نگرش نقادانه به ملاکهای موجّهساز حق بر ناحق با تأکید بر مبانی تحلیلی فلسفه حق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) mahdi.zare@ut.ac.ir

2 استادیاردانشگاه شهید بهشتی

چکیده

امروزه «حق بر خطا / حق بر ناحق بودن» یکی از دستاوردهای حقوق بشر مدرن محسوبمیشود. برای موجهسازی آن بهعنوان یک «حق»، سعی شده است که از مبانی تحلیلی «حق» در فلسفه حق، استمداد شود و در جهت پایهگذاری آن، از مبانی دو مکتب منفعتگرایی و ارادهگرایی بهرهگیری شده است. این پژوهش با رویکردی انتقادی- تحلیلی درصدد پاسخگویی به این پرسش است که آیا در حقوق بشر معاصر، فرایندهای موجهساز حقوقی، ظرفیت توجیه «حق بر ناحق بودن» را دارا هستند؟ در جریان پژوهش و با نگاه نقادانه، ابتدا مشخص میشود که دو مکتب فوق در تعریف مصداقی خود نهتنها از جامعیت برخوردار نیستند، بلکه با چالشهای جدی در تحلیل مفهوم حق مواجهاند. ازاینرو بر اساس فرایندهای موجهساز حقوقی معاصر، نمیتوان این حق را توجیه محتوایی نمود. پسازآن با بررسی آثار اندیشمندان غرب در موضوعات مرتبط با حق بر خطا مانند «جدایی اخلاق از حقوق»، «نقش دولت در فرهنگسازی» و «نافرمانی مدنی»، اختلافنظر عمیقی مشاهده میشود که نشان از نبود توجیهات کافی برای استقرار نظری این حق در منظومه ادبیات حقوق بشر دارد. بنابراین عدم وحدت اجمالی آرا در دکترین حقوقی نیز میتواند دلیل دیگری بر مواجه بودن حق فوق با چالش جدی نظری محسوب شود. این پژوهش تشریح مینماید دلایلی که براساس آن حق بر خطا توجیه حقوقی یافتهاست، از استحکام چندانی برخوردار نیستند و اگر قرار است حقی به این عنوان در دنیای حقوق بشری مقبول افتد، نیازمند دلایل دیگری برای توجیه حقوقی خود است.

تازه های تحقیق

  • عمده اندیشمندان برای تحلیل مفهوم حق به دو نظریه انتخاب و منفعت استناد نموده‌اند که هرکدام از آن نظریه‌ها با چالش‌های جدی در تحلیل مفهومی «حق» مواجه‌اند.
  • مبانی مکاتب منفعت انگار و اراده انگار در تحلیل حق بر ناحق از استحکام برخوردار نیست.
  • ایده حق‌ بر ناحق به دلیل فقدان نظریه موجه‌ساز نمی‌تواند در منظومه حقوق بشر معاصر جایگاه موجهی به‌مثابه یک «حق» بیابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Critical Approach to the Criteria Justifying the Right to be Wrong with an Emphasis on the Analytical Foundations of the Philosophy of Right

نویسندگان [English]

  • mahdi zare 1
  • Hamed Nikoonahad 2
1 Ph.D., Faculty of Law & Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran Corresponding Author Email: mahdi.zare@ut.ac.ir
2 Assistant Professor, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction
This study adopts a critical–analytical approach to examine one of the most controversial issues in the philosophy of right and contemporary human-rights theory—namely, the possibility and justification of the so-called “right to do/be wrong.” This notion refers to an individual’s entitlement to engage in actions that may be regarded as morally or socially wrong, while the legal or political system nonetheless refrains from prohibiting or punishing them. The main research question is whether legal justification processes in modern human rights are capable of justifying this right?
Methods
The article begins by tracing the historical and philosophical roots of the concept of right. Prior to the Renaissance, rights were defined through an inseparable connection with moral norms, and the legitimacy of law was contingent on its conformity with ethical criteria. After the Renaissance, however, the conceptual distinction between being right and having a right emerged, Accordingly, the possibility of enacting laws arose that, although not morally justified, were considered rights based on the will of the legislator or the public interest. From this development, the idea of “right to do wrong”emerged. To analyze this idea, reference has been made to the two fundamental schools of philosophy of law - utilitarianism and voluntarism - in order to establish a criterion for justifying the right to be imposed.
Results and Discussions
In the school of utilitarianism, the foundation of law is based on the principle of profit or the greatest public happiness. From the perspective of Bentham and his followers, law and right are justified when they create the greatest benefit for the greatest number of people. However, the article shows that this approach fails to explain right over wrong, because "profit" is a relative and individual concept and cannot be a comprehensive basis for human rights. On the other hand, utilitarianism, by focusing excessively on material pleasure, ignores spiritual and moral values ​​such as altruism or sacrifice, and therefore does not have the comprehensiveness necessary to justify this right. Voluntarism, rooted in Kantian moral philosophy, conceives of rights as expressions of individual will and autonomy. Under this view, a person holds a right only when able to exercise or waive it by choice. However, this theory also exhibits critical deficiencies when used to justify the right to do wrong. It applies only to those capable of free will, whereas children and the mentally incapacitated are also recognized as rights-bearers Furthermore, in cases such as the right to life, which is obligatory, the concept of will cannot play an explanatory role. Therefore, both schools of thought are weak in their theoretical and moral explanation of right over wrong. To further evaluate these shortcomings, the paper turns to Western thinkers’ discussions of related themes—the separation of law and morality, the state’s role in cultural formation, and civil disobedience. In the first debate, the separation of law from morality is analyzed as the primary foundation for recognizing a right to do wrong. Legal positivists such as Bentham, Austin, and Waldron argue that moral obligations cannot serve as criteria for legislation. Law is formed solely on the basis of social contract and practical interests. From this perspective, it is legally permissible for an individual to act in ways that morality deems wrong. In contrast, philosophers such as Cicero, Augustine, Ripert, and Simmonds uphold an intrinsic link between law and morality, insisting that “an unjust law is not law.” They warn that severing moral principles from legal validity leads to the collapse of justice and human dignity. On this reading, lawmakers have no right to enact rules contrary to moral fundamentals, and the acceptance of a right to do wrong effectively dissolves the ethical boundaries essential to a just legal order. The second axis of discussion concerns the role of the state in cultural formation. The first view, which emphasizes the neutrality of the state, believes that the state should not interfere in cultural and moral affairs, because this leads to cultural tyranny and the restriction of individual freedoms. This approach considers the right to be wrong as a natural consequence of respect for human autonomy. In contrast, the second approach emphasizes the responsibility of the state in the cultural guidance of society. Thinkers such as Plato, Hobbes, and, in certain respects, Adam Smith, maintain that in order to preserve order, social cohesion, and public virtue, the state must exercise some degree of cultural oversight. From this angle, absolute neutrality toward moral error fails to secure liberty and instead erodes the ethical foundations of community life. The author concludes that the government, as an institution arising from the public will, must play a guiding and cultural engineering role within the framework of fixed moral principles and not allow the right to be wrong to lead to public obscenity.The third issue examined is the relationship between the right to do wrong and civil disobedience. Civil disobedience is defined as a conscious, non-violent breach of unjust laws. If a right to do wrong were accepted, acts of civil disobedience might be interpreted as legitimate exercises of that right. Theorists such as Ronald Dworkin view civil disobedience as a moral form of protest permissible when normal political channels for reform have been exhausted. Critics, however, stress the ethical duty to obey the law, arguing that political legitimacy requires universal compliance with enacted norms, even when they conflict with individual conviction. Synthesizing these views, the paper concludes that civil disobedience can be morally defensible only within a specific ethical framework that challenges injustice; it cannot be justified as an unconditional manifestation of a right to do wrong.
Conclusion 
In its final analysis, the article asserts that the existing philosophical foundations for legitimizing the “right to do wrong” are conceptually and normatively fragile. Both the will-based and utility-based theories of right suffer from analytical and moral deficiencies and thus fail to offer a persuasive basis for recognizing such a right. Moreover, the persistent lack of consensus among western theorists on the interrelation of law and morality, the cultural obligations of the state, and the limits of individual liberty underscores that the right to do wrong has yet to secure a stable theoretical position within the corpus of human-rights thought. In fact, accepting such a right without relying on a moral and rational basis causes a disconnect between rights and justice and may lead to a decline in moral standards and social laxity. Finally, it is emphasized that if the right to be wrong is to be accepted within the framework of human rights, new reasons and foundations must be presented to justify it; foundations that can simultaneously balance individual freedom and moral responsibility. Until such a foundation is formed, the "right to be wrong" cannot be recognized as a legitimate and sustainable right in the contemporary human rights system

کلیدواژه‌ها [English]

  • right
  • right to be wrong
  • being right
  • having right
  1.  

    منابع

    کتاب

    • ایورمک، ر. م. جامعه و حکومت، ترجمه ابراهیم علی کنی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1354.
    1. بالوی، مهدی و مهناز بیات کمیتکی، دولت حق بنیاد، جلد 1، تهران: مجد، 1396.
    2. بن، استنلی ایساک، مجموعه مقالات فلسفه حقوق، ترجمه بهروز جندقی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1396.
    3. جونز، ویلیام تامس، خداوندان اندیشه سیاسی، جلد 2، ترجمه علی رامین، تهران: امیرکبیر، 1380.
    4. راسخ، محمد، حق و مصلحت، جلد 1، تهران: طرح نو، 1381.
    5. راسخ، محمد، حق و مصلحت، جلد 2، تهران: نشر نی، 1392.
    6. رحمت‌الهی، حسین و احسان آقامحمد آقایی، حقوق طبیعی و حقوق موضوعه و آثار آن بر ساختار قدرت و حقوق عمومی، تهران: مجد، 1397.
    7. رحمت‌الهی، حسین و امید شیرزاد، کمالگرایی و بیطرفی و آثار آن در ساختار قدرت و حقوق عمومی، تهران: مجد، 1391.
    8. سوفوکلس، آنتیگونه، ترجمه نجف دریابندری، تهران: آگاه، ۱۳۵۵.
    9. طالبی، محمدحسین، در آمدی بر فلسفه حق، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1393.
    10. قاری سید فاطمی، سید محمد، حقوق بشر در جهان معاصر، تهران: شهر دانش، 1388.
    11. کاپلستون، فردریک چارلز، تاریخ فلسفه، جلد 8، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، تهران: علمی و فرهنگی، 1393.
    12. کاتوزیان، ناصر، فلسفه حقوق، تهران: دانشگاه تهران، 1352.
    13. کیوان‌فر، شهرام، مبانی فلسفی تفسیر قانون، تهران: شرکت سهامی انتشار، 1399.
    14. لاسکی، هارولد جوزف، سیر آزادی در اروپا، ترجمه رحمت‌الله مقدم مراغه‌ای، تهران: مجید، 1382.
    15. مک‌اینتایر، اَلِسدر، تاریخچه فلسفه اخلاق، ترجمه ان‌شاء‌الله رحمتی، تهران: حکمت، 1379.
    16. هارت، هربرت، مفهوم قانون، ترجمه محمد راسخ، تهران: نشر نی، 1390.

    مقاله

    1. ابدالی، مهرزاد، «تحلیل مفاهیم اعتبار حقوقی و هنجار حقوقی»، مجله مدرس علوم انسانی-پژوهشهای حقوق تطبیقی، دوره 14، شماره 2، 1389، صص 1-28.
    2. بووآی، نورمن و رابرت سیمون، «نافرمانی مدنی، تأملی در رابطه قانون و نظم»، ترجمه تبسم آتشین جان، فصلنامه مطالعات راهبردی، دوره 3، شماره 10، 1379، صص 159-177.
    3. دورکین، رونالد، «نافرمانی مدنی»، ترجمه محمد راسخ، مجله کیان، شماره 51، 1379، صص 26-35.
    4. راسخ، محمد، «نظریه حق»، فصلنامه باروری و ناباروری، دوره 10، شماره 4، 1388، صص 299-316.
    5. راسخ، محمد، مائده تسخیری، علیرضا اسکندری و فائزه عامری، «امر اخلاقی و حق»، فصلنامه تحقیقات حقوقی، دوره 22، شماره 87، 1398، صص 17-47. 29252/lawresearch.22.87.19 DOI:
    6. سبحانی‌نیا، محمدتقی، «بررسی معیارهای هفت‌گانه جرمی بنتام با تکیه‌بر آموزه‌های اسلامی»، مجله معرفت اخلاقی، دوره 1، شماره 2، 1389، صص 29-44.
    7. شریعت، فرشاد و امید قهفرخی، «جان لاک و مسئله خوشبختی»، مجله غرب شناسی بنیادی، دوره 6، شماره1، 1394، صص 75-103.
    8. طالبی، محمدحسین، «منشأ و خاستگاه حق بشر»، مجله معرفت فلسفی، دوره 4، شماره 4، 1386، صص 193-218.
    9. عباسی حسینی، ابراهیم، «نقش دولت در فرهنگ»، نشریه مشکات، شماره 35، 1371، صص 47-79.
    10. قاری سیدفاطمی، سیدمحمد، «مبانی توجیهی-اخلاقی حقوق بشر معاصر»، فصلنامه تحقیقات حقوقی، دوره 5، شماره 35-36، 1381، صص 117-135.
    11. قاری‌سید فاطمی، سید محمد، «تحلیل مفاهیم کلیدی حقوق بشر معاصر حق، تعهد، آزادی، برابری و عدالت»، فصلنامه تحقیقات حقوقی، دوره 4، شماره 33-34، 1380، صص 209-265.
    12. قاری‌سیدفاطمی، سید محمد، «حقوق بشر در جهان معاصر»، روزنامه اعتماد ملی، شماره 989، 1388، صص 27-27.
    13. کاتوزیان، ناصر، «اخلاق و حقوق»، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، دوره 2، شماره 1 و 2، 1386، صص 85-89.
    14. والدرون، جرمی، «فلسفه حق»، ترجمه محمدرضا ظفری، مجله علوم‌ سیاسی، شماره 18، 1381، صص 149-189.
    15. هارت، هربرت، «پوزیتیویسم و جدایی حقوق از اخلاق»، ترجمه سیدقاسم زمانی، نشریه اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره 165 و 166، 1380، صص 74-85.

    References

    Books

    1. Aquinas, Thomas. The Treatise on Law, Edited by: R. J. Henle, University of Notre Dame Press, 1983.
    2. Balavi, Mehdi and Mahnaz Bayat-Komeytaki, The State Based on Rights, Volume 1, Tehran: Majd, 2017. (in Persian)
    3. Benn, Stanley Isaac. Collection of Articles of Philosophy of Law, Translated by: B. Jandaghi, Tehran: Institute for Culture and Islamic Thought Press, 2017. (in Persian)
    4. Copleston, Frederick CH. A History of Philosophy, Volume 8, Translated by: Baha’edin Khorramshahi, Tehran: Scientific and cultural, 2014. (in Persian)
    5. Gewirth, Alan. Rights, Encyclopedia of Ethics, Volume 3, New York & London: Lawrence Becker & Charlotte Becker, 2001.
    6. Ghari Sayyed Fatemi, Sayyed Mohammad, Human Rights in the Contemporary World, Tehran: Shahr-e-Danesh, 2009. (in Persian)
    7. Hart, H. L. A. The Concept of Law, Oxford University Press, 2012.
    8. Hart, Herbert, The Concept of Law, Translated by: Mohammad Rasekh, Tehran: Nay Publishing, 2011. (in Persian)
    9. IverMac, R. M. Society and Government, Translated by: Ebrahim Ali Kani, Tehran: Book Translation and Publishing Agency, 1975. (in Persian)
    10. Jones, Peter. Rights, Macmillan Education UK, 1994.
    11. Jones, William Thomas; Masters of Political Thought, Volume 2, Translated by: A. Ramin, Tehran: Amir Kabir Publishing, 2001. (in Persian)
    12. Katouzian, Nasser, Philosophy of Law, Tehran: University of Tehran, 1973. (in Persian)
    13. Keyvan-Far, Shaharam, Philosophical Foundations of Legal Interpretation, Tehran: Sahami Enteshar Company, 2020. (in Persian)
    14. Laski, Harold Joseph, The Rise of Liberty in Europe, Translated by: Rahmatollah Moghaddam Maraghe’i, Tehran: Majid, 2003. (in Persian)
    15. locke, John, Locke on Toleration, Cambridge University Press, 2010.
    16. MacIntyre, Alasdair, A Short History of Ethics, Translated by: En Sha' Allah Rahmati, Tehran: Hekmat, 2000. (in Persian)
    17. Rahmatollahi, Hossein and Ehsan Agha-Mohammad-Aghaei, Natural Law and Positive Law and Their Effects on the Structure of Power and Public Law, Tehran: Majd, (in Persian)
    18. Rahmatollahi, Hossein and Omid Shirzad, Perfectionism and Neutrality and Their Effects on the Structure of Power and Public Law. Tehran: Majd, 2012. (in Persian)
    19. Rasekh, Mohammad, Right and Expediency, Volume 1, Tehran: Tarh-e No, 2002. (in Persian)
    20. Rasekh, Mohammad, Right and Expediency, Volume 2, Tehran: Nay Publishing, 2013. (in Persian)
    21. Raz, Joseph. Ethics in the Public Domain, Oxford University Press, 1994.
    22. Ripert, Georges. The Moral Rule in Civil Obligations, Anthology of Law, 1949. (in French)
    23. Simonds, N. E. Law and Morality, Routledge Encyclopedia of Philosophy, 1998.
    24. Sophocles, Antigone, Translated by: Najaf Dariabandari, Tehran: Agah, 1976. (in Persian)
    25. Talebi, Mohammad Hossein, An Introduction to the Philosophy of Right, Tehran: Research Institute of Hawzah and University Press, 2014. (in Persian)
    26. Waldron, Jeremy. A Right to Do Wrong, The University of Chicago Press, 1983.

     Articles

    1. Abbasi Hosseini, Ebrahim, “The Role of the State in Culture”, Meshkat Journal, Issue 35, 1992, PP 47–79. (in Persian)
    2. Abdali, Mehrzad, “Analysis of the Concepts of Legal Validity and Legal Norm”, Journal of Humanities Lecturer - Comparative Law Research, Volume 14, Issue 2, 2010, PP 1–28. (in Persian)
    3. Bolinger, Renee Jorgensen. “Revisiting the Right to Do Wrong”,  Australasian Journal of Philosophy, Volume 95, Issue 1, 2016, PP 43-57. https://doi.org/10.1080/00048402.2016.1179654
    4. Bowie, N. and R. Simon. “Civil Disobedience: A Reflection on Law and Order”, Translated by: Tabassom Atashin Jan, Strategic Studies Quarterly, Volume 3, Issue 10, 2000, PP 159–177. (in Persian)
    5. Dworkin, Ronald. “Civil Disobedience”, Translated by: Mohammad Rasekh, Kiyan Journal, Issue 51, 2000, PP 26–35. (in Persian(
    6. Ghari Sayyed Fatemi, Sayyed Mohammad, “Analysis of Key Concepts in Contemporary Human Rights: Right, Duty, Freedom, Equality, and Justice”, Legal Research Quarterly, Volume 4, Issues 33–34, 2001, PP 209–265. (in Persian)
    7. Ghari Sayyed Fatemi, Sayyed Mohammad, “Human Rights in the Contemporary World.” National Trust Newspaper, Issue 989, 2009, PP 27-27. (in Persian)
    8. Ghari Sayyed Fatemi, Sayyed Mohammad, “Justificatory and Ethical Foundations of Contemporary Human Rights”, Legal Research Quarterly, Volume 5, Issues 35-36, 2002, PP 117–135. (in Persian)
    9. Hart, H. L. A. “Positivism and the Separation of Law and Morals”, Translated by: Sayyed Ghasem Zamani, Political-Economic Information Journal, Issues 165-166, 2001, PP 74–85. (in Persian)
    10. Katouzian, Nasser, “Ethics and Law”, Quarterly Journal of Ethics in Science and Technology, Volume 2, Issues 1-2, 2007, PP 85–89. (in Persian)
    11. Rasekh, Mohammad, “Theory of Right”, Quarterly Journal of Fertility and Infertility, Volume 10, Issue 4, 2009, PP 299-316. (in Persian)
    12. Rasekh, Mohammad, Ma’edeh Taskhiri, Alireza Eskandari and Fae’ezeh Ameri. “The Moral Order and Right”, Legal Research Quarterly, Volume 22, Issue 87, 2019, PP 17–47. (in Persian) Doi: 29252/lawresearch.22.87.19
    13. Shari'at, Farshad and Omid Ghahfarrokhi, “John Locke and the Problem of Happiness”, Journal of Fundamental Western Studies, Volume 6, Issue 1, 2015, PP 75-103. (in Persian)
    14. Sobhani-Nia, Mohammad Taghi, “Reviewing Jeremy Bentham’s Sevenfold Criteria with Emphasis on Islamic Teachings”, Journal of Moral Knowledge, Volume 1, Issue 2, 2010, PP 29–44. (in Persian)
    15. Talebi, Mohammad Hossein, “The Origin and Foundation of Human Right”, Journal of Philosophical Knowledge, Volume 4, Issue 4, 2007, PP 193–218. (in Persian)
    16. Waldron, Jeremy, “Philosophy of Right”, Translated by: Mohammad Reza Zafari, Political Science Journal, Issue 18, 2002, PP 149–189. (in Persian)