چالشهای اِعمال اصل تحدید مسئولیت در دعاوی آلودگی دریایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، دانشکده الهیات و حقوق، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران

چکیده

حوادث دریایی، همچون سانحه نفتکش سانچی، خسارات بسیاری از جمله خسارات جانی، مالی و زیست محیطی به بار می آورند. این حوادث از یکسو مسائل فنی و پیشگیری از حوادث آتی و از سوی دیگر موضوع مسئولیت بین المللی مالکان کشتیها و میزان یا تحدید مسئولیت آنها را مطرح می کند. تا کنون تحقیقات گوناگونی موضوع مسئولیت و یا تحدید مسئولیتِ یک نوع خاص از آلودگی را بررسی کرده اند. اما با اینحال برخی چالشهای اصلی در حوزه تحدید مسئولیت تا کنون مورد بررسی قرار نگرفته اند. این مقاله صرفنظر از منشأ آلودگی، سه چالش اصلی اعمال اصل تحدید مسئولیت را مورد بررسی قرار می دهد. اول اینکه چرا باید مسئولیت دریایی تحدید گردد. در این ارتباط این پژوهش به روش تحلیلی، ضمن ارزیابی و تحلیل مفاد گزارشهای کمیته حقوقی آیمو و نیزگزارشهای صندوق جبران خسارت آلودگی دریایی، دلایل له و علیه تحدید مسئولیت مدنی را ارزیابی می نماید. چالش دوم موضوع تحدید یکسان مسئولیت مالکان کشتیها با وجود مقررات متفاوت در عرصه ملی و بین المللی برای مسولیت مالی در قبال خسارات آلودگی است که عموماً چند کشور را درگیر می کند. چالش سوم، پوشش دعاوی آلودگی دریایی تحت ماده 2 کنوانسیون 1976 تحدید مسئولیت، که دعاوی مشمول تحدید را به شش دسته تقسیم کرده است، می باشد. در این خصوص، سوال اصلی اینست که آیا مفاد این ماده از کنوانسیون تحدید مسئولیت که یک کنوانسیون عام مربوط به انواع دعاوی دریایی است، آلودگی دریایی را صرف نظر از شکل و نوع آلودگی، تحت پوشش قرار می دهد؟

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Challenges for the Application of Liability Limitation for Marine Pollution

نویسنده [English]

  • Fariborz Safari
Assistant Professor, Department of Law, Humanity Faculty, Hazrat-e Masoumeh University
چکیده [English]

Marine accidents, such as the Sanchi oil tanker accident, cause many losses, including human, financial and environmental losses. Such accidents, on the one hand, raise technical issues and on the other, the issue of international responsibility of shipowners and the limitation of their responsibility. In this respect, several main challenges exist in terms of limitation of liability. Regardless of the origin of pollution, this article researches and examines the three main challenges of limiting liability. First, why should maritime liability be limited. This research, using an analytical method, examines the reports of the IMO Legal Committee, the reports of the IOPC funds 1992 and 2003, as well as the rules of P & I clubs. The second challenge is the issue of the uniform limiting of the shipowners responsibility for marine pollution, despite the existing different laws in the national laws for financial responsibility for damages. The third challenge is the issue of the coverage of marine pollution damage claims under Article 2 of the 1976 Convention on Limitation of Liability, which has divided the claims under six titles. In this regard, the main question is whether the provisions of the article 2 of the Convention on Limitation of Liability, which is related to all types of maritime claims, cover all types of pollution damage, regardless of the form and type of pollution.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marine Accidents
  • Environmental Damages
  • Limitation of Liability
  • Marine Pollution
  • Maritime Claims
  1. مقاله

    1. پورنوری، منصور، مهدی یوسفی صادقلو و شهرام بادسار، «تحدید مسئولیت مالکان کشتی نفتکش در جبران خسارت ناشی از آلودگی نفتی در حقوق دریایی ایران و کنوانسیون مسئولیت مدنی (clc)»، مجله حقوق و مطالعات نوین، دوره 2، شماره 3، صص 1-21.
    2. جعفری، فیض­الله و مهرناز مختاری، «شرایط اعمال تحدید مسئولیت صاحبان کشتی دریاپیما (بررسی کنوانسیون بین‌المللی تحدید مسئولیت برای دعاوی دریایی 1976)»، مجله حقوقی بین‌المللی، دوره 33، شماره 55، 1395، صص 211-232.
    3. فخاری، امیرحسین، «سخنی درباره رأیی که در زمینه مسئولیت متصدی حمل و نقل دریایی صادر شده است»،فصلنامه تحقیقات حقوقی، دوره 12، شماره 49، 1388، صص 55-83.
    4. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، «سانحه نفتکش سانچی و بررسی جنبه­های فنی و مالی سانحه»، معاونت پژوهش­های زیربنایی و امور تولیدی، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن، شماره مسلسل، 157772، 1396.
    5. مظلوم ترشیزی، بنفشه و غلام نبی فیضی چکاب، «شرایط و آثار تحدید مسئولیت نسبت به نجات دهنده دریایی»، مجله پژوهش حقوق خصوصی، دوره 9، شماره 35، 1400، صص 94-118.

    قوانین، مقررات و اسناد

    1. قانون اصلاح قانون دریایی ایران، مصوب 16/08/1391 مجلس شورای اسلامی ایران.
    2. قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی تأسیس یک صندوق بین‌المللی برای جبران خسارت ناشی از آلودگی نفتی با اعمال اصلاحات پروتکل (1992)، مصوب 15/01/1389 مجلس شورای اسلامی ایران.
    3. قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی درباره مسؤولیت مدنی برای خسارت آلودگی نفت سوخت کشتی، مصوب 28/02/1389 مجلس شورای اسلامی ایران.
    4. قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مسئولیت مدنی ناشی از خسارت آلودگی نفتی با اعمال اصلاحات پروتکل (1992)، مصوب 15/01/1389 مجلس شورای اسلامی ایران.
    5. قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون تحدید مسئولیت برای دعاوی دریایی، مصوب 05/03/1393 مجلس شورای اسلامی ایران.
    6. قانون دریایی ایران، مصوب 29/06/1343 کمیسیون مشترک مجلسین.

    References

    Books

    1. Attard, D., Fitzmaurice, M. and Martínez Gutiérrez, N. A. The IMLI Manual on International Maritime Law, Volume 1, London: Oxford University Press, 2014.
    2. Basedow, J. and Magnus, U. Pollution of the Sea - Prevention and Compensation, Hamburg: Hamburg Studies on Maritime Affairs, 2007.
    3. Chen, X. Limitation of Liability for Maritime Claims: A Study of US Law, Chinese Law and International Conventions, The Hague: Kluwer Academic Publishers, 2001.
    4. Correia, M. Shipowners’ Limitation of Liability, United States: Wolters Kluwer, 2013.
    5. DelaRue, C. Liability for Damage to the Marine Environment, London: Lloyd’s London Press, 1993.
    6. DelaRue, C., Anderson, C. B. and Hare, J. Shipping and the Environment: Law and Practice, London: Taylor and Francis, Third Edition, 2022.
    7. Geoffrey Brice, Q. C. The Scope of the Limitation Action, ln: The Limitation of Shipowners’ Liability, The New Law, London: Sweet and Maxwell, 1986.
    8. Griggs, P. Williams, R. and Farr, J. Limitation of Liability for Maritime Claims, London: Lloyd’s of London Press, Third Edition, 2020.
    9. Gunasekera, M. Civil Liability for Bunker Oil Pollution Damage, Bern: Peter Lang, 2010.
    10. Hakapää, K. Marine Pollution in International Law: Material Obligations and Jurisdiction with Special Reference to the Third United Nations Conference on the Law of the Sea, Helsinki: Suomalainen Tiedeakatemia, 1981.
    11. Khee-Jin Tan, A. Vessel-source Marine Pollution: The Law and Politics of International Regulation, Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
    12. Martínez Gutiérrez, N. A., Limitation of Liability in International Maritime Conventions: The Relationship Between Global Limitation Conventions and Particular Liability Regimes, London: Taylor and Francis, 2010.
    13. Selvig, E. An Introduction to the 1976 Convention, In: The Limitation of Shipowners’ Liability: The New Law, London: Sweet and Maxwell, 1986.
    14. Van Erp, J., Faure, M., Nollkaemper, A. and Philipsen, N. Smart Mixes for Transboundary Environmental Harm, Cambridge: Cambridge University Press, 2019.
    15. Wu, C. Pollution from the Carriage of Oil by Sea: Liability and Compensation, London: Kluwer Law International, 1996.

    Zhu, L. Compulsory Insurance and Compensation for Bunker Oil Pollution Damage, Hamburg: Springer, 2007.

    Articles

    1. Chen, J., et al. “Marine Oil Spill Pollution Causes and Governance: A Case Study of Sanchi Tanker Collision and Explosion”, Journal of Cleaner Production, Volume 273, 2020.
    2. Chen, J., et al. “Oil Spills from Global Tankers: Status Review and Future Governance”, Journal of Cleaner Production, Volume 227, 2019.
    3. Fakhari, Amirhossein, “A Speech About the Judgment Issued in The Field of Responsibility of The Maritime Transport Operator”, Legal Research Quarterly, Volume 12, Issue 49, 2009. (in Persian)
    4. Gauci, G. “Limitation of Liability in Maritime Law: An Anachronism?”, Maritime Policy, Volume 19, Issue 1, 1995.
    5. Ja’fari, Feyzollah and Mehrnaz Mokhtari, “The Conditions for the Limitation of Liability of Owner of Sea-going Ships (The Survey of International Convention on Limitation of Liability for Maritime Claims 1976)”, International Law review and Academic Quarterly Journal, Volume 33, Issue 55, 2017. (in Persian)
    6. Mazloum Torshizi, Banafsheh and Gholam Nabi Feyzi Chakab, “Conditions and effects of limitation of liability to the Salvor”, Private Law Research, Volume 9, Issue 35, 202 (in Persian)
    7. Pournouri, Mansou., Mehdi Yousefi Sadegh-lou and Shahram Badsar, “Limiting the liability of tanker owners in compensating for oil pollution In Iranian Maritime Law and the Civil Liability Convention (CLC)”, Law and Modern Studies, Volume 2, Issue 3, 2021. (in Persian)
    8. Report of Islamic Council Research Center, Sanchi Oil Tanker Accident and Investigation f The Technical and Financial Aspects of The Accident, Vice President of Infrastructure Research and Production Affairs, Office of Energy, Industry and Mining Studies, Serial number: 157772, 2017. (in Persian)
    9. Steel, D. “Ships are Different: The Case for Limitation of Liability”, Lloyd's Maritime and Commercial Law Quarterly, 1995.
    10. Wetterstein, P. “P&I and Environmental Damage”, P&I Insurance, 1993.

    Laws, Regulations and Documents

    1. Comité Maritime International (CMI), Documentation 1968.I., Documentation 1968.
    2. Convention on Limitation of Liability for Maritime Claims, 1976 (LLMC).
    3. IMO, Focus on IMO: Liability and Compensation London: IMO Publishing, June 1998.
    4. IMO, Status of Treaties, London: Maritime Knowledge Centre, IMO Publishing, 2011.
    5. International Convention on Civil Liability and Compensation for Bunker Oil Spills, (Bunkers), 2001.
    6. International Convention on Civil Liability for Oil Pollution Damage (CLC 1969).
    7. International Convention on Liability and Compensation for Damage in connection with the Carriage of Hazardous and Noxious Substances by Sea (HNS), 1996.
    8. International Convention on the Establishment of an International Fund for Compensation for Oil Pollution Damage (FUND), 1992.
    9. IOPC FUND, Incidents Involving The 1992 Fund: Slops, Doc. 92FUND/EXC.26/6, London: IOPC Fund, April 2008.
    10. IOPC FUND, Report on the Activities of the International Oil Pollution Compensation Funds, Annual Report
    11. ITOPF, A Summary of Oil Spills Response Arrangements & Resources Worldwide, London: ITOPF, 2001.
    12. Protocol to amend the Convention on Limitation of Liability for Maritime Claims, 1976 (LLMC Prot. 1996).
    13. The Iranian Maritime Law, approved on 1964/09/20, by Joint Commission of the Houses of Representatives. (in Persian)
    14. The law of accession of the Islamic Republic of Iran to International Convention on Civil Liability for Oil Pollution Damage (CLC 1992), approved on 2010/04/04, by the Islamic Council of Iran. (in Persian)
    15. The Law of Accession of the Islamic Republic of Iran to Protocol to the International Convention on the Establishment of an International Fund for Compensation for Oil Pollution Damage (FUND 1992), approved on 2010/04/04, by the Islamic Council of Iran. (in Persian)
    16. The Law of Amendment of the Iranian Maritime Law, approved on 2012/11/06, by the Islamic Council of Iran. (in Persian)
    17. The law of the accession of the Islamic Republic of Iran to International Convention on Civil Liability for Bunker Oil Pollution Damage (BUNKER), approved on 2010/05/18, by the Islamic Council of Iran. (in Persian)
    18. The law of the accession of the Islamic Republic of Iran to the Convention on Limitation of Liability for Maritime Claims (LLMC), approved on 2014/05/26, by the Islamic Council of Iran. (in Persian)

    UNCTAD, Review of Maritime Transport 2021, New York: United Nation publication, 2021