تحول در آموزش حقوق: از نظریه تا عمل در کلینیک‌های حقوقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حقوق دانشکده غیر انتفاعی رفاه ، تهران- ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و فرهنگ - تهران -ایران

چکیده

در روند گذار به دانشگاه‌های نسل سوم، دانشگاه‌ها موظف‌اند با بازنگری در مأموریت‌ها و اهداف خود، پاسخگوی نیازهای جامعه باشند و در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور نقشی اساسی ایفا کنند. دانشکده‌های حقوق به‌عنوان یکی از نهادهای کلیدی نظام آموزش عالی، نیازمند تحولی بنیادین در رسالت‌های خود هستند تا بتوانند ضمن تربیت نیروهای متخصص، در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور مشارکتی فعال داشته باشند. در این راستا، فاصله گرفتن از مدل‌های ناکارآمد آموزش نظری و حرکت به سمت روش‌های نوین و کاربردی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. یکی از ابزارهای مؤثر برای تحقق این تحول، تأسیس و توسعه کلینیک‌های حقوقی است. این کلینیک‌ها به‌عنوان حلقه‌ای میان آموزش حقوق و نیازهای عملی جامعه، بستری فراهم می‌کنند تا دانشجویان حقوق مهارت‌های عملی را در کنار دانش نظری بیاموزند و نقش خود را در حل مسائل حقوقی و اجتماعی ایفا کنند. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای، به بررسی ضرورت تحول در آموزش حقوق پرداخته و ضمن تبیین مفهوم، تاریخچه و کارکردهای آموزشی، شغلی، اجتماعی و پژوهشی کلینیک‌های حقوقی، الزامات این تحول را در چارچوب اسناد بالادستی دانشگاهی بیان می‌کند. یافته‌ها نشان می‌دهد که کلینیک‌های حقوقی می‌توانند نقشی کلیدی در پیوند آموزش حقوق با نیازهای اجتماعی، ارتقای مهارت‌های عملی دانشجویان، و تربیت نیروهای متعهد و متخصص ایفا کنند. این امر کیفیت آموزش حقوقی را ارتقا می‌دهد و به عدالت اجتماعی نیز کمک می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Transformation in Legal Education: From Theory to Practice in Legal Clinics

نویسندگان [English]

  • Fate me Sadat Hosseini, Ebrahim Abadi 1
  • zeinab tavassoli 2
1 Assistant professor, department of law, Refah University college, Tehran, Iran
2 Master's student, Faculty of Law, University of Science and Culture, Tehran, Iran
چکیده [English]

In the transition to third-generation universities, universities are required to revise their missions and goals to meet the needs of society and play a fundamental role in the social and economic development of the country. Law schools, as one of the key institutions in higher education, need a fundamental transformation in their missions to both train specialized professionals and actively participate in national decision-making processes. In this regard, moving away from inefficient theoretical education models and towards modern, practical methods is an unavoidable necessity. One of the effective tools for realizing this transformation is the establishment and development of legal clinics. These clinics serve as a link between legal education and the practical needs of society, providing a platform where law students can learn practical skills alongside theoretical knowledge and contribute to solving legal and social issues. This research, using a descriptive-analytical method and drawing from library resources, explores the necessity of transformation in legal education. It outlines the concept, history, and educational, professional, social, and research functions of legal clinics and presents the requirements for this transformation within the framework of higher educational documents. The findings show that legal clinics can play a key role in connecting legal education with societal needs, enhancing students' practical skills, and training committed and specialized professionals. This, in turn, enhances the quality of legal education and contributes to social justice.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Legal Clinic
  • Legal Education
  • Law Schools
  • Law Students
  • Third-Generation University

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 28 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 10 بهمن 1403
  • تاریخ بازنگری: 23 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 28 اردیبهشت 1404