دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772208020180121Studying the possibility of establishment of an Appellate Body through critical analysis of ICSID Annulment Procedure and success of WTO dispute settlement appellate bodyامکان سنجی ایجاد نهاد تجدیدنظر در پرتو ارزیابی انتقادی نظام ابطال آرای ایکسید (ICSID) و تجربه موفق هیأت تجدیدنظر سازمان تجارت جهانی11415592510.22034/jlr.2018.109955.1018FAابراهیم بیگ زادهاستاد دانشکده حقوق/دانشگاه شهید بهشتیمحمد مخبردانشجوی دکتری ،دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170801ICSID’s legitimacy relies to a significant extent on an adequate functioning of its internal control mechanisms. Annulment is the most important of such mechanisms. Further, legitimacy is particularly relevant in investment arbitration, where public interest is by definition involved. Annulment under the ICSID Convention must be distinguished from an appeal remedy. It only proceeds under one of the annulment grounds provided for in Article 52. Yet, the annulment grounds, which are not concerned only with procedural aspects, must be given full effect. Ad hoc committees must engage with the annulment grounds before them, unless they are frivolous. <br />On the other hand, States continue to consider the creation of appeals facilities, as the recent mega-regional treaties show. With an adequate design, an appeal mechanism would constitute an improvement with respect to the current award review mechanisms. In the meantime, ad hoc committees should be allowed to exercise their judgment in applying the annulment grounds, bearing in mind the limited but important function of the annulment remedy. Appellate Body, we argue in this article that an ICSID appellate system would enhance the legitimacy of investment arbitration, and institute fairness and balance among the various players in investment disputes.مشروعیت مرکز بین المللی حل اختلافهای ناشی از سرمایهگذاری (ICSID)، که یک نهاد مستقل است، تا حد بسیار زیادی به عملکرد مناسب ساز و کارهای مدیریت داخلی آن بستگی دارد. ابطال رأی داوری یکی از مهمترین جنبه های این دسته از ساز و کارهاست. علاوه بر این، مشروعیت به طور خاص با داوری در اختلافهای سرمایهگذاری ارتباط دارد، چراکه در این دسته از داوریها منافع عمومی دخیل هستند. ابطال رأی براساس کنوانسیون ایکسید را باید از جبران خسارتی که در دادگاه تجدیدنظر به آن رأی داده میشود، تفکیک کرد. صدور حکم ابطال تنها بر اساس دلایل مذکور در ماده 52 این کنوانسیون امکان پذیر است. با وجود این، به دلایل صدور حکم ابطال باید توجه کامل کرد، گرچه این دلایل فقط مربوط بهدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772208020180121The Role of Pledging Receivables as Collateral in Finance Facility Agreements
With Particular emphasis on Finance Facility Agreements in Petroleum Industryجایگاه رهن دین در سرمایه گذاری و تامین منابع مالی با نگاهی اجمالی به رهن دین در صنعت نفت43645797710.22034/jlr.2018.111885.1062FAزهرا گودرزیدانش آموخته دکتری حقوق نفت و گاز دانشگاه تهرانمحمود باقریگروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و عاوم سیاسی، دانشگاه تهرانJournal Article20161231Todays complicated international business relationships has requirements that need to be supported by national legal systems. Therefore, to have an active developed economy, countries attempt to make their legal systems flexible enough to support new requirement of modern industries. One of these new requirements is taking receivables as collateral to secure finance facility agreements. Under our mortgage law, taking receivables as security is categorized as intangible collateral which is prohibited based on Civil Code. Now, this question is raised that whether our legal system is ready to recognize intangible collaterals? <br /> Since today the international investments and trades are increased, it is expected that legal systems recognize receivables as collateral. This can be a secure mechanisms for ensuring investors that their investments will be returned. It seems that in today's international trads there is no room for traditional securities such as mortgaging tangebels. It is because the merit of transactions is diferent and the requiered investments are huge, thus, traditional securities can not cover such transactions.امروزه روابط تجاری پیچیده بین المللی مقتضیاتی به همراه خود دارد که برای داشتن اقتصادی پویا هر نظام حقوقی باید بتواند با انعطاف پذیری کافی اجازه ورود مفاهیم جدید را بدهد. یکی از این مفاهیمی که امروزه در قراردادهای بین المللی تامین منابع مالی پدیرفته شده است، به وثیقه گذاردن درآمدهای آتی پروژه هاست که در حقوق ما ذیل مفهوم "رهن دین" جای می گیرد. با توجه به ممنوعیت رهن دین در قانون مدنی، این سوال مطرح می شود که آیا نظام حقوقی ما تاب پذیرش "رهن دین" را دارد؟ به بیان دیگر آیا می توان دین را متعلق حق عینی قرارداد؟<br /> امروزه با توجه به حجم سرمایه گذاری ها و پیچیدگی های روابط، در بازارهای داخلی و خارجی، انتظار می رود که رهن، محدود به "عین" نبوده و مطالبات تایید شده، یا حساب های دریافتنی (Receivables) را نیز شامل گردد. اقتضای بازارهای پیشرفته امروزی این است که به نحوی مطمئن و منطبق با مقتضیات موجود به صاحب سرمایه اطمینان داده شود که سرمایه وی بازگشت خواهد یافت. مبالغ عظیم این سرمایه ها به گونه ای است که مانند سابق وثایق ملکی و یا به شکل عین معین، دیگر جوابگوی این روابط تجاری نیست. به همین دلیل است که نظام های حقوقی پویا، امروزه به انعطاف پذیر نمودن نظام سنتی رهن در قوانین خود می پردازند.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772208020180121The Later Wittgenstein and Lawویتگنشتاین متأخر و حقوق65885797810.22034/jlr.2018.112212.1075FAسید محمد قاری سید فاطمیگروه حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانپرهام مهرآرامتهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده حقوق، گروه حقوق عمومیJournal Article20160407The later Wittgenstein's view about language, meaning, philosophy and its function has a great impact on several humanities and social science. Law has been affected from this view such as other disciplines. Jurists apply this novel philosophy to interpretation of legal words, legal decision making, and to criticize legal schools. Not only legal theorist, but also judges apply Wittgenstein's theory to justify their decisions. As for interpreting of legal words, proponents of Wittgenstein try to understand legal words in relation to their context in which they are used. Therefore they refute any idea that has static view about meaning of legal words. This meaning theory has a revolutionary affect on the traditional idea of contract law.<br /> Also, Wittgenstein can provide us with some criteria to discover misunderstanding and oversimplification of legal schools about identification of law, process of decision making in law and how agreement or disagreement are possible in legal practice.دیدگاه ویتگنشتاین متأخر دربارۀ مسائلی مانند زبان، معنا، فلسفه و کارکردهای آن تأثیر بسیاری در زمینههای مختلف علوم انسانی گذاشته و حقوق هم در این میان بیبهره نبوده است. بسیاری از حقوقدانها از آرای او در تفاسیر خود از واژگان حقوقی، فرایند تصمیمگیری حقوقی یا نقد و بررسی مکاتب مختلف بهرهمند شدهاند. چنین استفادههایی از آرای ویتگنشتاین به مباحث نظری منحصر نیست و حتی قضات هم در مستدل کردن آرای خود از افکار او بهره بردهاند. در زمینۀ تفسیر واژگان حقوقی هواداران ویتگنشتاین سعی کردهاند که آنها را با توجه به زمینۀ کاربردشان معنا کنند؛ بههمین دلیل با هر گونه تلقی که برداشتی ایستا از این واژگان داشته باشد، مخالفت کردهاند. چنین دیدگاۀ در تلقی سنتی ما از قراردادها انقلابی به پا خواهد کرد. <br /> ویتگنشتاین معیارهایی را در اختیار ما مینهد تا با استفاده از آنها بتوانیم بسیاری از اعوجاجات و کجفهمیهای مکاتب حقوقی را کشف کنیم؛ کجفهمیهایی که در خصوص شناسایی حقوق، چگونگی تصمیمگیری در آن و نحوۀ بهتوافقرسیدن یا منشأ اختلافهاست. و همچنین بتوانیم از این راه بسیاری از این مکاتب را منحل کنیم.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772208020180121contract of guaranty as a real securityعقد ضمان به مثابه وثیقۀ عینی891115470510.22034/jlr.2018.112175.1077FAجلیل قنواتیدانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران0000-0002-9609-5942محمد محلیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی پردیس فارابیJournal Article20170925Contract of guaranty (aqde zaman) as security means (vasiqaye aini ) ,in itself creates a personal security in favor of creditor. But, the parties may agree in the contract on a term which provides that the guarantor must pay his debt from a ascertained goods. Hence, in addition to personal security they create a tangible security in favor of creditor. Therefore, the creditor entitles a real right on that goods and sues to acquire the goods and his right will be preferred on another rights of third persons.<br />In this case, when the contract of guaranty is concluded, the warrantee will acquire a right of action in the ascertained property so that he can collect its claims from that property.<br /><br />Islamic jurists have considered the right of warrantee to be equal to the right to mortgage and consider it to have the same effect as mortgage property. From jurisprudential point of view acceptance of this viewpoint subject to an analysis that is presented in terms of the condition to do (شرط فعل)چکیده <br />قرارداد ضمان اگرچه ذاتا ایجاد وثیقه شخصی به نفع طلبکار می کند اما چنانچه در ضمن آن بر ضامن شرط گردد که دین خود را از محل مال معینی بر پرداخت نماید ، علاوه بر وثیقه شخصی ، نوعی وثیقه عینی به نفع مضمون له ایجاد می کند.بر این اساس مضمون له نسبت به مال موضوع ضمان حقی عینی پیدا نموده که به استناد آن می تواند مال مزبور را مورد تعقیب قرارداده و مطالبات خود را مقدم بر دیگر طلبکاران از محل آن مال وصول نماید. .در این صورت، به محض انعقاد قرارداد ضمان مضمون له حقی در مال معین شده به دست می آورد که به موجب آن می تواند مطالبات خود را از محل ان وصول نماید. این حق در رابطه مضمون له و مال ایجاد می شود و ماهیتی عینی داشته و برای مضمون له حق تقدم و حق تعقیب ایجاد می کند.<br />در مواردی که ضمان از مال معین از طریق شرط ادای دین از محل مال معین در ضمن عقد ضمان حاصل شود، مشهور فقها حق مضمون له را همردیف حق الرهانه تلقی و ان را دارای اثاری شبیه به وثیقه عینی پنداشته اند.از منظر فقهی پذیرش این دیدگاه منوط به تحلیلی است که از مفاد شرط فعل مالی ارائه می شود.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772208020180121Political Economy of State Criminality in Totalitarian Systemاقتصاد سیاسی بزه کاری دولت در نظام اقتدارگرای فراگیر1131335797910.22034/jlr.2018.111903.1061FAمهدی پروینیدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی - دانشگاه شهید بهشتی - دانشکده حقوقنسرین مهرادانشیار رشته حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20170630In the totalitarian systems, state criminality, has its own economic explanations; the structural economic bases that, from one hand, provide possibility of constitute of political system that neither is relied on social classes, and nor has restricted by law, and so there is no any reason to accept any rule or norm of political manner, and on the other hand, define all forms of its communications, either in community level and with community members, or in political level and with other actors of policy sphere, merely based on unilateral communication of will enforcement, i.e violence.<br /> That is political economy specifications that enables political system to be independent from, and beyond of society, not only on the top of it. That is such political environment that enables totalitarian system to supply costs of suppression of any opposition, and crime commission against citizenship rights, and also introduce bases of any aggression to the sources of economic life of society.بزه کاری دولت در نظام اقتدارگرای فراگیر، تبیین های اقتصادی ویژه خود را دارد؛ مبانی ساختاری اقتصادی که از یک سو، امکان شکل گیری نظام سیاسی ای را فراهم می آورد که نه متکی بر طبقات اجتماعی است و نه محدود به قانون، و بنابراین هیچ دلیلی برای پذیرش هیچ گونه هنجار و یا قاعده رفتاری اجتماعی و سیاسی نمی بیند، و از دیگرسو، تمامی شکل های ایجاد رابطه خود را هم در سطح اجتماعی و با افراد جامعه، و هم در سطح سیاسی با دیگر کنش گران پهنه سیاست، تنها مبتنی بر رابطه یک سویه تحمیل اراده؛ یعنی خشونت تعریف می کند. این ویژگی های اقتصاد سیاسی است که گونه زمامداری ای را ممکن می سازد که نه تنها در راس جامعه، که از هر نظر مستقل از جامعه و فوق آن باشد. چنین محیط اقتصادی ای است که نظام اقتدارگرای فراگیر را قادر می سازد تا هزینه های سرکوب هرگونه مقاومت و ارتکاب هرگونه بزه کاری علیه حقوق شهروندان را تامین نموده و به منابع حیات اقتصادی جامعه تعرض نماید.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772208020180121The distinction between extermination as an example of crimes against humanity and genocide in the light of the Statute of the International Criminal courtتمایز بین نابودسازی به عنوان مصداقی از جنایت علیه بشریت با نسل کشی در پرتو اساسنامه دیوان کیفری بین المللی1351565518710.22034/jlr.2018.111041.1046FAسید قاسم زمانیاستاد دانشگاه علامهرضا شیران خراسانیدانشجوی دکتری حقوق دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20171217The two concepts of extermination and genocide are very important and fundamental concepts in international criminal law. Due to the conceptual and semantic affinities, sometimes in studies and studies, differences and differences in their differences are negligible or neglected, while carefully We will find in the Statute of the Court that there are differences between the extermination as an example of a crime against humanity with genocide, both of which are referred to in the Statute of the Court.<br />Genocide is a deliberate crime, and in order to realize it, in addition to deliberately pursuing one of the prohibited acts set forth in Article 6 of the Constitution, it is necessary to eliminate all or part of a religious, racial, ethnic or national group. There is no need for such an incentive. In the extermination, the perpetrator eliminates the population as a mere human being while eradicating the group's genocide for belonging to a religion, race, ethnicity, or nationality. . It is also necessary in the extermination to commit the acts as part of an organized or extensive attack, or as part of a general or organized plan, to destroy the g Row, while genocide does not require that the acts committed as part of a systematic or extensive attack, or as part of a general or organized plan, have been committed to eliminate the group.دو مفهوم نابودسازی<strong>[1]</strong> و نسلکشی<strong>[2]</strong> از مفاهیم بسیار کلیدی و بنیادین در حقوق کیفری بینالملل بهشمار میآیند که به دلیل قرابت مفهومی و معنایی گاهی در مطالعات و پژوهشها به تمایزات و وجوه اختلاف آنها کمتوجی یا بیتوجهی شده است. حال آنکه با دقت در اساسنامۀ دیوان درخواهیم یافت که میان نابودسازی بهعنوان مصداقی از جنایت علیه بشریت<strong>[3]</strong> با نسلکشی که به هر دوی آنها در اساسنامۀ دیوان اشاره شده است، تمایزاتی وجود دارد. نسلکشی یک جنایت عمدی است و برای تحقق آن، علاوه بر عمد در انجام یکی از اعمال ممنوعۀ مصرح در مادۀ 6 اساسنامه، قصد خاص یعنی از بین بردن تمام یا بخشی از یک گروه مذهبی، نژادی، قومی یا ملی لازم است؛ حال آنکه نابودسازی بینیاز از چنین انگیزهای است. در نابودسازی، مرتکب جمعیت را به صرف انسان بودن از بین میبرد، حال آنکه مرتکب نسلکشی گروه را به دلیل تعلق داشتن به یک مذهب، نژاد، قوم یا ملیت نابود میکند. همچنین در نابودسازی لازم است که اقدامات مرتکب بهعنوان بخشی از یک حملۀ سازمانیافته یا گسترده و یا بهعنوان بخشی از یک<br /> <br /> <em><br clear="all" /> </em><br /> طرح کلی یا سازمانیافته برای از بین بردن گروه، ارتکاب یافته باشند، حال آنکه برای تحقق نسلکشی لزومی ندارد که اقدامات مرتکب بهعنوان بخشی از یک حملۀ سیستماتیک یا گسترده و یا بهعنوان بخشی از یک طرح کلی یا سازمانیافته برای از بین بردن گروه، ارتکاب یافته باشد.<br /> از سوی دیگر، در جرم نابودسازی، غیرنظامی بودن جمعیت مورد حمله امری ضروری است؛ حال آنکه در نسلکشی، نظامی یا غیرنظامی بودن گروه قربانی تأثیری در تحقق نسلکشی ندارد.<br /> همچنین در نابودسازی اینکه آیا فرد متهم اعمال خود را علیه جمعیت هدف یا صرفاً علیه یک نفر قربانی سازماندهی کرده است، اهمیتی ندارد و این خود حمله است که باید علیه جمعیت هدف مدیریت شده باشد و فرد متهم فقط باید از اینکه اقدامات او بخشی از این حمله است، آگاهی داشته باشد. حال آنکه در نسلکشی مرتکب باید اعمال خود را در راستای نابودی اعضای یک گروه یا بخشی از آن سازماندهی کرده باشد و صرف ارتکاب عمل بر روی یک قربانی نمیتواند نسلکشی تلقی گردد.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. Extermination.<br /> <br /> <br /> [2]. Genocide.<br /> <br /> <br /> [3]. Crime Against Humanity(CAH).دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772208020180121The Experimental Use defense in Patent Infringement Litigations: An Absolute or Conditional Exception?جایگاه دفاع استفادۀ آزمایشی از اختراع در دعوای نقض حق اختراع: استثنایی مطلق یا مقید؟1571865798010.22034/jlr.2018.111888.1060FAزینب غفوریگروه حقوق مالکیت فکری، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتیمیرقاسم جعفرزادهگروه حقوق مالکیت فکری، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160517One of the defenses to patent infringement is the experimental use of the invention. This exception is accepted in The Registration of Patents, Industrial Designs and Trademarks Act of 2008. The Act, however, has no clue on the criterion for application of this exception and no case in this regard has yet been brought before the Iranian courts. On the other hand, some of the patent systems, namely the German and the U.S. one, have recognized a distinction between the commercial intent of the use and a non-commercial one as a criterion of the permissible act. Accordingly, the experiments done with a non-commercial purpose should be allowed while the ones with a commercial intent would be considered as an infringement. The case law of the two above-mentioned systems, however, shows otherwise. The current essay intends to investigate the different cases of experimental use and tries to show that the considered distinction cannot function effectively as a criterion to apply the exception especially where the purpose of the use is non-commercial but the patent is used extensively or vice versa where the use is done with a commercial intent but there is a public interest in permitting the act.یکی از دفاعیات متهم به نقض حق اختراع، استفادۀ آزمایشی از آن است. این استثنا در قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری سال 1386 نیز مورد پذیرش قرار گرفته است. اما این قانون نسبت به معیار تجویز این استثنا ساکت است. در رویۀ قضایی نیز تاکنون دعوایی مطرح نشده است تا بتوان رویکرد دادگاههای ایرانی را در این امر ملاحظه کرد. در مقابل، در برخی از نظامهای حقوقی، از جمله دو نظام مورد بحث در این تحقیق (آلمان و امریکا)، تفکیک هدف و انگیزه از انجام آزمایشها به دو دستۀ تجاری و غیرتجاری بهعنوان ملاک تعیین عمل مجاز از نقض در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب، علیالقاعده باید آزمایشهایی که انگیزۀ غیرتجاری دارند، تجویز شوند و در مقابل، آزمایشهایی که با اهداف تجاری صورت میگیرند، نقض حق اختراع محسوب شوند. لیکن رویۀ قضایی این دو نظام حقوقی به سمت و سویی دیگر سوق یافته است. این تحقیق ضمن بررسی انواع این آزمایشها، نشان میدهد که تفکیک مزبور همواره کارآمد نیست، بهویژه در مواردی که انگیزۀ آزمایش، غیرتجاری است، اما از اختراع در مقیاس انبوه استفاده میشود یا برعکس، هدف تجاری است، اما در تجویز استثنا، نفعی برای عموم وجود دارد، نمیتوان صرفاً به این معیار اکتفا کرد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772208020180121Internationalization of Contemporary Public Law; Instancesبینالمللی شدن حقوق عمومی معاصر؛ جلوهها و مصادیق1872115798110.22034/jlr.2018.112063.1069FAعلی سهرابلودانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانبیژن عباسیدانشیار و عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20170214Public law has seen many developments in the contemporary period. This area of law is no longer limited to the boundaries of the nation-state and international developments and events and international law norms and rules have various effects on institutions and structures of domestic public law. Some researchers mentioned these phenomena as globalization in law and public law and others have commented on internationalization of that. This article seeks to answer this question that contemporary public law is which one; globalization or internationalization? with proof of contemporary public law internationalization, instances of this issue been studied in two categories with descriptive- analytical approach: norms include: a- entry of norms with international base in domestic public law, b- commitment of domestic law to acceptance and observance of the international law norms and rules, and institutions include: international and regional institutions. The results shows formation of public international law as the interdisciplinary field in law knowledge.در دوران معاصر، حقوق عمومی تحولات بسیاری به خود دیده است. این حوزه از حقوق دیگر صرفاً محدود به مرزهای دولت- کشور نیست و تحولات و رویدادهای بینالمللی و هنجارها و قواعد حقوق بینالملل تأثیرات متعددی بر نهادها و ساختارهای حقوق عمومی داخلی دارند. برخی از این پدیده بهعنوان جهانیشدن در حقوق و حقوق عمومی یاد نمودهاند و عدهای دیگر نظر بر بینالمللی شدن آن دارند. نوشتار حاضر در پی پاسخ به این پرسش بوده است که حقوق عمومی معاصر رو به سوی کدامیک از پدیدههای فوق دارد، جهانی شدن یا بینالمللی شدن؟ با اثبات بینالمللی شدن حقوق عمومی معاصر، جلوهها و مصادیق این موضوع در دو دستۀ هنجارها شامل: الف) ورود هنجارهایی با ریشۀ بینالمللی در حقوق عمومی داخلی کشورها؛ ب) الزام حقوق داخلی به پذیرش و رعایت هنجارها و قواعد حقوق بینالملل و نهادها شامل: نهادهای بینالمللی، منطقهای و ملی با رویکردی توصیفی- تحلیلی بحث و بررسی گردیده است. یافتهها حکایت از شکلگیری حقوق عمومی بینالمللی بهعنوان حوزهای میانرشتهای در علم حقوق دارد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772208020180121تاملی دیگر در بررسی شورای نگهبان قانون اساسی نسبت به صلاحیت نامزدهای انتخاباتبررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات توسط شورای نگهبان: تأملی دیگر2132375798210.22034/jlr.2018.111274.1050FAاسداله یاوریدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170425 <br /><strong>The screening of the eligibility of candidates in the election by the guardian Council: A different approach</strong> <br />Asadollah YAVARI (Assistant Professor of Law, Shahid Beheshti University) <br />Abstract <br />Among the issues and different levels of supervision in an election, scrutiny the candidates’ competence is very important. A regulated and impartial system of supervision, on one hand, guarantees pluralism in thoughts and the presence of different political groups, as well as equal electoral competition. On the other hand, this supervision prevents the presence of people who do not have the legal required conditions and an unreasonable increase in the number of candidates (which would put the voters in trouble). Despite of the acceptance of the supervision principle in Iran, there are political controversial discussions on candidates’ competence supervision except in the first rounds of presidential and parliament elections. Most of the criticisms are about supervision reference i.e Guardian Council. While, it seems that the challenging point in this respect concerns to some political, beliefs and moral factors of competence for candidates. Indeed, as the generality and ambiguity and maybe biased for special tendency of these conditions, it is possible that the supervision reference’s taste will be applied and notable thoughts, people and groups which are different be rejected in the competition.چکیده<br /> در میان موضوعات و مراحل تحت نظارت در جریان انتخابات، بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات از اهمیت به سزایی برخوردار است. وجود یک نظام نظارتی قانونمند و بی طرف بر داوطلبی، از یک طرف، ضامن تنوع اندیشهها و گروههای مختلف سیاسی، برابری و رقابتی بودن مشارکت سیاسی در انتخابات بوده؛ و از طرف دیگر مانع ورود اشخاص فاقد شرایط قانونی و همچنین افزایش غیر منطقی داوطلبان (که به خودی خود می تواند انتخاب رای دهندگان را با دشواریهایی مواجه سازد) میگردد. نظارت بر انتخابات در ایران، به رغم پذیرش اصل نظارت، از گذشته تا کنون (به جز دوره های ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری و مجلس) مناقشات سیاسی حقوقی گسترده ای را به ویژه در خصوص نظارت بر صلاحیت داوطلبان با خود به همراه داشته است. نوک پیکان بیشتر انتقادات به سمت مرجع ناظر یعنی شورای نگهبان و نوع ارزیابی صلاحیت داوطلبین ( اصطلاحاً نظارت استصوابی) بوده است. این در حالی است که به نظر می رسد مساله و چالش اصلی در این نظارت، برخی شرایط سیاسی، اعتقادی و اخلاقی قانونی پیش بینی شده برای نامزدهاست. در واقع، این شرایط به دلیل کلی و مبهم بودن و یا با جهت گیری های خاص سیاسی- مذهبی، امکان اعمال سلیقه های شخصی و گروهی مرجع ناظر را فراهم ساخته، و به تبع آن، بخش قابل توجهی از اندیشه ها، اشخاص و گروه ها را از نامزدی و رقابت (و به نحو کلی از مشارکت سیاسی موثر) باز می دارد. دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772208020180121Article 522 of the Iranian Civil Procedure code with regard to money adjustment theoryماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی در آیین نظریه تعدیل پول2392585798310.22034/jlr.2018.112782.1086FAکامران آقاییمدرس مدعو دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170314This essay is an analytical approach to article 522 of The Iranian Civil Procedure Code ,with a historical study of the old regulations.<br /> In the first place,the “delayed payment penalty” in the The Civil Code and the abrogated Civil Procedure Code as well as the approach of Islamic jurisprudence (Fatwa)are discussed .It has also been emphasized that article 522 of the present Civil Procedure Code is different from “delayed payment penalty” in the abrogated rules which also exist in international trade law or French and German legal systems.Therefore , this is a new discourse in the Iranian law and cannot be compared with the old notion, I.e the” delayed payment penalty”. The new notion can be applied against the“nominal value of money “rule, mentioned for example, in article 1875 of the French Civil Code.<br /> This new discourse can be referred to as “money adjustment” which means if the debtor refuses to pay,after a demand by the creditor,he or she must pay damages equivalent to the inflation rate from the time the demand is made till the time the real payment is made,based on what is called the “Central Bank Index” announced each year by The Central Bank of Iran.این جستار تحلیلی بر ماده 522 قانون آئین دادرسی مدنی با رویکردی بر پیشینه موضوع در قوانین و آموزه های حقوقی است.در آغاز خسارت تاخیر تادیه در قانون مدنی و به ویژه قانون آیین دادرسی مدنی سابق تشریح شده است و سپس ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی جدید در پرتو نظریه های فقهی و حقوقی تحلیل گشته و بر این نکته تاکید رفته است که ماده 522 همان خسارت تاخیر تادیه در قوانین پیشین نیست و تاسیس حقوقی نوبنیادی متاثر از گفتمان حقوقی جدید است که در این نوشتار از آن به تعدیل پول نام برده شده است.تعدیل پول به فرجام گذار از ایستار اصالت بخشیدن به مبلغ اسمی اسکناس است که در برخی کشورها از جمله فرانسه درباره آن قاعده گذاری شده است اما نکته پراهمیت آن است که چه در مرحله بنیانگذاری این نهاد و چه در تدوین آموزه های حقوقی که لاجرم به ایجاد یک رویه در دادگاه ها می انجامد،برداشت های ناصوابی هست که می باید برای برطرف ساختن آن کوشش کرد و چشم اندازهای جدیدی هست که می باید برای نزدیکی به عدالت قضائی آن ها را گسترش داد که در این مقاله به بخش کوچکی از آن پرداخته شده است.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772208020180121Compliance Standards in the Law of Documentary Letters of Creditمعیارهای انطباق ارائه در حقوق اعتبارات اسنادی2592825567310.22034/jlr.2018.111098.1084FAمحمد سلطانیدانشگاه شهید بهشتیمهسا لسانیدانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170514Documentary letter of credit is an important mechanism for payment and finance in international trade with a variety of functions. However, by applying this method, international traders and banks encounter several problems of which one of the most important is compliance of documents with terms and conditions provided in the letter of credit. As stated in introduction of Uniform Customs and Practice for Documentary Credits, more than 70 percent of presentations are rejected by banks at the first time, which can cause significant financial losses, waste of time and vain litigations. As, in documentary credit operation, the realisation of the credit is subject to compliant presentation, clarifying the rule governing documentary compliance has significant importance for desirable performance of letters of credit and ability to predict an identical result through a uniform approach for all parties involved. By assessing common compliance standards, this article is an attempt to achieve the appropriate criterion for determining compliance or discrepancy of tendered documents. As a result, it can be said that the most effective standard to identify the conformity of documents is strict compliance doctrine; Nevertheless, it is important to note that strict compliance test does not necessarily require literal, mirror image approach to the determination of documentary compliance, but trivial and obvious discrepancies that create no risk for parties involved does not render the presented documents non-compliant.اعتبار اسنادی یک سازوکار مهم پرداخت و تأمین مالی در تجارت بینالمللی است که کارکردهای گوناگونی دارد. با این وجود، بانکها و تجار بینالمللی با به کارگیری این نهاد با مشکلات متعددی مواجه میشوند که انطباق اسناد با شرایط و مفاد اعتبارنامه از مهمترین آنها به شمار میرود. همان طور که در مقدمه مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی ذکر شده است، بیش از 70 درصد ارائهها نخستین بار از سوی بانک رد میشوند، حال آن که رد ارائه میتواند سبب خسارات مالی قابل توجه، اتلاف زمان و طرح دعاوی بیهوده گردد. از آن جا که در عملیات اعتبار اسنادی، وصول وجه اعتبار منوط به انطباق اسناد ارائه شده میباشد، تببین معیار حاکم بر انطباق اسناد جهت عملکرد مطلوب اعتبارنامهها و ایجاد امکان پیشبینی نتیجه واحد از طریق یک رویه یکنواخت برای کلیه طرفهای درگیر در عملیات اعتبار اسنادی، امری ضروری مینماید. در این مقاله تلاش شده با تشریح و ارزیابی معیارهای رایج انطباق ارائه، معیار مناسب به منظور تشخیص انطباق یا مغایرت اسناد ارائه شده روشن گردد. نتیجتاً میتوان گفت کارآمدترین ضابطه برای تصمیمگیری در خصوص انطباق ارائه نظریه انطباق دقیق میباشد؛ با این حال، در رابطه با تفسیر این دکترین باید توجه داشت که انطباق دقیق لزوماً مستلزم تطبیق تصویر آیینهای و تحتاللفظی اسناد با شرایط اعتبار نیست، بلکه مغایرتهای فاقد اهمیت و بدیهی که ریسکی برای اشخاص درگیر در معامله اعتباری ایجاد نمیکند سبب مغایرت ارائه نخواهد شد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772208020180121Critical Study of Internet Technical Structure as an Instrument Governing Cyberspaceبررسی انتقادی حاکمیت حقوقی ساختار فنی اینترنت بر فضای مجازی2833075799110.22034/jlr.2018.117028.1109FAعبداله رجبیحقوق خصوصی پردیس فارابی دانشگاه تهرننسرین ترازیدانشجوی دکتری حقوق بینالملل دانشگاه علامه طباطبایی N.Tarazi@yahoo.comJournal Article20170730Critical Study of Internet Technical Structure as an Instrument Governing Cyberspace <br /> <br /> Abdollah Rajabi <br /> Nasrin Tarazi <br /> <br /> Abstract<br /> Cyberspace is a new era of human living and doesn't have any background in his long life. There are many disagreements among legal thinkers on recognition of legal rules for the cyberspace and its control through law or legal mechanisms. A group of lawyers belive on territoriality of cyberspace; but many of them presume regulation of internet and the legal relations arising from its function through international law and its mechanisms. The third category of legal experts articulate the nature of cyberspace is not conform with legal commands and lawmaking; so we must recognize its essence and respect for all customs and facts; among of these experts, some thinker interested for technical structure of internet and suppose that it plays role similar to law. Regarding these views, we think that the recognition of legal role of internet technical structure results to self-help system and anarchy and lead us to the time before civilization. Thus cyberspace requires legal rule and command; obviously, no satte can control this space lonely, with the exception of international cooperation of all states.<br /> Keywords<br /> Cyberspace, Jurisdiction, Private International Law, custom, technical structure of internet, legal self-help.چکیده<br /> فضای مجازی عرصۀ نوپایی در زمینۀ حقوق است. بنابراین، هرج و مرج و فقدان نظم ناشی از حقوق را به وضوح در آن میتوان دید. دربارۀ امکان حاکمیت قانون در فضای مجازی، گروهی اعتقاد دارند که با احکام سنتی میتوان ناهنجاریها را هدایت کرد و گروه دیگر نیز قائل هستند که فقط با سازوکارهای حقوق بینالملل باید به چنین هدفی دست یافت. اما دستۀ سوم اعتقادی به حکم و فرمان ندارند. ایشان با استناد به سرشت خاص این فضا، دخالت دولت را انکار میکنند. در میان گروه اخیر، برخی قائل به حاکمیت ساختار فنی فضای مجازی هستند. ایراداتی از این دست را میتوان به این تحلیل وارد ساخت: این رویکرد نه فقط راهی را برای حل مشکلات پیش پای نمیگذارد، بلکه سبب میشود فضای مجازی شبیه دوران قبل از مدنیت باشد و انسانها با اقدامات شخصی به حق خود نایل آیند. بنابراین، نباید فرمان و دخالت مقام آگاهانه و برتر را انکار کرد، اما دخالت تک تک دولتها نارواست و همکاری همۀ کشورها را با عنایت به وضعیت موجود میطلبد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772208020180121Bankruptcy of public entities in Iranبررسی شمول مقررات ورشکستگی نسبت به اشخاص حقوق عمومی در ایران3093365470310.22034/jlr.2018.112453.1081FAعلیرضا عالی پناهعضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی (ره)Journal Article20170422Article 412 of the Commercial Code, which was enacted in 1311, has set the basic conditions of bankruptcy. According to this article, only merchants and companies can be declared bankrupt and there was a consensus in this case that the bankruptcy proceedings are not included public legal entities. Because none of them are not "merchant" and "company". But with the enactment of new Enforcement of Financial Judgments Act of 1394, significant changes occurred in the scope of bankruptcy to public legal entities. Because, according to Article 15 of this Act "... merchants and entities ..., if they are claiming insolvency, should request bankruptcy". However, due to the fact that, on the one hand, this article covers all the legal entities, both public and private, and, on the other hand, the probability of bankruptcy of legal entities of public is not consistent with legal logic, the review of consistence of these provisions to the public legal entities is very important. Based on the findings of this study should adhere to Article 15 of Enforcement of Financial Judgments Act, and say that the public legal entities are subject to bankruptcy proceedings, but in the current legal situation, this provisions is not including government, public institutions and municipalities. However, the including of bankruptcy regulations to other public legal entities is critical and the amendment to Article 15 is necessary.مادهی 412 قانون تجارت ایران شرایط ماهوی اعلام ورشکستگی را تعیین کرده است. مطابق این ماده ورشکستگی مختص تجار و شرکتهای تجارتی بود و لذا در خصوص عدم شمول مقررات ورشکستگی نسبت به اشخاص حقوقی عمومی اتفاق نظر وجود داشت. چه، هیچیک از اشخاص حقوقی عمومی "تاجر" و "شرکت تجارتی" محسوب نمیشدند. اما با تصویب قانون نحوهی اجرای محکومیتهای مالی در سال 1394 ش. تغییر مهمی از حیث دامنهی شمول ورشکستگی نسبت به اشخاص رخ داد و شمول مقررات ورشکستگی نسبت به اشخاص حقوقی عمومی در کانون توجه قرار گرفت. چه، مطابق مادهی 15 این قانون «... تجار و اشخاص حقوقی ...، در صورتی که مدعی اعسار باشند، باید رسیدگی به امر ورشکستگی خود را درخواست کنند». حال، با توجه به این که اطلاق مادهی مذکور همهی اشخاص حقوقی، اعم از خصوصی و عمومی، را دربرمیگیرد و امکان اعلام ورشکستگی همهی اشخاص حقوقی عمومی با منطق حقوقی سازگار نیست، بررسی شمول مقررات ورشکستگی نسبت به این اشخاص پس از تصویب مادهی مذکور واجد اهمیت ویژهای است. بر اساس یافتههای این مقاله، گرچه چارهای جز تمسک به اطلاق مادهی 15 مذکور به عنوان اصل وجود ندارد و اشخاص حقوقی عمومی اصولاً مشمول مقررات ورشکستگی میشوند، لکن این اطلاق در برخی از موارد قابل اعتماد نیست و در وضع حقوقی کنونی نمیتوان به شمول مقررات ورشکستگی نسبت به دولت، مؤسسات دولتی و شهرداریها قائل شد. با این همه، شمول مقررات ورشکستگی نسبت به سایر اشخاص حقوقی عمومی قابل نقد است و اصلاح مادهی 15 قانون مذکور ضروری به نظر میرسد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه تحقیقات حقوقی1024-0772208020180121The Legal Status of the Property of the Iranian Armed Forcesحقوق حاکم بر اموال نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران3373615799210.22034/jlr.2018.111900.1063FAحامد کرمیگروه حقوق دانشکده انسانی دانشگاه شاهدامین مختاری دستنائیکارشناس ارشد حقوق عمومی دانشگاه آزاد تهران مرکزیJournal Article20180104The armed forces as one of the most important institution of the governance have a special place in the legal system of the Islamic Republic of Iran so that several principles of constitution is dedicated to this momentous institution. But what is commonly overlooked, the assets and property held by the forces. Whereas, the armed forces are considered part of the state in general, it seems that occupied property by these forces has same rights and similar mechanism like other property belonging to the government. But a review of existing related regulations and acts illustrates the difference. In fact, the legal nature of the armed forces that is the implementing rule, given the sensitivity and complexity has caused much of the property under the authority of these institutions have their own legal system. However, the property held by the armed forces as tenure should also be considered.Armed forces- sovereignty action- public propertyنیروهای مسلح به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اعمال کننده حاکمیت، دارای جایگاه ویژه ای در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران می باشند؛ به نحوی که قانون اساسی اصولی چند را به این نهاد بسیار مهم اختصاص داده است. اما آنچه که معمولاً نادیده انگاشته می شود، بحث دارائی ها و اموال تحت تصرف این نیروهاست. در حقیقت از آن رو که نیروهای مسلح بخشی از دولت به مفهوم عام آن تلقی می شوند، به نظر می رسد که اموال تحت تصرف این نیروها نیز از حقوق و ساز و کاری همچون سایر اموال متعلق به دولت برخوردار است. اما با بررسی قوانین و مقررات مربوط به اموال تحت تصرف نیروهای مسلح، تفاوت میان قواعد حاکم بر اموال تحت تصرف این نیروها و سایر اموال اشخاص عمومی مشخص میشود. در حقیقت ماهیت اَعمال نیروهای مسلح که همان اِعمال حاکمیت است، باعث گردیده تا بخش اعظم اموال تحت اختیار این نهادها، با توجه به حساسیت فعالیت ها، که لاجرم متفاوت از کارکرد سایر دستگاه های دولتی است، نظام حقوقی مخصوص به خود را دارا باشند