ارزیابی حقوقی تأثیر کلان‌داده‌ها بر نوآوری و کارایی پویا در فرایند رقابت در بازارهای دیجیتال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران

10.48308/jlr.2025.239462.2877

چکیده

نوآوری یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر ابعاد رقابت در بازارهای دیجیتال است که در مقایسه با بازارهای سنتی، نقش برجسته‌تری را برعهده دارد. کلان‌داده نیز به‌عنوان یکی از مولفه‌های مهم رقابت، از یک‌سو سبب افزایش کارایی در بازارهای دیجیتال شده و از سوی دیگر گاه این بازارها را به سمت تنزل سطح رقابت سوق داده و بنگاه‌های جدید و نوآور را با چالش‌هایی مواجه ساخته است. این مقاله در رویکردی توصیفی-تحلیلی و با تامل در موازین و انگاره‌های نظام‌های حقوق رقابت پیشرو، به تأثیر استفاده از کلان‌داده‌ها بر روی نوآوری در فضای رقابت دیجیتال می‌پردازد و در ادامه راهکارهای حفظ نوآوری در رقابت بازارهای مبتنی بر کلان‌داده و مزایا و معایب آن‌ها را بررسی می‌کند. این نوشتار نشان می‌دهد که دخالت مستقیم برای حفظ نوآوری در بازار به مصلحت نیست و مراجع رقابتی با حفظ فضای رقابت و مقابله با رفتارهای محدودکننده رقبا حول کلان‌داده و در پرتو دیدگاه‌های نوینی، همچون نظریه «هزینه‌های نوآوری» می‌توانند به ارتقا سطح نوآوری در بازارهای دیجیتال مساعدت نمایند. اگرچه حقوق ایران در ابتدای مسیر مواجهه با مسائل رقابتی کلان‌داده و مقوله نوآوری است ولی استفاده روزافزون از ظرفیت‌های هوش مصنوعی و کلان‌داده نیازمند اتخاذ تدابیری است که مناسب و همساز با وضعیت نوآورانه و فناورانه بازار دیجیتال ایران باشد که در عین بسترسازی برای بهره‌گیری از قابلیت‌های کلان‌داده‌ که معمولا در اختیار پلتفرم‌های بزرگ است، فرصت ورود به بازار و توسعه فعالیت برای سایر رقبای بالقوه و بالفعل کوچک‌تر که با تکیه بر نوآوری می‌توانند جایگاه رقابتی درخوری پیدا کنند، سلب نگردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The impact of big data on innovation and dynamic efficiency in the competition process in digital markets

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Rahbari 1
  • Reyhaneh Khalili 2
1 Assistant Professor, Faculty of Law, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 private law- faculty of Law-Beheshti university of Tehran
چکیده [English]

Innovation is one of the most significant factors influencing the dimensions of competition in digital markets, playing a more prominent role compared to traditional markets. Big data, as a key component of competition, has, on the one hand, enhanced efficiency in digital markets, while on the other hand, it has occasionally pushed these markets toward reduced competition, posing challenges for new and innovative firms. This article, adopting a descriptive-analytical approach and reflecting on the principles and frameworks of leading competition law systems, examines the impact of big data usage on innovation within the digital competition landscape. It further explores strategies for preserving innovation in big data-driven market competition, along with their advantages and disadvantages. The study demonstrates that direct intervention to safeguard innovation in the market is not advisable. Instead, competition authorities can foster innovation in digital markets by maintaining a competitive environment and countering restrictive behaviors related to big data, guided by modern perspectives such as the "innovation cost" theory. Although Iran's legal framework is in the early stages of addressing competitive issues surrounding big data and innovation, the growing use of artificial intelligence and big data capabilities necessitates measures tailored to Iran’s innovative and technological market conditions. These measures should facilitate the utilization of big data—typically controlled by large platforms—while ensuring that smaller potential and active competitors, who rely on innovation to secure a competitive position, are not denied opportunities to enter and grow in the market.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital Markets
  • Competition Law
  • Big Data
  • Innovation
  • Innovation Cost Theory

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 02 آذر 1404
  • تاریخ دریافت: 23 فروردین 1404
  • تاریخ بازنگری: 22 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش: 02 آذر 1404