3
کارشناس ارشد حقوق اقتصادی دانشگاه شهید بهشتی و دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران
چکیده
چکیدهتبلیغات الکترونیکی یکی از مراحل بازاریابی در فضای مجازی است. ماهیت فرامرزی تجارت الکترونیکی سبب تغییرات گستردهای در زمینههای مختلف از جمله تبلیغات شده است. تبلیغات در فضای مجازی این قابلیت را دارد،که منشأ سوءاستفاده تبلیغکنندگان شود. به این ترتیب که کالاها یا خدماتی را تبلیغ کنند که برای سلامتی مصرفکننده مضر باشد. ممکن است این تبلیغات در برگیرنده اطلاعاتی خلاف واقع بوده که سبب گمراهی مصرفکننده شود یا اطلاعات ارائهشده در خصوص ویژگیهای محصول، از شفافیت کافی برخوردار نباشد. بهعلاوه برخی رویههای تبلیغاتی به نقض حریم خصوصی مصرفکننده میانجامد. همسو با تغییرات ایجاد شده ناشی از فناوری اطلاعات و ارتباطات[1] و به منظور حمایت از مصرفکننده سایبری، حاکمیت قواعد و اصول ویژهای در حوزه تبلیغات الکترونیکی ضروری است. قواعد حقوقی در حوزه تبلیغات الکترونیکی به دو دسته تقسیم میشود. دسته اول، قواعدی است که منبع آن عرف خاص حرفهای است و دسته دوم قواعد مبتنی بر مصوبات دولتها است. مطالعه قواعد مذکور در پرتو قانون تجارت الکترونیکی ایران،[2] با عنایت به دستورالعملهای اتحادیه اروپا[3] و قواعد راهنما و رویههای حرفهای اتاق بازرگانی بینالمللی[4] موضوع این نوشتار است.[1]. Information Communication Technology (ICT)..[2] قانون تجارت الکترونیکی ایران مصوب 17/10/1382 مجلس شورای اسلامی است..[3] دستورالعمل (Directive)از جمله مصوبات ارکان قانونگذاری اتحادیه اروپا یعنی شورای وزیران و پارلمان اروپایی است. جهت معرفی این دستورالعملها از دو عدد و یک علامت اختصاری استفاده میشود. عدد اول از سمت چپ سال تصویب و عدد بعد از ممیز، شماره خود دستورالعمل است.[4]. International Chamber of Commerce (ICC).
قاسمی حامد, عباس, نبی, زهره, & آقابابایی, فهیمه. (1396). ممنوعیتها و محدودیتهای حاکم بر تبلیغ در فضای مجازی در چارچوب حقوق مصرف. فصلنامه تحقیقات حقوقی, 20(77), 91-115.
MLA
عباس قاسمی حامد; زهره نبی; فهیمه آقابابایی. "ممنوعیتها و محدودیتهای حاکم بر تبلیغ در فضای مجازی در چارچوب حقوق مصرف", فصلنامه تحقیقات حقوقی, 20, 77, 1396, 91-115.
HARVARD
قاسمی حامد, عباس, نبی, زهره, آقابابایی, فهیمه. (1396). 'ممنوعیتها و محدودیتهای حاکم بر تبلیغ در فضای مجازی در چارچوب حقوق مصرف', فصلنامه تحقیقات حقوقی, 20(77), pp. 91-115.
VANCOUVER
قاسمی حامد, عباس, نبی, زهره, آقابابایی, فهیمه. ممنوعیتها و محدودیتهای حاکم بر تبلیغ در فضای مجازی در چارچوب حقوق مصرف. فصلنامه تحقیقات حقوقی, 1396; 20(77): 91-115.