حاکمیّت زیبایی شناسانه؛ نگرشی لاهوتی به مفهومی ناسوتی "مفهومِ حاکمیّت ملی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران"

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

چکیده

نوشتار حاضر دو شریطه داشته است. نخست، جهد نموده به صورتبندی قانوناساسی ج. ا. پیرامونِ حاکمیّت ملی نزدیک شود. بدین اعتبار، از اسلوبِ پدیدارشناسیتاریخی تمتع جسته تا مطالعه را در پرتو نور آورد. در این راستا، به مفصلبندی نیروهای اجتماعی سیاسی انقلاب (عام) و مجلس بررسی قانوناساسی (خاص) پرداخته که حاصل آن تدوین قانونی با حضور طرفدارانِ منظرگاه الهی و بخشی از دیدگاهی که تلفیقی نام نهادیم، بوده است. سپس از مرتبتِ امر نظری حجابافکنی صورتگرفته و دو محورِ تشتت زبان فقهی حقوقی و تلقی از سنخِ حکومت را از نظر گذرانیده است. در فرم حقوقی، حاکمیّت تأسیسی تحریری زیبا داشته؛ اما، در ساحتِ حقوقی سیاسی به ثنویّت منتهی گشته است (فرم حقوقیِ فینفسه). دوم، از آنجایی که نوشتار، پاره واپسین از تتبعات سهگانهای پیرامونِ حاکمیّت ملی در ایران است؛ در جستوجوی ترسیمِ سیر تاریخیِ مفهوم مزبور و گسست یا استمرار در فهم آن بوده است. بدین آیین، در بخشی به نسبت مجزای هر فرم با معرفتِ تاریخی روی آورده و در بخشی دیگر به نسبت پیوسته فرمها با یکدیگر عنایت ورزیده است (فرم حقوقیِ نسبتی). حاکمیّت مندرج در قانوناساسی ج. ا. با تاریخ مواجههای نگهبانانه و گزینشگرانه را تجربه نموده است. قانوناساسی مشروطه نیز مواجههای نقادانه و نگهبانانه با معرفت تاریخی داشته و در رسالات حقوقی آن عصر رگهای از مواجهه انتقادی چشمنواز بوده است. النهایه، در این تطور تاریخی، حاکمیّت ملی در منزلگاه آخرین‌اش، تعارضات قانوناساسی مشروطه را مرتفع ننموده و بدان استمرار بخشیده است. همچنین، بهرهای از رسالاتحقوقی و سنجشهای موجود در آن نبرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Aesthetic Sovereignty; A Theological Approach to A Secular Concept ''The National Sovereignty in the Constitution of the Islamic Republic of Iran''

نویسنده [English]

  • Kaveh Pouladi
Department of Law. Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
چکیده [English]

This study aims to achieve two objectives. Initially, it aims to elucidate the notion of national sovereignty as outlined in the Constitution of the Islamic Republic of Iran through a historical-phenomenological approach. This analysis explores the socio-political processes of the revolutionary forces, specifically the Constitutional Assembly, which resulted in a document influenced by advocates of religious and hybrid ideological viewpoints. The analysis centers on dimensions that illustrate the preeminence of Sharia over modern law, wherein law is evaluated independently of its intrinsic substance and rationale. The legal notion of sovereignty represents a meticulously structured document that, through its brevity, effectively addresses a philosophical dilemma (the conflict between determinism and free will). Nevertheless, owing to its disparate objective, neglect of a systematic legal methodology, and absence of continuity within legal institutions, this refined formulation has not been integrated into the legal domain; rather than fostering unity, it has engendered duality (the legal form itself). This essay, as the concluding segment of a tripartite analysis on national sovereignty in Iran, aims to outline the historical development of this notion. The legal form is shaped by socio-political forces and their arrangement, and it is defined by ideas articulated in a cohesive linguistic structure. This relationship offers an inside viewpoint for comprehending the legal structure. An external perspective is essential to trace the evolution of the form across history and to comprehend its connection to its origin—specifically, the heritage that underlies the form and through which force and cognition reestablish their interplay. This foundation also elucidates the continuity or rupture of a thought. The legacy of the past holds significance within the context of the life-world (Lebenswelt) and imparts historicity to it. The life-world is a product of the ego's intentionality and the resulting intersubjectivity, which is defined within a framework of linguistic, cultural, and other traditions. This place is a sedimented reality that connects past and future generations; it is an encounter through which the formation of the new and the trajectory of communal transformations are established. The analysis of the relationship between legal forms and historical heritage involves initially evaluating each form individually and subsequently in connection to other forms (the relational legal form). In the Constitution of the Islamic Republic, referred to as The Aesthetic Sovereignty, the engagement with historical legacy is both antiquarian and selective. In the Constitutional Constitution, referred to as The Janusian Sovereignty (the second segment of the study), we see a fusion of critical and ecclesiastical (antiquarian) interaction. In the period of the legal treatises (Rasa’el) composed before and after the Constitutional Constitution—referred to as Sovereignty as Monarchy (the initial segment of the study)—a discernible thread of critical engagement with historical heritage emerges, wherein local contexts are examined through the lens of universal political theory. The historical development of national sovereignty is shaped by the interplay among these three kinds. The 1980 legislator inherited both forms; however, they continued the conflicts within Constitutional law and perpetuated them. They did not utilize the legal treatises (Rasa’el) from the Constitutional Revolution or their subsequent academic development, thus remaining disconnected from a systematic legal framework. This transpired because of the prevalence of Sharia arguments lacking a legal basis, which ultimately led to confusion. Ultimately, it may be emphasized that the legal form consistently has the capacity to extract purpose from one facet of the past to another and to facilitate renewal, thereby allowing for the revelation of something novel. This potential can consistently reveal history as a primary source and prompt the reexamination and evaluation of the legal framework. Contrary to this potential is the prioritization of a singular characteristic, reducing reality to that element, like to the bed of Procrustes, anticipating its Theseus.

کلیدواژه‌ها [English]

  • National sovereignty
  • constitution
  • linguistic scattering
  • modern law
  • dualist sovereignty
  1. کتاب

    1. آبراهامیان، یرواند، ایران میان دو انقلاب، ترجمه احمد گل‌محمدی و محمد ابراهیم فتاحی، تهران: نشر نی، 1377.
    2. آبراهامیان، یرواند، تاریخ ایران مدرن، تهران: نشر نی، 1387.
    3. آجودانی، ماشاءالله، مشروطه ایرانی، تهران: اختران، 1382.
    4. اسکینر، کوئنتین، بنیادهای اندیشه سیاسی مدرن، جلد 1، ترجمه کاظم فیروزمند، تهران: آگه، 1393.
    5. امانت، عباس، تاریخ مدرن ایران، تهران: کتاب پارسه، 1397.
    6. باربیه، موریس، دین و سیاست در اندیشه مدرن، ترجمه امیر رضایی، تهران: قصیده‌سرا، 1394.
    7. بدیع، برتران، مطالعه تطبیقی دولت در جوامع مسیحی و در جوامع اسلامی، ترجمه احمد نقیب‌زاده، تهران: علم، 1391.
    8. بشیریه، حسین، دیباچهای بر جامعهشناسی سیاسی ایران (دوره جمهوریاسلامی)، تهران: نگاه معاصر، 1381.
    9. جعفریان، رسول، جریانهای مذهبی سیاسی ایران سالهای 1320- 1357، تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، 1380.
    10. خمینی، روح‌الله، حکومتاسلامی (ولایتفقیه)، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی، 1378.
    11. سمیعی، محمد، نبرد قدرت در ایران، تهران: نشر نی، 1401.
    12. سوسور، فردیناند، دوره زبانشناسی عمومی، ترجمه کورش صفوی، تهران: هرمس، 1382.
    13. سیوری، راجر، در باب صفویان، ترجمه رمضان‌علی روح‌الهی، تهران: مرکز، 1394.
    14. شریعتی، علی، تشیع علوی و تشیع صفوی، مجموعه آثار 9، تهران: شرکت سهامی انتشار، 1371.
    15. شعاع‌حسینی، فرامرز، بهشتی از زبان بهشتی، جلد 3، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 1391.
    16. طباطبایی، جواد، مفهوم ولایتمطلقه در اندیشه سدههای میانه، تهران: نگاه معاصر،1380.
    17. فیرحی، داوود، آستانه تجدّد در «شرح تنبیه الامه و تنزیه المله»، تهران: نشر نی، 1397.
    18. فیرحی، داوود، دولت و بحران قانون، تهران: نشر نی، 1400.
    19. کاتوزیان، محمدعلی، تضاد دولت و ملت؛ نظریه تاریخ و سیاست در ایران، ترجمه علیرضا طیب، تهران: نشر نی، 1380.
    20. کاتوزیان، ناصر، گذری بر تدوین پیش­نویس قانون اساسی، در: گامی به سوی عدالت (مجموعه مقالات)، جلد 1، تهران: میزان، 1394.
    21. کاتوزیان، ناصر، نقدی تحلیلی بر پیش­نویس قانون اساسی، در: گامی به سوی عدالت (مجموعه مقالات)، جلد 1، تهران: میزان، 1394.
    22. کدیور، محسن، نظریههای دولت در فقه شیعه، تهران: نشر نی، 1376.
    23. کوفمان، وال‌تر، کشف ذهن؛ گوته، کانت و هگل، جلد 1، ترجمه ابوتراب سهراب و فریدالدین رادمهر، تهران: چشمه، 1385.
    24. محمدی‌گرگانی، محمد، جستاری بر قانوناساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: شهر دانش، 1393.
    25. معین‌فرد، محمدرضا، سیر تدوین و تصویب قانوناساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: مرکز اسناد انقلاب‌اسلامی، 1386.
    26. میلانی، محسن، شکلگیری انقلاباسلامی؛ از سلطنت پهلوی تا جمهوری اسلامی، ترجمه مجتبی عطارزاده، تهران: گام نو، 1387.
    27. نیک‌پی، امیر، مدرنیته، سیاست و سکولاریزاسیون، تهران: نگاه معاصر، 1399.
    28. هریس، ارول، طرح اجمالی فلسفه اسپینوزا، ترجمه مصطفی شهرآیین، تهران: نشر نی، 1389.
    29. هوسرل، ادموند، تأملات دکارتی، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی، 1381.
    30. وثیق، شیدان، لائیسیته چیست؟، تهران: اختران، 1384.

    مقاله

    1. پولادی، کاوه، «حاکمیّت به ‌منزله سلطنت؛ مصداقی در جایگاه مفهوم "اندیشه حاکمیّت‌ملّی از مواجهاتِ آغازین تا استحاله آن در رسالاتِ حقوقی عصر مشروطه"»، فصلنامه تحقیقات حقوقی، دوره 25، شماره 100، 1401، صص 383-353.
    2. پولادی، کاوه، «حاکمیّت‌ ژانوسی؛ مفهوم‌پردازیِ حاکمیّت‌ملّی در قانون‌اساسی مشروطه»، فصلنامه تحقیقات حقوقی، دوره 27، شماره 1، 1403، صص 228-211.

    قوانین و مذاکرات

    1. تفاسیر شورای نگهبان قانون‌ اساسی.
    2. راهنمای استفاده از صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، 1368.
    3. صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: اداره کل امور فرهنگی و روابط مجلس شورای اسلامی، 1364.
    4. قانون‌ اساسی جمهوری اسلامی ایران.

    References

    Books

    1. Abrahamian, Eravand, Iran between Two Revolutions, Translated by: Ahmad Gol-Mohammadi and Mohammad Ebrahim Fattahi, Tehran: Nay Publication, 1998. (In Persian)
    2. Abrahamian, Ervand, A History of Modern Iran, Tehran: Nay Publication, 2008. (In Persian)
    3. Ajodani, Mashallah, Iranian Constitution, Tehran: Akhtaran, 2003. (In Persian)
    4. Amanat, Abbas, Modern History of Iran, Tehran: Parseh Book, 2018. (In Persian)
    5. Badie, Bartaran, The Two States: Power and Society in the West and in the Land of Islam, Translated by: Ahmad Naghib-Zadeh, Tehran: Science, 2014. (In Persian)
    6. Balibar, Étienne, Spinoza and Politics, Translated by: Peter Snowdon, London and New York: Verso, 2008.
    7. Barbier, Maurice, Religion and Politics in Modern Thought, Translated by: Amir Rezaei, Tehran: Poet, 2015. (In Persian)
    8. Bashirieh, Hossein, Introduction to Political Sociology in Iran (Islamic Republic Era), Tehran: Contemporary View, 2002. (In Persian)
    9. Della Rocca, Michael. Spinoza, London & New York: Routledge, 2008.
    10. Feirahi, Davoud, Modern State and Legal Crisis, Tehran: Nay Publication, 2021. (In Persian)
    11. Feirahi, Davoud, The Threshold of Renewal In "Explanation of the Punishment of the Nation and the Purification of the Nation", Tehran: Nay Publication, 2018. (In Persian)
    12. Harris, Errol Eustace, Spinoza’s Philosophy; Outline, Translated by: Mostafa Shahr-Aeen, Tehran: Nay Publication, 2011. (In Persian)
    13. Husserl, Edmund, The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology, Translated by: David Carr, Evanston: Northwestern University Press, 1970.
    14. Hussrel, Edmund, Cartesian Meditations, Translated by: Abdolkarim Rashidian, Tehran: Nay Publication, 2002. (In Persian)
    15. Jafarian, Rasoul, Religion – Political Movements in Iran (1941- 1979), Tehran: Cultural Institute of Contemporary Knowledge and Thought, 2001. (In Persian)
    16. Kadivar, Mohsen, Theories of State in Shi’a, Tehran: Nay Publication, 1997. (In Persian)
    17. Katouzian, Mohammad Ali, Iranian History and Politics: The Dialectic of State and Society, Translated by: Alireza Tayyeb, Tehran: Nay Publication, 2001. (In Persian)
    18. Katouzian, Nasser, “A look at the Draft Constitution”, In: Toward Justice (Selected Papers), Volume 1, Tehran: Mizan, 2015. (In Persian)
    19. Katouzian, Nasser, “An Analytical Critique of the Draft Constitution”, In: Toward Justice (Selected Papers), Volume 1, Tehran: Mizan, 2015. (In Persian)
    20. Khomeini, Rouhollah, The Islamic Government, Tehran: Institute for Compilation and Publication of Imam Khomeini's Books, 1999. (In Persian)
    21. Kufmann, Walter, Discovering the Mind; Goethe, Kant & Hegel, Volume 1, Translated by: Aboutorab Sohrab and Faridoddin Radmehr, Tehran: Fountain, 2006. (In Persian)
    22. Milani, Mohsen, The Making of Iran's Islamic Revolution from Monarchy to Islamic Republic, Translated by: Mojtaba Attaradeh, Tehran: New Step, 2008. (In Persian)
    23. Mohamadi Gorgani, Mohammad, An introduction to the constitution of the Islamic Republic of Iran, Tehran: Shahr-e Danesh, 2014. (In Persian)
    24. Moien Fard, Mohammadreza, The Codification & Ratification of the constitution of the Islamic Republic of Iran, Tehran: Islamic Revolution Documents Center, 2007. (In Persian)
    25. Negri, Antonio. Subversive Spinoza, Translated by: Timothy S. Murphy, M, Hardt, T, Stolze and Ch, Wolfe. Manchester & New York: Manchester University Press, 2004.
    26. Nietzsche, Friedrich. Untimely Meditations, Translated by: R. J. Hollingdale, Cambridge: Cambridge University Press, 1997.
    27. Nikpey, Amir, Modernity, Politics & Secularization, Tehran: Contemporary View, 2020. (In Persian)
    28. Sami’ei, Mohamamd, Contest for Power in Iran, Tehran: Nay Publication, 2022. (In Persian)
    29. Saussure, Ferdinand de, Writings on General Linguistics, Translated by: Kourrosh Safavi, Thran: Hermes, 2003. (In Persian)
    30. Savory, Roger, Studies on the History of Safavid Iran, Translated by: Ramezan Ali Rouhollahi, Tehran: Centre, 2015. (In Persian)
    31. Schmitt, Carl. Political Theology, Translated by: G, Schwab, Massachusetts: MIT Press. 1985.
    32. Schutz, Alfred. The Phenomenology of the Social World, Translated by: Fredrick Lehnert, Evanston: Northwestern University Press, 1967.
    33. Shari’ati, Ali, Alawi Shi’e and Safavi Shi’e, Volume 9, Tehran: Sahami Company Publishing, 1992. (In Persian)
    34. Sho’a Hosseini, Faramarz, Beheshti from the Language of Beheshti, Volume 3, Tehran: Cultural Heritage and Honors Association, 2012. (In Persian)
    35. Skinner, Quentin, The Foundations of Modern Political Thought, Volume 1, Translated by: Kazem Firouz-Mand, Tehran: Agah, 2014. (In Persian)
    36. Tabataba’ei, Javad, Theocracy in Medieval Ages Thought, Tehran: Contemporary View, 2001. (In Persian)
    37. Vasigh, Shaydan, What is Laicism? Tehran: Akhtaran, 2005. (In Persian)

    Articles

    1. Pouladi, Kaveh, “Sovereignty as Monarchy; An instance in the place of the concept "The idea of national sovereignty from the initial encounters to its transformation in the legal treatises of the Constitutional Revolution"”. Legal Research Quarterly, Volume 25, Issue100, 2022, PP 353-383. (In Persian)
    2. Pouladi, Kaveh, “The Janusian Sovereignty; Investigation of the Conceptualization of National Sovereignty in the Iranian Constitution of 1906-07”, Legal Research Quarterly, Volume 27, Issue 105, 2024, PP 211-228. (In Persian)

    Laws and Negotiations

    1. Constitution of the Islamic Republic of Iran. (In Persian)
    2. Detailed report of the discussions of the Parliament on the final review of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, Tehran: General Directorate of Cultural Affairs and Relations of the Islamic Consultative Assembly, 1985. (In Persian)
    3. Guardian Council Interpretations on Constitution. (In Persian)
    4. Guide to using the detailed minutes of the final deliberations of the Parliament of the Islamic Republic of Iran's Constitution, Tehran: General Directorate of Cultural Affairs and Public Relations of the Islamic Consultative Assembly, 1989. (In Persian)