بنیان‌های فقهی حقوقی نظم عمومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، دانشکده الهیات، فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران (نویسنده مسئول) y_alizadeh@pnu.ac.ir

چکیده

نظم عمومی در همه جوامع از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا بستر توسعه و تعالی است. از طرفی رابطه تنگاتنگ نظم عمومی با آزادی‌های فردی و اجتماعی بررسی آن را ضروری ساخته است. نظم عمومی در هر جامعه‌ای تابعی از ارزش‌های آن جامعه است. براین‌اساس، مسئله مورد بررسی در مقاله حاضر این است که بنیان‌های فقهی حقوقی که نظم عمومی بر آن متنی است، کدام است؟ مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانه‌ای به بررسی موضوع مورد اشاره پرداخته شده است. یافته‌های مقاله بر این امر دلالت دارد که امنیت و آسایش عمومی، رعایت موازین اسلامی و عدم سرپیچی از احکام خداوند، مبارزه با کفار و تعدی کنندگان، مقابله با فساد و تفرقه، اعتصام به حبل‌الله و وفای به عهد مهم‌ترین عناصر و بنیان‌های فقهی نظم عمومی است. امنیت عمومی، مصالح عمومی و بهداشت عمومی نیز بنیان‌های حقوقی نظم عمومی از دیدگاه حقوقی است. در فقه و حقوق ایران، نظم عمومی نسبت به آزادی‌های فردی و اجتماعی در اولویت است. نظم عمومی باعث محدودیت‌هایی در برخی آزادی‌های فردی و اجتماعی‌ می‌شود. این وضعیت در حقوق اساسی ایران نیز مصداق داشته و در برخی موارد آزادی‌های فردی با هدف تحقق نظم عمومی محدود شده است. هرچند نظم عمومی زمینه تحقق آزادی‌های فردی و اجتماعی را فراهم می‌کند؛ زیرا در فقدان نظم عمومی، نمی‌توان از تحقق آزادی‌های فردی و اجتماعی سخن به میان آورد، اما به‌نظر می‌رسد لازم است سازوکارهای تقنینی حمایت از آزادی‌های فردی و اجتماعی در مواجهه با نظم عمومی تقویت شود

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Jurisprudential foundations of public order

نویسنده [English]

  • yaguob alizadeh
Assistant Professor, Faculty of Theology, Islamic Jurisprudence and Law, Payame Noor University,Tehran, Iran Corressponding Author Email: y_alizadeh@pnu.ac.ir
چکیده [English]

Public order is a fundamental and complex concept in legal systems, simultaneously playing a dual role in preserving social cohesion and limiting individual freedoms. This concept, long a focal point for governments and jurists alike, is considered both a tool for ensuring public peace and security, and a key standard in defining the legal boundaries between citizens and the state. In the Islamic Republic of Iran, public order has a special place because, in addition to its customary and legal aspects, it also has a jurisprudential and religious basis and is tied to the teachings of Islamic Sharia. Thus, explaining its jurisprudential and legal basis is essential for understanding how this concept functions within Iranian law. The core question of this study is: On what foundations is public order in the Islamic Republic of Iran based, and how does it affect the scope of individual and social freedoms? To answer this question, a descriptive-analytical method and a library-based approach have been employed. Jurisprudential sources, Quranic exegesis, statutory laws, the Iranian Constitution, and the views of jurists and legal scholars have been examined to provide a precise picture of the theoretical and practical foundations of public order in Iran’s jurisprudence and legal system. Findings show that public order in Iran is a blend of classical legal elements and principles of Islamic Sharia, making it distinct from its counterpart in secular legal systems. In other words, in Iran’s legal system, public order is not confined solely to preserving security and public peace, but is also intertwined with religious and moral values - a characteristic that fundamentally sets it apart from secular approaches. From an Islamic jurisprudential perspective, security in its various psychological, moral, social, and political dimensions is the core element of public order. The Qur’an outlines instances of disruption to public security -such as moharebeh (armed insurrection), apostasy, fasad fi’l-ard (corruption on earth), and sedition - and emphasizes the need to maintain societal stability as essential for realizing a “virtuous life” (hayat tayyiba). In this framework, adherence to Islamic norms, obedience to divine commands, fulfillment of promises and social solidarity are not only moral virtues but also foundational elements of public order. Shi’a jurisprudence, through institutions like hisbah and institutionalizing the practice of enjoining good and forbidding evil, provides practical mechanisms to prevent disorder and protect the structure of the Islamic society. Accordingly, Shi’a jurists emphasize the “preservation of societal order” (hifz al-nizam) as a key religious imperative, maintaining that a breakdown of social order can even justify suspending certain religious rules to prevent chaos. From this viewpoint, a society lacking security and cohesion not only fails to achieve social justice but also undermines the legitimacy of its government. Moreover, fidelity to promises is presented in religious texts as one of the vital pillars sustaining social order and public trust. In such a way that disregard for collective obligations is considered to be a cause of instability in the entire society. On the other hand, from a legal perspective, public order is explained based on three main elements: public security, public comfort, and public health. Iranian criminal law - particularly in the section on ta’zir punishments - criminalizes behaviors such as armed insurrection, espionage, forming illegal armed groups, blasphemy, destruction of public property, and environmental pollution, all aimed at protecting society from internal and external threats. Public security as a key foundation ensures public calm, prevents violence, and defends territorial integrity, principles strongly emphasized in the Constitution and penal codes. Public peace refers to guaranteeing citizens’ psychological comfort in social, urban, and family environments; laws against social nuisances, noise pollution, unauthorized gatherings, and urban disturbances serve this purpose. The third component, public health, focuses on safeguarding physical and mental well-being and controlling biological hazards and epidemics. Health regulations - overseeing the quality of water, food, and air and combating the spread of contagious diseases - reinforce this pillar of public order. Moreover, in Iran’s legal system, the concepts of “Islamic criteria” and “public interest” complement public order and significantly influence the regulation of freedoms. Article 4 of the Constitution, which subjects all laws to Islamic criteria, has effectively bound public order inseparably to Sharia teachings. This connection is reflected in restrictions on expression, education, employment, and lifestyle, while also reinforcing the legitimacy of Islamic legislation. Moreover, cultural and moral matters are also encompassed under public order in Iran, reflecting a significantly broader interpretation of this concept compared to secular systems. Another important finding is the relationship between public order and citizens’ rights in the Islamic Republic. While public order imposes limits on certain freedoms, its absence would render freedoms meaningless. In other words, rights and liberties cannot be realized without order; at the same time, unrestrained invocation of public order can lead to despotism and the violation of freedoms. Therefore, emphasizing a balance between the two through clear legislation, effective judicial oversight, and adherence to human rights standards is essential for the fair implementation of public order. Although the Iranian Constitution explicitly mentions “public order” only in Article 165, the content of numerous other articles that restrict freedoms invoking public interest, Islamic norms, or public morality have, in effect, served to realize public order. In conclusion, public order in Iran is a multifaceted composite concept shaped by Islamic teachings, jurisprudential principles, legal considerations, and social interests. This concept not only guarantees government continuity and social stability but also provides the foundation for the exercise of legitimate rights and freedoms. A precise understanding of its constituent elements and a delineation of its boundaries from related concepts are essential for effective legislation, fair adjudication, and proper enforcement of the law. Ultimately, strengthening the supportive capacities of public order - while avoiding its instrumentalization -ensures justice, security, and human dignity within the framework of Islamic law.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public order
  • security
  • Islamic standards
  • public comfort
  • public interests
  1. منابع

    فارسی

    کتاب

    1. احمدی واستانی، عبدالغنی، نظم عمومی در حقوق خصوصی، تهران: روزنامه‌ رسمی، چاپ اول، 1341.
    2. الماسی، نجادعلی، تعارض قوانین، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، چاپ پنجم، 1378.
    3. الماسی، نجادعلی، تعارض قوانین، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، چاپ هفتم، 1379.
    4. امامی، سید حسن، حقوق مدنی، جلد 4، تهران: اسلامیه، چاپ سوم، 1368.
    5. حسینی، علی، نظم عمومی و حاکمیت قانون در اسلام، قم: سلوک جوان، چاپ سوم، 1386.
    6. زاهدی اصل، محمد، مبانی مددکاری اجتماعی، تهران: علامه طباطبایی، چاپ اول، 1381.
    7. سلجوقی، محمود، حقوق بین‌الملل خصوصی، جلد 2، تهران: میزان، چاپ سوم، 1382.
    8. عباسی، بیژن، حقوق اداری، تهران: دادگستر، چاپ دوم، 1390.
    9. عروسى حویزى، عبدعلى بن جمعه، ‌تفسیر نورالثقلین، جلد 1، قم: اسماعیلیان، چاپ چهارم، 1415 ه.ق.
    10. عمید زنجانی، عباسعلی، قواعد فقه سیاسی، جلد 9، تهران: امیرکبیر، چاپ اول، 1384 ه.ق.
    11. عمید زنجانی، عباسعلی، فقه سیاسی، جلد 1، تهران: امیرکبیر، چاپ دوم، 1366 ه.ق.
    12. قربان­نیا، ناصر، حقوق بشر و حقوق بشردوستانه، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول، 1387.
    13. قرشى، سید علی‌اکبر، قاموس قرآن‌، جلد 2، تهران: دارالکتب الإسلامیة، چاپ ششم، ۱۳۷۱.
    14. کاتوزیان، ناصر، گامی به‌سوی عدالت، جلد 1 و 2، تهران: دانشکده حقوق و علوم سیاسی، چاپ اول، 1387.
    15. گرجی، علی‌اکبر، مبانی حقوق عمومی، تهران: جنگل، چاپ دوم، 1388.
    16. محقق حلی، جعفر بن حسن، شرایع­الاسلام، تهران: استقلال، چاپ دوم، 1409 ه.ق.
    17. مصباح یزدی، محمدتقی، بحثی ساده و کوتاه پیرامون حکومت اسلامی و ولایت‌فقیه، تهران: سازمان تبلیغات، چاپ سوم، 1373.
    18. مکارم شیرازى، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه‌، جلد 4، تهران: دارالکتب الإسلامیة، چاپ اول،
    19. منصوریان، مصطفی، آشنایی با مفاهیم حقوق عمومی (بررسی مفهوم نظم عمومی)، تهران: پژوهشکده شورای نگهبان، چاپ چهارم، 1384.
    20. موسی­زاده، ابراهیم، حقوق اداری، تهران: دادگستر، چاپ دوم، 1388.
    21. موسی­زاده، ابراهیم، حقوق اداری، تهران: دادگستر، چاپ سیزدهم، 1393.
    22. موسی­زاده، رضا، حقوق اداری، جلد 1 و 2، تهران: میزان، چاپ هشتم، 1386.
    23. هاشمی، محمد، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، تهران: میزان، چاپ اول، 1384.
    24. هاشمی، محمد، حقوق اساسی جمهوری اسلامی، جلد 1، تهران: میزان، چاپ دوم، 1381.

    مقاله

    1. اسلامی­تبار، شهریار، بهنام واعظ و افشین سلیمانی، «نگاهی اجمالی به تحولات بهداشت و جوانان»، فصلنامه مطالعات جوانان، دوره 1، شماره‌های 2-1، 1381، صص 188-172.
    2. اسماعیلی، محسن و حسین امینی، «معناشناسی برخی از هنجارهای اسلامی در قانون اساسی با محوریت مفهوم موازین اسلامی»، دو فصلنامه دانش حقوق عمومی، دوره 4، شماره 11، 1394، صص 24-1.
    3. افتخاری، اصغر، «مصلحت شرعی و حاکمیت سیاسی»، فصلنامه حکومت اسلامی، دوره 3، شماره 9، 1377، صص 124-94.
    4. حبیب­زاده، محمدجعفر، «رژیم قانونی بودن حقوق کیفری (عامل مؤثر بر رشد و توسعه)»، مجله حقوقی و قضایی دادگستری، دوره 62، شماره 23، 1377، صص 56-31.
    5. حدادی، مهدی، «مقایسه مفهوم و کارکرد نظم عمومی در نظام حقوق بین‌الملل بانظم‌های حقوق ملل»، فصلنامه حقوق خصوصی، دوره 7، شماره 16، 1389، صص 184-157.
    6. عبداللهی، محسن، «رویکردی پست‌مدرن به سه ضلع توسعه سیاسی دولت-جامعه مدنی-شهروندی»، نشریه سیاست، دوره 42، شماره 1، 1391، صص 242-225.
    7. قاری سید فاطمی، سید محمد، «حق حیات»، فصلنامه تحقیقات حقوقی، دوره 5، شماره‌های 31 – 32، 1389، صص 166-149.

    پایان­نامه

    1. بیات کمیتکی، مهناز، «ارزیابی مصلحت عمومی در قوانین اساسی مشروطه و جمهوری اسلامی ایران»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، 1385.
    2. مدنیان، غلامرضا، «نظم عمومی در حقوق اسلامی ایران»، رساله دکتری، تهران: مجتمع آموزش عالی، 1390.

    عربی

    کتاب

    1. سیستانی، علی، احکام الدین بین السائل و المجیب بی تاء الحلقه الرابعة، بیروت: داراحیاءالتراث العربی، چاپ اول، 1401 ه.ق.

    References

    Books

    1. Abbasi, Bijan, Administrative Law, Tehran: Dadgostar, Second Edition, 2011. (In Persian)
    2. Ahmadi Vaasetani, Abdolghani, Public Order in Private Law, Tehran: Official Gazette, First Edition, 1962. (In Persian)
    3. Almasi, Nejad Ali, Conflict of Laws, Tehran: University Publishing Center, Seventh Edition, 2000. (In Persian)
    4. Almasi, Nejad Ali, Conflict of Laws, Tehran: University Publishing Center, Fifth Edition, 1999. (In Persian)
    5. Amid Zanjani, Abbas Ali, Political Jurisprudence,Volume 1, Tehran: Amir Kabir, 1946. (In Persian)
    6. Amid Zanjani, Abbas Ali, Principles of political jurisprudence, Volume 9, Tehran: Amir Kabir, First Edition, 1964. (In Persian)
    7. Arusi Howeyzi, Abd-e-Ali Ibn Jom’eh, Tafsir Noor al-Thaqalayn,Interpretation of Noor al-Thaqalayn, Volume 1, Qom: Esmaeiliyan, Fourth Edition, 1994. (In Persian)
    8. Emami, Sayyed Hassan, Civil Law,Volume 4, Tehran: Islamic, Third Edition, 1989. (In Persian)
    9. Ghorban-Nia, Nasser, Human Rights and Humanitarian Law,Tehran: Institute of Culture and Islamic Thought, First Edition, 2008. (In Persian)
    10. Gorji, Ali Akbar, Foundations of Public Law,Tehran: Jungle, Second Edition, 2009. (In Persian)
    11. Hashemi, Mohammad, Human Rights and Fundamental Freedoms, Tehran: Mizan, First Edition, 2005. (In Persian)
    12. Hashemi, Mohammad, Constitutional Law of the Islamic Republic,Volume 1, Tehran: Mizan, Second Edition, 2002. (In Persian)
    13. Hosseini, Ali, Public Order and Rule of Law in Islam, Qom: Young Behavior, Third Edition, 2007. (In Persian)
    14. Katouzian, Nasser, A Step Toward Justice, Volumes 1–2, Tehran: Faculty of Law and Political Science, First Edition, 2008. (In Persian)
    15. Makarem Shirazi, Nasser, et al. Standard Interpretation, Volume 4, Tehran: Islamic Book House, First Edition, 1995. (In Persian)
    16. Mansourian, Mostafa, Introduction to Concepts of Public Law (Study of Public Order Concept), Tehran: Guardian Council Research Institute, Fourth Edition, 2005. (In Persian)
    17. Mesbah Yazdi, Mohammad Taghi, Simple and Concise Discussion on Islamic Government and Guardianship of the Jurist, Tehran: Islamic Propagation Organization, Third Edition, 1994. (In Persian)
    18. Mohaghegh Helli, Jafar Ibn Hassan, Islamic Sharia, Tehran: Esteghlal, Second Edition, 1988. (In Persian)
    19. Mousa-Zadeh, Ebrahim, Administrative Law, Tehran: Dadgostar, 13th Edition, 2014. (In Persian)
    20. Mousa-Zadeh, Ebrahim, Administrative Law, Tehran: Dadgostar, Second Edition, 2009. (In Persian)
    21. Mousa-Zadeh, Reza, Administrative Law, 1–2, Tehran: Mizan, Eighth Edition, 2007. (In Persian)
    22. Qorashi, Sayyed Ali Akbar, Quran Dictionary,Volume 2, Tehran: Islamic Book House, Sixth Edition, 1992. (In Persian)
    23. Saljoughi, Mahmoud, Private International Law,Volume 2, Tehran: Mizan, Third Edition, 2003. (In Persian)
    24. Sistani, Ali, The Rulings of Religion Between the Questioner and the Respondent, Part Four, Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi, 1980. (In Arabic)
    25. Zahedi Asl, Mohammad, Foundations of Social Work, Tehran: Allameh Tabataba’ei, First Edition, 2002. (In Persian)

    Articles

    1. Abdollahi, Mohsen, “A Postmodern Approach to the Triad of Political Development: State–Civil Society–Citizenship”, Journal of Politics, Volume 42, Issue 1, 2012, PP 225–242. (In Persian)
    2. Eftekhari, Asghar, “Shari’a-Based Expediency and Political Sovereignty”, Islamic Government Quarterly, Volume 3, Issue 9, 1998, PP 94–124. (In Persian)
    3. Eslami Tabar, Shahrirar, Behnam Va’ezi and Afahin Soleymani, “A Brief Look at Youth and Health Developments”, Quarterly Journal of Youth Studies, Volume 1, Issues 1–2, 2002, PP 172–188. (In Persian)
    4. Esmaeili, Mohsen and Hossein Amini, “Semantic Analysis of Some Islamic Norms in the Constitution with Emphasis on the Concept of Islamic Principles”, Bi-Quarterly Journals of Public Law Knowledge, Volume 4, Issue 11, 2015, PP 1–24. (In Persian)
    5. Ghari Sayyed Fatemi, Sayyed, Mohammad, “The Right to Life”, Journal of Legal Research, Volume 5, Issues 31–32, 2010, PP 149–166. (In Persian)
    6. Habib-Zadeh, Mohammad Jafar, “The Principle of Legality in Criminal Law: A Factor in Legal Development”, Justice Legal and Judicial Magazine, Volume 62, Issue 23, 1998, PP 31–56. (In Persian)
    7. Hadadi, Mehdi, “Comparison of the Concept and Function of Public Order in International Law and National Legal Systems”, Private Law Quarterly, Volume 7, Issue 16, 2010, PP157–184. (In Persian)

     

    Theses

    1. Bayat Komiteki, Mahanaz, “Evaluation of Public Interest in the Constitutional and Islamic Republic of Iran Constitutions”, Master’s Thesis, Tehran: Shahid Beheshti University, 2006. (In Persian)
    2. Madanian, Gholam Reza, “Public Order in Iranian Islamic Law”, PhD Thesis, Tehran: Higher Education Complex, 2011. (In Persian)