تدابیر حقوقی پیشگیرانه در راستای مقابله با پیامدهای منفی بازی‌های ویدئویی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) sadegh.sayyadi@gmail.com

2 استادیار، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران

چکیده

در دنیای امروز، بازی‌های ویدئویی صرفاً به‌عنوان ابزارهایی برای سرگرمی تلقی نمی‌شوند، بلکه نقشی فراتر از آن را در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایفا می‌کنند. این دستاوردهای نوین بشری، همانند هر پدیده دیگری، پیامدهای مثبت و منفی دارند که تحلیل و بررسی این ابعاد گوناگون، ضرورتی انکارناپذیر است. در سال‌های اخیر این صنعت مورد انتقاد پژوهشگران، والدین و قانون‌گذاران قرارگرفته است. سؤالی که مطرح می‌شود، این است که چه اقدامات حقوقی می‌توان برای مقابله با پیامدهای منفی بازی‌های ویدئویی انجام داد؟. هدف از این پژوهش شناسایی و بررسی «تدابیر حقوقی پیشگیرانه‌ای» می‌باشد که از آنها می‌توان به‌منظور ساماندهی آثار منفی بازی‌های ویدئویی استفاده کرد. این پژوهش کاربردی بوده و با روش تحلیلی-توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای نگاشته شده است. نتایج بیانگر این امر است که کلیه تدابیر صورت‌گرفته ازسوی دولت‌ها را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد؛ اقداماتی با هدف: ۱) عدم شکل‌گیری وضعیت زیان‌بار ۲) محدود کردن دسترسی بازیکنان ۳) مشاوره و راهنمایی کردن بازیکنان. بر همین اساس، در راستای به‌کارگیری راهبردهای یک و دو، به‌صورت موردی مقررات مختلفی وضع‌ شده است. این تدابیر ازآنجاکه به‌صورت موردی و نه مجموعه‌ای، به کار گرفته شدند، آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد کارآمد و مفید نبوده‌اند؛ ازاین‌رو مقررات موجود برای رفع چالش‌ها و مقابله با پیامدهای منفی بازی‌های ویدئویی زیان‌بار کافی نبوده و تصویب یک قانون جامع، که کلیه تدابیر حقوقی مختلف در قالب یک مجموعه واحد در آن پیش‌بینی‌شده باشند، امری ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Preventive Legal Measures to Deal with the Negative Consequences of Video Games

نویسندگان [English]

  • Sadegh Sayyadi 1
  • Habibollah Kiani 2
1 . L.L.M, Faculty of Law, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. Corresponding Author Email: sadegh.sayyadi@gmail.com
2 Assistant Professor, Faculty of Literature & Humanities, Malayer University, Malayer, Iran.
چکیده [English]

In today's world, video games are not only considered as tools for entertainment, but also play a role beyond that in the economic, cultural and social arenas. These new human achievements, like any other phenomenon, have positive and negative consequences, which is necessary to analyze and study these different dimensions. In recent years, this industry has been criticized by researchers, parents and legislators. The question is what legal measures can be taken to deal with the negative consequences of video games? The purpose of this research is to identify and study "preventive legal measures" that can be used to organize the negative consequences of video games. This research is practical and has been written by using an analytical-descriptive method and library resources. The results indicate that all measures taken by governments can be divided into three general categories; measures aimed at: 1) Preventing the formation of a harmful situation 2) Restricting the access of players 3) Advising and guiding the players. Accordingly, in order to apply measures one and two, different regulations have been established on a case-by-case basis. Since these measures were used on a case-by-case basis and not as a collection, they have not been as efficient and useful as expected; Therefore, the existing regulations are not enough to solve the challenges and deal with the negative consequences of disadvantageous video games, and it is necessary to enact a comprehensive law that includes all the different legal measures in the form of a single collection.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Legal Measures
  • Video Games
  • Legal Protection
  • Preventive Measures
  • Negative Consequences of Video Games
  1.  

    کتاب

    1. جعفری­تبار، حسن، مسئولیت مدنی کالاها، تهران: نگاه معاصر، 1396.
    2. عسکری، پوریا، مبنای تعهدات و الزامات حقوقی بین‌المللی شرکت‌های تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای، مجموعه مقالات همایش حقوق بین‌الملل و بازی‌های رایانه‌ای، تهران: میزان، 1395.

    مقاله

    1. امینی، منصور و صادق صیادی، «ماهیت حقوقی ابرپیوندها در نظام حقوقی ایران»، فصلنامه تعالی حقوق، دوره 9، شماره 2، 1402، صص 3-36.
    2. السان، مصطفی، جعفر امشاسفند، مجید دادکیا و حمید آجرلو، «مطالعة تطبیقی تعهد ایمنی و مسئولیت مدنی نسبت به اسباب‌بازی»، دو فصلنامه حقوق خصوصی، دوره ۱۱، شماره 1، 1393، صص 109-133.
    3. حسینی، سید داوود، «بازی‌های رایانه‌ای نگاهی به ویژگی‌ها بایدها و نبایدها»، فصلنامه ره‌آورد نور، شماره 36، 1390، صص 28-33.

    References

    Books

    1. Askari, Pouria, The Basis of International Legal Obligations and Requirements for Computer Game Production Companies, In: Proceedings of the Seminar on International Law and Video Games, Tehran: Mizan, 2016. (in Persian)
    1. Clapham A. Human Rights Obligations for Non-State Actors: Where Are We Now? In: Lafontaine Fannie and François Larocque (Eds.). Doing Peace the Rights Way: Essays in International Law and Relations in Honour of Louise Arbour, Intersentia, First Edition, 2019.
    1. Ja’fari Tabar, Hassan, Civil Liability of Goods, Tehran: Contemporary View, 2017. (in Persian)
    1. Martuzzi, Marco and Joel A. Tickner. The Precautionary Principle: Protecting Public Health, the Environment and the Future of Our Children, The Regional Office for Europe of the World Health Organization, 2004.
    2. Rotenberg, A. How 21st Century Violent Video Games Are Testing the Limits of First Amendment Values and What Can Be Done to Save Our Children, Law School Student Scholarship, 2013.
    3. Sang Y., S. Park S. and H. Seo. Mobile Game Regulation in South Korea: A Case Study of the Shutdown Law, In: Jin, D. Y. (ed.) Mobile Gaming in Asia: Politics, Culture and Emerging Technologies (Mobile Communication in Asia: Local Insights, Global Implications. Springer, First Edition, 2017.
    4. WHO. Dealing with Uncertainty – How Can the Precautionary Principle Help Protect the Future of Our Children?, In: Martuzzi, Marco and Joel A. Tickner. The precautionary principle: protecting public health, the environment and the future of our children, Budapest: organizational health world europe, Fourth Ministerial Conference on Environment and Health, 2004.

    Articles

     

    1. Amini, Mansour; and Sadegh Sayyadi, “The Legal Nature of Hyperlinks in The Iranian Legal System”, Culmination of Law Quarterly, Volume 9, Issue 2, 2023, pp: 3–36. (in Persian)
    2. Chakraborty J. and Nirali Chakraborty, “Public Policy and Violence in Video Games”, Interactions, Volume 22, Issue 1, 2015.
    3. Desai, R. A. Suchitra Krishnan-Sarin, Dana Cavallo and Marc Potenza. “Video-Gaming Among High School Students: Health Correlates, Gender Differences, and Problematic Gaming”, Pediatrics, Volume 126, Issue 6, 2010, pp: 1414-1424.
    4. Elsan, Mostafa, Ja’far Amshasfand, Majid Dadkia and Hamid Ajorlou, “A Comparative Survey on the Safety Obligation and Civil Liability for Toys”, Bi-Quarterly Journal of Private Law, Volume 11, Issue 1, 2014, pp: 109–133. (in Persian)
    1. Franceschini, Sandro; Sara Bertoni, Matteo Lulli, Telmo Pievani, Andrea Facoetti. “Short-Term Effects of Video-Games on Cognitive Enhancement: The Role of Positive Emotions”, Journal of Cognitive Enhancement, Volume 6, Issue 1, 2022, PP 29-46.
    1. Hosseini, Sayyed Davoud, “Computer Games: A Look at Features, Do’s and Don’ts”, The Path of Light Quarterly, Issue 36, 2011. pp: 28–33. (in Persian)
    1. King, D. L. and Delfabbro, P. H. “Internet Gaming Disorder treatment: A Review of Definitions of Diagnosis and Treatment Outcome”, Journal of Clinical Psychology, Volume 70, Issue 10, 2014, pp: 942–955.
    2. Király, O. et al. “Policy Responses to Problematic Video Game Use: A Systematic Review of Current Measures and Future Possibilities”, Journal of behavioral addictions, Volume 7, Issue 3, 2018, pp: 503–517.
    3. Kriebel D. et al. “The Precautionary Principle in Environmental Science”, The National Institute of Environmental Health Sciences, Volume 109, Issue 9, 2001, pp: 871-876.
    4. Lischer S, et al. “Response to the Regulation of Video Games under the Youth Media Protection Act: A Public Health Perspective”, Int J Environ Res Public Health, Volume 19, Issue 15, 2022, pp: 1-11.
    5. Mustafaoğlu, Rüstem, Emrah Zirek, Zeynal Yasacı and Arzu Razak Özdinçler. “The Negative Effects of Digital Technology Usage on Children’s Development and Health”, Addicta: the Turkish journal on addictions, Volume 5, Issue 2, 2018, pp: 13-21.
    6. Rothmund, Tobias, Mario Gollwitzer, Jens Bender and Christoph Klimmt. “Short- and Long-Term Effects of Video Game Violence on Interpersonal Trust”, Media Psychology, Volume 18, Issue 1, 2015, pp: 106-133.
    7. Shoja M. M. et al. “Video Game Epilepsy in the Twentieth Century: a Review”, Childs Nerv Syst, Volume 23, Issue 3, 2007, pp: 265-267.
    8. Song, J. W. “New Wine in Old Bottles? Korean State Actors’ Policy Engagement with the Online Gaming Industry”, Competition & Change, Volume 25, Issue 1, 2021, pp: 1-27.
    9. Stone, R. “China Reins in Wilder Impulses in Treatment of ‘Internet Addiction”, Science, Volume 324, Issue 5935, 2009, pp: 1630–1631.
    10. Weaver III, B. James. et al. “Health-risk Correlates of Video-Game Playing Among Adults”, American Journal of Preventive Medicine, Volume 37, Issue 4, 2009, PP 299-305.

    Electronic Sources

     

    1. Groux, C. “Call Of Duty: WWII’ To Have Censored Swastikas In Germany, No Word On US Release”. Player.One, 2017, Retieved at: [Cited: 2024-04-30] https://www.player.one/call-duty-wwii-have-censored-swastikas-germany-no-word-us-release-596686
    2. Hunt, K. “Man dies in Taiwan after 3-day online gaming binge”, 2015, CNN. [Online] Cable News Network, Retieved at: [Cited: 2024-04-30] https://edition.cnn.com/2015/01/19/world/taiwan-gamer-death/index.html
    3. Lopez, G. “Video game addiction is real, rare, and poorly understood”. Vox - Understand the News, 2018, Retieved at: [Cited: 2024-04-30] https://www.vox.com/science-and-health/2018/12/6/18050680/video-game-addiction-gaming-disorder-who
    4. Patty. “Mortal Kombat 11 Banned in Other Countries? We’ve Got You Covered! Play Asia”, 2019, Retieved at: [Cited: 2024-04-30] https://play.asia/blog/2019/04/23/mortal-kombat-11-banned-in-other-countries-weve-got-you-covered
    5. World Health Organization: WHO. “Gaming disorder”, 2018, Retieved at: [Cited: 2024-04-30] https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/addictive-behaviours-gaming-disorder.

    Cases

     

    1. Brown v. Entertainment Merchants Ass'n, 564 U.S. 786, 131 S. Ct. 2729, 180 L. Ed. 2d 708 (2011).
    2. Constitutional Court 2011 Hun-Ma 659, April 24, 2014 - Case on Prohibition of Nighttime Access to Online Games by Juveniles.
    3. Dunn et al v. Activision Blizzard Inc et al - Case Number: 3:2023cv00224.
    4. Entertainment Software Ass'n v. Foti, 451 F. Supp. 2d 823 (M.D. La. 2006).