ارجاع وضعیت به دیوان بین‌المللی کیفری از سوی دولت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشیار

10.22034/jlr.2020.184761.1565

چکیده

ارجاع وضعیت توسط دولت عضو یکی از شیوه‌های مندرج در ماده 13 اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری است. دولت عضو می‌تواند وضعیتی را که به نظر یک یا چند جنایت تحت صلاحیت دیوان ارتکاب یافته است را به دادستان ارجاع دهد. با وجود این لازم به ذکر است که شروع به رسیدگی توسط دولت ذیربط از اولویت زیادی برخوردار می‌باشد و به همین جهت نیز تدوین‌کنندگان اساسنامه دیوان با درج صلاحیت تکمیلی در صدد ممانعت از بی‌کیفرماندن مرتکبان جنایات بین‌المللی برآمدند. ارجاع وضعیت توسط دولت عضو به دادستان دیوان دارای محاسن زیادی است و بی تردید با این روش به کارآمدی دیوان کمک شایانی خواهد شد.
تمرکز اصلی این تحقیق بر ارجاع وضعیت توسط دولت ‌است و سایر شیوه‌های ارجاع مورد تجزیه و تحلیل قرار نمی‌گیرد. برای داشتن تحلیلی جامع از ارجاع دولت بررسی مسائل شکلی و ماهوی مرتبط با آن گریز ناپذیر است. بدین منظور مسایل اساسی چون ارجاع، ارجاعدهنده،آیین ارجاع،آثار ارجاع و درنهایت امکان بازپس‌گیری وضعیت ارجاع شده مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.
این تحقیق بخشی از زوایای موضوع ارجاع وضعیت توسط دولت در اساسنامه دیوان را در پرتو رویه عملی آن مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. رویکرد اصلی و اولویت دیوان بر تعقیب جنایات بین المللی توسط محاکم ملی است. پیش بینی اصل صلاحیت تکمیلی در اساسنامه دیوان دلالت بر صحت چنین اولویتی می باشد. آمار مربوط به وضعیت های ارجاع شده به دیوان توسط دولتها حکایت از اقبال این شیوه نسبت به سایر شیوه های ارجاع مندرج در اساسنامه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Referral of the situation to the International Criminal Court by the government

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Beigzadeh 1
  • mohammad hossein ramezani 2
1 Professor- Faculty of Law - Shahid Beheshti University
2 professor
چکیده [English]

Referral by a State Party is one of the methods set forth in Article 13 of the Statute of the ICC. The State Party may refer the situation to a prosecutor who has appeared to have committed one or more crimes under the jurisdiction of the Court. It should be noted, however, that the initiation of the investigation by the relevant government is a high priority, and therefore the drafters of the Divine Statute sought to prevent the perpetrators of international crimes from being included. The referral of the situation by the State party to the Court Prosecutor is of great merit and will undoubtedly contribute to the efficiency of the Court.
The main focus of this research is on state referrals and not other methods of referral. In order to have a comprehensive analysis of government referrals, it is inevitable to examine the formal and substantive issues associated with it. For this purpose, basic issues such as referral, referrer, referral rituals, reference works, and finally the possibility of returning the referenced status will be studied.
This research will analyze state's referral of status in the Divine Statute in the light of its practical application. The Court's main approach and priority is to prosecute international crimes by national courts. The foreseeable principle of supplementary jurisdiction in the Divisional Statute implies the validity of such a priority. State statistics on cases referred to the Court indicate that this method is favorable to other methods of referral in the Statute.

کلیدواژه‌ها [English]

  • referral
  • State
  • prosecutor
  • International Criminal Court
  • cooperation
الف) منابع فارسی
کتاب
1 .فلسفی، هدایت االله، صلح جاویدان و حکومت قانون، فرهنگ نشر نو، چاپ دوم، 1394.
2 .کسسه، آنتونیو، حقوق کیفری بینالمللی، ترجمه حسین پیران، اردشیر امیرارجمند و زهـرا
موسوی، انتشارات جنگل،1387.
3 .موسی زاده، رضا و اکبر امینیان، جمهوری اسلامی ایران و دیوان کیفری بینالمللی،
پژوهشکده تحقیقات راهبردی، 1390.
مقاله
4 .آقایی جنت مکان، حسین، نظارت قضایی بر تشخیص دادستان دیوان بینالمللـی
کیفری، مجله حقوقی بینالمللی،1387 ،شماره 39 .
5 .اردبیلی، محمد علـی، همکاری دولتها با دیوان کیفـری بـینالمللـی، در جمهـوری
اسلامی ایران و دیوان کیفری بینالمللی، پژوهشکده تحقیقات راهبردی، 1390 .
6 .بیگ زاده، ابراهیم و سید محمد عبداللهی، موازنه آرمـان عـدالت کیفـری و مـوازین
حقوقی: اعمال صلاحیت دیوان کیفری نسبت به اتباع دولتهای غیـر عضـو،
فصلنامه تحقیقات حقوقی، زمستان1397 ،شماره 84 .
7 .بیگ زاده، ابراهیم، چالشهای فراروی دیوان کیفری بینالمللـی، فصـلنامه سیاسـت
خارجی، 1382 ،شماره2.
ب) منابع فرانسوی
Books
8. Fernandez,Julian et Pacreau,Xavier,Statut de Rome de la Cour pénale
internationale-commentaire article par article,tome I,paris,pedone,2012.
9. Nicolas,Marie,Le droit au délai raisonnable devant les juridictions
internationales,paris, publications universitaires européennes,2012.
10.Santulli,Carlo,Introduction au droit internaational,paris,pedone,2013. 
فصلنامه تحقیقات حقوقی شماره 93 ارجاع وضعیت به دیوان بینالمللی کیفری از سوی دولت
116
11.Triffterer,Otto,Ambos,Kai,The Rome Statute of the International
Criminal Court,3rdedn.,C. H. Beck. Hart. Nomos,2015.
12.Voeffray,François,L’actiopopularis ou la défense de l’intérêt collectif devant
les juridictions internationales, Graduate Institute Publications, 2014.
Articles
13.Atangana Amougou, Jean Louis,"Le refus de coopérer avec la cour
pénale internationale", RIDC, 2015.
14.Bakker,Christine,"Le principe de complémentarité et les auto-saisines:un
regard critique sur la pratique de la cour pénale internationale", RGDIP, 2008.
15.Becheraoui,Doreid,«L’exercice des compétences de la cour pénale
internationale»,Revue internationale de droit pénal,vol.76, 2005/3.
16.Currat,Philippe,«L’interprétation du Statut de Rome»,Revue Québécoise
de droit international, vol.20, 2007.
17.De Frouville,Olivier,«Commentaire article 14 du statut de la CPI»,in
Fernandez,Julian et Pacreau,Xavier,Statut de Rome de la Cour pénale
internationale-commentaire article par article, tome I,pedone,2012.
18.Le Gall,Elise,«L’opportunité des poursuites de procureur
international:Du pouvoir arbitraire au contrôle insuffisant»,Revue
internationale de droit pénal,2013 /3.
19.Tousignant,Maxime,«L'instrumentalisation du principe de
complémentarité de la CPI:une question d'actualité»,Revue Québécoise
de droit international,vol.2,2012.
Thesis
20.Ashnan,Almoktar,Le principe de complémentarité entre la cour pénale
internationale et la juridiction nationale,Thèse de doctorat,Université
François-Rabelais de Tours,2015.
21.Boka,Marie,La Cour pénale internationale entre droit et relations
internationales, les faiblesses de la Cour à l’épreuve de la politique des
Etats,Thèse de doctorat,Université Paris-Est,2013.
Cases &Documents
22.Arrêt de la CIJ,Questions concernant l’obligation de poursuivre ou
d’extrader,Belge c.Sénégal, 2012.
23.Bureau du procureur,Lettre du procureur,17 juin 2004.
24.Bureau du procureur,Lettre du procureur à la présidence de la CPI,17 juin
2004. 
فصلنامه تحقیقات حقوقی شماره 93 ارجاع وضعیت به دیوان بینالمللی کیفری از سوی دولت
117
25.CPI,Décision relative à l’assignation de la situation en Ouganda à la
Chambre préliminaire II,5 juillet 2004.
26.CPI, Chambre préliminaire III,situation en République Centrafricaine,
Décision relative à la demande d’information sur l’état d’avancement de
l’examen préliminaire de la situation en république Centrafricaine,30
novembre2006.
27.CPI, Chambre préliminaire II,situation en République du Kenya,Décision
relative à la demande d’autorisation d’ouvrir une enquête dans le cadre de
la situation en République du Kenya rendue en application de l’article 15
du Statut de Rome,31mars2010.
28.CPI,Situation en République démocratique du Congo,Chambre
préliminaire I, Décision sur les demandes de participation à la procédure,
17 janvier2006.
29.Requête aux fins de renvoi d’une situation déférée au titre de l'article 14
du Statut de Rome par la République Gabonaise,26 septembre2016.
30.Renvoi de la situation au Venezuela au titre de l’article 14 du statut de
Rome adressé par six Etats,26 septembre2018.
31.République Gabonaise,Requête aux fins de renvoi d’une situation par un
état partie auprès du procureur de la Cour pénale internationale,20
septembre2016.
32.République Centrafricaine,Lettre de saisine de la CPI,Gouvernement de
la République Centrafricaine,30 mai2014.