تحلیل حقوقی اقتصادی ضمانت از منظر حقوق مصرف‌کننده خودرو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی: واحد بین‌المللی کیش، کیش، ایران

2 استادیار،گروه حقوق مالی _ اقتصادی، واحد تهران جنوب،دانشگاه ازاد اسلامی،تهران ایران

چکیده

صنعت خودرو یکی از مهم‌ترین نیروهای محرکه رشد اقتصادی در قرن بیستم، دارای پیوندهای عمیق با سایر صنایع است و دارای آثار مثبتی بر رشد اقتصادی و رفاه مصرف‌کننده دارد. رقابت در عرضه کالا و خدمات، در دهه‌های گذشته زیاد شده است؛ اما نقش تضمین و سلامت خودرو هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ حقوقی بسیار مهم است. ضمانت در قالب شرط ضمن عقد یا قرارداد مستقل مطرح می‌شود؛ اما از منظر ماهیت، با عقود بیمه و جعاله قرابت دارد. البته تفاوت‌ها و ابهاماتی در این حوزه وجود دارد که به آنها پاسخ داده خواهد شد. لذا شناخت ماهیت حقوقی و کارایی اقتصادی ضمانت ضروری است. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی ماهیت ضمانت و قرابت آن با عقودی از جمله بیمه و جعاله می‌پردازد و کارایی اقتصادی آن را از منظر هزینه فایده و کاهش هزینه‌های مبادلاتی بررسی می‌کند و از آنجا که بهره‌مندی از کالاها و خدمات، به‌نوعی با حقوق شهروندان و رفاه عمومی ارتباط مستقیم پیدا می‌کند،  دولت مکلف به ساماندهی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است. به همین دلیل در قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده خودرو، ابهامات موجود در تعهدات عرضه‌کننده را به نفع مصرف‌کننده تفسیر کرده است و حتی در صورت ورود ضرر، منطبق با شرایط، عرضه‌کننده به استناد قواعد فقهی و حقوقی دارای مسئولیت مدنی بوده و ملزم به جبران خسارت‌های مادی و معنوی زیان دیده خواهد بود و رویکرد حمایتی نسبت به مصرف‌کننده داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Legal and Economic Analysis of Warranty from Automobile Consumer Rights Perspective

نویسندگان [English]

  • samoayeh kaviyani 1
  • mahdie saneei 2
1 PhD Candidate, Faculty of Law, Theology & Political Scieneces, Islamic Azad University: Kish International Branch, Kish, Iran
2 Assistant Professor, Faculty of Law, Political & Economic Sciences, Islamic Azad University: South Tehran Branch, Tehran, Iran Corresponding Author Email: m_sanee@azad.ac.ir
چکیده [English]

The automotive industry is one of the most important drivers of economic growth in the 20th century; it has deep connections with other industries and entails positive effects on economic growth and consumer welfare. Competition in the supply of goods and services has been increased in the past decades, but the role of car's guarantee and safety is very important both economically and legally. Guarantee is presented in the form of a condition included in the contract or an independent contract; but in essence, it is similar to insurance and reward contracts. Of course, there are differences and ambiguities in this area that will be answered. Therefore, it is essential to understand the legal nature and economic efficiency of the guarantee. This article examines the nature of the guarantee and its affinity with contracts such as insurance and reward through a descriptive and analytical method, and examines its economic efficiency from cost-benefit and reduction of transaction costs perspective and since the benefit of goods and services is somehow directly related to the rights of citizens and public welfare, the government is obliged to organize and protect consumers rights. Accordingly, the Automobile Consumer Rights Protection Law has interpreted the ambiguities in the supplier's obligations in favor of the consumer. Even if there is a loss, the supplier has civil liability based on jurisprudence and legal rules and will be required to compensate the material and moral damages suffered and has a protective approach towards the consumer

کلیدواژه‌ها [English]

  • Warranty
  • Consumer Rights
  • Efficiency
  • Economic Analysis
  1.  

    کتاب

    1. رضائیان، علی، مبانی سازمان و مدیریت، تهران: سمت، 1386.

    مقاله

    1. بادینی، حسن، «نقدی بر مبنا و قلمرو مسئولیت مدنی عرضه‌کنندگان کالا و خدمات در قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مصوب 1388»، فصلنامه تحقیقات حقوقی، دوره 15، شماره 58، 1391، صص 554-511.
    2. بادینی، حسن، پناهی اصانلو، پانته آ، «نقدی بر قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب 1386»، نشریه پژوهش حقوق خصوصی، دوره 1، شماره 1، 1391، صص 64-39.
    3. حیدری، عباس، «تحلیل حقوقی از مسئولیت در قبال ارائه کالای معیوب و حمایت از مصرف‌کنندگان»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شماره 11، 1392، صص 74-51.
    4. دعاگویی، محمد، «شروط تحمیلی در قراردادهای صنعت خودرو»، مبانی فقهی حقوق اسلامی، دوره 7، شماره 14، 1393، صص 89-65.
    5. شهیکی تاش، محمد نبی و عماد کاظم­زاده، «سنجش حاشیه سود در صنعت خودروسازی ایران (بر اساس رهیافت هال- راجر)»، مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، دوره 6، شماره 21، 1396، صص 18-1.
    6. صفایی، حسین و هادی شعبانی، «مبنای مسئولیت مدنی تولیدکنندگان کالا و ارائه‌دهندگان خدمات؛ مطالعه تطبیقی در حقوق ایران، اسلام، امریکا و اتحادیه اروپا»، پژوهش‌ تطبیقی حقوق اسلام و غرب، دوره 2، شماره 4، 1394، صص 66-43.
    7. عبدی پورفرد، ابراهیم، «گارانتی و تضمین کیفیت کالا»، حقوق اسلامی، دوره 10، شماره 36، 1392، صص 96-65.
    8. قاسمی حامد، عباس، شهرزاد حدادی و شیوا عبدالله‌زاده ثانی، «گارانتی از منظر تحلیل اقتصادی حقوق»، فصلنامه تحقیقات حقوقی، دوره 21، شماره 81، 1397، صص 138-115.
    9. کاتوزیان، ناصر، «محدودیت های آزادی قراردادی بر مبنای حمایت از مصرف‌کننده»، فصلنامه مطالعات حقوق خصوصی، دوره 38، شماره 3، 1387، صص 342-327.
    10. لاری دشت بیاض، محمود، مهدی صالحی و علیرضا شفیع بیک محمدی، «تأثیر الزامات مالی ایران خودرو بر سودآوری قطعه سازان صنعت خودرو»، مجله اقتصاد پولی، مالی، دوره 22، شماره 9، 1394، صص 249-230.
    11. محمدی، پژمان و قادر شنیور، «بررسی ابعاد حقوقی گارانتی»، دو فصلنامه حقوق خصوصی، دوره 10، شماره 2، 1392، صص 237-211.

    پایان ­نامه

    1. نادری، فرشته، «ماهیت گارانتی وآثار و احکام آن از منظر فقه و حقوق»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی،

    References

    Books

     

    1. Bilschke, W. R. Warranty Management and Product Mnufacture, London: Springer, 2006.
    1. Reza’eian, Ali, Foundations of Organization and Management, Tehran: Samat, 2007. (in Persian)
    1. Stone, Richard and James Devenney, The Modern Law of Contract, London: Cavendish publishing limited, 15th Edition, 2002.

    Articles

    1. Abdi Pourfard, “Guarantee & Assurance of Product Quality (Comparative Study of Present Patterns and Optimal Solutions)”, Islamic Law Quarterly, Volume 10, Issue 36 2013, pp: 65-96. (in Persian)
    2. Badini, Hasan, Panahi Osanloo, Pante’a, “A Critical Study of The Automobile Consumer Protection Act (2007)”, Journal of Private Law Research, Volume 1, Issue 1, 2012, pp: 39-64. (in Persian)
    3. Badini, Hassan, “Critique on the Basis and Scope of Civil Liability of Suppliers of Goods and Services in the Consumer Rights Protection Law Approved in 2009”, Legal Research Quarterly, Volume 15, Issue 58, 2012, pp: 511-554. (in Persian)
    4. Choi, B. and Ishii Jun. “Consumer Perception of Warranty as Signal of Quality: An Empirical study of Powertrain Warranties”, POSCO research Institute & Amherst college Department of Economics, 2010, pp: 1-21.
    5. Cooter, Robert. “Unity in Tort, Contract and Property: The Model of Precaution”, California Law Review, Volume 73, Issue 1, 1985, pp: 1-51.
    6. Do’agoui, Mohammad, “Imposed Conditions in Automotive Industry Contracts”, Jurisprudential Foundations of Islamic Law, Volume 7, Issue 14, 2014, pp: 65-89. (in Persian)
    7. Ghasemi Hamed, Abbas, Shahrzad Haddadi and Shiva Abdollah-Zadeh Sani, “Guarantee From Law and Economics Perspective”, Legal Research Quarterly, Volume 21, Issue 81, 2018, pp: 115-138. (in Persian)
    8. Heydari, Abbas, “Legal Analysis of Liability for Defective Goods and Consumer Protection”, Research and Writing of Academic Books, Issue 11, 2013, pp: 51-74. (in Persian)
    9. Jack, Nat and Frank Van Duyn Schouten, “Optimal Repair–Replace Strategies for a Warranted Product”, International Journal of Production Economics, Volume 67, Issue 1, 2000, pp: 95-100.
    10. Juscius, V. and Deimena Lekaviciene. “The Impact of Internationalization and Globalization on the Competitiveness of Companies”, Economics and Management, 2007, pp: 746-753.
    11. Katouzian, Nasser, “The Limits on Freedom of Contract Based on Consumer Protection”, Private Law Studies Quarterly, Volume 38, Issue 3, 2008, pp: 327-342. (in Persian)
    12. Lari Dasht-e-Biaz, Mahmoud, Mehdi Salehi and Alireza Shafie’ Beyk Mohammadi, “The Impact of Financial Requriements Imposed by the IKCO on the Profitability of Automotive Component Manufacturers”, Journal of Monetary and Financial Economics, Volume 22, Issue 9, 2015, pp: 230-249. (in Persian)
    13. Mohammadi, Pejman and Ghader Shenivar, “Discriminating Guarantee and It’s Legal Nature”, Private Law Bi-Quarterly, Volume 10, Issue 2, 2013, pp: 211-237. (in Persian)
    14. Priest, George L. “A Theory of Consumer Product Warranty”, Economic Analysis of the Law: Selected Reading, 2004.
    15. Safaei, Hossein and Hadi Sha’bani, “Comparative Study on the Civil Liability Foundation of Goods Producers and Services Providers in Iranian, Islamic, American and European Union Law”, Comparative Studies on Islamic and western Law, Volume 2, Issue 4, 2015, pp: 43-66. (in Persian)
    16. Shahiki Tash, Mohammad Nabi’ and Emad Kazem-Zadeh, “The Evaluation of Profit Margin in Iran’s Automotive Industry (Based on the Hall–Roeger Approach)”, Applied Economic Studies Iran, Volume 6, Issue 21, 2017, pp: 1-18. (in Persian)

    Thesis

    1. Naderi, Fereshteh, “The Nature of Warranty and Its Effects and Rulings from the Perspective of Jurisprudence and Law”, Shahid Ashrafi Isfahani University, 2018. (in Persian)