اگرچه ممکن است در تفکر سنتی، حقوق بشر قدمتی به تاریخ نوع انسان داشته باشد ولی در رویکرد مدرن، شناسایی جهانی و توسعه این حقوق، بدون تردید در حد وسیعی مدیون تلاش ها و کوشش های سازمان ملل متحد است. اهمیت و ارزشی که جامعه بین المللی برای آموزش حقوق بشر قایل است در تصمیم سازمان ملل در اعلام دهه 1995-2004 به عنوان دهه آموزش حقوق بشر تبلور یافته است.
مقاله حاضر ضمن پرداختن به پنج محور حق بر آموزش حقوق بشر در اسناد بین المللی، تعهدات قانونی دولت ها، اهداف آموزش حقوق بشر، محتوای آموزش حقوق بشر و فرآیند آموزش حقوق بشر این ایده را مطرح می کند که با توجه به گستردگی گروه های مشمول آموزش -ازجمله سیاستمداران، قضات، دادستان ها، حقوق دانان، پلیس، زندان بانان، نظامیان، والدین، روزنامه نگاران، مقامات مسئول اجرای حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سازمان های غیردولتی -مقوله جدی آموزش حقوق بشر از مهم ترین و کارآمدترین راه کارهای اجرای حقوق بشر و تحقق عدالت در روابط انسانی و درنتیجه توسعه پایدار انسانی است.