تدابیر حقوقی پیشگیرانه در راستای مقابله با پیامدهای منفی بازی‌های ویدیویی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

2 عضو هیأت علمی گروه حقوق ، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران.

چکیده

در دنیای امروز، بازی‌های ویدیویی صرفاً به‌عنوان ابزارهایی برای سرگرمی تلقی نمی‌شوند، بلکه نقشی فراتر از آن را در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایفا می‌نمایند. این دستاوردهای نوین بشری، همانند هر پدیده دیگری، دارای پیامدهای مثبت و منفی هستند که تحلیل و بررسی این ابعاد گوناگون، ضرورتی انکارناپذیر است. در سال‌های اخیر این صنعت موردانتقاد پژوهشگران، والدین و قانون‌گذاران قرارگرفته است. سؤالی که مطرح می‌شود این است که چه اقدامات حقوقی می‌توان برای مقابله با پیامدهای منفی بازی‌های ویدئویی انجام داد؟. هدف از این پژوهش شناسایی و بررسی «تدابیر حقوقی پیشگیرانه‌ای» می‌باشد که از آن‌ها می‌توان به جهت ساماندهی آثار منفی بازی‌های ویدیویی استفاده نمود. این پژوهش کاربردی بوده و با روش تحلیلی-توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای نگاشته شده است. نتایج بیانگر این امر هستند کلیه تدابیر صورت گرفته از سوی دولت‌ها را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم نمود؛ اقداماتی با هدف: ۱) عدم شکل‌گیری وضعیت زیان‌بار ۲) محدود کردن دسترسی بازیکنان ۳) مشاوره و راهنمایی نمودن بازیکنان. بر همین اساس در راستای به‌کارگیری راهبردهای یک و دو، به‌صورت موردی مقررات مختلفی وضع‌شده است. این تدابیر ازآنجاکه به‌صورت موردی و نه مجموعه‌ای، به کار گرفته شدند آن‌طور که انتظار می‌رفت کارآمد و مفید نبوده‌اند؛ ازاین‌رو مقررات موجود برای رفع چالش‌ها و مقابله با پیامدهای منفی بازی‌های ویدیویی زیان‌بار کافی نبوده و تصویب یک قانون جامع که کلیه تدابیر حقوقی مختلف در قالب یک مجموعه واحد در آن پیش‌بینی‌شده باشند امری ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Preventive Legal Measures to deal with the Negative Consequences of Video Games

نویسندگان [English]

  • Sadegh Sayyadi 1
  • Habibollah Kiani 2
1 MA. in Private Law, Faculty of Law, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
2 Faculty Member of Law Department, Malayer University, Malayer, Iran.
چکیده [English]

In today's world, video games are not only considered as tools for entertainment, but also play a role beyond that in the economic, cultural and social arenas. These new human achievements, like any other phenomenon, have positive and negative consequences, which is an undeniable necessity to analysis and study these different dimensions. In recent years, this industry has been criticized by researchers, parents and legislators. The question that arises is what legal measures can be taken to deal with the negative consequences of video games?. The purpose of this research is to identify and study "preventive legal measures" that can be used to organize the negative consequences of video games. This research is practical and has been written with analytical-descriptive method and using library resources. The results indicate that all measures taken by governments can be divided into three general categories; measures aimed at: 1) Not creating a disadvantageous situation 2) Restricting the access of players 3) Counseling and guiding the players. Accordingly, in order to apply measures one and two, different regulations have been established on a case basis. Since these measures were used on a case basis and not as a collection, they have not been as efficient and useful as expected; Therefore, the existing regulations are not enough to solve the challenges and deal with the negative consequences of disadvantageous video games, and it is necessary to enactment a comprehensive law that includes all the different legal measures in the form of a single collection.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Legal Measures
  • Video Games
  • Legal Protection
  • Preventive Measures
  • Negative Consequences of Video Games

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 21 خرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 27 شهریور 1401
  • تاریخ بازنگری: 14 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 21 خرداد 1403