این سوال پاسخ منفی داده و آنرا ابداعی خطرناک تلقی کرده اند. اما به نظر می رسد که واقعیت غیر ازین باشد، چرا که رگه هایی از این رویکرد به وضوح در آرائ اخیر دیوان به چشم می خورند. دوم، آیا این معیار با ملزومات اصل "اجرای مطلوب عدالت" سازگار است. نگارنده این سطور در این قسمت با قضات مخالف همنواست.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228520190522Locating Criminal Teachings in Islamic Jurisprudence and its Methodological Consequencesمکان یابی مقررات کیفری در فقه و پیامدهای روش شناختی آن1691946270810.29252/lawresearch.22.85.169FAرحیم نوبهارگروه حقوق اسلامی- دانشکده حقوق- انشگاه شهید بهشتیJournal Article20180111Abstract: In Islamic jurisprudence criminal teachings are often classified under the title of decrees and punishments (ahkām va siyāsāt). Even jurists who classified different sections of Islamic jurisprudence in a different way, have not put criminal teachings as a part of the acts of worships (ībādāt). In practice, however, the way jurists treat criminal teachings is more consistent with assuming them as a part of the acts of worships, i.e. fixed and unchangeable laws. This article clarifies the location of criminal teachings in Islamic jurisprudence first and then mentions the methodological consequences of this classification. The article concludes that not all criminal teachings and rules can be counted among mysterious laws and/or acts of worships. The laws that contain prohibition of some behaviors might be counted as something mysterious and as a part of the acts of worships, but not those related to the quality and quantity of punishments. Therefore, they can be under the influence of social developments and accept some rational changes except those changes that have been rejected implicitly or explicitly by the holy lawmaker.چکیده: مباحث فقه اغلب در چهار گروه "عبادات"، "معاملات"، "ایقاعات" و "احکام و سیاسات" دستهبندی شدهاند. مقررات جزائی در دسته "احکام و سیاسات" قرارگرفتهاند. حتی کسانی که بابهای فقهی را به گونهای دیگر دستهبندی کردهاند مباحث جزایی را زیر عنوان عبادات قرار ندادهاند. با این حال در عمل، با مقررات جزایی اسلام به نوعی همچون مباحث تعبدی، توقیفی و تغییرنابردار رفتار شده است. این مقاله با توجه به جایگاه مباحث جزایی از یک سو و تحلیل طبع و ماهیت بسیاری از آنها از سوی دیگر نشان میدهد که مباحث فقه جزایی را نمیتوان یکسره در شمار مباحث تعبدی و توقیفی قلمداد کرد. اگر احکام ناظر به بیان حرمت و جرمانگاری برخی اعمال در شمار مسائل توقیفی باشد، مسائل مربوط به چند و چون کیفر که نوعی واکنش اجتماعی به جرم است در شمار مسائل عبادی و رازمند نیستند. در نتیجه آنها از تغییر و تحولهای عقلایی که در شرع مقدس از آنها صریحاً یا ضمناً نهی نشده باشد، اثر میپذیرند.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228520190522The challenges of environmental responsibility of sponsor state for pollution caused by mining in the Areaچالش های نظام مسئولیت زیست محیطی دولت حامی در قبال آلودگی های ناشی از معدنکاوی در بستر عمیق دریا1952186164610.29252/lawresearch.22.85.195FAزهرا محمودی کردیگروه حقوق ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانمنا محمدعلیاندانشگاه مازندرانJournal Article20180303The deep Seabed or oceans floor beyond national jurisdiction of states, is rich of mineral resources. Industrial and technological progresses has been leading to increased need for minerals, , many states with the aim of meeting their industrial needs made efforts to explore and exploit the mineral resources of the Area. Since the human knowledge about the Area,s environment is not comprehensive mining and the exploitation may leads to the pollution and environmental damages. In order to protecting the marine environment, the Law of Sea Convention (1982), imposed previsions, whether for provide full protection for the marine environment, or for the full and complete compensation. The protection duty leads to talk about the responsibility or liability of sponsor state.Since the Area is the common heritage of mankind, the Major issue is whether the liability system envisaged by the Convention and related regulations, are a comprehensive system to protect the Area's environment or not?.The present Article with a descriptive-analytic approach identify and analyze various aspects of international responsibility of the sponsor state arise from the activities in the Area.بسترعمیق دریاها ماورای صلاحیت ملی دولتها سرشار از منابع غنی معدنی است. افزایش نیاز به مواد معدنی سبب شده تا بسیاری از کشورها با هدف رفع نیازهای صنعتی خود، به کاوش و بهره برداری از منابع معدنی منطقه بپردازند اما هزینه بالای معدنکاوی سبب می شود تا دولتها از طریق انعقاد قرار دادهایی با پیمانکاران تحت حمایت خویش، اغلب در جایگاه" دولت حامی" فعالیت کنند. عدم شناخت جامع از محیط زیست منطقه، احتمال آلودگی ها و آسیب های زیست محیطی ناشی از معدنکاوی را افزایش می دهد کنوانسیون 1982 حقوق دریاها و نظامنامه های مصوب" مقام" با هدف حفاظت از محیط زیست منطقه، مقرراتی را در چارچوب ایجاد تعهدات زیست محیطی و جبران خسارت وضع نموده که نقض آنها منتهی به مسئولیت بین المللی دولت حامی می شود. با توجه به شناسایی منطقه به عنوان " میراث مشترک بشریت" مساله اساسی این است که آیا نظام مسئولیت پیش بینی شده در کنوانسیون و نظام نامه های مرتبط نظامی جامع و کامل برای حفاظت از محیط زیست منطقه محسوب می شود یا خیر. در مقاله ی حاضر تلاش شده است با رویکردی توصیفی - تحلیلی و باتکیه بر اسناد بین المللی ، ابعاد مختلف مسئولیت بین المللی دولت حامی ، نقد و بررسی گردد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228520190522Legal analysis of regional trade agreements within the framework of the World Trade Organizationتحلیل حقوقی موافقتنامه های تجاری منطقه ای در چارچوب سازمان تجارت جهانی2192448710410.29252/lawresearch.22.85.219FAصادق ضیایی بیگدلیبهشتیمحمد مهدی اسدیدانشگاه شهید بهشتی0000-0002-5281-102XJournal Article20181029Legal analysis of regional trade agreements within the framework of the World Trade Organization<br /> <br /> The number of regional trade agreements grew substantially from the first half of the 1990s to the 2000s. The purpose of the regional trade agreements is to facilitate trade between the constituent territories and not to hinder the trade of other members of the territories. WTO agreements, provide exceptions to the adoption of contrary-measures to WTO rules and principles regarding regional trade. It should be noted that any measure taken without due observance of the terms is contrary to the provisions of the WTO, especially the Most-Favored Nation Principle. The formation of regional trade agreements requires the observance of standards for domestic and foreign trade between the constituent members. There are however certain ambiguities in relation to some of the concepts and terminologies used in the relevant provisions of the GATT and the GATS, which have been somewhat clarified in the panels and Appellate Body jurisprudence.تحلیل حقوقی موافقتنامه های تجاری منطقه ای در چارچوب سازمان تجارت جهانی:<br /> تشکیل موافقت نامه های تجاری منطقه ای از نیمه اول دهه 2000-1990 شدت گرفت. هدف از موافقت نامه های تجاری منطقه ای تسهیل تجارت بین سرزمین های تشکیل دهنده و نه ایجاد مانع بر سرراه تجارت اعضای دیگر با قلمروهای مزبور می باشد. موافقت نامه های سازمان تجارت جهانی با پیش بینی مقررات، استثنائاتی را برای اتخاذ اقدامات مخالف با اصول و قواعد سازمان تجارت جهانی در خصوص تجارت منطقه ای مقرر نموده است. باید توجه داشت که اتخاذ هر گونه اقدام بدون رعایت شرایط مقرر، بر خلاف مقررات سازمان تجارت جهانی می باشد. تشکیل موافقت نامه های تجاری منطقه ایی، مستلزم رعایت استانداردهایی برای تجارت داخلی و خارجی بین اعضاء تشکیل دهنده است. همچنین در ارتباط با مفاهیم و اصطلاحات بکار رفته در مقررات موجود ابهاماتی وجود دارد که برخی ار آنها در آرای هیأت های رسیدگی و رکن استیناف سازمان تجارت جهانی مورد تفسیر و ایضاح قرار گرفته اند.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228520190522Principle of Public Participation to Preserve Water Resources: A Study of Laws and Regulationsاصل مشارکت عمومی برای حفظ منابع آبی در آئینه قوانین و مقررات2452726970510.29252/lawresearch.22.85.245FAافسون غفوریدانشجوی دکتری حقوق عمومی، پردیس بین الملل کیش، دانشگاه تهرانصابر نیاورانیعلوم تحقیقاتJournal Article20180826Protest uprising organized by tractor users in November 2016 on Eastern roadsides of Esfahan Province (IRAN) and their clash with police has been always a headline in newspapers. This phenomenon has been referred to as in only one of the numerous decisions affecting lifes of people radically. Why such decisions have been adopted? and why farmers have been faced so many crisis is the main questions posed by public. <br />This Article seeks to study the nature and role of "public participation" in preserving water sources, as well as capacity of internal law and administrative system of Islamic Republic of Iran for promoting public participation in regulating and adoption of administrative decisions and their implementation for protection of environment in general and especially preserving rare and vital water resources. <br />It seems that failure to respect the principle of public participation as one of the most important elements of governance is one of the important obstacles to realizing sustainable development. Participation of beneficiaries of a given decision in adapting public decisions, which directly affect their lives, through negotiation of people and union representatives, public survey, research and seeking non-governmental organizations' opinions not only can prevent adoption of arbitrary decisions and guarantees transparency of administrative decisions, it also promotes the culture of organizational transparency and contributes to the promotion of public culture and guarantee active participation of citizens in enforcement of decisions which protects rights of future generations and will guarantee sustainable development.در آبانماه 1395 تحصن کشاورزان تراکتور سوار اصفهانی در حاشیه راههای خروجی شرق این استان و درگیری آنها با نیروی انتظامی در صدر اخبار بود. پدیده مذکور تنها نمونه ای از موارد متعدد تصمیماتی است که بر معیشت روزمرة بخشی از مردم تأثیر شگرفی داشته و دارد. پرسش اصلی مردم ناخشنود از این تصمیمها آنست که چرا چنین تصمیمی اتخاذ شده و معیشت آنها با بحران روبرو شده است.<br />پرسش اصلی این مقاله آنست که ماهیت و نقش «مشارکت عمومی» در حفظ منابع آبی کشور چیست؟ و قوانین داخلی و نظام حقوقی و اداری جمهوری اسلامی برای جلب مشارکت عمومی در قانونگذاری و تصمیمهای اداری و اجرای آنها به منظور حفظ محیط زیست و به طور خاص حفظ منابع آبی چه ظرفیتهایی دارد؟<br />به نظر میرسد عدم مراعات اصل مشارکت عمومی به عنوان یکی از مهم ترین ارکان بهزمامداری یا حکمرانی خوب یکی از مهم ترین موانع در راه تحقق برنامه های توسعه پایدار بوده است. مشارکت ذینفعان در تصمیم گیری های عمومی، که ارتباط مستقیمی با زندگی ایشان دارد، در قالب مذاکره با نمایندگان مردم و اصناف، نظر سنجی عمومی، تحقیق، کسب نظر از سازمانهای مردم نهاد و جلب مشارکت ایشان، علاوه بر اینکه مانع تصمیم های خودسرانه و تضمین شفافیت تصمیمات اداری و ارتقاء فرهنگ شفافیت سازمانی می شود، باعث جلب مشارکت جدی شهروندان در اجرای تصمیمات به منظور حفظ حقوق نسلهای آینده و توسعه پایدار می گردد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228520190522A critical look at the role and position of decision-making authorities in higher educationآسیبشناسی کارکرد مراجع سیاستگذار و تصمیمگیر در حوزۀ آموزش عالی2732928619210.29252/lawresearch.22.85.273FAمحمد جلالیحقوق/دکترا/حقوق عمومی/دانشگاه سوربن فرانسه0000-0002-2609-9307کیومرث قنبریدانشجو/دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180908Todays, the development of science is regarded as one of the most important conditions for survival among different societies, which highlights the special place of higher education in each country. Universities are able to play the role of their own stimulus and developer appropriately when they indicate flexibility and act intelligently during the momentous changes in science and knowledge.The desire of the political and administrative system of Iran to their reliance on its administrative focus is regarded as the most important challenges for academic institutions, which cannot be easily solved, along with questioning the independence and freedom of higher education institutions. Thus, a careful and accurate planning should be prioritized in this regard. One of the main problems is related to the fact that policy makers and decision makers decide on a variety of internal and external issues in the field of higher education and their tasks are coincided with each other. As a result, preventing conflicts and overlapping the responsibilities of policy makers and decision makers in this area are considered as one of the solutions for solving this problem. In the present study, the main question is based on the principles of coping strategies and conflict of tasks among the important decision-making organizations. To this aim, the status and scope of the approvals of these institutions are examined in the hierarchy of legal rules, and the nature of the approvals of the references in terms of politics, laws or regulations are emphasized by regarding legal considerations.یکی از شرطهای مهم بقای جوامع در جهان امروز، توسعه علمی است که نشانگر جایگاه ویژه آموزش عالی در هر کشور است. دانشگاهها در صورتی میتوانند نقش موتور محرک و توسعهساز خود را به درستی ایفا کنند که همراه با تغییرات لحظهای علم و دانش، انعطافپذیر و هوشمند عمل کنند. از معظلاتی که مانع پویایی توسعه علمی کشور ایران است، میتوان از مقررات دست-وپاگیر اداری، مالی، آموزشی، تحقیقاتی و استخدامی کنونی نام برد؛ که متاثر از تعدد مراکز تصمیمگیری و وجود متولیان متعدد است.<br />یکی از مشکلات اساسی موجود این است که در حوزه آموزش عالی مراجع سیاستگذاری و تصمیمگیری درونقوهای و فراقوهای متعددی تصمیمگیری میکنند که وظایف و تکالیف آنها با هم، همپوشانی دارد؛ در نتیجه یکی از راهحلهای برون رفت از این معضل بزرگ این است که از تعارض و همپوشانی وظایف مراجع سیاستگذاری و تصمیمگیری در این حوزه جلوگیری شود. سوال اساسی تحقیق حاضر بر محور راهکارهای همپوشانی و تعارض تکالیف مراجع مهم تصمیمگیری استوار است.<br />در این جستار، جایگاه و قلمرو مصوبات این نهادها نیز در سلسله مراتب قواعد حقوقی مورد بررسی قرار گرفته و از این منظر در خصوص ماهیت مصوبات مراجع مورد اشاره از حیث سیاستگذاری، قانون یا مقررهگذاری، به ملاحضات حقوقی قابل تأملی اشاره میشود.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228520190522ANALYSIS OF DAARAK IN CIVIL CODEتحلیل درک قانونی2933207356510.29252/lawresearch.22.85.293FAسید سعید مومنیوکیل پایه یک دادگستری.دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه ازادشیراز.مدرس دانشگاه ازاد تنکابن.
(نویسنده مسئول)سید حکمت الله عسکریاستادیار دانشگاه ازاد شیراز گروه حقوق.Journal Article20171213Unauthorized transaction is lagally defined as a transaction the subject of which is others’ property.The legislator may consider some of them as voided (625.c.c) while others are regarded impervasive yet capable of pervasive(247c.c)and the rest are regarded as being correct but ineffective concerning the goods of third person–223.231c.c.in a correct sale contract(with the goods belonging to a third person)the ownership of seller is not condition in civil code.however, the commitment of principal unauthorized seller(183.c.c.) is to obtain the consent of the owner.The violation of the above-mentioned commitment leads to a daarak in correct sale contract (a halt in vesting possessory of the goods to customer as the good is belonging to a third person)this is a loss of customer for not taking possession of the sold goods yet.accordingly the Daarak is not defendable. The violated commitment must be fulfilled, that is: The consent of owner is obtained.(390.c.c.) concept of Daarak is not defined.it seems that Daarak as defined above is created in a correct ineffective kind capaple of giving possession of the goods, not any other genre of unauthorized transactions. The refusal of owner makes the contract vitiated as a non-tetrogression process.درعنوان قبل از ماده247 ق.م. معامله فضولی به معامله ای که موضوع آن مال غیراست، تعریف شده است. قانونگذار بعضی از معاملات فضولی را باطل( 625 ق.م)،بعضی دیگر را غیر نافذ با قابلیت نفوذ(247 ق.م)و بعضی را صحیح اما هنوز غیر موثر نسبت به عین ثالث میداند(223،362 و231 ق.م.).در عقد بیع (با مبیع مستحق للغیر)قانوناً مالکیت بایع شرط نیست لیکن تعهد(183ق.م)بایع فضولی درعقد صحیح مذکور این است که بعدا رضایت مالک "عین" را اخذ نماید. نقض تعهد مذکور موجب درک (وقفه در تملیک "عین" به مشتری به لحاظ مستحق للغیر در آمدن آن ) خواهد آمد که ضرر به مشتری است چون ایشان هنوز مالک عین مبیع نشده است. درک مذکور دفاع ندارد. تنها شیوه جبران درک، انجام اصل تعهد نقض شده می باشد بطوریکه با رضایت مالک "عین"، تملیک عین به مشتری تحقق مییابد.بایع مذکور ضامن اخذ رضایت میباشد. درک در قانون و در آثار حقوقدانان تعریف نشده است. در این مقاله نظر مختار این است که درک قانونی با تعریف ذکر شده درفضولی صحیح ، قابل تحلیل است (و نه در اقسام دیگر فضولی). بارضایت مالک عین، عقد موثر اما با رد مالک،فساد عقد معلوم می شود که تعرضی به وقوع و صحت سابق ندارد(223 ،365و 391 ق.م).دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228520190522Types of Access to Constitutional Jurisdiction with Emphasis on Constitutional Complaintانواع روشهای دسترسی به دادرس اساسی با تأکید بر دادخواهی اساسی3213726881710.29252/lawresearch.22.85.321FAغزاله فریدزادهپژوهشکده خانواده، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران.محمد حسن کبگانیدانشگاه تربیت مدرس، تهران.Journal Article20180602Constitutional jurisdiction, prior to the advent of broad wave of human rights concepts (almost before 1945), can be examined primarily within the framework of institutional constitutional law. At that historical period, the administration of constitutional justice, wich had the primary purpose of ensuring the stability of governmental structures and the existing separation of powers and observance the hierarchy of norms, was usually abstract. The supervision of the constitutional courts at that time was mostly priori, and in cases where posteriori review had been foreseen, referral of the petition was merely a matter for the authority of government officials, such as the president or prime minister. After the end of the Second World War and the movement of legal systems towards libertarian constitutional law, tangible changes were made in the functions of these institutions. From now on, different countries have provided individuals access to these institutions in various ways in order to pursue their fundamental rights and freedoms. Among all of the predicted ways of accessing constitutional jurisdiction, the constitutional complaint has come up with wider grasp. Constitutional complaint is the most effective way of guaranteeing and protecting fundamental freedoms. In this paper, after classifying and reviewing the different ways of access to constitutional jurisdiction, considering the importance of constitutional complaint and answering questions related to the components and principles of this method, its significant effects on the formation of participatory democracy and the theory of human rights in a country will be considered as the basis for the constitutional complaint.دادرسیاساسی تا پیش از اوجگیری موج گسترده مفاهیم حقوق بشری (تقریباً تا قبل از سال 1945 میلادی) عمدتاً در چهاچوب حقوق اساسی نهادگرا قابل بررسی است.در آن دوره تاریخی، اِعمال دادرسیاساسی که هدف اصلی آن تضمین ثبات ساختار حکوتی و تقکیک قوای موجود و رعایت سلسله مراتب هنجارها بود، معمولاً بهصورت انتزاعی انجام میشد. نظارت مراجع دادرسیاساسی در این زمان، اکثرا بصورت پیشینی بود و در مواردی که نظارت پسینی پیشبینی شده بود، ارجاع درخواست رسیدگی صرفاً در صلاحیت مقامات حکومتی مانند رییس جمهور یا نخستوزیر بود. پس از اتمام جنگجهانی دوم و حرکت نظامهای حقوقی به سمت حقوقاساسی آزادیگرا، تغییرات ملموسی در کارویژه این نهادها ایجاد شد. از این پس، کشورهای مختلف به طرق گوناگونی امکان دسترسی افراد عادی به این مراجع را جهت پیگیری حقوق و آزادیهای اساسی خویش، پیشبینی نمودند. از بین تمامی روشهای پیشبینی شده جهت دسترسی به دادرساساسی، آیین دادخواهیاساسی با استقبال گستردهتری مواجه شده است. دادخواهیاساسی مؤثرترین روش جهت تضمین و حمایت از آزادیهای اساسیست. در این نوشتار پس از طبقهبندی و بررسی روشهای دسترسی به دادرساساسی، با توجه به اهمیت دادخواهیاساسی و در پاسخ به پرسشهای مرتبط با مؤلفهها و مبانی این روش، آثار چشمگیر آن را در شکلگیری دموکراسی مشارکتی و نظریه حقوقبنیادین در یک کشور، به مثابه مبانی دادخواهی اساسی بررسی خواهد شددانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772228520190522The scope of exceptions regarding the principle of inseparability obligations in iran’s law and other legal systemsگستره ی مستثنیات ممنوعیت تجزیه ی تعهد درحقوق ایران و برخی نظام های حقوقی دیگر3493726373610.29252/lawresearch.22.85.349FAعبدالحمید فرزانهگروه فقه و حقوق اسلامی ،دانشکده حقوق وعلوم انسانی،دانشگاه آزاداسلامی واحدشیراز،ایران،شیراز0000-0002-1780-6217کوروش چرخی کوهگرددانشجوی دوره کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاداسلامی واحد شیرازJournal Article20171212Abstract:<br />The principle of inseparability payments is very important in the relationship between the debtor and creditor and indicates that the creditor can not be forced to accept the partial payment of debt . Given that this principle is not an imperative rule and it can not be associated to the public order, the parties may agree contrary to that. Also there are some exceptional cases in the law - including: the party’s agreement regarding partial payment, judicial moratorium, offset, death of debtor and transfer the subject matter of obligation to the other - that according to them the creditor can be forced to accept the payment partially. Price Fluctuations , among other things, should be considered to justify partial payment. In this paper, the principle of inseparability and its exceptions were studied partially and on case by case basis.In brief, exceptions to the principle of changeing the contract are to the extent that can seriously weaken this principle.چکیده<br />اصل تجزیه ناپذیری پرداخت در رابطه ی حقوقی متعهد و متعهدله حائز اهمیت فراوان و مبین ممنوعیت اجبار متعهدله به پذیرش ایفای جزئی متعهد می باشد.با التفات به عدم آمریت اصل ممنوعیت تجزیه ی تعهد و فارقیت آن از نظم عمومی و اخلاق حسنه، مضاف بر جواز تبانی طرفین علیه آن، مقنن نیز به تعبیه ی استثنائاتی در این خصوص اقدام نموده است تا بر اساس آن مجالی برای الزام متعهدله به قبول ایفای جزئی وجود داشته باشد. رسالت این نوشتار تبیین و تفهیم ممتاز اصل تجزیه ناپذیری تعهد و استثنائات حاکم بر آن به نحو موردی می باشد. بررسی ها نشان داد هرچند به طور معمول در تعهدات مالی، اصل بر عدم تجزیه ی تعهد ولزوم ایفای یکجای آن می باشد لکن در مواردی – که چندان اندک هم نیستند-می توان این اصل را شکست وبه اشکال دیگری به ایفای تعهد پرداخت. تراضی طرفین برتقسیط، مهلت قضایی، تهاتر، شرط ضمن عقد، فوت مدیون وانتقال طلب به اشخاص دیگر ازجمله استثناءات این اصل به حساب می آیند.البته درصورت مراعات اصل عدالت و انصاف، تحولات اقتصادی ونوسانات بازار و بالا وپایین شدن شدید قیمت ها نیز می تواند به عنوان عاملی برای عبور از قاعده ی تجزیه ناپذیری تعهد مورد توجه قرارگیرد.