بررسی تطبیقی نقش و کارکرد دفاتر هیئت دولت در کشورهای مختلف

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار سیاستگذاری عمومی دانشگاه علامه طباطبائی

2 پژوهشکده مطالعات فناوری

3 دکتری سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران

10.48308/jlr.2024.234551.2665

چکیده

یکی از وظایف اساسی دولت، تصمیم‌گیری به منظور دستیابی به نتایج و تحقق چشم‌انداز سیاسی مورد نظر است. دفاتر هیئت دولت که از مهم‌ترین نهاد‌های قوه مجریه و در عین حال ناشناخته‌ترین آنهاست، نقش اساسی را در فرایند تصمیم‌گیری قوه مجریه ایفا کرده و نقش و کارکردهای متفاوتی را ایفا می‌کنند. هدف این پژوهش، بررسی مقایسه‌ای دفاتر هیئت دولت در کشورهای مختلف از منظر وظایف، کارکرد و ساختار آن است. به این منظور، کشورهای مختلف با نظام‌های حکومتی، جمعیت، فرهنگ، تاریخ و قدرت سیاسی متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است. داده‌های مرتبط با مراجعه به وبگاه‌های دفاتر دولت و یا وبگاه دولت و قوه مجریه و سایر منابع مرتبط، استخراج شدند. نتایج نشان می‌دهد دفتر هیئت دولت در کشورهای مختلف با اسامی متفاوتی مثل دفتر هیئت وزیران، دفتر کابینه، دبیرخانه دولت، دبیرخانه هیئت وزیران و دبیرخانه کل دولت فعالیت کرده و از نظر حقوقی منبع ایجادکننده تشکیلات دفتر هیئت دولت و انتصاب دبیر دفتر و تعیین وظایف و کارکردهای آن دفتر بنا به مقتضیات هر کشور متفاوت است. همچنین اصلی‌ترین نقش این دفتر در کشورهای مختلف عبارت است از هماهنگی، نظارت، کنترل و ارزیابی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و برنامه‌های اجرایی دولت که از طریق «کمیته‌های کابینه» و «شمول ذینفعان» به عنوان 2 ابزار تصمیم‌ساز صورت می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparative study of the role and function of government offices in different countries

نویسندگان [English]

  • ali khajeh naieni 1
  • meysam narimani 2
  • mohammad sahebkar 2
  • amir lotfi 3
1 Assistant professor
2 Technology Studies Institute
3 phd of public policy
چکیده [English]

One of the basic duties of the government is to make decisions in order to achieve results and realize the desired political vision. The offices of the government board, which is one of the most important institutions of the executive branch and at the same time the most unknown of them, play an essential role in the decision-making process of the executive branch and perform different roles and functions. The purpose of this research is to compare the offices of the government board in different countries from the perspective of its functions, functions and structure. For this purpose, different countries with different government systems, population, culture, history and political power have been investigated. Relevant data were extracted by referring to the websites of government offices or the website of the government and the executive branch and other related sources. The results show that the office of the government board has operated in different countries with different names such as the office of the board of ministers, the office of the cabinet, the government secretariat, the secretariat of the board of ministers and the general government secretariat, and in terms of law, it is the source of creating the organization of the government board office and the appointment of the secretary of the office and determining the duties and The functions of that office are different according to the requirements of each country.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Government board offices
  • executive policy
  • structure of government board offices
  • function of government board offices

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 اسفند 1402
  • تاریخ دریافت: 02 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 09 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 19 اسفند 1402