تحلیل حقوقی نسبت شاه، هیئت وزیران و مجلس در نظم اساسی رژیم مشروطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حقوق دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان. اصفهان. ایران

2 دانشجوی کارشناسی حقوق گروه حقوق دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان. اصفهان. ایران.

چکیده

واقعه‌ی 28 مرداد 1332 یکی از جنجالی‌ترین رخدادهای معاصر کشورمان است. رخدادی که مناقشات فراوانی پیرامون قانونی بودن یا نبودن عزل دکتر مصدق ایجاد کرد. بلاشک گشودن گره تحلیل حقوقی عزل دکتر مصدق بدون درک نسبت شاه، هیئت وزیران و مجلس و کیفیت نصب و عزل وزرا در رژیم مشروطه دشوار یا حتی غیرممکن است. در این مقاله می‌کوشیم ضمن تبیین چارچوب نظری مسئله بر اساس دکترین اساسی عصر مشروطه‌ی سلطنتی و بررسی سوابق رأی تمایل، رأی اعتماد و استعفای نخست‌وزیر پس از استقرار مجلس در دهه‌های نخست شکل‌گیری این نسبت را کشف کنیم. با توجه به این که نهادهای رأی تمایل و رأی اعتماد در متون اساسی مشروطیت منصوص نشده اند، تلاش کردیم تا بذر حقوقی این‌ نهادها را یافته و نشان دهیم چه فعل و انفعالات سیاسی در توازن نیروها، به پدیداری آن‌ها انجامید. در نتیجه‌ی این مقاله این دیدگاه تقویت شده است که در نظم اساسی رژیم مشروطه، صلاحیت نصب وزرا و نخست‌وزیر در اختیار شاه و عزل ایشان منحصراً در صلاحیت مجلس بوده است و سوابق‌ مذکور، ریشه در این صلاحیت انحصاری مجلس داشته است. این مقاله با استفاده از روش دکترینال حقوقی نوشته شده است و برای شناخت دکترین تاریخی، ضمن استفاده از منابع کتابخانه‌ای، به اسناد تاریخی، بالاخص مشروح مذاکرات مجلس شورای ملّی متّکی بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Legal Analysis of the King, Cabinet and Parliament Relations in the Iranian Old Regime

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mansouri Boroujeni 1
  • Nima Taghiyar 2
1 Department of Law.Faculty of Administrative Sciences and Economics.University of Isfahan. Isfahan. Iran.
2 B.A. Student of Law. Department of Law. Faculty of Administrative Sciences and Economics. University of Isfahan. Isfahan. Iran
چکیده [English]

The 1953 Iranian coup d'état is one of the most controversial contemporary events in our country. An event that created many controversies about the legality of Mosaddeq's dismissal. Undoubtedly, it is difficult or even impossible to unravel the legal analysis of Mosaddeq's dismissal without understanding the relationship between King, the Cabinet and Parliament and the quality of the appointment and dismissal of ministers in Iranian old regime. the article reviews the theoretical framework based on the constitutional doctrine of the old regime, and analyzes the historical cases of the “willingness vote”, vote of confidence and the resignation of the prime minister after the recognition of the parliament in its early decades. This research can enhance our understanding of the old regime and help to resolve the controversial issue of whether Mohammad Mosaddeq’s dismissal was legal or not. Due to the fact that the institutions of willingness vote and vote of confidence are not stipulated in the Constitution, we tried to find the legal seeds of these institutions and show what political interactions in the balance of forces led to their emergence. The article argues that in the old regime, the king had the power to appoint ministers and the prime minister, while only the parliament had the power to dismiss them, and that the historical cases were consistent with this exclusive power of the parliament. The article adopts a legal doctrinal method and relies on historical documents, especially the parliamentary debates, as well as books that explain the historical doctrine.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shah
  • Cabinet
  • 1906 Constitution
  • 1907 Amendment
  • Constitutional Monarchy

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 02 دی 1403
  • تاریخ دریافت: 25 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 15 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 02 دی 1403