1
دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی و رئیس موسسه حقوق تطبیقی دانشگاه تهران
2
دانشجوی دکتری تخصصی حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
چکیده
چندی است که تجارت بازی های رایانه ای به عنوان یکی از مهم ترین مصادیق آثار چندرسانه ای به یکی از پرسودترین تجارت ها در زمینه کالاهای فکری تبدیل شده است، به نحوی که بسیاری از کشورها برنامه های درازمدتی برای تولید و تجاری سازی این دسته اموال در نظر گرفته اند. آفرینش یک بازی رایانه ای بیش از هر چیز به تلاش خلاقانه و مبتکرانه افراد احتیاج دارد. تعیین نوع نظام حمایتی حاکم بر این دسته اموال فکری همواره از چالش برانگیزترین مباحث حقوق تطبیقی بوده است، به نحوی که برخی اسرار تجاری، برخی اختراعات و برخی حقوق مالکیت ادبی و هنری را نظام حمایتی مناسب دانسته اند. این مقاله بر آن است تا با مطالعه تطبیقی روشن نماید که در نهایت حمایت از این دسته اموال فکری چگونه محقق می شود. در این راستا ماهیت فنی و حقوقی بازی های رایانه ای به عنوان مقدمه مورد بررسی قرارخواهد گرفت.